|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מטות ע"ד

אכן, לעולם נמאס מהשקר

אין טעם להאריך בביקורת כי נראה ברור שמהשמים מאלצים את מנהיגינו לעמוד בדיבורם. וזה נעשה באמצעות הקשחת עמדותיו של האויב, שלמרות המכות שהוא סופג – הוא דוחה כל הצעה להפסקת אש
18/07/2014  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
דגל החמאס. מקשיח עמדות

פרשת השבוע היא מַטּוֹת (במדבר ל): [ב] וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר; זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר צִוָּה ה'. במרבית השנים פרשה זו נקראת ביחד עם הפרשה הבאה, מסעי, אבל בחלק מהשנים המעוברות, כמו השנה, היא נקראת לבדה. והעובדה שהשנה פרשה זו נקראת לבדה, מתאימה להפליא לאירועים החדשותיים. כי אומנם הפירוש הראשון של מַטּוֹת בהקשר שלנו הוא שבטים, אבל הרי מַטּוֹת זה גם מלשון הטיה כידוע, והשאלה היא להיכן נוטים.

הפרשה דנה בכמה נושאים הקשורים ביניהם קשר הדוק; הנושא הראשון הוא נדרים: [ג] אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה', אוֹ-הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ--לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ: כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו, יַעֲשֶׂה. טבעי לבני אדם להבטיח ו/או להתחייב – למעשה או להימנעות ממעשה בעתיד, השאלה היא מה הם עושים עם אותה התחייבות כאשר מגיע אותו עתיד.

הטיית הדעות


לדוגמה, לפני בחירות מבטיחים לנו כל מיני הבטחות כדי להניע אותנו להצביע עבורם; הרצון שלהם להיבחר היטה את דעתם לכיוון שמוצא חן בעינינו והם מבטיחים לנו כי מכיוון שדעותינו כמעט זהות והם מסכימים אתנו בעניין א' וב' וג', כאשר הם ייבחרו לתפקיד הם ינהלו את העניינים בהתאם לרצוננו.

אלא שפעמים רבות מדי מתגלה בדיעבד שמרוץ המחשבות ובעיקר שקלול האינטרסים שלהם, היטו את דעותיהם לכיוון שונה ואפילו הפוך מזה שהבטיחו לנו. האמת היא שהתרגלנו למצב הזה ודי הנמכנו ציפיות.

כמובן, גם התורה הכירה בנטייה האנושית הזאת, לכן היא מצווה לנו מפורשות: לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ; כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו, יַעֲשֶׂה. אומנם יכול להיות שינוי נסיבות שמחייב מחשבה מחודשת שאפילו תוביל למסקנה הפוכה מהקודמת וממילא גם להתנהלות שונה מזו שהובטחה, התורה מכירה בזה, אומר הרמב"ן ולכן אינה אומרת שלא יעבור על הבטחתו, רק שלא יחל-יחלל דברו; שלא יעשה דבריו חולין.

עמידה בדיבור

בעצם, התורה מורה לנו כאן להתייחס בכבוד אל המלים שאנחנו מוציאים מהפה, שנחשוב לפני שאומרים ושלא נזלזל במה שאמרנו/הבטחנו. ואם נשתנו הנסיבות ולא ניתן לעמוד בהבטחה המקורית – הפתרון הוא להציע את הבעיה בפני אנשים שאין להם אינטרס והם יכולים לשחרר אותנו מההתחייבות, אם ימצאו לנכון.

אבל כל עוד זה לא נעשה, אנחנו נשארים מחויבים להתחייבות המקורית. דומני שההקשר ברור; כאמור לעיל, התרגלנו להבטחות שאינן מתקיימות; אבל אין טעם להאריך בביקורת כי נראה ברור שמהשמים מאלצים את מנהיגינו לעמוד בדיבורם. וזה נעשה באמצעות הקשחת עמדותיו של האויב, שלמרות המכות שהוא סופג – הוא דוחה כל הצעה להפסקת אש. לכן אין לנו ברירה אלא לעשות את מה שממילא חייבים לעשות. וכאן אנחנו עוברים לנושא השני בפרשת השבוע, מלחמת מדיין.

מלחמת נקם

(פרק לא) [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] נְקֹם, נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֵת, הַמִּדְיָנִים; אַחַר, תֵּאָסֵף אֶל-עַמֶּיךָ. בפרשה הקודמת קראנו שהיה ציווי כללי, בלי לנקוב מועד לביצוע (פרק כה): [טז] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [יז] צָרוֹר, אֶת-הַמִּדְיָנִים; וְהִכִּיתֶם, אוֹתָם. [יח] כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם, בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר-נִכְּלוּ לָכֶם עַל-דְּבַר-פְּעוֹר; וְעַל-דְּבַר כָּזְבִּי בַת-נְשִׂיא מִדְיָן, אֲחֹתָם, הַמֻּכָּה בְיוֹם-הַמַּגֵּפָה, עַל-דְּבַר-פְּעוֹר. בפרשה שלנו מדובר בהוראה לביצוע: [ג] וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם לֵאמֹר, הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא; וְיִהְיוּ, עַל-מִדְיָן, לָתֵת נִקְמַת-ה', בְּמִדְיָן. [ד] אֶלֶף, לַמַּטֶּה, אֶלֶף, לַמַּטֶּה--לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל, תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא.

לכאורה, הנושא הזה של מלחמה נגד הצוררים, שייך לחדשות השבוע הרבה יותר מהנושא הקודם של עמידה בדיבור מצד מנהיגים ובכלל. כאן מדובר במלחמת נקם, מושג שהיום הס מלהזכיר, על כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם, בְּנִכְלֵיהֶם.

נקמה למרות הכל

במשך שנים מדברים אצלנו על מזימות שחורשים נגדנו מעבר לגבול, במדינות רחוקות מאיתנו, ודי מתעלמים מהמזימות שחורשים נגדנו אלה שניזונים מידנו. אומנם דיברו אצלנו על מנהרות שהם חופרים כדי להקל עליהם את הפגיעה בנו, אבל המשיכו לספק להם חומרים – מלט, ברזל וכו' – לבניית אותן מנהרות. שלא לדבר על "מוצרים הומניטריים" שאנחנו מספקים להם ביד רחבה.

וגם כאשר הצוררים הפכו את היהודים בישובים שבקרבתם למטרה עבור כלי המשחית שרכשו – ועשו זאת דבר יום ביומו – מה שהיה אמור להניע אותנו לפעול במלוא העוצמה הנדרשת, הבלגנו. כנראה מפני שהקב"ה עשה לנו נס והם לא הצליחו לפגוע באנשים. אנחנו לא רצינו ועדיין לא רוצים לפגוע בהם, אבל מסתבר שלקב"ה יש תוכניות אחרות. וכשמגיע הזמן, הוא מכריח אותנו לעשות מה שצריך.

מתאבדים מול חלוצים

כעת כבר הגיע הזמן שיתקיימו דברי הנביא מיכה (פרק ה'): [יד] וְעָשִׂיתִי בְּאַף וּבְחֵמָה נָקָם אֶת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא שָׁמֵעוּ. לא מזמן אמרנו כבר ש"נקמה זו לא מילה גסה". להפך, ב'נקמה' ב'תקומה' וב'שיקום' האותיות העיקריות הן קם. כך שיש קשר הדוק ביניהן.

כאן אומר הקב"ה מפיו של הנביא מיכה, שהוא יעשה נקמה בגוים אֲשֶׁר לֹא שָׁמֵעוּ. בפשט נראה שמדובר בגוים שמסרבים לשמוע בקול ה', והסירוב מתבטא בכך שאינם מודים בהתגשמות חזון הנביאים על-אודות תקומת עם ישראל והשיבה שלו לארץ, ומתעקשים להפריע לתקומה הזאת.

כך זה גם לפי המפרשים על הפסוק. והרי זה בדיוק מה שעושים הצוררים שמעבר לגבול וגם אלה שבתוכו. אומנם "הרבה דרכים למקום" לבצע את מה שהוא מוצא לנכון והנקמה שהבטיח יכולה להתקיים בדרכים שונות, כמו למשל מלחמות פנימיות והשמדה הדדית בארצות האויבות לנו, מה שמתחולל כעת לעינינו.

בידי מי הנקמה?

אבלבמה שנוגע לנעשה בתחומי ארץ ישראל, על פניו נראה שהקב"ה מכריח אותנו להשתתף במהלכי הנקמה. והרי גם את הנקמה שבפרשת השבוע הוא יכול היה לעשות בעצמו אבל בחר להטיל את המשימה עלינו. והיא אומנם בוצעה על-ידי חלוצי הצבא: [ה] וַיִּמָּסְרוּ מֵאַלְפֵי יִשְׂרָאֵל, אֶלֶף לַמַּטֶּה--שְׁנֵים-עָשָׂר אֶלֶף, חֲלוּצֵי צָבָא. [ח] וְאֶת-מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל-חַלְלֵיהֶם, אֶת-אֱוִי וְאֶת-רֶקֶם וְאֶת-צוּר וְאֶת-חוּר וְאֶת-רֶבַע--חֲמֵשֶׁת, מַלְכֵי מִדְיָן; וְאֵת בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, הָרְגוּ בֶּחָרֶב.

בלעם לא היה שייך להנהגה של מדין; הוא הצטרף אליהם ככוח רוחני פסיכולוגי כד לסייע במלחמה נגד ישראל. הוא ניסה לעורר פחד בלב חלוצי הצבא של ישראל בידיעה שזו הדרך להביס אותם, כי הפחד משתק. תפקידו של פינחס היה לנטרל את האיום הזה: [ו] וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה אֶלֶף לַמַּטֶּה, לַצָּבָא: אֹתָם וְאֶת-פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, לַצָּבָא, וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה, בְּיָדוֹ. והוא עשה זאת בהצלחה גדולה והרג את בלעם.

אילוצים

אז בסיפור של פרשת השבוע לא עלתה בכלל השאלה של "מוסריות הנקמה". היה ברור שחייבים לנקום ועשו את זה בשלמות. אצלנו המציאו מוסר חדש שלפיו 'נקמה' – הס מלהזכיר, אבל זה לא מה שיעצור את המהלכים האלקיים; והרי לא לחינם הצורר עצמו מאלץ אותנו להמשיך בלחימה, הקב"ה מקשיח את לבם כך שניאלץ אנחנו לעשות את מה שהוא רוצה שנעשה. והרי ב"ה, רבים אצלנו חלוצי הצבא המבקשים לקחת נקמה מהצוררים.

והעובדה שהמנהיגות והתקשורת מסתייגים משימוש בפועל הזה לא ממש משפיעה עליהם. הלב היהודי שלהם אומר להם מה נכון והם מקשיבים לרחשי לבם. האמת היא שגם שכל ישר, אחרי שרואים כמה השקיעו בהכנות לפגוע בנו, גם השכל מחייב את הנקמה הזאת. אלא שאת השכל ניתן לשטוף במלל תקשורתי. את הלב היהודי – לא ניתן.

לשמור על שלמות המחנה

לקראת סוף הפרשה מספרת לנו התורה על בני גד ובני ראובן שהיו להם בהמות רבות ולכן ביקשו להישאר בעבר הירדן שהיא מקום מרעה. הייתה להם כוונה טובה, שלא להסתכן בפלישת בהמותיהם לשדות של אחרים אם יעברו את הירדן עם כולם, אבל משה מוכיח אותם בחריפות על הבקשה שלהם ומזכיר שכבר היו כאלה, המרגלים, שלא רצו לעלות לארץ ומה היו התוצאות. גם למרגלים היו כוונות טובות, אבל התוצאה הייתה רעה מאד. הם ראו את הצדק שבדבריו ומבלי לוותר על כוונתם המקורית, העלו הצעה חדשה (פרק לב): [טז] וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ, גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה, וְעָרִים, לְטַפֵּנוּ. [יז] וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים, לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, עַד אֲשֶׁר אִם-הֲבִיאֹנֻם, אֶל-מְקוֹמָם... התנדבו להיות חלוצי צבא בכל מהלך הכיבוש וההתנחלות בארץ.

תורה ציווה לנו משה

משה מקבל את הצעתם ומצווה את המנהיגות של הדור הבא: [כט] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם, אִם-יַעַבְרוּ בְנֵי-גָד וּבְנֵי-רְאוּבֵן אִתְּכֶם אֶת-הַיַּרְדֵּן כָּל-חָלוּץ לַמִּלְחָמָה לִפְנֵי ה', וְנִכְבְּשָׁה הָאָרֶץ, לִפְנֵיכֶם--וּנְתַתֶּם לָהֶם אֶת-אֶרֶץ הַגִּלְעָד, לַאֲחֻזָּה. [ל] וְאִם-לֹא יַעַבְרוּ חֲלוּצִים, אִתְּכֶם--וְנֹאחֲזוּ בְתֹכְכֶם, בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. התוכחה של משה השפיעה עליהם מאוד והם חזרו על התחייבותם: [לא] וַיַּעֲנוּ בְנֵי-גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן, לֵאמֹר: אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל-עֲבָדֶיךָ, כֵּן נַעֲשֶׂה. [לב] נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי ה', אֶרֶץ כְּנָעַן... לצערנו, כיום לא רואים ולא שומעים את משה, אבל כתוב שבלבו של כל יהודי שוכן ניצוץ ממשה רבנו והניצוץ הזה, גם אם לא מודעים לו ועל כן לא מטפחים אותו, הוא מתעורר בזמן שצריך ומגלה בלבו של יהודי את הרגש הנכון ואת הרצון לעשות בדיוק מה שצריך כדי למלא את רצון ה'. והרגש הזה הוא שהתעורר בחודשים האחרונים אצל חלוצי הצבא שלנו.

תאריך:  18/07/2014   |   עודכן:  18/07/2014
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אכן, לעולם נמאס מהשקר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
18/07/14 15:18
2
על ניצוץ נשמתנו
22/07/14 11:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
אינני מכיר עוד מדינה שבה נמצאים המון רב של בעלי דעות חריגות, המתנגחים אחד בשני לעתים בלי כפפות ובלי רחמים כמו במדינת ישראל. רובם ככולם אינם צבועים
18/07/2014  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
תחילתו של השלב הקרקעי במבצע "צוק איתן" מעבירה את המבצע למחציתו השנייה. גם אם אורכן של שתי המחציות לא יהיה זהה - ייתכן שחמאס ייכנע יותר מהר, ייתכן שיחזיק מעמד יותר זמן - ברור שמדובר בשלב חדש, משמעותי ואף מכריע. בנקודת זמן זו, אפשר לחלק את הדמויות העיקריות למי שמגיע לו צל"ש ולמי שמגיע לו טר"ש. כמו בבית הספר, גם כאן תעודת המחצית איננה בהכרח אינדיקציה לתעודת הסיום, אבל היא בהחלט משקפת את המצב נכון לעכשיו.
18/07/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
חייל צה"ל, סמל איתן ברק מהרצליה. נהרג הלילה (יום ו', 18.7.14) באזור חאן יונס, במהלך הכניסה הקרקעית של הצבא לרצועת עזה. בן 20 היה במותו. הלוחם שירת בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל. לאחר מותו הועלה לדרגת סמל ראשון. הלוויתו תיערך ביום ראשון בשעה 17:00 בבית העלמין בהרצליה.
18/07/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
דובר צה"ל מסר כי לאור הרחבת המבצע הקרקעי ברצועת עזה, אושר גיוס של כ-18,000 אנשי מילואים נוספים. הבוקר (יום ו', 18.7.14) בשעה 11:00 לפני הצהריים תתקיים ישיבת קבינט. לאחריה תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת שבמהלכה יקבלו כלל שרי הממשלה עידכונים על-אודות ההתפתחויות.
18/07/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
דובר צה"ל, תת-אלוף מרדכי אלמוז מסר תדרוך קצר לתקשורת בו עמד על הישג הצבא בעשרת הימים האחרונים של מבצע צוק איתן. לדבריו, צה"ל השיג השגים טובים והחמאס ספג פגיעה קשה.
18/07/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
מצרים תוקפת: החמאס אשם בהרג  /  עידן יוסף
החלה הפעולה הקרקעית ברצועה  /  עידן יוסף
מטחים לגוש-דן לשפלה ולדרום; ירי כבד לאשקלון  /  עידן יוסף
מטרות ובנק   /  עו"ד יסמין לוינבוק
פיצוי לנפגעים משניים על נזק נפשי  /  עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
עובדי האלילים נגד כיפת ברזל  /  אהוד פרלסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il