|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הקו של באמת-אין-ברירה

כל עוד הכוח המניע של ראשי מדינת ישראל וצה"ל והמוסד ימשיך להיות רק למנוע שואה נוספת, במקום לנהוג כפי שמדינה ריבונית נורמלית נוהגת כשפוגעים בה, נמשיך לשלם בעוד ועוד דם על כל מה שהוא פחות מאיום של שואה
09/04/2015  |   אורי נוי   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
טכנאי בכור גרעין אירני [צילום: AP]

באתרי החדשות יש די מאמרים המפרטים את ההסכמות שהושגו בין "המעצמות" ובין אירן ומפרשנות אותן. אוסיף רק מספר נקודות קצרות להבהרה:

מה שהושג בעצם, הוא הסכם על מרווח זמן תמורת מרווח נשימה. משך הזמן שייקח לאירנים לייצר נשק גרעיני יוארך, ובתמורה לכך כלכלת אירן תשוחרר מהסנקציות הכלכליות שחנקו אותה.

תוכנית הנשק הגרעיני האירנית התקדמה בשנים האחרונות בהתמדה, למרות הסנקציות על כלכלת אירן, והגיעה קרוב מאוד לקו של באמת-אין-ברירה.

  • בניית כור הפלוטוניום האירני הושלמה בשנה האחרונה, ובשונה מאורניום, בפלוטוניום אין שלבי ביניים של "העשרה". פלוטוניום שווה פצצה, כך שהכור הזה עמד לספק לאירן נשק גרעיני תוך שנה או פחות.

  • אירן עמדה להחליף את אלפי הצנטריפוגות להעשרת אורניום שלה בצנטריפוגות חדשות ומהירות פי-כמה, שהיו מקצרות את הזמן הנדרש להשלמת ייצור נשק גרעיני מאורניום מועשר מחודשים לשבועות או אפילו ימים, זמן שהוא קצר מדי מכדי לערוב לכך שהפעילות האירנית תתגלה ויתאפשר לעצור אותה בזמן באמצעות תקיפת מתקני-הגרעין.

ישראל והעולם ויתרו בעבר על "קווים אדומים" שהוצבו קודם לכן בעניין היכולת הגרעינית של אירן:

  • ב-2006 עמדה אירן להשלים את השגת הידע הטכנולוגי הנחוץ להעשרת אורניום לרמה המאפשרת נשק גרעיני, ואז הוחלט לא לתקוף עדיין, כי ייקח שנים עד שאירן תוכל לממש את הידע הזה ולהעשיר אורניום בכמות מספקת, ויהיה די זמן לעצור אותה.

  • ב-2009 אירן עמדה להשלים צבירת כמות של אורניום מועשר חלקית שדי בה לייצר פצצה גרעינית ראשונה (לאחר השלמת ההעשרה), ואז הוחלט לא לתקוף עדיין, כי ייקח לאירנים שנה ויותר להשלים את העשרת האורניום. כשיחליטו לעשות זאת, וזה יתגלה מודיעינית, ואז נתקוף.

  • כיום, כתוצאה מכך, צברה אירן כמות אורניום מועשר חלקית שמספיקה כבר לשבע עד שמונה פצצות, והזמן להשלמת ההעשרה התקצר לחודשים מעטים, ועמד להתקצר בקרוב פי-כמה. הם התחילו גם עם פלוטוניום, שלא נדרשת לו העשרה כלל. כלומר במצב הקיים, וללא הסכם, נקודת הבאמת-אין-ברירה של או התקפה צבאית או אירן חמושה בנשק גרעיני, ולא רק מצוידת באמצעים לייצורו, הייתה כבר קרובה, והפעם גם בלתי נמנעת, בגלל הפלוטוניום.

זה מה שדחף את המעצמות לכיוון הסכם עם אירן.

מצד שני, הסנקציות הכלכליות שהשית העולם על אירן בגלל תוכניתה הגרעינית (ובגלל שקריה ורמאותה הגסה בעניין תוכניתה הגרעינית, שעליהם נתפסה שוב ושוב), פגעו קשה באמת בכלכלתה. בתקופה זו גם מחירי הנפט ירדו מאוד, ירידה שפגעה קשה בכלכלת אירן. בנוסף, אירן מסובכת במלחמה רב-צדדית ורב-זירתית בעולם האיסלאמי שמצריכה משאבים הולכים וגדלים. כלומר כלכלת אירן ומאמץ המלחמה הנרחב שלה משוועים ל"חמצן" כלכלי. אירן אומנם לא קרסה כלכלית ולא ויתרה על-אף אחד ממאמציה התוקפניים, כולל הגרעין, אבל מצבה הכלכלי אומנם קשה והיה צפוי להחמיר עוד.

זה מה שדחף את אירן להגיע להסכם, בתמורה לביטול הסנקציות הכלכליות עליה.

ברור שאין זה סוף הסיפור. ממש לא. כל מה שהושג כאן זה הסכמת אירן להגדלה מעטה של המרחק שלה מהפצצה, ולפיקוח הדוק מבעבר - לתקופה מוגבלת. העם הפרסי כבר הקים בעבר שתי אימפריות אדירות, ושליטיו כיום שואפים בגלוי להקים אימפריה שלישית. השיעים חיכו 1335 שנה עד שאללה ייתן להם את הניצחון במלחמה על השליטה באיסלאם ובהמשך - בעולם כולו, והמשטר האירני הנוכחי חותר כבר 36 שנה להשיג את הנשק הגרעיני שיסייע להם לממש את שאיפותיהם התוקפניות והמגלומניות. אז מכורח הנסיבות הדוחקות של ההווה, ולמען העתיד ארוך הטווח, מוכנים אפוא האירנים להשהות לכמה שנים את ההגעה לפצצה.

ברור שאירן תעשה כל שביכולתה לשקר, לרמות, לתחמן, לעקוף ולהיתמם. גם ברור שאירן תמשיך להשקיע לטובת העתיד, תפתח ותשכלל עוד ועוד את טכנולוגיות הגרעין שלה, לקראת ה"חזרה למרוץ" בבוא היום. ובנוסף גם ברור כי אם תהיינה נסיבות שונות שבהן אירן תזהה הזדמנות מתאימה, היא תפר את ההסכם, אפילו בגלוי, ו"תרוץ" אל הפצצה בכל המהירות. מצד שני, גם ברור שהמודיעין הישראלי ימשיך לעקוב במטרה לחשוף ו/או לשבש את המאמץ האירני, וצה"ל ימשיך לפתח את היכולות שלו לתקוף ולהרוס את מתקני הגרעין באירן, לקראת היום שבו יידרש להפעילן.



ומילה טובה (בערבון מוגבל) על בנימין נתניהו, ראש ממשלת מדינת ישראל והעם היהודי

אומנם נתניהו, וקודמיו, אשמים בכך שתוכנית הגרעין של אירן לא נבלמה הרבה יותר מוקדם והרבה יותר ביעילות באמצעות מהלומה צבאית הרסנית, והורשתה להגיע כל כך קרוב לפצצה גרעינית. נתניהו וקודמיו הבינו היטב את גודל הסכנה לישראל, ובכל זאת לא עשו מה שצריך היה לעשות, ובחרו במקום זאת באסטרטגיה עקיפה ועקלקלה של הפעלת לחץ דיפלומטי בינלאומי, במטרה ליצור לחץ כלכלי בינלאומי על שליטי אירן שיביא אותם להאט או לבלום בעצמם, לזמן מה, את תוכנית הגרעין שלהם. אך זוהי שגיאה היסטורית חמורה, עקרונית ומעשית.

מובן מהו הבסיס התודעתי-ערכי שגורם לראשי ממשלת-ישראל ולראשי הצבא והמודיעין שלנו לשגות כך. זה מגיע מאותו מקום תודעתי שממנו באים כל הכשלים הביטחוניים שלנו, כולל מלחמת יום-כיפור ו"צוק איתן". זוהי התודעה של אחרי השואה, שלפיה יש אומנם ליהודים לגיטימציה למנוע שואה נוספת (ולעשות זאת ביעילות צבאית שמדהימה את העולם מחדש בכל פעם שאנו מגיעים למצב של סף-שואה), אך אין לנו, לפי גישה זאת, "לגיטימציה מהעולם" לנצח באמת או לפתור עד הסוף בעיה ביטחונית מציקה או אחרת, כולל סכנה קיומית כמו הגרעין האירני, כל עוד לא הגענו למצב של "סכין על הצוואר", למצב שעל סף שואה נוספת. זה הפגם התודעתי החמור מאוד שלנו הישראלים, מימין ומשמאל שנשאר לנו מהגלותיות. המשמעות היא שישראל אינה באמת מדינה ריבונית, מדינה ככל המדינות. זה גם אומר שנתניהו, בניגוד לדימויו העצמי, אינו ממשיך דרכם של וינסטון צ'רצ'יל ומרגרט ת'אצ'ר, ראשי הממשלות הדגולים של בריטניה, כי כשהם היו צריכים לפעול, הם פעלו, בנחישות ובכוח, ובלי להידרש ל"טעינת מצברי הלגיטימציה הבינלאומית". כל עוד הכוח המניע של ראשי מדינת ישראל וצה"ל והמוסד ימשיך להיות רק למנוע שואה נוספת, במקום לנהוג כפי שמדינה ריבונית נורמלית נוהגת כשפוגעים בה, נמשיך לשלם בעוד ועוד דם על כל מה שהוא פחות מאיום של שואה.

ואחרי הביקורת הקשה הזאת, יש לומר שבתוך מגבלה חמורה ומסוכנת זו, בתוך השגיאה היסודית של כל האסטרטגיה שלו, נתניהו השיג הישג משמעותי. שנים של מאמצים דיפלומטיים שלו הניבו מערכת חובקת עולם של סנקציות כלכליות קשות באמת על אירן, שבלעדיהן הייתה אירן ממשיכה לא לוותר ולא להאט דבר, ולצפצף על כל העולם בדרכה אל הפצצה. בהיבט הצר הזה, האסטרטגיה של נתניהו נחלה הצלחה, חלקית, שנתניהו אינו מודה בה אלא ממשיך להזהיר מפני סכנות ההסכם, כדי שלא לאבד מהר גם את המעט הזה, שהושג בעקבות מאמץ של שנים.

סיכומו של דבר, אחרי שנים של ניסיונות של נתניהו לגרום לאחרים לעצור את אירן במקום לעצור אותה בעצמנו, הגענו קרוב מאוד לרגע של באמת-אין-ברירה. עכשיו, המרחק מהפצצה האירנית כנראה יוגדל במקצת, ואיתו תימשך דחיית ההחלטה לתקוף באירן. עד אז, תוכלו "להתרווח" ולראות איך אירן ממשיכה לשרוף את המזרח התיכון סביבנו, קרוב ורחוק, והרבה יותר מאשר מקודם, הודות להון האדיר של למעלה ממאה מיליארד דולר שישתחרר לה מביטול הסנקציות, ושאת רובו היא תפנה למאמץ המלחמתי שלה, ולא להשקעות בתשתיות אזרחיות לטובת רווחתם של אזרחיה. אין ספק שחלק מהשקעה מלחמתית זו תורגש גם כאן בתוך ישראל, ולא רק מסביב לנו.

"בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו" כתוב בהגדה של פסח שקראנו זה עתה. זה היה ונשאר נכון.

אתר מגזין "מראה"
תאריך:  09/04/2015   |   עודכן:  09/04/2015
אורי נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקו של באמת-אין-ברירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
9/04/15 20:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בשנת 1932 כתב אלברט איינשטיין מכתב לזיגמונד פרויד וביקש ממנו לפתור עבורו את חידת המלחמה. השאלה שהציג איינשטיין לפרויד הייתה עניינית: "האם יש דרך לשחרר את בני האדם מפורענות המלחמה?" ובנוסח מוכר יותר כשאלתו של אבנר בן נר: הלנצח תאכל חרב? לא אלאה את הקוראים בפרטי תשובתו של פרויד אך אביא ציטוט קצר מתשובתו לאיינשטיין: "אין זה בגדר האוטופיה לקוות כי לא ירחק היום והשפעתם של שני גורמים אלה - העמידה התרבותית והחרדה מפני המלחמה - תשים קץ למלחמות".
09/04/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
שני מזכירי מדינה לשעבר של ארה"ב, שהפכו לסמלי מדינה ומדיניות חוץ, הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ, איחדו כוחות במאמר שפרסמו בעיתון "וול סטריט ג'ורנל, בו הצביעו על הסכנה לכאורה אותה מביא הנשיא ברק אובמה בניסיונו להביא ליישום העסקה.
09/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כאשר הגיע ברק אובמה לאוניברסיטת קהיר, זמן קצר לאחר שנבחר לנשיאות, כדי להביא אל עולם האיסלאם את הבשורה, המתנשאת במידת-מה, על אודות העולם הדמוקרטי-ליברלי שהוא רואה בחזונו, עולם שבו כל בני האדם שווים, המבוסס על הערכים הנאורים של המערב שראוי שגם המוסלמים יחיו על פיהם, הוא לא הבין כי בעיני מאזיניו החזון הזה שגוי מיסודו ומעביר מסר של חולשה. ובעולם האיסלאמי ידוע, כי למי שחלש אין זכות קיום. הבשורה השגויה הזו שהוטמעה בעולם האיסלאמי על פלגיו השונים הביאה אל התודעה האנושית זוועות נוראיות כמו: שיסוף גרונות, עריפת ראשים, רצח המוני ביריות בגולגולות של לוחמים שנכנעו כמעט ללא קרב, שריפת אנשים חיים ועוד מחזות תופת שרק דמיון חולני מסוגל לייצר.
09/04/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
1. עוד לא יבשה הדיו על מסמכי התבוסה בלוזאן וכבר נזדרז הממשל האמריקני, דובריו ושגריריו, כולל אלה שבתקשורת הישראלית, לשכנע אותנו שמדובר בהסכם טוב המציב את אירן במרחק קבוע של שנה מהכנת הפצצה, ומה אתם יודעים, ביטחון ישראל חשוב לנו ואובמה בכלל נפגע מזה שמטיחים כלפיו שהוא אנטי-ישראלי.
09/04/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
עט היסטוריה למי ששכח או שטרם נולד: נוויל צ'מברליין היה ראש ממשלת בריטניה ערב מלחמת העולם השנייה והאדריכל של הסכם מינכן עליו חתם מול היטלר לפני פריצתה. בחודש מרס 1938 סיפח היטלר את אוסטריה לגרמניה. לאחר מכן דרש היטלר את סיפוח חבל הסודטים בצ'כוסלובקיה לגרמניה בטענה שיש בחבל רוב ממוצא גרמני. צ'מברליין שהוא כאמור ראש ממשלת בריטניה נשא נאום פייסני ורופס בגנות המלחמה שעלולה לפרוץ כפי שאיים היטלר אם הצ'כים לא יענו לדרישתו.
09/04/2015  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il