|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

לא לכאורה ולא בכלל

ועוד ביטויים שהתקשורת עושה בהם שימוש בלתי הגיוני - אך לא זה המצב בשימוש בתקשורת. כלי התקשורת משתמשים ב"לכאורה" לא כדי לדווח כיצד נראה הדבר לכתחילה וכיצד נחשף לאחר מכן, אלא כדי לייצר לעצמם אליבי משפטי או אֶתי, ולפרסם או לשדר סיפורים לפני בדיקה
28/07/2013  |   עמוס גורן   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
שפת התקשורת [צילום: פלאש 90]

אליבי משפטי
כלי התקשורת משתמשים ב"לכאורה" לא כדי לדווח כיצד נראה הדבר לכתחילה וכיצד נחשף לאחר מכן, אלא כדי לייצר לעצמם אליבי משפטי או אֶתי, ולפרסם או לשדר סיפורים לפני בדיקה.

אחת המילים שהייתה לה עדנה, עדנה מוגזמת, היא המילה "לכאורה". הנה כמה דוגמאות מן הזמן האחרון, מן העיתונות הכתובה והמשודרת.

"מחלוקת בוועדת טירקל סביב מינויו של פרופ' יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל החדש, לאחר שלא דיווח לחברי הוועדה על הפרשייה בה נחשד לכאורה בגניבת בושם מחנות בשדה התעופה בהונג קונג לפני כשבע שנים"; "השוטרים תפסו חומר החשוד לכאורה שהוא מסוג חשיש"; "אצו רצו השוטרים אחרי הפורץ לכאורה שברח ממרפסת קומה ג'"; "חשד לכאורה שגדעון סער הטריד מינית נשים שעבדו תחת פקודתו"; "התברר לכאורה", "מימצאים לכאורה".

מגיש: "התקיפה בסוריה נעשתה לכאורה דרך טורקיה". כתב לענייני ערבים: "לכאורה, לכאורה. אין אישור משום מקור אחר. לפי מקורות זרים, מה שנקרא. לכן אנחנו אומרים לכאורה". (מכאן ואילך ממשיך הכתב לספר את כל הסיפור בלי שום הסתייגויות, כאילו באמת הייתה תקיפה דרך טורקיה).

מה אפשר ללמוד מן הדוגמאות הללו? שאנשי התקשורת משתמשים בביטוי "לכאורה" כמעין תעודת ביטוח. אם יתברר שהסיפור אינו נכון, יש להם אליבי: הם השתמשו במילה המאפשרת להם לומר אחרי הפרסום או השידור, שבעצם גם הם ידעו שהסיפור אולי לא נכון, והם סיפרו אותו רק מפני שכלי תקשורת אחרים סיפרו אותו ולא הייתה להם ברירה אלא לספר אותו גם הם. כלומר לפנינו נוסחה מתחמקת המזכירה לי את הביטוי שרווח בעבר, ואולי הוא רווח גם היום, בין חרדים: "נישט אין שבת געזוגט" (כלומר: "לא נאמר בשבת"). בצירוף המילים הזה משתמשים כשמדברים בשבת על ענייני חולין, למשל מכירת מכונית, בניגוד למנהג להימנע מדיבורים כאלה ביום המנוחה הקדוש. המילים "נישט אין שבת געזוגט" מחדירות רכיב של פיקציה לשיח, והדוברים כמו אומרים זה לזה: אנחנו מדברים, אך יהי רצון שייחשב לנו שאיננו מדברים. כך זה גם עם "לכאורה". הכתב או המגיש כמו אומרים: אני מביא לכם סיפור שאולי אינו נכון, ויש אפילו סיכוי טוב שאינו נכון, ואם יתברר שהוא אומנם לא נכון, יהי רצון שכאילו לא הבאתי אותו כלל. הרי אמרתי "לכאורה".

הביטוי "לכאורה" בא מארמית והוא מופיע בתלמוד: לכאורה כשמואל רהיטא, כי מעיינת בה הילכתא כוותיה דרב". ובתרגום חופשי לעברית ישראלית מדוברת: "לכאורה זה זורם לפי שמואל, אך בדיקה מראה שזה הולך לפי רב". כלומר במבט שטחי נראה שההלכה כשמואל, אך בדיקת עומק מראה שההלכה כפי שאומר רב". במשמעות זאת - של מצב לפני בדיקה לעומת מצב אחרי בדיקה - מופיע הביטוי גם בעברית חדשה, העברית הטובה שרווחה כאן מאז אליעזר בן-יהודה עד שנות ה-60' של המאה שעברה. לדוגמה: "אין העבודה בכללה קשה כל כך כמו שהיא נראית לכאורה" (ביאליק, מובא אצל אבן-שושן). כלומר לפנינו שני מצבים: הדבר כפי שהוא נראה במבט ראשון, והדבר כפי שהוא מתגלה במבט נוסף.

אך לא זה המצב בשימוש בתקשורת. כלי התקשורת משתמשים ב"לכאורה" לא כדי לדווח כיצד נראה הדבר לכתחילה וכיצד נחשף לאחר מכן, אלא כדי לייצר לעצמם אליבי משפטי או אֶתי, ולפרסם או לשדר סיפורים לפני בדיקה. במקום להשתמש בלשון כדי ליצור בהירות, הם משתמשים בה כדי ליצור ערפל. ועוד דבר: הצירוף "חשוד לכאורה" גם אינו הגיוני. אם פרנקל חשוד הוא חשוד, לא רק לכאורה, ואם הוא חשוד רק לכאורה, אז בעצם הוא לא חשוד. כיוצא בו גם גדעון סער. אם יש כלפיו חשד לכאורה כלומר שהחשד אינו חשד של ממש, וגדעון סער כלל אינו חשוד. בקיצור: הגיבוב יצר בלבול.

לשון של אי-היגיון

הנה עוד כמה ביטויים המשבשים את ההיגיון בשיח התקשורתי:

אלצו לקבוע את מותו. בכל פעם שמדווחים בחדשות על מקרה של מוות טרגי, אנו שומעים על חובשים או על רופאים ש"נאלצו לקבוע את מותו" של אדם. ברור שאיש לא אילץ אותם לקבוע את המוות. הם עשו זאת כחלק מעבודתם הרפואית, אחרי שמאמצי החיאה לא הועילו או שהם מצאו את האדם ללא רוח חיים. הם לא נאלצו, אלא מילאו תפקיד, בדיוק כשם שמילאו תפקיד כשטיפלו בו בעודו בחיים. מדוע אין עורך החדשות אומר "נאלצו לעשות פעולות החיאה", אלא רק "נאלצו לקבוע את מותו"? מפי שהוא מרגיש שזה תקין פוליטית להתבטא כך. הוא רוצה להראות לשומעים שהמוות הטרגי הזה כואב לו, שהוא אינו אדיש. אך אנו הרי יודעים זאת. המוות הטראגי מדבר בעד עצמו.

לא פשוט. כמעט כל דבר שאינו חיובי במאה אחוז זוכה לתואר "לא פשוט". שרת המשפטים שלנו, ציפי לבני, מרבה במיוחד להשתמש בו. זה משפיע גם על עיתונאים ותקשורתנים, וכך אנו שומעים על "מורכבות לא פשוטה" ועל "הסתבכות לא פשוטה" (כאילו יש מורכבות פשוטה. הרי המורכבות היא כזאת מפני שמעצם טיבה היא ההפך מפשטות. וכך גם אם משהו הסתבך, הרי שממילא כבר אינו פשוט).

דשדוש מתמשך. כתב בכיר אמר לא מכבר: "אחרי תקופה ארוכה של דשדוש מתמשך". האם יש דשדוש שאינו מתמשך?דשדוש מטבע מהותו הוא חוסר עשייה החלטית המתקיים לאורך זמן. אין דשדוש רגעי, חטוף, מהיר. לומר "דשדוש מתמשך" זה כמו לומר גבינה צהובה גבינתית בצבע צהוב.

נטילה. בכל פעם שיש ירי אל תחום ישראל, ממהר מגיש תוכנית החדשות לשאול את הכתב: "יש נטילה?" בכך הוא מתכוון לנטילת אחריות מצד ארגון מחבלים כלשהו. בגלל הנוהג הזה של מגישי חדשות, נחלש השימוש בשם הפעולה הזה במשמעותו המקורית ומצטמצם להודאה באחריות לשיגור רקטה או עשיית פיגוע.

שמץ. כשבמענה לשאלה, מישהו רוצה לומר שאינו יודע דבר, הוא אומר: אין לי שמץ מושג. בעת האחרונה שומעים בתקשורת גם תשובה מקוצרת: "אין לי שמץ". כך מצטמצמת המשמעות המקורית שרווחה בעברית הטובה ("עברית עם טעם של פעם") בתהליך הדומה למה שראינו במונח "נטילה".

חפים מפשע. כך מכנה התקשורת עוברי אורח שנפגעו או שנקלעו לסכנה ברחוב או במקום ציבורי בעת ירי או פיצוץ שכיוֵון פושע אל פושע אחר. המונח "חפים מפשע" הוא משפטי, ואילו כאן הכוונה היא לאנשים שאינם קשורים לאירוע עצמו ושהפוגעים לא התכוונו אליהם. כשמשתמשים בביטוי הזה שלא בהקשרו הנכון, אפשר להסתבך. כך קרה לשר בממשלת ארגנטינה, שהודיע לאחר הפיצוץ בבואנוס איירס בבניין הקהילה היהודית (1994) כי בפיצוץ נהרגו "כך וכך יהודים ועוד כך וכך חפים מפשע".

עדי ראייה. מונח לגיטימי כל עוד מדובר באנשים שבאמת ראו משהו. אך לא מכבר קראנו באתר חדשות מכובד כי "עדי ראייה דיווחו על שמיעת פיצוצים". באתר זה כבר אין עדים סתם, יש רק "עדי ראייה".

מגמה מעורבת. בדיווחי חדשות מן הבורסה אנו שומעים פעמים רבות על "מגמה מעורבת", כלומר מצב שבו שעריהן של כמה מניות עולים ושעריהן של אחרות יורדים. זהו מצב שבו למסחר בבורסה אין מגמה, שהרי מגמה היא כיוון מוגדר עם יעד שאליו הולכים. כאן לפנינו מצב של חוסר מגמה דווקא ולא של מגמה. אך הכתבים בבורסה רגילים לדווח בכל יום על מגמה כלשהי, ולכן הם משתמשים במונח "מגמה" גם כשזו איננה.

החקירה מתמקדת בכל הכיוונים. ביטוי שמשמעותו סליחה, בינתיים, למרות המאמצים, היא לא מתמקדת, אחרי שיימצא כיוון אחד, היא גם תתמקד בו, אבל בינתיים זה לא קורה.

צמיחה שלילית. הכוונה כמובן לצמצום, להפחתה, ולא לצמיחה.

שיא השפל. ביטוי חביב על פוליטיקאים ותקשורתנים. גם כאן, כמו ב"מגמה מעורבת", יש בלבול שמקורו בחוסר כיוון. שיא מורה תמיד על הנקודה הגבוהה ביותר, ואילו שפל מצביע על כיוון הפוך, על הנקודה הנמוכה ביותר. לומר "שיא השפל" זה כמו לומר "רתיחת הקיפאון". אם כן, איך לכנות את השפל העמוק ביותר? מה בדבר "השפל העמוק ביותר"?

להסלים ולהתדרדר. "המלחמה באזור קונייטרה מעמידה את פיקוד צפון במצב חדש העלול להסלים ולהידרדר". על השדרן להחליט מהו הכיוון שלו - האם הסכנה הגדלה עולה כלפי מעלה ומסלימה, או שמצב הביטחון מתערער ושוקע, כלומר מתדרדר. שני הדברים מתרחשים בו-בזמן. זה כמו לומר שהכדור עף קדימה ואחורה.

מנהרה תת-קרקעית. "הרכבת לירושלים תעבור במנהרה תת-קרקעית שאורכה למעלה מעשרה קילומטרים". מה באמת? המנהרה תהיה תת-קרקעית? טוב שאתה אומר לנו, כי לרגע חשבנו שחופרים את המנהרה מעל פני הקרקע, באוויר הכחול.

גרר אחריו. "המעשה גרר אחריו תגובה קשה". למה צריך "אחריו"? מה, גרר לפניו? בחיאת.

כותב טור זה מאמין שכאשר לשון החדשות אינה בהירה, גם החדשות עצמן אינן בהירות. אם התקשורת מעוניינת להמשיך להגדיר את עצמה כראי המציאות, עליה ללמוד לדבר בלשון הגיונית. בלי היגיון, הראי מעורפל והמציאות נראית לצרכני התקשורת כמו דרך זגוגית דלוחה.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לכאורה ולא בכלל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילתית
28/07/13 13:35
2
מזכיר_המדינה
28/07/13 19:55
3
טגוביט תוקבק
29/07/13 10:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-22 ביולי 2013, במהלך פגישת השרים בנושא מדיניות הביטחון והחוץ המשותפת (CFSP), החליטה מועצת האיחוד האירופי להכיר ב'זרוע הצבאית' של חיזבאללה כארגון טרור. משמעות הדבר ש-28 מדינות האיחוד הסכימו פה אחד להוסיף את הזרוע הצבאית של חיזבאללה לרשימת "הארגונים והישויות" שמסווגים כ'טרוריסטים', וזאת על-פי עמדה משותפת 2001/931/CFSP (CP931) של המועצה, "שעניינה יישום אמצעים ספציפים למאבק בטרור", המבוססת על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מספר 1373 (2001).
להחלטת האיחוד האירופי שהתקבלה לאחרונה להוסיף את חיזבאללה לרשימת הגופים העוסקים בטרור יש כמה השלכות ומשמעויות. ההחלטה התקבלה ברוב מכריע של כל 28 מדינות האיחוד - רוב חסר תקדים, המעיד שחיזבאללה אכן מבצע פעולות טרור ורוצח אזרחים חפים מפשע על אדמת אירופה, כמו רצח הישראלים בבורגס שבבולגריה, ובקפריסין, שבה סוכלה פעולת הטרור של הארגון.
28/07/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
לפני לא הרבה שנים הייתה דטרויט עיר ואם באמריקה - עיר של שני מיליון תושבים, מרכז של היקף יצרני במדינה גדולה וחשובה, עיר התחבורה, המוזיקה, ומעוז היצרנות האמריקנית ממכוניות ועד משאיות טנקים ומטוסים - שניצחה את מלחמת העולם השנייה וגברה על מכונת המלחמה הגרמנית-יפנית.
28/07/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   כתבות
השבוע נאלץ נשיא ונצואלה ניקולס מדורו לשלוח בדחיפות את סגנו חורחה ארדאסה (ARDEAZA) לסין לשיחות שכנוע עם ראשי המערכת הבנקאית הסינית, במטרה להסיר את האיום הסיני המוחשי להפסיק הזרמת כספים לוונצואלה באמצעות קווי האשראי הממשלתיים.
28/07/2013  |  נחמן פביאן  |   כתבות
המקהלה פעלה בתזמון מושלם. ראש הממשלה המתין עד צאת השבת כדי להגיב להודעת מזכיר המדינה ג'ון קרי על חידוש השיחות בין ישראל לפלשתינים. דקות אחר כך דקלמו שריו את אותם תכנים בדיוק. השבת אפשרה לכולם לשנן היטב את דף המסרים. שטייניץ, ארדן, יעלון וכץ חזרו כמעט מילה במילה: "אין תנאים מוקדמים, אין גבולות 67', אין הקפאה; יש שיחות ישירות כפי שרצינו". ומה עוד יש? שחרור של 82 מחבלים.
28/07/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אלג'זירה בניוזיאון  /  קלאודיה רוזט
מי יצלוב אותם על העצים   /  מנשה שאול
מחייכת כל הדרך לפצצה   /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il