|   15:07:40
דלג
  עיתון ׳אבג׳  
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
ד"ר ענת צ'צ'יק [צילום: דני מכליס, באדיבות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב]

ארזתם לבד?

סובלים מחרדת טיסה? מחקר שבו השתתפה ד"ר ענת צ'צ'יק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מנבא שתשלמו הרבה יותר בעד טיסות הנתפשות בעיניכם כבטוחות יותר
16/07/2015  |   עיתון ׳אבג׳   |   כתבות   |   אבג   |   תגובות
   רשימות קודמות
  יוצאת מהלחץ
  בעקבות מאסטרס וג'ונסון
  יובל המבלבל
כך תפחיתו את חרדת הטיסה שלכם
  • השתדלו לשבת בחלק הקדמי של המטוס, שם טלטלות מורגשות פחות.
  • עדכנו את אחד מאנשי הצוות לגבי חרדת הטיסה שלכם. לרבות מחברות-התעופה יש כלים לסייע בנושא, כמו מתן אפשרות לשוחח עם הקברניט לפני ההמראה (זה מרגיע מאוד).
  • טוסו בחברות שמפעילות צי מטוסים חדיש.
  • טוסו הרבה: ככל שתרבו לטוס, חרדתכם תתפוגג.
  • וזכרו: בעולם נמצאים באוויר בכל שעה נתונה כ-14,000 מטוסים, אתם לא לבד...

התאבדותו של הטייס הגרמני, אנדריאס לוביץ, שריסק את מטוס הנוסעים של חברת "ג'רמן ווינגס' על 150 יושביו בהרי האלפים, עוררה מחדש את נושא חרדת הטיסה.

במחקר קודם שבו השתתפה ד"ר ענת צ'צ'יק, מן הפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר באוניברסיטת 'בן-גוריון', נמצא כי חרדת טיסה היא אחד המשתנים המשפיעים על נוסעים כשהם בוחרים באיזו טיסה לטוס אל יעדם. עוד נמצא באותו מחקר כי בגלל העדר מידע אוביקטיבי וזמין על בטיחות הטיסה, נוסעים הסובלים מחרדת טיסה נוטים להיאחז בתכונות מסוימות של הטיסה המוצעת (כגון טיסה ישירה, או טיסה בחברה סדירה), שנראות להם כמפחיתות סיכון לתאונה. הם אף מוכנים לשלם יותר בעד טיסות אלה.

במחקר-המשך עשו ד"ר צ'צ'יק ועמיתיה - פרופסור עליזה פליישר מהאוניברסיטה העברית ופרופסור תומר טולדו מהטכניון - סקר שבחן את בחירותיהם של נוסעים ישראלים לגבי טיסת הלוך ושוב מלונדון לציריך וחזרה ללונדון. עיקרי המחקר התפרסמו לראשונה ב'אבג', העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

אז נא להדק חגורות, אנחנו ממריאים: מחצית מן הנבדקים קיבלו בנוסף למידע הרגיל על הטיסות המוצעות גם מידע בנוגע לרמת הבטיחות של הטיסה, והוא הוצג כקביעה אוביקטיבית של מומחי תעופה. נבדקה גם רמת חרדת הטיסה של הנבדקים. אחת התוצאות המעניינות היא שהנכונות לשלם כדי לעבור מרמת בטיחות נמוכה לרמת בטיחות בינונית קרובה מאוד לאפס. משמעות הדבר היא כי אנשים לא מבחינים בין טיסות ברמת בטיחות נמוכה ורמת בטיחות בינונית, ללא קשר לרמה של חרדת הטיסה. ואילו הנכונות לשלם בעד מעבר מטיסה ברמה בטיחות נמוכה או בינונית לטיסה ברמת בטיחות גבוהה גדלה עם עליית הרמה של חרדת הטיסה.

אף-על-פי שהסטטיסטיקה מראה שתחבורה אווירית היא הבטוחה בין דרכי התעבורה, הולכת ומתרחבת החשיפה של תאונות ואסונות תעופה באמצעי-התקשורת השונים. "רצף התאונות האוויריות בשנת 2014 מגביר את חרדת הטיסה בציבור", אומרת ד"ר צ'צ'יק. "נמצא שכאשר אנשים קיבלו, בנוסף למידע הרגיל, גם דירוגי בטיחות טיסה שהוצגו להם כרשמיים, הם נטשו את התפישות הקודמות שלהם והסתמכו על המידע שנמסר. למרות שכל דרגות הבטיחות שניתנו בסקר כללו הסתברויות זניחות להתרסקות, נמצא שכאשר מדובר בהתרסקות מטוס (מה שמתואר בספרות כ"מוות רע"), אנשים מתייחסים לא לדרגות הבטיחות השונות אלא לטיסה עם הדירוג הכי גבוה כבטוחה, ולכל היתר כלא-בטוחות".

בתקופת לימודיה עבדה ענת צ'צ'יק כדיילת-אוויר ופיתחה חרדת טיסה. היא השתחררה ממנה בעקבות עיסוקה בנושא. את מחקרה עשתה בשיתוף פעולה עם חוקרים מן האוניברסיטה העברית ומן הטכניון. הוא פורסם לאחרונה בכתב-העת Transportation Research Part C תחת הכותרת "האם משתלם לחשוף מידע בטיחות? ההשפעה של מידע ביחס לבטיחות על בחירת טיסה". החוקרים ביקשו מ-518 נדגמים ישראלים למלא שאלונים שבהם הוצעו להם אפשרויות טיסה שונות מלונדון לציריך וחזרה מציריך ללונדון. הטיסות נבדלו זו מזו בכמה תכונות: 1. חברת-התעופה: אל-על, איזיג'ט, לופטהנזה, איירופלוט. 2. האם הטיסה ישירה או כרוכה בחניית-ביניים. 3. משך הטיסה (כולל חניית-ביניים). 4. מחיר הטיסה.

החוקרים מצאו שמשתתפים שלא קיבלו מידע בטיחות הסתמכו על תפישות הבטיחות שלהם. לעומת זאת משתתפים שקיבלו מידע בנוגע לבטיחות הטיסות נטשו את תפישותיהם הקודמות והשתמשו במידע הבטיחות שקיבלו. כל המשתתפים הראו העדפה חזקה של טיסות עם דירוג הבטיחות הגבוה ביותר (שלושה כוכבים) ונטייה להימנע מטיסות שקיבלו דירוגי בטיחות בינוניים או נמוכים. כלומר, משתתפים מייחסים עליונות לטיסות עם דירוג בטיחות גבוה, ואילו טיסות עם דירוגי בטיחות בינוניים ונמוכים נחשבות נחותות.

ד"ר צ'צ'יק ועמיתיה אומרים שמחקרם איפשר להסיק מסקנות מעשיות. מאחר שנושא בטיחות הטיסה מגלם בעיות של מידע א-סימטרי בין חברת-התעופה לצרכנים, שגורם לנוסעים לשלם על תכונות מוצר שהם למעשה לא מקבלים (בטיחות), מחקר זה מראה שמידע יכול להקטין את רמת החרדה ולשנות את תהליך קבלת ההחלטות של נוסעי חברת-תעופה. לסיכום מחקרה מציינת החוקרת כי "אחת התוצאות המעניינות היא, שלמרות ששלוש רמות הבטיחות שהוצעו בניסוי היו גבוהות מאוד, המשתתפים נטו לבחור בטיסות עם רמת הבטיחות הגבוהה ביותר והיו מוכנים לשלם עבורן יותר באופן משמעותי". והיא מוסיפה: "אם בעתיד מידע אוביקטיבי בנוגע לבטיחות טיסה יונגש לציבור, חברות שיציעו את רמות הבטיחות הגבוהות ביותר יוכלו ליהנות מפרמיית מחיר, בעוד שאחרות עלולות להתמודד עם ביקושים יורדים, גם אם רמת הבטיחות שהן מציעות עומדת במינימום הנדרש על-ידי רשויות התעופה".

פורסם במקור: 'אבג' - עיתון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (גיליון יולי 2015) / בהוצאת המחלקה לפרסומים ודוברות
תאריך:  16/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
עיתון ׳אבג׳
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארזתם לבד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נורברטו
19/07/15 09:03
פורום: אבג כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמירת הסביבה הוא עניין רציני. אקטיביסטים הם לרוב אנשים ממוקדים, שמקדישים את חייהם למטרה נעלה ואין להם תמיד זמן לצחוק. למרבה המזל, יש כמה קומיקאים שלקחו את הנושא הכבד הזה והפכו אותו למשהו שאפשר ליהנות ממנו - לפעמים בצורה אינטליגנטית ובועטת, ולפעמים עם בדיחות נמוכות ולא מתוחכמות. כך או כך, אין כמו הומור כדי להעביר את המסר. ליקטנו עבורכם כמה מהמערכונים וקטעי הסטנד-אפ הטובים ביותר בענייני סביבה, כדי להעביר את הזמן הפנוי, לראות עם חברים או לתבל את ההרצאה הבאה שלכם. תבלו.
16/07/2015  |  מערכת זווית  |   כתבות
אסף ליפשיץ חי ועובד כמסגר בקיבוץ מעוז חיים ומפסל מנעוריו. חלק ניכר מפסליו הם פסלי חוצות הפזורים במקומות שונים ברחבי הארץ, ממטולה בצפון ועד באר שבע בדרום. אסף הוא חבר קיבוץ מעוז- חיים, נולד בשנת 1942לישראל (שרוליק) וללאה ליפשיץ לבית שרשבסקי. אסף הוא בן למשפחה שרבים מבניה עוסקים באמנות הפיסול, הציור, העיצוב וכדומה. הוא בן דודו של האמן הידוע אורי ליפשיץ ז"ל. אביו של אורי ליפשיץ יעקב ואביו של אסף, שרוליק הם אחים. אחותו של אסף ליפשיץ (מצד אמו לאה) היא הסופרת המיתולוגית דבורה עומר. קרובת משפחה נוספת של אסף היא הציירת נירה לב. לאסף 4 ילדים. אומר אסף: "איך שהוא יצא שילדי לא עוסקים באמנות. אחד, איש הייטק, השני אגרונום, אחת מורה ואחת בוגרת תואר שלישי בפסיכולוגיה.
15/07/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
ידוע זה מכבר שזיהום אוויר מסוכן לבריאות. ידוע גם שחשיפה כרונית (ארוכת טווח) לזיהום אוויר מעלה את הסיכון למחלות נשימה, לשבץ, למחלות לב ואף לסרטן. חוליים אלה מהווים את הסיבות המובילות בעולם למוות. עם זאת, לא היה ידוע עד כמה מסוכנת חשיפה קצרת טווח לזיהום אוויר גבוה (חשיפה אקוטית).
15/07/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
"העיירה שלנו", המחזה שזכה בפרס הפוליצר, שב ומרגש על הבמה בבית צבי ברמת גן. זוהי הצגה ייחודית שכתב הסופר והמחזאי האמריקני, תורנטון וילדר, ושזכתה להפקות במה רבות בתיאטראות, בקולנוע ובטלוויזיה.
15/07/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
הדבר הראשון שמפחיד בדרך כלל את הזוכה בפרס ענק הוא, כיצד יתייחסו אליו או אליה לאחר היוודע הזכיה. מרוב חשש, מטמינה גיבורת הסרט "הדברים שאני רוצה" את הצ'ק בתוך נעל שלה, ומעלימה מכולם את דבר הזכיה כדי למנוע שינוי ביחס אליה ובכלל בשינוי שחל במצב העניינים. היא אישה שעמלה קשה כדי להגיע למה שיש לה - חנות קטנה לדברי סידקית, כדי לספק לקוראי הבלוג שלה את צרכי החומרים מהם יסרגו או יתפרו לאהוביהם ובני משפחתם.
14/07/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
יוצאת מהלחץ  /  עיתון ׳אבג׳
בעקבות מאסטרס וג'ונסון  /  עיתון ׳אבג׳
יובל המבלבל  /  עיתון ׳אבג׳
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il