ב-1979-1981 כיהן יגאל הורוביץ כשר אוצר. היו אלה ימים בהם החלה האינפלציה בישראל להרים ראש. הורוביץ שנדרש להגדיל התקציב התפרסם באימרותיו: משוגעים רדו מהגג,ו.. אין לי. הוא צדק אך המצב היום אינו כזה יש כסף. הסונטים בכחלון אומרים שהוא יצטרך להטיל מיסים כדי להגשים את מטרותיו ולא היא.
כפי שכבר ציינתי במאמרים קודמים, ניהול מושכל יכול לחשוף כספים קיימים אותם ניתן לגייס לטובת צרכים תקציביים.
בקצרה אמנה את המקורות העיקריים:
- פרעון חובות המדינה במטבע חוץ - החובות מסתכמים בכ-30 מיליארד דולר בעוד אצל בנק ישראל מונחים כ-85 מיליארד $ הנושאים רבית נמוכה.
- הקמת ועדת שישינסקי 3 שתשלים את מה שלא הספיקו קודמותיה. כמו-כן יש לישם את המלצות שישינסקי 2.
- טפול אגרסיבי בפיקציה הנקראת ה"רווחים הכלואים".
- העברת רוב כספי האפוטרופוס הכללי לידי האוצר.
- העברת הכספים העודפים שבידי ק.ק.ל לידי האוצר או לחלופין הטלת מס על רווחי החברה.
- צמצום הרזרבה הענקית בתקציב המוצאת למטרות לא ברורות
- חשיפת כספים אחרים בתקציב שאין בהם שימוש בסופו של דבר.
האמור לעיל יכול להציף את קופת האוצר בכ-25-30 מיליארד ש"ח בזמן קצר יחסית.
מעבר לכך פעולות כגון: הקטנת מספר הרשויות המקומיות ותאגידי המים. אזרוח מקסימלי של משרות צבא הקבע וצמצום מספר משרתי שרות החובה ע"י חיוב תקציב הביטחון בעלות הכלכלית הריאלית של המשרתים יביאו לחסכון עתידי לאורך הזמן.
בכספים שיחסכו ניתן יהיה להוריד מע"מ על מצרכי היסוד. כל המע"מ "יגולגל" אל הצרכן. אם הורדת המע"מ תותנה בהורדה מקבילה של מחיר המוצר ע"י היצרנים התוצאה עשויה להיות כפולה. א' הורדת מחיר וב' לחץ להורדת המחיר של מצרכים תחליפיים למצרכי היסוד. ניתן גם להוריד/להקטין מע"מ על חשמל ומים למשקי הבית. פעולות מעין אלו יקלו על הצרכנים וימריצו את הפעילות הכלכלית.
פעולה נוספת הניתנת לבצוע מידי היא הכפלת שכר חיילי החובה ללא עלות. פשוט ע"י תשלום שוטף לחילים של הכספים המופקדים לזכותם וניתנים להם למטרות שונות לאחר השרות או לכל מטרה לאחר מספר שנים.מהלך זה יקל על הוריהם הנאלצים להחזיקם.
רענון חישוב התוספת לתרופות הסל. במקום מחיר מחירון בחישוב עלות תרופה חדשה יש להכניס את המחיר האמיתי,הנמוך משמעותית, לפיו היא נקנית וכן להוריד מהעלות את מחיר הטפול הניתן קודם לשימוש בתרופה החדשה. כך עם אותו תקציב נוכל להקצות יותר תרופות.
הטיפול בדיור יקח זמן
באשר לעלות הדיור - על כחלון להביא לתודעת הצבור שכל טפול בנושא יארך זמן. השיפור יהיה הדרגתי.
באשר לבנקים לא ניתן לטפל בדואופול ע"י הקמת בנק אינטרנט או הפרדת חברות כרטיסי האשראי מאחר שהן מלוות,סכומים קטנים, מכספים אותן הן לוות מהבנקים שהם בעליהן. אם ינותקו מהבנקים ינתק מקור המימון. הפתרון היחיד יכול להיות, הקמת בנק ממשלתי אולי על תשתית בנק הדואר שיתחרה בבנקים וכשיצליח הוא יופרט. החסרון הוא שהתהליך יארך זמן רב. בינתיים צריך, אין מנוס מכך, יהיה למנות ועדה ציבורית שתאשר באורח שוטף את תעריפי הבנקים ואת מרווחי האשראי כל זאת עד שהתחרות תגבר.
כאמור לעיל אם יפעל כחלון לפי מתאר זה או דומיו תקופתו תוגדר כתקופת כחלון יש לי.