|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
אביגדור ליברמן. חלום רה"מ התנפץ לרסיסים [צילום: פלאש 90]

פרפורי הגסיסה הפוליטית של ליברמן

בבחירות 2015 נופף ליברמן בהישגיו לציבור הסלאבי כמו "רפורמת הגיור", ה"שוויון בנטל" וכו', אבל עכשיו - כשנתניהו מתכונן להחזיר את הגלגל הזה אחורה ובממשלה החדשה ש"ס ו"יהדות התורה" ימחקו לליברמן את ההישגים הללו, הרי שאם הוא יצטרף לממשלה כזו מיד יראו בו אחרוני בוחריו בוגד
06/05/2015  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות

סירובו של איווט ליברמן להיות חלק מקואליציית הימין של נתניהו איננו מעיד דווקא על כוח ונחישות פוליטי,ים אלא על חולשה ופחד להימחק מהמפה הפוליטית בישראל. רק לפני כשלוש שנים ראה ליברמן את עצמו מועמד לראשות הממשלה. השקפה יהודית שורשית מזהירה כי בסוף כל הצלחה טמונה - חס ושלום, נפילה תלולה ואילו בסוף כל נפילה יכולה להיות טמונה גם התאוששות. כשליברמן עלז ועלה במספר המנדטים, במינוי שרי משפטים וביטחון פנים מטעמו - למרות (ואולי בגלל חקירות המשטרה...), וכאשר צלח את הבעיות המשפטיות שלו באופן בלתי יאומן, הוא לא חשב על כך שדווקא הצלחה מסחררת וקלה יכולה בהחלט לבוא מהשטן, וכך זה קרה.

ליברמן לא רק תפר לעצמו את חליפת ראש הממשלה הבא, אלא שגם הכריז על מידותיה בכל מקום - בארץ, ובמיוחד בעולם. בעיקר שמח הלה לעדכן את האמריקנים ובמיוחד את הרוסים כי הנה סוף כל סוף עומד להיבחר אזרח ישראלי יוצא בריה"מ לשעבר לראשות הממשלה. למעשה ההצהרה הזו איננה כלל וכלל חידוש. מזרחי, דתי, חרדי, דרוזי, אתיופי ובמיוחד ערבי זה באמת חידוש אם יבחר לראש ממשלה בישראל, כי מעולם לא היה אחד כזה בתפקיד הרם כל כך. אבל יוצאי בריה"מ לשעבר כיהנו כבר בעבר. אבל ליברמן כיוון לעצמו בלבד, ובתפקיד שר החוץ הוא השתמש להאצת התהליך. אבל אז לפתע פתאום התהפך הגלגל עד שהגיע לחדרי החקירות במשטרה ותחת השר שהוא עצמו מינה שם, ומשם לשישה מנדטים הדרך הייתה קצרה. אבל למעשה כל הבניין הפוליטי של ליברמן נבנה בצורה די רעועה.

ה"בטון" הפוליטי והאלקטוראלי של ליברמן היה עדתי ומגזרי והוא ידע זאת היטב. לפני בחירות 2013 הוא גם הבין שבישראל גדל דור חדש מקרב עולי חבר העמים, דור שלא רק לא ידע את ליברמן אלא שהוא גם אינו רוצה לדעת ממנו. הדור הזה כבר מדבר עברית רהוטה ולא כולם הם אנשי ימין, וגם אנשי הימין שבהם אינם חפצים בקומיסר נוסח הפוליטיקאים שהנהיגו את הוריהם וזקניהם שחיו עבר ל"מסך הברזל" של חבר העמים. ליברמן הבין שבבחירות 2013 מפלגה עדתית - רוסית - אוקראינית לא תקבל עוד 15 מנדטים. החבירה של ליברמן לליכוד (בבחירות 2013) הייתה אמורה למנוע ממנו ירידה תלולה מבחינה אלקטוראלית ומנגד להבטיח לו בעתיד את ירושת נתניהו לאחר שיתמזג עם הליכוד למפלגה אחת ולא רק לרשימת בחירות. אבל בליכוד לא חיכו לליברמן עם זרי פרחים אלא דווקא כעסו על נתניהו שלדעתם שריין לליברמן יותר מדי ח"כים על חשבון מצביעי הליכוד, וכמובן על חשבון ח"כי הליכוד. תוך פחות משנתיים הבין ליברמן שבכירי השרים והח"כים בליכוד לא יבעטו אותו קדימה, כדי שבבוא היום הוא יהיה זה שיחליף את נתניהו בראשות אותו מפלגה אותה עזב בתפר של סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת עם תחילת שנות האלפיים.

צחי הנגבי וישראל כ"ץ למשל עדיין זוכרים את הימים שהם הנהיגו את התאחדות הסטודנטים הארצית ואת אגודת הסטודנטים של י"ם ואילו ליברמן היה באותם הימים בסה"כ איש הביטחון של מועדון הסטודנטים באוניברסיטת י"ם. גם סילבן שלום היה באותם ימים יו"ר אגודת סטודנטים - בבאר שבע. איש מבין השלושה לא חשב לפנות לליברמן את מקומו במרוץ הבא - לאחר עידן נתניהו, לראשות הליכוד. גם גדעון סער - עד לפרישתו המפתיעה מתפקיד שר הפנים, לא התכוון לתת לליברמן את מה שהוא חלם לקבל וכך גם לגבי שטיימניץ וכל האחרים. ראשי הליכוד של היום היו צעירים כאשר תנועת ה"חרות" התאחדה עם המפלגה הליברלית ועם לע"ם למפלגה אחת. הם לא היו מוכנים להתאחד עם עוד מפלגת שלד שתמורת האיחוד הזה הרי שהליכודניקים הוותיקים רק יאבדו מקומות משוריינים במרכז המשותף, בוועידה המשותפת ואח"כ בפרלמנט ובממשלה. לליברמן לקח פחות משנתיים להבין זאת ואז הוא הכין את עצמו לדרך חדשה - לנסות להופיע כ"איש מרכז" ולהצניע את עדתיותה של מפלגתו. אבל ממש לפני בחירות 2015 קרס מגדל הקלפים הפוליטי הזה, ודווקא מתוך הבית, מהמפלגה שהוא עצמו הקים.

הרבה מאוד מאמץ השקיע ליברמן למנות שר לביטחון פנים מטעמו והנה כאשר היה הדבר כבר בקדנציה השנייה לאחר שמונה הרי שפתאום דווקא בימי אותו שר - יצחק אהרונוביץ, פרצה פרשת השחיתות ב"ישראל בתינו", פרשה שעשרות נחקרים וחשודים חברו לה. והכול ממש לפני הבחירות. מנגד, דווקא האיש בעל המילה הראשונה והאחרונה במפלגה - ליברמן עצמו, לא נמצא ברשימת החשודים הכול כך רבים ממפלגתו. ימים עוד יגידו מה קרה כאן.

אבל זו איננה הצרה היחידה של ליברמן. התפוצצות הפרשה, הניתוק מהליכוד וההבנה כי בבחירות 2015 המאגר העדתי של ליברמן יקטן, הביאה גם לכך שדמויות "ממלכתיות" במפלגתו של ליברמן מיהרו לנטוש את הספינה הטובעת, ובראשם עוזי לנדאו, יאיר שמיר ויצחק אהרונובי'ץ עצמו. גב' אורלי לוי - אבקסיס הייתה אמורה - במקום השני ברשימה של ליברמן, להציל קצת את התדמית של "ישראל בתינו" ממפלגה סלאבית בלבד. לפרישה הזו (ואלי גם לחקירה המשטרתית...) - של דמויות המפתח ה"ממלכתיות" של "ישראל בתינו", יש כנראה סיבה נוספת. לנדאו הוא פוליטיקאי וותיק שבא מזרעות הדמוקרטיה הארגונית של הליכוד, יאיר שמיר הוא בנו של אולי המוצלח בראשי הממשלה בישראל וכמו-כן שמיר הבן הוא גם איש מערכת ציבורית לשעבר שרגיל לעבוד בקולקטיב, אהרונוביץ הוא פוליטיקאי עצמאי, וכך הלאה וכך הלאה. נמאס לכל האנשים האלה לקבל פקודות מאדם ריכוזי וטוטליטארי כליברמן, ועוד כשהם רואים את עצמם לא פחות שווים לו בכישוריהם, ואף בניסיונם. הבושה הזו - שמפלגתם הידרדרה לפלילים עם ריח עדתי אנכרוניסטי, הייתה ה"קש ששבר את גב הגמל". ואז הם לקחו את רגליהם ופשוט ברחו. ליברמן מצידו המשיך עם מי שהמשיך והחל בעצמו לפחד מהחוק שהוא חוקק - העלאת אחוז החסימה. לבסוף הוא הצליח לשרוד עם שישה מנדטים, שבשוק הפוליטי כיום אינם קלף מיקוח כל כך רציני. ולכן לא פלא שהוא דווקא החליט להישאר מחוץ לקואליציה.

כבר לפני הבחירות החל ליברמן - נץ טורף עם עבר פוליטי נוקשה בימין הכי קיצוני (שותפם למפלגה הימנית הקיצונית של רחבעם זאבי ובני אלון), להבין כי הקהל הסלאבי שעוד נותר לו נודד למרכז וענייני הימין פחות מעניינים אותו מאשר בעיות הפנים והאזרח. כך חשב ליברמן להציל את עצמו אלקטוראלית בבחירות 2015, כשהוא לפתע כבר אינו מגדיר את עצמו כאיש ימין בכל תנאי ואפילו רומז על "גמישות מדינית". ליברמן גם הבין כי כי בימין החדש צפוף מדי, ובמיוחד משום עלותו של ה"מטאור" החדש מה"בית היהודי" - נפתלי בנט, המאיים לגזול גם קולות חילוניים מהימין. לאחר הבחירות נוכח ליברמן כי הצטרפות לממשלת ימין - חרדים תהיה עבורו הסוף של הסוף.

בבחירות 2015 נופף ליברמן בהישגיו לציבור הסלאבי כמו "רפורמת הגיור", ה"שוויון בנטל" וכו', אבל עכשיו - כשנתניהו מתכונן להחזיר את הגלגל הזה אחורה ובממשלה החדשה ש"ס ו"יהדות התורה" ימחקו לליברמן את ההישגים הללו, הרי שאם הוא יצטרף לממשלה כזו מיד יראו בו אחרוני בוחריו בוגד ובבחירות הבאות הקולות שלהם ינועו לכיוונו של יאיר לפיד. ליברמן גם התאכזב משלילת וועדת העבודה והרווחה של הפרלמנט מח"כ אורלי לוי - אבקסיס, משום שהוא הבין כי נתניהו לא ייתן לו לגנוב קולות בקרב אותם תושבי שכונות ועיירות פיתוח שחזרו לליכוד בבחירות האחרונות מש"ס ומ"יש עתיד". ולכן פנה ליברמן לספסלי האופוזיציה והוא כבר מתכונן להפוך לסמן האנטי דתי המרכזי שם ולא לתת ללפיד, לעבודה ולמר"צ להוביל את המאבק בדת ובחרדים. זהו הסיכוי היחידי שלו לשרוד איכשהו בפוליטיקה הישראלית לאחר שחלום רה"מ התנפץ לרסיסים.

תאריך:  06/05/2015   |   עודכן:  06/05/2015
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרפורי הגסיסה הפוליטית של ליברמן
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאמר נכון
6/05/15 09:32
2
עובר אורח
6/05/15 10:15
 
לאדם הסהרורי
6/05/15 11:56
3
אהרון שחר
6/05/15 12:19
4
סיירוס
6/05/15 12:31
5
קורןנאוה טבריה
6/05/15 12:56
6
דודינקה
6/05/15 15:56
 
ילידי הארץ
6/05/15 19:24
 
אהרון שחר
8/05/15 09:28
7
ליבורנו
6/05/15 20:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
איילת שקד אינה מתאימה להיות שרת המשפטים. במדינה שפויה, די היה בכך כדי להוריד מעל סדר היום את האפשרות שהיא תתמנה לתפקיד הזה. אבל אנחנו כנראה לא חיים במדינה שפויה.
06/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ליברמן זרק רימון בתוך הנגמ"ש של קואליציית הליכוד לקראת כינונה של עוד ממשלה רעה לישראל. היה זה מעשה ראוי לכל שבח מצדו של ליברמן. מעתה גורל ממשלת ישראל נמצא בידי כחלון. אין לצפות מחברי הליכוד לשום התנהלות מעשה אצילי של הודאה במכירת החיסול של ישראל על-ידי נתניהו ובלבד שיהיה ראש ממשלה. זו כל מהות קיומו של נתניהו וכל האמצעים כשרים. לליברמן נותר מספיק יושר אינטלקטואלי כדי לבוא ולומר עד כאן.
05/05/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, מתנגד באופן נחרץ לסעיף בהסכם הקואליציוני שהציג צוות המשא-ומתן של הליכוד ולפיו יהיה רשאי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לערוך בעתיד סבב תיקים בממשלה ולהעביר שרים מכהונתם לכהונה בתפקיד אחר.
נפל הפור. מה שהזהרנו מפניו אירע. ליברמן היפנה עורף למחנה הלאומי, מכר את בוחריו לרעת פיגוע התאבדות בממשלה שאמורה להיות הקרובה ביותר להצהרותיו הפוליטיות. כתבנו שהאיש הוא סוס טרויאני בתוך המחנה הלאומי, ובכל רגע נתון יחפש כיצד להזיק לאחרים כדי להיטיב עם עצמו ועם שולחיו. שישה מנדטים נגזלו מבוחרי הימין בידי מי שקיבל אינספור מתנות וכיבודים מהמחנה הלאומי, אבל לא תרם לו דבר. האיש, שהאגדות תיארו כ"בולדוזר", לא עשה במשך שש שנים דבר ראוי לציון בתחום השיכון, התחבורה, החינוך, התעשיה והתשתיות, אבל הצטיין ברצונו הכן לפגוע בממשלות הלאומיות שבהן כיהן בתפקידים בכירים. מי יצביע לו בפעם הבאה, אחרי שפגע ברצון בוחריו, ומה יעשה באופוזיציה האיש שהתרגל לא לעשות כלום במשרד החוץ?
05/05/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
רק הגורל האכזר והלעגן יכול היה לייצר תסריט אימים מעליב שכזה. אחרי סטירת הלחי שהעניק אביגדור ליברמן לבנימין נתניהו כאשר הודיע שאינו מתכוון להיות שותף לממשלתו המתוכננת, האיש שבידיו נתון עכשיו עתידו של נתניהו, לשבט או לחסד, הוא לא אחר מאשר נפתלי בנט, שנוא-נפשה של שרה.
05/05/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il