|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שיפוט מהיר / דפנה בלטמן-קדראי

לא בוחלת בקטנות

דפנה בלטמן-קדראי משתתפת בתורנות הטיפול בתביעות קטנות, למרות שהיא נשיאת בית משפט השלום. היא עושה זאת בפעלתנות רבה, ומצליחה להביא לכך שהצדדים יבינו את החלטותיה הנחרצות והמהירות - גם אם באופן טבעי לא כולם מאושרים מהן
20/01/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
בלטמן-קדראי. "שים על רטט" [צילום: הרשות השופטת]

"לא שאלתי את הגברת"
בלטמן-קדראי מבררת מה בדיוק תובע האיש, ואז מסבירה לו: "אם מדובר בזכויות לפיצוי כספי, אתה צריך להוכיח; אני לא יכולה [לפסוק] רק בגלל שאתה נחמד". האיש אומר, בתשובה לשאלתה של בלטמן-קדראי, שהוא דווקא רוצה להמשיך לעבוד עם אותה חברה, אך הגישה שלה שונה: "אולי הסעד הנכון הוא לבטל את זה, אולי עם החזר כספי". כאשר רעייתו של התובע מתערבת, בלטמן-קדראי מעירה לה בחיוך: "לא שאלתי את הגברת"

"אתן לאדוני התייחסות קצרה"
"אני אתן לאדוני התייחסות קצרה ונמשיך הלאה. מתוך אוסף הדברים, מה שנראה לי משמעותי - בהסכם הראשון הייתה לך נקודת יציאה, כי ההסכם נגמר. העובדה שאתה סוחב איתך עוגמת נפש, לא משנה מרגע שהתקשרת איתם שוב. מה שמשמעותי זה ההסכם השני, אלה החיים. אנחנו צריכים לבדוק אם שינית את מצבך לרעה, שהוצאת מהכיס כסף והוא לא נתן לך שירות; צריך לראות מה עושים"

"לא לעשות כסף קל"
בלטמן-קדראי מקשיבה בתשומת לב לטענותיו של התובע, ומסבירה: "מעניין אותי מה קרה לרכב, איך פוצית, מעניינים אותי הרבה דברים, [כי] אתה טוען לנזקים. אנחנו לא מחפשים לעשות כסף קל". ועוד נקודה: "איך אני יודעת מה קרה לרכב בכל השנתיים שנסעת עליו, מבחינת השווי שלו?"

השופטת: נשיאת בתי משפט השלום במחוז המרכז, דפנה בלטמן-קדראי

המועד: יום רביעי, 26.11.2014, שעה 08:00

הנושא: תביעות קטנות

קצת מפתיע לראות את נשיאת בתי משפט השלום במחוז המרכז ובראשון לציון, דפנה בלטמן-קדראי, דנה בתביעות קטנות. היא עושה זאת במלוא הרצינות, אם כי לא תמיד נראה שהיא התכוננה עד הסוף, ובעיקר - ממלאת תפקיד פעיל מאוד בין הצדדים. בלטמן-קדראי נכנסת לאולם רק בשעה 08:20, באחד מימי החורף היותר-סוערים, ומעירה בחיוך: "אני מבינה שהניסיון שלנו לנצח את הגשם לא צלח ולא כל הצדדים של 08:00 הגיעו".

אפשר להתחיל עם מי שכן הגיע: אדם בא-בימים שקנה שירות למכשירים חשמליים בביתו והחברה שלטענתו לא סיפקה לו את השירות המובטח. בלטמן-קדראי מבררת מה בדיוק תובע האיש, ואז מסבירה לו: "אם מדובר בזכויות לפיצוי כספי, אתה צריך להוכיח; אני לא יכולה [לפסוק] רק בגלל שאתה נחמד". האיש אומר, בתשובה לשאלתה של בלטמן-קדראי, שהוא דווקא רוצה להמשיך לעבוד עם אותה חברה, אך הגישה שלה שונה: "אולי הסעד הנכון הוא לבטל את זה, אולי עם החזר כספי". כאשר רעייתו של התובע מתערבת, בלטמן-קדראי מעירה לה בחיוך: "לא שאלתי את הגברת".

התובע טוען, שתיקון רשלני של התנור בידי הנתבעת גרם לשריפה. בלטמן-קדראי: "יש איזושהי חוות דעת של מומחה שהשריפה קשורה לתיקון לא-צליח שהיה לפני? קראת להם אחרי השריפה?". האיש לא עונה לעניין, ובלטמן-קדראי ממשיכה: "אני כבר מאמינה לך שאתה בטוח שזה נכון, אבל אנחנו בבית המשפט. הם [הנתבעים] לא מסכימים לזה; יש לך איזושהי חוות דעת של מומחה? כיבוי אש שהיו במקום? איך אני יכולה לעשות את הקשר?".


"דמי לימוד לכולם"


לפתע מצלצל טלפון נייד בספסלי הקהל ובלטמן-קדראי ממהרת להגיב: "זה לא יקרה שוב אצל אף אחד מכם. זה מאוד מפריע וזה גם אסור. מה עשית כדי שזה לא יקרה שוב?", היא מאתרת את הגורם המפריע. "אני אחכה לך ותשים את זה על רטט". חזרה לתיק, נציג הנתבעת אמור להגיב, אבל בלטמן-קדראי נוטלת את ההובלה:

"יש לכם לקוח מאוד לא מרוצה. סליחה, אדוני" - היא קוטעת אותו כאשר הוא מנסה להגיב. "יש משהו בבסיס שהוא אומר: אם הייתי רוצה כל שבע-שמונה שנים להחליף דברים, לא הייתי בא [אליכם]; אתה נותן לי ביטוח, אל תספר לי אחר כך סיפורים שזה [המכשיר] התיישן". כעת היא נותנת לו להגיב בפירוט, שואלת שאלה או שתיים, מעיינת בניירת ופונה לתובע:

"אני אתן לאדוני התייחסות קצרה ונמשיך הלאה. מתוך אוסף הדברים, מה שנראה לי משמעותי - בהסכם הראשון הייתה לך נקודת יציאה, כי ההסכם נגמר. העובדה שאתה סוחב איתך עוגמת נפש, לא משנה מרגע שהתקשרת איתם שוב. מה שמשמעותי זה ההסכם השני, אלה החיים. אנחנו צריכים לבדוק אם שינית את מצבך לרעה, שהוצאת מהכיס כסף והוא לא נתן לך שירות; צריך לראות מה עושים.

"אופציה אחת היא לאכוף חוזה, אבל אתה לא באמת רוצה שימשיכו לתת לך את השירות הזה. לכן האופציה היותר-הגיונית היא: תחזיר לי את ההוצאות וכל אחד ילך לדרכו". לנתבע אומרת בלטמן-קדראי, כי צריך לתת לתובע את התשלום על שנת השירות השנייה "וגם פיצוי על זה שהיה צריך לבוא לפה, וזה דמי לימוד לכולם".

כאשר הנתבע מתחיל לנאום, בלטמן-קדראי קוטעת אותו: "כן או לא?". הוא מסרב לשלם הוצאות בנימוק שלא הוכח נזק, אך היא לא מסכימה איתו: "מאוד לא מדויק, ואני מוכנה לכתוב על זה פסק דין. אם בא אדם [איש המכירות שלכם] ורואה שאלו אנשים מבוגרים ורואה שהמכשירים ותיקים וגורם להם להתקשר איתו בהסכם, כשיש ספק לגבי [היכולת להשיג את] החלפים - אז יש פה בעיה. אני ממליצה לשלם את הוצאות המשפט, שאינן גבוהות. אני מתחילה לרשום את ההסכמות שלכם", מגבירה בלטמן-קדראי את הלחץ. היא ממשיכה להסביר לצדדים מדוע זו עמדתה, ומשחררת רמז עבה: "זה לא פסק דין, אם כי הוא כנראה לא יהיה שונה לגמרי, אלא אני כותבת את זה כהסכמה שלכם".

אלא שהנתבע עדיין מתעקש לא להסכים לשלם הוצאות ומעדיף שהדבר ייכפה עליו בפסק דין. בלטמן-קדראי שולחת אותם להידבר בחוץ, ואכן הם חוזרים מאוחר יותר ומודיעים שהגיעו להסכמה על סכום כולל. "כל אחד ילמד את השיעור", היא מסכמת באוזניהם ואומרת לתובע: "אם אתה לא שבע רצון - אז אל תתקשר [בהארכת החוזה]".


"זו חלוקת התפקידים, בסדר?"


התיק הבא הוא תביעה נגד הוט בטענה לגביית תשלומי יתר לאחר שהמנוי הודיע שהוא עובר ל-yes. התובע מבקש שנציג הוט יזדהה ויציג תעודת זהות, אך בלטמן-קדראי מבהירה לו: "יש לי בקשה אליך. רק אתה היית במקום ואתה צריך להוכיח, אבל אני צריכה לנהל את האולם. זו חלוקת התפקידים, בסדר?". היא מבהירה לצדדים שקראה את כתבי הטענות, מבקשת שיתמקדו בעיקר ומרבה לברר פרטים. תוך כדי כך מתברר, ששני הצדדים לא הביאו את המסמך החשוב ביותר - החשבונית האחרונה שנגבתה מהלקוח. בלטמן-קדראי שולחת אותם להפסקה כדי שנציג הוט יקבל את החשבונית, וכדי שהתובע יברר בעזרתו מהן מערכות הגבייה השונות של שירותי הטלוויזיה והאינטרנט שקיבל.

השניים חוזרים לאחר שבלטמן-קדראי מטפלת בתיק הבא, אליו נגיע בעוד רגע. נציג הוט הציע פשרה, התובע דחה אותה ובלטמן-קדראי מגיבה: "אני רק אומרת לאדוני, שאם מציעים לו משהו בסיטואציה הזאת - כדאי להסכים. יש תביעות שמתקבלות ויש תביעות שנדחות". ברור שבלטמן-קדראי חושבת שהתביעה הזאת תידחה, שכן המסמכים מלמדים בצורה ברורה שלא הייתה גביית יתר. אבל התובע מנסה מכיוון אחר וטוען שאנשי הוט התקשרו אליו למרות שביקש להימנע מכך. בלטמן-קדראי: "זה לא התיק שלנו. אני ממליצה לאדוני לחזור בו מהתביעה. אם אדוני עומד עליה, אני אכתוב פסק דין". התובע מתעקש להתעלם מהצעותיה של בלטמן-קדראי, ומסיים את התיק עם חיוב בהוצאות של 200 שקל.


"אתה עומד על תביעה?"


התיק שנכנס באמצע סיפור הוט נוגע לרכישת רכב מחברת ש.שלמה. התובע טוען שנאמר לו שהרכב בא מליסינג, בעוד שרק אחרי שהרכב נפגע בתאונה - התברר שהוא השתייך לצי ההשכרה ולכן ערכו נמוך בצורה משמעותית. בלטמן-קדראי מקשיבה בתשומת לב לטענותיו של התובע, ומסבירה: "מעניין אותי מה קרה לרכב, איך פוצית, מעניינים אותי הרבה דברים, [כי] אתה טוען לנזקים. אנחנו לא מחפשים לעשות כסף קל". ועוד נקודה: "איך אני יודעת מה קרה לרכב בכל השנתיים שנסעת עליו, מבחינת השווי שלו?".

נציג ש.שלמה מציג את החוזה, בו נאמר במפורש שהרכב בא מהשכרה, ומציין שגם המחיר שיקף עובדה זו. בלטמן-קדראי נותנת לתובע להגיב במשפט-שניים, אבל אז מבהירה לו: "אדוני, שים לב, תחשוב רגע אחד בנחת. יש לך הסכם; מה היה לפני שנתיים אני לא יודעת, לא הייתי שם, לא הזמנת אותי. בהסכמים כתוב במפורש 'השכרה'. אתה בא לחברה שאתה יודע שיש לה גם השכרה. אני שוקלת אם לבקש מהם שיוותרו על הוצאות, אני לא בטוחה. אתה עומד על תביעה בשלב הזה?".

התובע: "כנראה שלא". בלטמן-קדראי: "אז מה אני צריכה לעשות, לכתוב פסק דין? זה לא יהיה ארוך, אבל גם לא כל כך נוח [לך]". התובע: "אותי זה לא יקדם". בלטמן-קדראי: "נכון, אבל אני צריכה שתבין למה. כל מה שאני מבקשת מהם, זה שיוותרו על חלק מההוצאות". נציג ש.שלמה נעתר לבקשה, ובלטמן-קדראי מכתיבה פסק דין: "כבר לאחר שהוגש כתב ההגנה ובו הפניה להסכם, היה ראוי שהתובע יחזור בו מתביעתו. לאחר שבית המשפט הבהיר לתובע את המצב המשפטי העולה מההסכם ומצירוף חלקי מסמכים לתביעה, התובע חזר בו". היא מטילה עליו 200 שקל הוצאות ומסיימת: "תודה, רבותיי, בהצלחה ברכישות הבאות".

השורה התחתונה:
גם ביחס למקובל בתביעות קטנות, בלטמן-קדראי פעילה ביותר - וזה מה שמאפשר לה לסיים את התיקים בזה אחר זה (אם כי לעיתים ניתן היה לקצר את הטיעונים), בין אם הצדדים מסכימים ובין אם לאו. חלק משמעותי מהפעלתנות שלה מיועד לכך שמי שאינם בקיאים בהלכות המשפט יבינו את ההחלטות, ודומה שהיא עושה זאת בהצלחה.

מזג שיפוטי: 9.

יעילות: 8.

תאריך:  20/01/2015   |   עודכן:  20/01/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
המועצה המקומית באר יעקב, שבראשה עומד ניסים גוזלן (הליכוד), פועלת תוך אי-סדרים חמורים והעבירה מיליוני שקלים לקבלנים ולקבלני-משנה ללא רישום. כך עולה מדוח ביקורת משלימה שנערך על-פי הזמנת משרד הפנים במועצה המקומית באר יעקב, אשר הגיע לידי News1. משרד הפנים מודע היטב לתוכנה של טיוטת הביקורת שהוגשה לפני כמעט שנתיים, אך לא עשה לכאורה דבר לעצירת הפרקטיקות הפסולות הנהוגות במועצה בבאר יעקב.
19/01/2015  |  איציק וולף  |   תחקירים
הפסד נוסף להנהלת בתי המשפט במאבקה מול הבלוגרית והפעילה החברתית לורי שם-טוב. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, עופרה צ'רניאק, דחתה (18.1.15) את בקשת ההנהלה לערער על חיובה לפצות את שם-טוב, ואף חייבה אותה בהוצאות בסכום כפול מכלל חיובה המקורי.
19/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: פנינה נויבירט, בית משפט השלום בתל אביב
13/01/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראש העיר אשקלון, איתמר שמעוני, מחזיק לדבריו בקלטת המעלה חשדות חמורים נגד קודמו, בני וקנין, בחשד שקיבל כספים שלא כדין. שמעוני הציג במהלך הישיבה תמליל מהקלטת בעיצומה של ישיבת המועצה שהתקיימה בימים אלה.
08/01/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
השופט: נחום שטרנליכט, בית משפט השלום בפתח תקוה
06/01/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il