|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  אפרים קם  
עמית מחקר, סגן ראש המכון INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  יפתח שפיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תפיסת ספינת הנשק Klos C - משמעויות והשלכות

חשיפת משלוח הנשק התרחשה בעיתוי לא נוח לאירן – כשהיא מצויה בעיצומו של מאמץ לזכות בדימוי מתון וחיובי בעיני ממשלות המערב. משום כך מיהרה אירן להכחיש את מעורבותה
13/03/2014  |   יורם שוייצר, אפרים קם, יפתח שפיר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
אוניית קלוס סי, KLOS C בנמל אילת [צילום: AP]


ישראל הוכיחה שוב שיש בידיה יכולת חדירה מודיעינית משמעותית לתוך המערך האירני ויכולת מבצעית, המאפשרת להפתיע ולפעול במרחק מאות קילומטרים משטחה. ההצלחה הישראלית צריכה להניע את האירנים לבחון מחדש אם להמשיך להסתכן בכישלונות אפשריים נוספים וכיצד למנוע אותם. חשיפת משלוח הנשק התרחשה בעיתוי לא נוח לאירן – כשהיא מצויה בעיצומו של מאמץ לזכות בדימוי מתון וחיובי בעיני ממשלות המערב, ובמהלכן של השיחות להשגת הסכם סופי בסוגיית הגרעין. משום כך מיהרה אירן להכחיש את מעורבותה במשלוח הנשק ולא נגררה לוויכוח על מקורו.


תפיסת ספינת הנשק Klos C הינה מכה לאירן. אין ספק שאירן השקיעה מאמצים ומשאבים ניכרים בארגון משלוח הנשק, תוך ניסיון להסוות את תכולתו ואת נתיבו – מה גם שאין זו הפעם הראשונה שישראל הצליחה לעצור משלוחים דומים. ישראל הוכיחה שוב שיש בידיה יכולת חדירה מודיעינית משמעותית לתוך המערך האירני ויכולת מבצעית, המאפשרת להפתיע ולפעול במרחק מאות קילומטרים משטחה.

ההצלחה הישראלית צריכה להניע את האירנים לבחון מחדש אם להמשיך להסתכן בכישלונות אפשריים נוספים וכיצד למנוע אותם. אף על-פי כן, סביר להניח שאירן תנסה שוב להעביר אמצעי לחימה, הן ללבנון הן לרצועת עזה, גם באמצעות התווך הימי, תוך הפקת הלקחים מהכישלון ושיפור הסוואת המשלוחים. הסיבה לכך היא, שבמאזן הכולל של הברחות נשק לצורך המאבק נגד ישראל היו לאירן גם הצלחות – כנראה יותר הצלחות מכישלונות – ובסופו של חשבון היא העבירה אמצעי לחימה רבים הן לחיזבאללה והן לארגונים הפלשתינים ברצועה.

אירן מעבירה אמצעי לחימה לבעלות בריתה ושלוחיה בדרכי היבשה, האוויר והים, כדי לגוון את נתיבי ההברחה. מבין הדרכים הללו, יש יתרון למשלוחים בתווך הימי, משום שדרכו ניתן להעביר כמות גדולה במיוחד של אמצעי לחימה, ומשום שלעומתו יש להעברה בדרכי האוויר והיבשה חתימה גבוהה. מהצד האחר, כאשר המודיעין של היריב מצליח לחשוף את שיגור המשלוח בנתיב הימי, יש לאירן יכולת מוגבלת להגן על המשלוח, במרחק של אלפי קילומטרים משטחה, והסיכון לכישלון המבצע גבוה. למרות סיכון זה, סביר להניח שאירן לא תוותר על הנתיב הימי ותוסיף להשתמש בו להעברות נשק.

סודן היא יעד מועדף כתחנת ביניים להעברת הנשק מאירן למצרים, ומשם לסיני ולרצועת עזה, בשל היחסים הקרובים בין אירן לסודן וחולשת המשטר בסודן. אלא שנתיב זה נעשה בעייתי בחלקו הצפוני – בסיני ובמעבר לרצועת עזה. המשטר הנוכחי במצרים משקיע מאמצים מוגברים בחיזוק שליטתו בסיני ובחסימת נתיבי ההברחה בין סיני לרצועה, תוך הרס שיטתי של המנהרות ביניהם. לפיכך, לא ברור כיצד תכננו האירנים להחדיר את המשלוח, ובעיקר את הרקטות הכבדות, לתוך הרצועה.

למי נועד המשלוח?

בשלב זה עדיין לא ברור למי נועד המשלוח ברצועה: האם לחמאס – למרות שיחסיו עם אירן הצטננו מאז 2012 או לגִ'האד האיסלאמי, שתמיד היה הארגון הפלשתיני המקורב ביותר לאירן. אם המשלוח נועד בעיקר לחמאס, עשוי הדבר להעיד על התפייסות בינו לבין אירן. לחלופין, אפשרי שהמשלוח נועד להתחלק בין חמאס לג'יהאד האיסלאמי. שני הארגונים מקיימים שיתוף פעולה ביניהם בכל הנוגע להצטיידות בנשק ארוך טווח נגד ישראל, ויש ביניהם הבנות לגבי עיתוי הפעלת הכוח או ריסונו, בהתאם לנסיבות המשתנות.

המרכיב המרכזי במשלוח היה 40 רקטות כבדות בקוטר 302 מ"מ. רקטות אלה מיוצרות על-ידי סוריה, והן דומות לרקטה הסינית 1-WS. הרקטה נושאת ראש קרבי במשקל 150 ק"ג, וטווחה מגיע לכ-100 ק"מ. בסוריה פותחו דגמים נוספים של הרקטה לטווחים של עד 200 ק"מ וראשי נפץ במשקלים שבין 125 – 175 ק"ג. לפי דובר צה"ל, היו על ספינת הנשק רקטות בעלות טווחים של 90 – 160 ק"מ. הרקטה נמצאת בשימוש חיזבאללה, והופעלה על ידו במלחמת לבנון השנייה. הרקטה אינה מדויקת, ובמקרה הטוב דיוקה מגיע לכ-1% מהטווח (1,000 - 1,600 מ' בקצה הטווח). לו הגיעו הרקטות לידי חמאס והגִ'האד האיסלאמי, הייתה זו תוספת חשובה ליכולתם לאיים על האוכלוסייה בישראל. אולם תוספת זו אינה בבחינת שינוי דרמתי, מאחר שחמאס כבר מחזיק ברקטות "פג'ר-5" מתוצרת אירן, בעלות טווח של 75 ק"מ וראש נפץ במשקל 175 ק"ג. (גם ל"פג'ר-5" יש דגם בעל טווח מוגדל של 180 ק"מ). שאלה פתוחה היא מדוע בחרו האירנים לשלוח רקטות דווקא מתוצרת סוריה? ההסבר שבחירה זו נועדה להסוות את חלקה של אירן במשלוח אינו עולה בקנה אחד עם הימצאותן של פצצות מרגמה מתוצרת אירן במשלוח.

יציאת המשלוח

מדוע יצא המשלוח מסוריה, ולא מאירן – דרכה עבר רק כתחנת ביניים? סביר להניח שהצורך להסוות את נתיב ההברחה – גם אם היו במשלוח פריטים מתוצרת אירן – היה שיקול חשוב בעניין זה. ואולם יציאת המשלוח מסוריה מלמדת שוב, שסוריה הופכת לחממת טרור מרכזית בעולם וליצואנית חשובה של אמצעי לחימה מתוחכמים לארגוני טרור, גם תוך כדי המאבק האכזרי של משטר אסד על עתידו ושרידות מדינתו. סוריה מוכנה לשמש בסיס המסייע לאירן בהפצת אמצעי לחימה לא רק לחיזבאללה, אלא גם לארגוני טרור ברצועת עזה, כאשר חולשתו הנוכחית של אסד מאפשרת לאירן להגדיל את השפעתה על המדיניות הסורית.

חשיפת משלוח הנשק התרחשה בעיתוי לא נוח לאירן – כשהיא מצויה בעיצומו של מאמץ לזכות בדימוי מתון וחיובי בעיני ממשלות המערב, ובמהלכן של השיחות להשגת הסכם סופי בסוגיית הגרעין.

משום כך מיהרה אירן להכחיש את מעורבותה במשלוח הנשק ולא נגררה לוויכוח על מקורו. גם העובדה שהתקשורת העולמית מתמקדת במשבר באוקראינה ובהיעלמות המטוס המאלזי ולא מפנה את תשומת לב לתפיסת הספינה – סייעה לאירנים. בכל מקרה, ברור שתפיסת המשלוח לא תשפיע באופן ניכר על השיחות בסוגיית הגרעין, משום העניין הרב שיש לממשלות המערב בניסיון להגיע להסכם סופי בנושא. אדרבה, מאמציה של ישראל למקד את תשומת הלב בתפיסת הספינה עלולים להיתפס כניסיון לחבל בשיחות הגרעין.

האירוע נשאר, וכנראה יישאר בשלב זה, בעיקר במישור הישראלי–אירני, והיכולת למנף אותו למטרות שמעבר למישור זה נראית נמוכה. בינתיים יש הבנה בין הצדדים לשיחות הגרעין למקד אותן בסוגיית הגרעין ולא להרחיבן לסוגיות אחרות, כגון סוגיות אזוריות או פנים-אירניות. אולם אין להוציא מכלל אפשרות שבעתיד יורחב מעגל הנושאים של השיחות, ואז עשויות ממשלות המערב להעלות גם את נושא המעורבות האירנית בטרור, ובכלל זה משלוחי הנשק ממנה לארגוני טרור.

המשטר המצרי מודאג

מותר להניח שהניסיון האירני להבריח את המשלוח לרצועת עזה מדאיג גם את המשטר המצרי, המשקיע כיום מאמץ מוגבר לשפר את שליטתו בסיני, למנוע הברחות נשק לרצועה ולצמצם את פיגועי הטרור במצרים. יתר על כן, המשטר המצרי רואה כיום את חמאס כאויב, המסייע ל"אחים המוסלמים" בביצוע פיגועי טרור בסיני ובלב מצרים. משום כך עשויה הפרשה לסייע לקידום שיתוף הפעולה הביטחוני בין מצרים וישראל במטרה למנוע הברחות נשק דרך מצרים וסיני לרצועה. הפרשה עשויה גם לחזק את האינטרס המשותף בין ישראל לסעודיה וירדן בבלימת העברות הנשק מאירן וסוריה למדינות אחרות.

ולבסוף, לאירן יש, בראייתה, חשבון פתוח ומתארך עם ישראל. חשבון זה כולל את התפיסות הקודמות של ספינות נשק, הריגת המדענים האירנים, החדרת הווירוס למערכת המחשבים האירנית, והריגת מפקדו הצבאי של חיזבאללה, עימאד מורנייה – שאירן מייחסת אותן לישראל. לאירן חשוב אפוא להרתיע את ישראל מהמשך נקיטתם של צעדים נוספים מעין אלה. לפיכך, יש להביא בחשבון שאירן תגיב על הצטברות הצעדים הללו בפעולת תגמול נגד ישראל, ייתכן באמצעות חיזבאללה.

תאריך:  13/03/2014   |   עודכן:  13/03/2014
יפתח שפיר יואל גוז'נסקי , אפרים קם , יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תפיסת ספינת הנשק Klos C - משמעויות והשלכות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לייבלה וייספיש
14/03/14 06:37
 
הטועה. יש היום
16/03/14 07:36
2
אבנר יופי
16/03/14 20:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
השבוע האחרון התאפיין בשלושה אירועים חשובים: תחילת השיחות בווינה בין אירן למעצמות על ההסכם הסופי בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית, פרסום דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבע כי אירן מקיימת את התחייבויותיה על-פי הסכם הביניים, וביקור מתוקשר בישראל של ראש צוות המשא-ומתן האמריקני לשיחות עם אירן, וונדי שרמן.
03/03/2014  |  אבנר גולוב  |   מאמרים
פחות מ-48 שעות לאחר שהרמטכ"ל בני גנץ היטיב לתאר את מה שמתרחש סביבנו בביטוי הציורי "אירן מחלקת לפידים לפירומנים", דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי מטוסי ישראל תקפו שיירה של חיזבאללה שבחסות הערפל ניסתה להבריח מסוריה ללבנון טילים לארגונו של נסראללה. מאוחר יותר אישר "מקור ביטחוני ישראלי בכיר" כי ישראל אחראית לפעולה וכי הותקפו טילי קרקע-קרקע.
28/02/2014  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
שני סוחרי נשק ישראלי נעצרו בחשד למכירת חלקי מטוסים צבאיים לאירן, כך הותר (יום ה', 20.2.14) לפרסום, בהמשך לדיווח מן הימים האחרונים על הנושא, שפורסמו בעיתונות היוונית.
20/02/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אירן מסרה (יום ו', 14.2.14) כי יצוא הנפט הגולמי שלה גדל ב-100 אלף חביות ליום בחודש ינואר, ל-1.32 מיליון חביות ליום, על-רקע הביקוש העולמי הגואה בעקבות מתווה הביניים שנחתם עם המעצמות בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.
14/02/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הזמין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור בבית הלבן. מן הבית הלבן נמסר כי ביקורו של נתניהו בוושינגטון יתקיים ביום שני, 3 במרס.
12/02/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il