|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לא העשב של השכן

אי-אפשר לומר "שליסל לא היה חרדי/דתי" אם נתעלם מכך שגידולים אלה גדלו בערוגותינו, נפסיד במערכה, משום שיכולתנו לעוקרם בעודם מעטים ורכים, קלה בהרבה מיכולתנו לעשות זאת אחרי שהיכו שורש והתפשטו
10/08/2015  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
זכויות אדם, אזרח ומיעוטים אינן רשומות בטאבו על-שם השמאל [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

מפעל ההתיישבות אינו תלוי בהבל פיהם של שונאיו בתקשורת. למרות האוויר החם היוצא מהמיקרופונים, השפעתם בנושא היא במשקל זבוב. אנחנו מזמן לא מיעוט, אנחנו הרוב

1. בשבוע האחרון תהיתי אם להצטרף למצעד המתקיפים נגד: נגד הריקוד על הדם של השמאל בתקווה לקושש הישג פוליטי מדומיין; נגד אמות המוסר הכפולות שאינן מבדילות בין מי ששרף והצית והשחית, לבין הרוב המוחלט שלא רק מגנה אלא מתעב מתוך זעזוע אמיתי; נגד ההאשמות וההכללות וקולות הנהי והבכי והטפיחה על חזה הימין; נגד הפסטיבל הקבוע ששחקניו ותפקידיו ידועים מראש. חלק מעמיתיי עשו את המתבקש ופירסמו טקסטים שוצפים נגד השמאל המתחסד - כאלה שגם אני פירסמתי במקרים אחרים.

לא הפעם. אני מבקש מהקוראים לעשות מעשה הפוך: לעמוד באומץ מול ההאשמות ולא להגיב. שקט. אנחנו חזקים דיינו לספוג. עימדו באומץ מול הקריאות הכואבות, מול הידיים הצבועות אדום - ושיתקו. אל תשתפו פעולה עם ההתמסכנות הקבועה. עברו 20 שנים מאז רצח רבין. השמאל מחוק כמעט לגמרי, מרכולתו הישנה אינה רלוונטית. פתרונותיו המדיניים עלו באש ובתמרות עשן. זכויות אדם, אזרח ומיעוטים אינן רשומות בטאבו על שם השמאל, ואפשר להחזיק בעמדה שמרנית עם דאגה מוסרית למיעוטים. אז מה נותר? נציגיו בתקשורת תקועים בשנות ה-80 בקיבעון פסיכו-פוליטי (לשמוע את טיעוניהם ולצחוק). היכנסו לאתר "שלום עכשיו", וצפו בדיונים ובדוברי הכנס שנערך לפני שבועיים (הלוואי עלינו כנס כזה) - לאחר שתצפו, אימרו לי: הם מאיימים עלינו, על קיומנו?

2. אנחנו נדרשים לברר את מושגי הערך של התקופה ולהוציאם מכלא המרכאות הכפולות. פעמים רבות אנחנו עושים את חשבון האחֵר. במה הוא לא בסדר ועד כמה דרישתו המוסרית נגועה בצביעות. אבל כלפי עצמנו מוכרחים לברר ולזקק את המושגים שמנחים את עולמנו. אם אנחנו בעד מסורת דתית, אסור להתעלם מהעובדה שקיימים בדת רכיבים של קנאות. בכל שנה קוראים בפרשת פינחס וליבנו גס בה. חכמינו ריככו את רושם המעשה, אבל חישבו על מעשה פינחס - גם במונחי הימים ההם הוא היה יוצא דופן. בשבוע האחרון פורסמו מודעות תמיכה בשליסל על ש"העז" ועשה מעשה פינחס. כולנו נדים בסלחנות לטמטום, אבל זה קיים בתוך המסורת היהודית, לא מחוצה לה. אי-אפשר לומר "שליסל לא היה חרדי/דתי". מעולמו יצא, אבל גם מעולמם של רבים שהיו רחוקים ממחשבותיו ולבטח ממעשיו, ובכל זאת חלקוּ פרקטיקה דתית ואמונה דומות.

מאז מלחה"ע השנייה מותקף הרעיון הלאומי. התרגלנו לשמוע עד לזרא את המונח "לאומנות" ביחס לכל גילוי בריא של נאמנות לעם ולמולדת. פעמים רבות השבתי מלחמה מתוך הנחה שבנפשנו הדבר: אנחנו זקוקים ללאומיות; בלעדיה אין לנו חיים כעם. הציונות נבנתה על הרגש הטבעי הזה, ויהודים בכל הדורות שמרו אמונים לעמם ולארצם העתיקה מתוך הרגש הזה (ואינני נכנס לוויכוח הטיפשי אם הלאומיות היא המצאה של המאה ה-19. היא לא). איננו יכולים להתעלם מכך שלאומיות מכילה רכיבים של לאומנות, שנאת הזר ואפילו פאשיזם בקצה המרוחק ועלולה להידרדר למחוזות נוראיים. אם הלאום חשוב יותר מכל מה שבאזור, אזי בהיעדר הבלמים המחשבתיים והמוסריים המתאימים, עלולים יחידים לעשות מעשה ולפגוע במי שלתפיסתם פוגע בלאומיות, כלומר פוגע בעורק החיים שלנו.

3. אני ממש לא פוחד לקרוא לילד בשמו, "שמא יאמרו" יריבינו הפוליטיים. הם לא מטרידים אותי. "ציון בְּמשפט תיפָּדה". הציונות (תנועת השיבה לציון) נמצאת בכלא מושגי התקופה ועל כך היא מותקפת ומושפלת בראש חוצות. כדי לחלץ אותה משבייה, עלינו לפדות אותה במשפט, בשפיטה מחודשת של המושגים והערכים המחזיקים את הבניין הציוני ובניקיונם המחזורי. מדוע היחיד מקבל את רעיון חשבון הנפש מדי שנה, ובמה שנוגע לקבוצת ההשתייכות שלו - הוא מגלה התנגדות פנימית?

מיעוטים מתקשים ב"כיבוס הכביסה המלוכלכת בחוץ". זה מובן. נקרא לזה אחרת: ניקוי הגוף ממורסה, היפטרות מרכיבים זרים שדבקו בנו. "הוא לא חרדי", נאמר על שליסל. "הוא לא דתי", נאמר על יגאל עמיר. "הם לא ימין", נאמר על משליכי בקבוק התבערה. הלוואי. חלק מהטיעונים - מדוע הם לא שייכים - צודק; אבל מוכרחים להודות שבמובן מסוים הם חלק מאיתנו, מעולמנו.

נכון, יריבינו משתמשים בחשבון הנפש נגדנו. אז מה? ההתנגדות לבדיקה פנימית, תנועתית, שבטית, אידיאולוגית ופוליטית בקרב חלקים בימין (לא כולו) - נובעת מרגש נחיתות מובנֶה, תוצאת שנים רבות שבהן השמאל הציוני הוביל את העם והמדינה ודיכא יריבים פוליטיים. כיום, כוחו של השמאל חזק אומנם בתקשורת ובאקדמיה, אבל הוא נחלש מאוד.

כי זאת לדעת: אנחנו כבר מזמן לא מיעוט! אנחנו הרוב! ככלל, ההגדרות החברתיות הן שטחיות. מיהו "דתי" (או "חרדי")? מיהו "ימני"? השיח הציבורי נותן בהם סימנים חיצוניים ואינו מבחין בגישות וזרמים. מכל מקום, החברה הישראלית ברובה הגדול היא מסורתית ולאומית.

4. מפעל ההתיישבות אינו תלוי בהבל פיהם של שונאיו בתקשורת. למרות האוויר החם היוצא מהמיקרופונים, השפעתם בנושא היא במשקל זבוב. מפעל ההתיישבות תלוי בהחלט בפעילות חלוציו וביכולתם להשפיע על השיח הציבורי ועל קובעי המדיניות. לא רק נקיוּת הדעת נדרשת, אלא נקיוּת המעשה. "לפי שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום, שנאמר 'וִהְיִיתֶם נְקִיִּם מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל'" (שקלים ג, ב). מעניין, הפסוק שהמשנה מגייסת לקוח מסיפור כיבוש הארץ (במדבר לב)! נכון שלא אנחנו דקרנו ולא אנחנו רצחנו. חלילה! אבל אם נתעלם מהעובדה שהגידולים האלה גדלו - או לפחות עשו חלק ניכר מדרכם - בערוגותינו, נפסיד במערכה; משום שיכולתנו לעוקרם בעודם מעטים ורכים, קלה בהרבה מיכולתנו לעשות זאת, שעה שהיכו שורש והתפשטו. וכן, אני יודע שמדובר בשולי השוליים, אבל השוליים הללו משפיעים על המרכז באופן חסר מידה. הם מסכנים אותנו.

אז לדרוש מהממשלה ומכוחות הביטחון לעשות פעולתם, זה בסדר. אבל זה קל. אנחנו מסירים את האחריות מעלינו. השאלה היא, מה אנחנו דורשים מעצמנו. האם נדע להיות מעורבים יותר, לא לחשוש מפתיחות ביחס לבעיות בתוכנו, לאתרן ולהצביע עליהן בזמן, ואם צריך, גם להסגיר קנאים. האמירה "אנחנו לא צריכים להתנצל, כי איננו אשמים" היא שיח מתגונן, לא שיח של עילית חברתית המוכנה לתפוס מקומה ההיסטורי בהנהגת העם היהודי. לשם אנחנו נקראים.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 7.8.15)
תאריך:  10/08/2015   |   עודכן:  10/08/2015
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא העשב של השכן
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הוא כשלון המשטרה!
10/08/15 19:15
2
ותוספת משלי:
10/08/15 19:58
3
כבש 44
10/08/15 20:38
 
יהודי מפוכח
10/08/15 23:06
4
פ.ר.
10/08/15 21:22
5
אהוד פרלסמן
10/08/15 23:36
 
הערוגה הרעילה
11/08/15 09:45
 
אולי לגמת שמפניה?
11/08/15 20:08
 
לא תינקה מאשמה
12/08/15 09:34
 
זו דרך הסמול.
13/08/15 16:46
6
קורןנאוה טבריה
12/08/15 10:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דמוקרטיה היא כבר מזמן לא שיטת ממשל. היא כבר מזמן לא מתעניינת לדעת אם היא שילוחית, אם היא דמוקרטיה ישירה, אם היא דמוקרטיה קונסנסואלית, אם היא דמוקרטיה פרלמנטארית, אם היא דמוקרטיה ליבראלית, ועוד. היא כבר מזמן לא חוזרת לציין כי היא באה מן היוונית "דמוס+קרטיה" שלטון העם. כל זה יפה עדיין לשיעורי אזרחות. חשוב, אכן, אבל יכול אדם ללמוד כל מה שאפשר לדעת על הדמוקרטיה, על תולדותיה, על הישגיה, על כשליה, על תקוות שהיא עוררה ועל אכזבות שהיא הנחילה, ולא להבין בכלל כי דמוקרטיה היום, בעידן הזה שלנו, היא בראש ובראשונה אקלים שבני האדם יוצרים אותו.
10/08/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
כבר חלפה שנה מהיום הטראגי, בו נרצחו באכזריות שלושה נערים, שהיו בדרכם לביתם מהמוסד החינוכי בו למדו.
10/08/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
לא תרצח", זו כותרת הכרוז שפורסם על-ידי הרבנים הראשיים, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל: אחינו ואחיותינו היקרים! אנו מוצאים לחוב קדוש להעירכם ולהזהירכם בשעה הקשה והמרה הלזו, שלמרות זעזוע העצבים וההתמרמרות שנגרמו לנו על-ידי כל מה שסבלנו מכנופיות מרצחים ואורבים לדמינו.
10/08/2015  |  משה חסדאי  |   מאמרים
לפני כ-2500 שנה אמר לנו קונפוציוס ש"תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים" אבל הוא טעה במחילה מכבוד הפילוסוף הסיני הדגול. המשפט הזה המצוטט פעמים רבות מתגלה בעולמנו החשוף למילים, לדיבורים כטעות יסודית.
10/08/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
אנו בסימנו של חודש אלול העומד בפתח, ואנו זוכרים שהחג נמצא בסימן "אני לדודי ודודי לי". זהו נוטריקון שנוצר לשם אלו"ל. חודש אלול שמו במקור הוא בבלי ומשמעותו קציר. השם אלול מופיע בספר נחמיה ו, ט"ו המתאר את הקמת החומה בימי בית שני: וַתִשלם החומה בעשרים וחמישה לאלול.
10/08/2015  |  בלפור חקק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il