|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

המוצב הקדמי - משחק אבירים עכשווי

המאה ה-21 חילקה את העולם לשני גושים ברורים ומנוגדים הנמצאים בהתהוות ובהתנגשות רציפה ומתמשכת. בחזיתו של גוש המערב נמצאת מדינה קטנה, המתבצרת ומתחפרת בליבו של גוש המזרח. זה לא תסריט בדיוני פנטזיונרי, זו המציאות העכשווית
21/11/2013  |     |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

כבר לא מעצמה
הפדרציה האמריקנית הגדולה הפסיקה להתנהג כמעצמה וכמו בעיר שיקאגו, בה התפתח הנשיא האמריקני, היא הייתה צריכה להתמודד עם עולם קשה ומורכב, ומיומנויותיו של הנשיא חסר הניסיון הממשי בחיזוק המודעות הפוליטית של השכבות החלשות, לא הועילו לו בעולם הגדול ובעיקר בקרב המדינות המוסלמיות אשר זיהו את חולשתו בנקל

   רשימות קודמות
  כבר אין חיילים בשער

המאה העשרים הייתה זו אשר בתוכה התרחשו התהפוכות הגדולות ביותר בתולדות עולמנו הסגלגל מאז המבול התנ"כי. היא הביאה איתה את הרודנים הגדולים ביותר בהיסטוריה ואת המלחמות הנוראות יותר מכל אלו שפרצו אי פעם. היא הציגה על במתה את מחזות הדיכוי ואת הבסטיליות המטורפות ביותר שהאדם המציא מעולם, אלה הנאציות ואלה הסובייטיות. המאה העשרים סידרה את כל העולם במשבצות, על כל משבצת נטושה בכל פינות העולם הוצב בעל-בית ולכל בעל-בית ניתן הכוח לשלוט במשבצת שלו.

במאה העשרים הפציעה המהפכה העולמית הגדולה ביותר אי-פעם, בה התחלפו האימפריות אשר חילקו ביניהן את רוב העולם במאות השנים האחרונות. הבריטים, הטורקים, האוסטרו-הונגרים והצרפתים, אשר שלטו על רוב שטחי כדור הארץ, פינו את מקומם לאמריקנים ולסובייטים, אשר עוצמתם הצבאית הגדולה, אל מול שחיקתם הכלכלית של עמי אירופה, העלתה אותם לדרגת שתי מעצמות קוטביות ויחידות.

המאה העשרים חידדה את ההבדלים בין מדינות העולם ויצרה גושים מדיניים המבוססים על אידיאולוגיות שונות ועל הבדלי תרבות דיכוטומיים. בעוד המערב הליברלי והמזרח הקומוניסטי, מתעמתים ומתישים האחד את כוחו של יריבו במחציתה השנייה של המאה העשרים, התחזקה והתרחבה אידיאולוגיה איסלאמיסטית קיצונית אשר אינה רואה הבדל בין כל האידיאולוגיות האחרות, כל עוד אינן מקבלות עליהן את האיסלאם ואת השריעה.

המאה העשרים ואחת

המאה העשרים ואחת חידדה את השינויים הללו, כאשר היא נפתחה בהתקפת הטרור הדרמטית ביותר בעידן הצילום, אירועי האחד-עשר בספטמבר 2001. ההגמוניה האמריקנית ויחד איתה המובילות הבלתי מעורערת שלה את כלכלת העולם, ספגו מכה מתחת לחגורה, כזו שמקפלת אותך ומפילה אותך לרצפה. אמריקה הגדולה התפתלה בשכיבה והייתה זקוקה למטרה מהירה וקלה, להכות בחזרה, להשיב את הכבוד האבוד. בנקודה זו התחילה הנפילה הגדולה. האומה החזקה ביותר בעולם הגיבה בעוצמה גדולה, בפאניקה ולא מתוך מנהיגות, בלחץ ולא מתוך שליטה, במקום לאזור אומץ, להתגבר על היצר, ולראות בטרגדיה הגדולה הזדמנות לבניית תוכנית אסטרטגית חדשה אשר תמחץ את אויביה בצורה עקבית שלא תאפשר להם לגדול ולהתחזק. האימפריה האמריקנית לא ניהלה תהליך בדק-בית, לא בחרה באסטרטגיה וכל תגובותיה מאז הן מעשה מגננה המנוהלת על-ידי פחד ואימת נפילה פרימיטיבית המייצרת מענה אינסטינקטיבי כושל המביא בסופו של דבר לנפילה האמיתית.

בד בבד עם קריסתה הכלכלית בשלבים, מאבדת האימפריה המערבית את הרתעתה וכניסתו לזירה של נשיא אמריקני חלש, כוכב רוק חסר יכולות הנהגה וחסר חזון בינלאומי, החלישה אותה עוד יותר. הפדרציה האמריקנית הגדולה הפסיקה להתנהג כמעצמה וכמו בעיר שיקאגו, בה התפתח הנשיא האמריקני, היא הייתה צריכה להתמודד עם עולם קשה ומורכב, ומיומנויותיו של הנשיא חסר הניסיון הממשי בחיזוק המודעות הפוליטית של השכבות החלשות, לא הועילו לו בעולם הגדול ובעיקר בקרב המדינות המוסלמיות אשר זיהו את חולשתו בנקל.

אל מול קריסתה המתמשכת של אירופה החלשה והתרסקותה ההדרגתית של האימפריה האמריקנית, מתחזק גוש איסלאמיסטי, המשלב כוחות עם הנהגה פוסט-סובייטית המסגלת לעצמה את השיטות הסובייטיות הוותיקות, עם הדיקטטורה הסינית המתעצמת משנה לשנה ועם המדינות הדרום-אמריקניות החלשות והמתנדנדות. שני גושים חדשים מתהווים למול עינינו בתחילתה של המאה העשרים ואחת והם מבוססים על שאלת הקבלה או אי-הקבלה של האידיאולוגיה הוותיקה שהניעה את המהפכה הצרפתית ויצרה את העולם החופשי, זה שחרת על דגלו את השוויון והחירויות, לעומת מה שנחשב בעולם המערבי לעולם החושך האיום, הנישא על-ידי ענן הדיכוי והאפליה המתפשט ממזרח.

ישראל כמוצב קדמי

בתוך הגוש המערבי, לבד מאירופה וארצות הברית של אמריקה, ניתן למצוא איים קטנים של מערביות, הקטן שבהם, אולם המשמעותי ביותר שביניהם, הוא מדינת ישראל. מדינת ישראל היא המוצב הקדמי של המערב בעורף האויב. מדינת ישראל הפכה - כבר מיום הקמתה - למבצר בלב הגוש הלעומתי, זה ההולך ומתחזק ומאז תחילתה של המאה העשרים ואחת גם מתגבש ומתרחב. יכולת עמידתו האיתנה של המוצב הקדמי, שואבת את כוחה מעוצמתו של הגוש אשר הוא ניצב בחזיתו, הגוש המערבי. לפני שמונה מאות ושלושים שנים, כאשר נותרו האבירים ההוספיטלרים במבצר BELVOIR (כוכב הירדן) מול כוחותיו הצרים עליהם של המנהיג המוסלמי צאלח-א-דין והבינו כי הממלכה הצלבניית קרסה והם נותרו לבדם, הם איבדו את כוח עמידתם אל מול האויב, מוצב קדמי אחרון אל מול כוחו העולה של האיסלאם.

מדינת ישראל נושאת את עול המוצב הקדמי הנטוע בלב המזרח התיכון, בחזיתו המזרחית של העולם המערבי, הנושא את דגל החירות והשוויון. בחודשים האחרונים ניכר כי המעצמה המערבית ההולכת ודועכת, הגיעה למסקנה כי אין בכוחה להחזיק את המוצב הקדמי והיא מתחילה להסיג את כוחותיה מעמדות מפתח אחרות בשטחי המזרח, עירק, אפגניסטן, פקיסטן ואפריקה. היא מאבדת את אחיזתה בטורקיה, במצרים ובקרוב אולי אף בערב הסעודית ובנסיכויות המפרץ.

תהליכים גיאו-פוליטיים אלו מבודדים יותר ויותר את המוצב הקדמי ומעצמת המערב מנסה להתנער ממחויבותה אליו. לפתע הוא נראה לה כנטל גדול וכבד אשר אין בכוחה הרוחני להמשיך ולחזקו. נסיגתה הצבאית מהמזרח היא אך ביטוי לנסיגתה הרוחנית, לאיבוד אמונתה ביכולתה להשפיע את ערכיה על מחוזות המזרח, אשר אינם מוכנים לקבל על עצמם את אידיאולוגיית המערב. רוחו של המערב חזקה, רק כאשר יציבותו הכלכלית ברורה וכאשר זו החלה מתערערת בחודש ספטמבר בשנת 2001, החלה לשקוע אמונת המערב בערכיו שלו עצמו.

מדיניות חוץ נהירה

השיחות העמומות מעל ראשה של מדינת ישראל, בנושא עוצמתה הצבאית של אירן, עלולות להביא את הפרת האיזון העדין הקיים כיום בין גושי המערב והמזרח, ולייצר את היתרון שובר-השוויון שהגוש המזרחי נדרש לו, על-מנת שהרתעתו תגבר על הרתעתו של הגוש המערבי.

המוצב הקדמי לא יכול לעמוד לבדו מול הגוש הגדול הזה, כי זכות קיומו הגיאו-פוליטי הינה כמוצב קדמי ולא כגוש בפני עצמו. פריחתה של הפוסט-ציונות היא חלק מאותה שקיעה אמונתית של הגוש המערבי, המגלמת בתוכה את אי-אמונתו ביכולת הגוש המערבי לשרוד אל מול התעצמותו של הגוש המזרחי. הזרם הפוסט-ציוני, בתוך מדינת ישראל ובעיקר מחוצה לה, מתפתח מרמה של שוליים הזויים לזרם המכיל בתוכו יותר ויותר אוהדים, חלקם מונעים על-ידי זרעי האנטישמיות המושקים במי-המשבר הכלכלי התורן. כמו מעצמת המערב כולה, גם הפוסט-ציונים מתחילים לפקפק בנחיצותו של המוצב הקדמי וכמו הגוש המערבי, אינם מבינים כי קיומה של העמדה האסטרטגית בעורף האויב, קיומו ונחיצותו של המוצב הקדמי, הם הכרח קיומי עבור המערב וויתור על נכס אסטרטגי זה הוא תחילתו של הסוף.

ההנהגה הישראלית נדרשת כיום לעורר את המערב להבין בנחיצותה הקיומית של מדינת ישראל, כפי שראו זאת מנהיגי המערב במחצית השנייה של המאה העשרים. משימה זו דורשת מדיניות חוץ ברורה, עקבית וחד-משמעית מצידה של מדינת ישראל, השקעת משאבים מרובים בהעלאת קרנה כמוצב המערבי הקדמי ובהסברה רצינית ומשמעותית, שמטרתה להקים מחדש קואליציה מאוחדת, המבוססת על ערכי המערב, ערכיו של העולם החופשי, ערכי החירויות והשוויון הדוהים על דגליהן של אירופה וארצות הברית של אמריקה.

הכותב הוא חבר מושב קדש ברנע, יזם חברתי ומייסד פרויקט המשפחה הישראלית.
תאריך:  21/11/2013   |   עודכן:  21/11/2013
חמי צמח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוצב הקדמי - משחק אבירים עכשווי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
רגע לפני שהמערב מתקפל בפני אירן, הנה כמה עובדות שמהן יעדיפו אובמה וקמרון להתעלם: מה אומר עלי חמינאי, כיצד מסבירה אירן את תוכנית הגרעין שלה ומה עשה משטרו של רוחאני במאה הימים הראשונים שלו
21/11/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
גורם בכיר בממשל האמריקני טוען כי ניתן יהיה להגיע להסכם ראשוני עם אירן עוד השבוע וכי רוב העיצומים הכלכליים יישארו על-כנם. עוד ציין כי השגת ההסדר תהיה קשה.
20/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד במוסקבה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הנושא שעומד במרכז פגישת שני האישים הוא הסכם הגרעין המתגבש בין שש המעצמות לבין אירן.
20/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
המערכה הדיפלומטית הנמרצת, הפומבית והחשאית שמנהלת ישראל בניסיון לסכל "עסקה רעה" בין המעצמות לבין אירן לפתרון סוגיית תוכנית הגרעין הצבאית של אירן, לא צלחה, בהינתן הגישה הפייסנית שאומצה, בראש ובראשונה על-ידי ממשל אובמה כלפי אירן.
20/11/2013  |  רפאל בוכניק  |   כתבות
הבית הלבן טוען כי אם לא תושג בז'נבה עסקה בין המעצמות לבין אירן, תמשיך האחרונה להעשיר אורניום לרמה גבוהה. כך ציין (יום ג', 19.11.13) דובר הבית הלבן, ג'יי קרני. לדבריו, הממשל קורא לחברי הקונגרס האמריקני להשהות את כוונתם להטיל עיצומים כלכליים נוספים על אירן.
19/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
יהודי אירן הפגינו: תומכים בגרעין  /  איציק וולף
עצירת הכור באראק ופיקוח יומי  /  איציק וולף
"צרפת לא תתפשר בנושא הגרעין האירני"  /  איציק וולף
אינני מקנא בנתניהו  /  רפי לאופרט
הסכם אירן-סבא"א: תרופת הרגעה?  /  אפרים אסכולאי
קרי - לא רצוי בישראל  /  מרק בריל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il