|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
צבי בר. ניצל את המעמד לטובת לקיחת טובות הנאה [צילום: פלאש 90]

סוף משוחד לכליאה

ראש עיריית ר"ג לשעבר, צבי בר, הורשע בקבלת שוחד, הלבנת הון והעלמת מס בר בן ה-80 היה משוכנע, לדברי חבריו הקרובים, שיצא זכאי ואף תכנן בימים אלה לצאת לטיול משפחתי בתאילנד, אבל נראה שבמקום לטייל הוא יעדיף להמתין בחרדה לגזר הדין
06/03/2015  |   אריה אבנרי   |   מאמרים   |   פרשת צבי בר   |   תגובות

המסע העברייני הממושך של ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר שהחל לפני שני תריסר שנים עשרים שנים כבר בראשית כהונתו הגיע לסיומו לפני כמה ימים בעקבות הרשעתו בקבלת שוחד, הלבנת הון והעלמת מס.

השופט המחוזי צבי גורפינקל שהרשיע את בר קבע בין השאר: "הכרעת הדין מגוללת התנהלות בלתי תקינה, בלתי מוסרית ומהווה מובהקת לשחיתות שלטונית. את היושר, השקיפות והגילוי הנאות החליף ניצול המעמד לטובתו לטובת לקיחת טובות הנאה".

בר בן ה-80 היה משוכנע, לדברי חבריו הקרובים, שיצא זכאי ואף תכנן בימים אלה לצאת לטיול משפחתי בתאילנד אבל נראה שבמקום לטייל הוא יעדיף להמתין בחרדה לגזר הדין. עבירת שוחד מחייבת מאסר עד לתקופה של עשר שנים ותשלום קנס כספי כבד.

פסק דינו החמור של השופט דוד רוזן בפרשת הולילנד שגזר בשעתו 6 שנות מאסר לכמה נאשמים בכירים שהורשעו בקבלת שוחד ובראשם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אותת לאישי ציבור נאשמי שוחד על הצפוי להם.

אחד מהם, ראש עיריית בת ים לשעבר שלומי לחיאני הזדרז לחתום על עסקת טיעון שבמסגרתה נמחק סעיף השוחד והוא זכה מן ההפקר וקיבל עבודות שירות בלבד.

בר איחר את הרכבת

פרקליטו של בר, עורך הדין נבות תל צור ניסה להשיג גם לו עסקת טיעון בעקבות גזר דין החמור בפרשת הולילנד, שבמסגרתה הוא יודה בעבירות של מרמה והפרת אמונים תמורת מחיקת סעיף השוחד אבל הפרקליטות סירבה בתוקף נוכח חומרת העבירות.

אבל בר איחר את הרכבת. חלפו עברו הימים שהוא היה זן מוגן. וכך לא נותר לפרקליט להכריז אחרי הרשעה כי הוא מאמין שעברו הביטחוני המפואר ותרומתו הרבה לפיתוחה ושגשוגה של רמת גן יילקחו בחשבון בגזר הדין.

אליה וקוץ בה: היה זה השופט העליון חיים כהן המיתולוגי שקבע בשעתו שרקע אישי מרשים של איש ציבור שסרח דווקא מחייב להחמיר בענישה.

תנועת אומ"ץ חשפה כבר לפני חצי תריסר שנים את החשד להפעלת שיטת קבלת טובות-הנאה. מי ש/שיתף אתנו פעולה היה ראש האופוזיציה במועצת עיריית רמת גן, עו"ד כרמל שאמה-הכהן שהצליח לגייס בשעתו בשיתוף עם אומ"ץ עד מדינה מקומי שמסר עדות במשטרה על מתן שוחד לכאורה לבר. גיליון האישום המייחס לבר, בין השאר, עבירות של קבלת שוחד שבגינן הוחלט לחלט חלק מרכושו הגלוי ולעקל את חשבונות הבנק שלו, מתבסס על ראיות מוצקות שנאספו בכמה ארצות, אבל רחוק מלהקיף את מלוא הפעילות העבריינית שלו המוכרת לי היטב.

משום-מה נראה היה לנו שהמשטרה פועלת באיטיות כל אימת שמדובר במידע מודיעיני שהעברנו או בתלונה שהגשנו למשטרה. כך היה, למשל, בשעתו, בשלהי פרשת אברהם הירשזון, כאשר קיבלנו מידע לגבי עסקת מקרקעין רמת-גנית שלא נחקרה כנדרש.

למרות שאומ"ץ צירפה מסמכים רלוונטיים, החקירה עלתה משום-מה על שרטון. אבל לא הרמנו ידיים והמשכנו לרכז חומרים מרשיעים נגד בר שהצביעו על שיטת עבודה מקורית.

אומ"ץ הייתה מעורבת בשלבים המוקדמים של החקירה כאשר חיברנו למשטרה באמצעות חבר הצוות המשפטי עו"ד חיים משגב קבלן רמת גני ידוע שמסר לנו מידע מפליל על מתן שוחד לבר.

קבלן זה העיד במשפטו של בר.

מורו ורבו של בר בתורת השחיתות

לאורך תקופה ממושכת הצליח בר באמצעות צעדי ערמה, תחכום וניצול קשרים אישיים בצמרת המשטרה לחמוק מזרעות החוק ולטשטש את העקבות של דרכי התעשרותו הרבה במהלך שירותו הציבורי. אין ספק שהאיש שהשחית את בר ולימד אותו כיצד ניתן להתעשר במהלך השירות הציבורי מקבלת טובות-הנאה, היה ראש עיריית הרצליה לשעבר, אלי לנדאו, אדם אלים, גס רוח, ערמומי ומתוחכם ברמה של אהוד אולמרט, שהיה מורו ורבו של בר בתורת השחיתות הציבורית. בר התגלה כתלמיד מצטיין, אבל עדיין לא עלה על רבו שפעל גם מחוץ לתחום המוניציפלי ולא הסתפק בגזירת קופונים במרינה של הרצליה.

לנדאו ובר הכירו בעת פעילותם בתנועה "חוקה לישראל", הפכו לחברים טובים והתעשרו במקביל. לימים התחברו שני בניהם של לנדאו ובר, שהתגוררו בצוותא בלונדון. המשטרה בדקה חשדות לביצוע מעשים בלתי חוקיים. הבדיקה נגד צבי בר הולידה חקירה וסעיף אישום על הלבנת הון. לגבי לנדאו נערכת עדיין בדיקה מודיעינית.

לנדאו הוא בעליה של קופת-שרצים שהלכה ותפחה במהלך שירותו הציבורי לצידו של אריאל שרון במשרדי הממשלה השונים - החקלאות, הביטחון והאנרגיה. שרון מינה את לנדאו לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת החשמל כדי שיפעל לא רק למען המדינה אלא גם כעוזרו של אריאל שרון בתקופה שכיהן כשר החקלאות, יו"ר דירקטוריון שק"ם ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל בתקופה שבה שימש דן כהן כדירקטור בחברה. לנדאו היה האיש שלחץ על חברי הדירקטוריון לרכוש את הטורבינות מחברת סימנס, שבגינן שולם שוחד נדיב לכמה אישים ועובדים בחברת החשמל. לא במקרה נמנה לנדאו על רשימת האנשים שחוששים שאם תיחתם עסקת טיעון עם כהן, הוא עשוי למסור מידע על אודות מערכת יחסיהם עם חברת סימנס.

הסגרתו של עו"ד כהן מפרו ומהעמדתו לדין באשמת קבלת שוחד מחברת סימנס בתקופת כהונתו כדירקטור בחברת החשמל הלחיצה מאוד את בר שחשש מפתיחת תיבת פנדורה.

כהן מחזיק בידיו מידע מפליל נגד בר בנושא החברות הזרות האנונימיות שמחזיקות בבעלות על חלק ממגדלי המשרדים והמגורים הוקמו ברמת גן בתקופת כהונתו של בר בקצב גובר והולך.

ואמנם, באופן לא מפתיע החלו חברות זרות בבעלות לא מזוהה שנרשמו לעיתים בשרשור בפנמה, איי הבתולה, ואדוז ומקומות אחרים, בזו אחר זו לרכוש פרויקטים שונים ברמת גן, להקים מגדלי מסחר ומגורים ולבצע השקעות שונות.

בשעתו ערכה אומ"ץ מיפוי של כל המגדלים הללו והעבירה את החומרים לאגף המודיעין של המשטרה, בצירוף חשדות שבר מחזיק בשותפות חלקית בכמה פרויקטים. למרבה הצער, המשטרה לא הצליחה להתמודד עם נושא זה שנראה גדול עליה, בטענה פורמלית, שאין בידינו מסמכים המאששים את החשדות. עו"ד כהן יוכל לפזר את הערפל בתחום זה, אם יחליט לפצות את פיו תמורת הקלה בעונשו או במסגרת עסקת טיעון.

המעידה פלילית הראשונה של בר

בר הגיע לכתב האישום הפלילי אחרי שהחל לצעוד בדרך לא ישרה. המעידה הפלילית הראשונה של בר, שבעקבותיה הועמד לדין באשמה של הפרת אמונים, הייתה הסכמתו להעסיק, דרך תאגידים של העירייה, חברי מועצה שהצטרפו לקואליציה בראשותו. בר טען שלא ידע שמעשה זה אינו חוקי, ובסופו של דבר גובשה עסקת טיעון על פיה נמחקה האשמה בהפרת אמונים, ובר הורשע בעבירה אחרת שלא היה בה קלון.

חקירה משטרתית שנייה נערכה בחשד שבר קיבל שוחד ממלך החניונים המנוח ראובן גרוס. בר ניצל בעור שיניו רק משום שגרוס נפטר לפני שהוגש נגדו כתב אישום.

אבל העבירות החמורות ביותר שביצע בר במהלך 21 שנות כהונתו כראש העיר, שחלקן מפורטות בכתב האישום, היו קשורות בהקמת שורה של מגדלים בעיר ובאישור תוכניות בינוי רבות-נפח הרבה מעבר למותר ובהפשרת קרקעות.

בר ניצל את תפקידו כיו"ר ועדת בניין הערים המקומית ואת אופיו הדורסני כדי לכפות את דעתו על חברי ועדת התכנון המקומית, לכופף את חברי מועצת העיר מהקואליציה, ולעיתים עלה בידו אפילו להשתלט על ועדת התכנון המחוזית.

אנשי מפתח לעת מצוקה

על-מנת להגן על עצמו מול רשויות החוק, מינה בשעתו בר אנשים שמילאו תפקידי מפתח ברשויות אלה כדי שיסייעו לו בעת מצוקה.

אברהם צרפתי, מי שכיהן כמשנה לנציב מס הכנסה לשעבר וכממונה על חקירות המס, התמנה כמנהל החברה הכלכלית של רמת גן. ראש אגף החקירות במטה הארצי לשעבר, ניצב בדימוס יוסי סדבון, התמנה כסגן נשיא מכללת רמת גן (לטענת סדבון - הנהלת הנהלת העמותה המפעילה את המכללה היא שבחברה בו לתפקיד, בלא התערבות של צבי בר).

במקביל דאג בר להיות מוקף בעבריינים ובאנשי עולם תחתון מקומיים וארציים. קשה היה לדעת אם תפקידם לסוכך עליו ולפגוע בדורשי-רעתו או שיש להם אינטרסים עסקיים.

כל אמצעי המניעה שבר השתמש בהם לא הועילו. בסופו של דבר הוגש נגדו כתב אישום פלילי על קבלת שוחד שבגינו חולט חלק מרכושו ועוקלו חשבונות הבנק שלו. במהלך חיפוש שנערך בביתו של בר נמצאה על הגג כספת סודית ובה מאות אלפי דולר.

כדאי להדגיש כי במשך שנים היה קיים במשטרת ישראל מידע על שורה של פרויקטים נדל"נים גדולים שהוקמו ברמת גן בתקופתו של בר והוא נהנה מקבלת טובות הנאה.

במקביל העברנו למשטרה רשימה של חברות זרות אנונימיות שמחזיקות בבעלות על חלק ממגדלי המשרדים והמגורים שהוקמו ברמת גן בתקופת כהונתו של בר בקצב גובר והולך.

על-פי חשד סביר לבר יש שותפות בחלק מהן.

מי שמר על בר?

הייתה לנו תחושה שגורמים מסוימים במטה הארצי מנסים לסייע לבר כדי שלא ייחקר באזהרה במשטרה בעניין הפרויקטים הללו. התעלומה נפתרה בשעתו כאשר אחד המפכ"לים לשעבר גילה לנו שהיה במטה הארצי של המשטרה גורם מרכזי מאוד ששמר על בר. אחרי שגורם זה פרש מהמשטרה החלו החקירות לצאת מקפאונן. אילו המשטרה הייתה עושה את עבודתה כנדרש הייתה מגלה דברים מדהימים בתחום קבלת שוחד מקומי.

לאורך תקופה ממושכת הצליח בר באמצעות צעדי ערמה, תחכום וניצול קשרים אישיים בצמרת המשטרה לחמוק מזרעות החוק ולטשטש את העקבות של דרכי התעשרותו הרבה במהלך שירותו הציבורי. בר נקט בצעדים נוספים כאשר מינה אנשי אכיפת חוק שישמרו עליו לעת צרה ומצוקה.

במקביל התברר שבר מוקף בעבריינים ובאנשי עולם תחתון מקומיים וארציים. קשה היה לדעת אם תפקידם לסוכך עליו ולפגוע בדורשי-רעתו או שיש להם אינטרסים עסקיים.

כל אמצעי המניעה שבר השתמש בהם לא הועילו. הוא שכר צוות פרקליטים יקר כדי שינסה לחלץ אותו מעונש כבד ולהביא לזיכויו. בעקבות זאת הוקמה בשעתו עמותה שתפקידה לאסוף כספים לסייע לבר במאבקו המשפטי. אני מציע לבר שלא יעשה תספורת על חשבון תמימותם ונדיבות-ליבם של חבריו.
מצב חוקי אבסורדי

בלימת תוכנית מגלומנית הזויה

בשעתו הצליחה אומ"ץ לבלום תוכנית הזויה של הנהלת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על-שמו של צבי בר במסגרת חגיגות ה-90 לעיר רמת גן. אין לנו ספק שבר עמד מאחורי יוזמה זו לקראת פרישתו.

מאחר שבית הדין נענה לבקשת אומ"ץ וביטל את ההנצחה בחיים של ראש העיר המושחת, בוטלו החגיגות ולא נערכו עד היום. בעקבות זאת הגישה אומ"ץ תביעות אישיות נגד בר להחזרת כספי הציבור בסך של מאות אלפי שקלים שירדו לטמיון. לצערנו בקשתנו נדחתה ע"י בית המשפט.

ללא קשר לגזר הדין בר חייב להודות למערכת אכיפת החוק על כך שלא מיצתה עמו את הדין על יתר העבירות הפליליות שהוא ביצע בעיר לאורך כל תקופת כהונתו הממושכת .

תאריך:  06/03/2015   |   עודכן:  09/03/2015
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף משוחד לכליאה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלימלך רנגלר
6/03/15 12:42
2
עברי בן-יוסף
6/03/15 13:48
3
רובשקין
6/03/15 15:15
4
חיזקי
6/03/15 15:50
 
חבר הנהלת אומ"ץ
6/03/15 18:56
 
בן זכאי
7/03/15 17:30
 
מרצ'ינסקי
7/03/15 17:37
5
נירה
6/03/15 17:47
6
עובר ושב
6/03/15 18:00
7
איזו מתנה
6/03/15 23:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת צבי בר
רוצים לשמוע משהו אבסורדי? מבחינה כלכלית טהורה, שוחד כמו זה שקיבל צבי בר - משתלם למדינה, ובגדול. זה אולי נשמע כמו תורה של פורים, שבוע מוקדם מדי, אך מיד תראו כמה שזה נכון.
27/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
220 עמודים מחזיקה הכרעת הדין של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, בפרשת צבי בר. אלפי עמודי פרוטוקול מסוכמים למסקנות עובדתיות חד-משמעיות, ולפיהן במשך שנים התנהל בר בצורה מושחתת ומתוכננת, תוך שהוא מצליח לגרוף לכיסו 1.9 מיליון שקל מארבעה יזמים שקידמו פרויקטים גדולים בעיר.
26/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, מפרסם היום (יום ה', 26.2.15) את פסק דינו במשפטו של ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר. גורפינקל לא הודיע בתחילת הדיון על זיכויים, כמצוות החוק, כך שהוא מרשיע את כל הנאשמים.
26/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, ימסור ב-26.2.15 את פסק דינו במשפטו של ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר.
09/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"זינגר התדרדר לפשע המאורגן. עד 2003 הוא היה איש חינוך [מנהל תיכון בליך] ששיתפתי איתו פעולה. זה קורה לאנשים בזמן בחירות". כך אמר בדיוק לפני שנה הח"כ לשעבר כרמל שאמה-הכהן, ראש האופוזיציה בעיריית רמת גן, בהתייחסו לראש העירייה, ישראל זינגר. שאמה-הכהן אמר זאת (12.12.13) במסגרת עדותו במשפטו של ראש העירייה הקודם, צבי בר, שגם מולו עמד בראש האופוזיציה.
15/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il