|   15:07:40
דלג
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ביקורת הליברליזם הכלכלי על המשק הישראלי

ביקורת על ספרו של נחמיה שטרסלר - ושלא יעבדו עליכם, 2014, כנרת זמורה ביתן, 336 עמ'
19/08/2015  |   יוסי ברנע   |   מאמרים   |   תגובות
מחלקים כספים [צילום: פלאש 90]

נחמיה שטרסלר הכתב הכלכלי הבכיר של עיתון הארץ, כמו גם פרשן בחדשות ערוץ 2, פרסם ספר, ובו 48 פרקים, המסודרים בארבעה שערים. הפרקים כתובים בשפה בהירה וקלילה, בהומור המושג גם בעזרת איורי הקריקטוריסט הכישרוני של עיתון הארץ - עמוס בידרמן.

ניתן לבקר ספר זה במספר זוויות התייחסות. אני בחרתי לבדוק את תרומתו המקורית לשיח הפובליציסטי הביקורתי של הליברליזם הלא ממסדי, שהמובהק בכותביו היה פרופ' עזרה זוהר, מי שפרסים כבר בשנת 1974 את ספרו - בצבת המשטר או מדוע איש לא קם, ובו ביקורת על המשטר הכלכלי חברתי במדינת ישראל. זוהר שניפטר לפני כשנה וחצי, הקים ועמד בראש "תנועת העצמאות", שרצה בבחירות לכנסת בשנים 1981,1984, אך ללא כל הצלחה אלקטורלית. במסגרת תנועה זו הוא הוציא לאור את אוסף מאמריו מהעיתונות (1985)- איך יוצאים מזה? המחולק ל-11 שערים: השיטה, מונופול, רפואה, התיישבות ושיכון, חקלאות, תאונות, כלכלה, תעשיות עתירות ידע, מיסים, שביתות והמשטר הפוליטי. לספרו זה של זוהר קדם ספרו של מוטי היינריך, מהנדס מכונות שהיה פעיל מרכזי בתנועת עצמאות - האם יש סיכוי?, ישראל: המציאות נוכח אגדות הממסד (1981). הספר האחרון שאתייחס אליו הוא ספרו של זוהר - סדום או חלם (1987) ובו שמונה שערים: כך זה התחיל, הממסד הפוליטי, זרועות התמנון, התשתית, מבנה המשק החולבים, ההשלכות החברתיות וכחוט השני.

הפרק הראשון בספרו של שטרסלר הכתוב בשער הראשון - "תורת הניהול במדינת ישראבלוף" הנו "חוק ציץ", הגורס ש"כאשר דורשים ממך לקצץ, לפטר ולחתוך, אל תתרגש יותר מדי. חתוך מיד במקום הכי כואב, הכי רגיש והכי מפחיד" (עמ' 17). חוק זה על דוגמאותיו מהווה תרומה רעננה ומקורית של שטרסלר לשיח על המשטר הפוליטי כלכלי והניהולי של ישראל. כך גם החוק השני - "חוק השעות הקטנות של הלילה" המסביר מדוע הסכמים במגזר הציבורי נחתמים תמיד בחמש בבוקר, קצת לפני זריחת החמה זאת כדי לביים סצינת מאבק של הקרבה עצמית על מזבח המו"מ, כדי שניתן יהיה להגיע להסכם, לפי מה שהיה ניתן כבר קודם להשיג פחות או יותר. חוק זה קשור כמובן לחוק השלישי הנקרא "למרות הרצון הטוב, אי-אפשר להגיע להסכם לפני שביתה, לכן גם אי-אפשר למנוע את נזקיה" (עמ' 47). למאבק יש חוקים משלו, כי כל צד צריך להראות כמי שנאבק על עמדותיו, כך למשל במאבק בין האוצר להסתדרות. "האוצר לא יכול להיכנע בתחילת הסכסוך, כי הוא מנסה לשלם כמה שפחות... האוצר גם רוצה להוכיח שהוא לא מחלק כסף סתם, אלא שומר היטב על הקופה ונאבק על כל שקל... המאבק על ההסכם חשוב מאוד גם להסתדרות. היא רוצה להשיג כמה שיותר, אך לא פחות מזה להוכיח לציבור העובדים שהיא משכה את החבל עד לקצה כדי להשיג את ה"כמה שיותר" הזה. לכן היא חייבת להגיע ליום שבו תכריז על שיבתה כללית במשק" (עמ' 48-49).

"אין לי"

הפרק הרביעי עוסק ב"חוק שר האוצר הטוב הוא שר האוצר הרע". מדובר בחוק פרדוקסלי באשר אם שר האוצר רוצה להצליח הוא "לא יכול להיות שר אוצר "טוב" שמחלק כספים, הוא חייב להיות ההפך, מן "גזבר רשע" שמודיע לכולם, "אין לי (מילותיו הידועות של שר האוצר יגאל הורוביץ משנות ה-80-י.ב.) תלחמו כמה שתרצו, אני לא אחרוג מהתקציב אפילו בשקל אחד" (עמ' 51).

החוק החמישי בשער תורת הניהול ב"מדינת הישראבלוף" הוא חוק הקטסטרופה, המתקשר לחוק השלישי. חוק זה גורס ש"פוליטיקאי לא ינקוט שום מהלך כדי למנוע קטסטרופה, גם כאשר הוא ידוע שהאסון מתקרב והוא יהיה גדול וכבד" (עמ' 65). הדוגמה הראשונה אינה עוסקת בכלכלה אלא באירועי מבצע צוק איתן. רק התגלות המחבלים שיצאו ממנהרה ב-13.7.14 היא שהביאה לכניסה קרקעית הגם שעל סכנת המנהרות היה ידוע משך מספר שנים. שטרסלר קובע ש"חוק הקטסטרופה" לא אפשר לביבי לפעול קודם לכן כי "אילו היה עושה כן, הציבור היה "הורג" אותו. פרשנים, עיתונאים ופוליטיקאים היו מתנפלים עליו, חובטים בו, רומסים אותו וטוענים שהוא מחרחר מלחמה חסר תקנה. משום שראש הממשלה הבין היטב שהתגובה הציבורית הזאת בו תבוא והוא יהפוך לנאשם הראשי, עד כדי כך שכיסאו יעמוד בסכנה, הוא החליט להמשיך ולבדוק... ובעצם לשבת בשקט ולא לעשות דבר - עד שהקטסטרופה פרצה, ב-17 ביולי. רק אז ולא רגע קודם הוא היה יכול לתת את פקודת הכניסה לעזה בלי שהציבור יאשים אותו" (עמ' 67). יש דמיון מסוים בין חוק זה לחוק "השעות הקטנות של הלילה" מבחינת הכתבת הדימוי הציבורי על ההתנהגות, למרות מחירה.

היריעה אינה מאפשרת לציין את כל החוקים. בפרק 6 למשל נכתב על "חוק ההיפוך המושלם הגורס ש"דווקא פוליטיקאי שמזוהה עם אידיאולוגיה מסוימת, יכול לעשות ההפך ממה שמצפים ממנו" (ומעל הכיתוב יש קריקטורה של בגין המחזיק את סיני, הגם שלא הייתה לפי תפיסתו חלק מארץ ישראל) (עמ' 87), בפרק "חוק ההצלחה ההפוכה" נכתב ש"ככל שמפלגה מצליחה יותר, כך מצביעיה יינטשו אותה מהר יותר. ההצלחה הורסת" (עמ' 94). חוק המבוסס על כישלונה של שינוי, אינו מתייחס לקרע בתוכה ששיתק אותה ואף הביא לפילוג, תוך השוואה שאינה במקומה לתבוסת צ'רציל לאחר מלחמת העולם השנייה (הגם שחזר לשלטון מאוחר יותר). בפרק 9 מוצג חוק חשוב המכונה, "חוק הוועדה המוזמנת" הגורס "כאשר אתה מקים ועדה, בחר את היו"ר ואת חבריה בקפידה מיוחדת - כך שיספקו לך בדיוק את מה שאתה רוצה לשמוע" (עמ' 106).

גודל הארון

פרק 10 המוקדש ל"חוק הבעיטה למעלה" מסביר "מדוע אנו מקבלים שירות כה גרוע מהמגזר הציבורי? אי-אפשר לשנות את זה? (מחווה ל"עיקרון הפיטרי") (עמ'112). שטרסלר גורס על בסיס החוק הפיטרי, ע"ש לורנס פיטר, שלא הבחין בין המגזר הפרטי לציבורי לגבי הגעה לדרגת חוסר הכישרון, שלעומת המגזר הפרטי "למגזר הציבורי יש מנגנונים אוטומטיים של קידום, שבעזרתם אתה ממשיך לטפס בסולם התפקידים וכך הנזקים שתגרום לארגון ולסובב אותו יהיו חמורים יותר" (עמ' 113). גם חוק מס' 11 - "חוק המזוודה המלאה" מבוסס על תפיסה של הוגה. הפעם מדובר בפרופ' השמרן נורתקוט פרקינסון שהחוק הראשון שניסח הוא "העבודה ממלאת את כל הזמן שמקציבים לה".(עמ' 117). שטרסלר מסביר זאת על התרמיל ומציין ש"זה נכון גם לשאר תחומי החיים. גודל המקרר קובע את כמות הקניות. גודל הארון קובע את כמות הבגדים. וגודל תקציב המדינה קובע את כמות הבזבוזים" (עמ' 118).

בפרק 15 מצוי חוק שניתן לראות בו בגדר ידע עממי "האמת לא חשובה כל כך. התדמית היא העיקר. עשית ולא פרסמת? לא עשית! פרסמת ולא עשית? עשית!" (עמ' 139).

פרק 18 הנסב על "חוק התורים" קובע ש"חוק ארוך לניתוח או לאישור בנייה מוכיח שיש צורך דחוף בתוספת תקציב וכוח אדם. נכון, או ששוב עובדים עלינו?" (עמ' 154). הדוגמאות לקוחות מתחום רפואה והתקשורת. בתחום הרפואה עסק עזרה זוהר בספרו " סדום או חלם" בפרק - השירות הרפואי ותלאותיו (עמ' 284- 296) וגם מוטי היינריך עסק בו בספרו – האם יש סיכוי?, ובמענה ל"אגדה: שירות רפואי פרטי הוא יקר ורק בעלי אמצעים יוכלו לזכות בו. אמת: בשיטה המוצעת, בה יהיו הרופאים, המרפאות ובתי החולים, "פרטיים" ויתחרו בחינם לבין עצמם על יעילות ושם טוב בציבור, השירות יהיה הטוב ביותר, הזול והמהיר ביותר. במערכת רפואה ממשלתית מנוצל ציוד רק בחלקו" (עמ' 55).

פרק 23 הנקרא "חוק הנהג האשם תמיד", כלומר" איך מתנערים מאחריות? מאשימים את הנהג הישראלי בכל תאונות הדרכים" (עמ' 185). בחשיבות תשתית הכבישים ורמת סלילתם עוסק, לא לראשונה שטרסלר. בספרו "סדום או חלם" מכתיר זוהר אחד הפרקים בשם – "תאונות דרכים - מכת מדינה", וכותב" נהרות של דיו נשפכו על נושא זה. מומחים מהארץ והעולם התריעו על העומס הבלתי נסבל. ואולם הממשלה הסתפקה כרגיל בהאשמת הציבור: האשם תמיד בגורם האנושי. במילים אחרות: הנהגים נושאים באחריות. גם מומחים המייחסים לגורם האנושי חשיבות רבה, אינם מטילים ספק בכך שמערכת כבישים טובה מפחיתה באורח משמעותי את מספר תאונות הדרכים" (עמ' 147).

מחיר הפיתוח

פרק 25 עוסק ב"חוק המחאה שכן הצליחה" וגורס "כאשר מיתוס משתרש בדעת הקהל, קשה להילחם בו. הוא הופך לאמת מוחלטת, למרות שהוא שקר בוטה"( שטרסלר, עמ' 193). בתת הפרק של פרק זה הוא כותב-" מיתוס שלישי: חייבים לחלק הטבות מס לחברות גדולות כדי להביא צמיחה ותעסוקה" (עמ' 199). אין בכך חדש, עסק בכך עזרה זוהר בספרו, סדום או חלם", בפרק- תעשיה נתמכת. כך למשל בתת הפרק "מחיר הפיתוח" (עמ' 240-241), ובחוק לעידוד השקעות הון ( עמ' 242- 248).

לסיום אביא שלושה חוקים שזוהר והיינריך קדמו לשטרסלר בעיסוק הביקורתי בהם. בפרק 28 מטפל שטרסלר ב"חוק החלב במחיר שמנת" וכותב כלהלן: "מדוע חלב ומוצריו כה יקרים? האם משום שאנו מכורים לגבינה וליוגורט, או משום שקוריאה הצפונית השתלטה על המשק בלי שנרגיש?"(עמ' 217). התשובה לשאלה הנה: "אז מה יש לנו כאן בעצם? שוק בולשוויקי, שמאפשר לחתולים שמנים להמשיך ללקק את השמנת על חשבוננו" (עמ' 221). כהמשך לכך ניתן להביא את פרק 29 שכותרתו "חוק המחיר הכפול", שכותרת המשנה שלו היא: "מדוע המזון יקר יותר מאשר באירופה? מדוע מחירי הדירות בשמיים. זה לא כוח עליון, זו אשמת הממשלה"(עמ' 224). הסיבות לסוגיה הראשונה הן: מכסים גבוהים, מונופולים וריכוזיות, יבואנים בלעדיים, קיומן של שתי רשתות חזקות השולטות על כ-56% מהענף, מכון תקנים המשרת את האינטרסים של התעשיינים, היטלי רצף אנכרוניסטים, מועצות ייצור חקלאיות, ביורוקרטיה נפתלת, רגולזציה מופרזת, והיוקר שגורמת אי-הודאות. פרק 30 חוזר שוב למוצרי המזון תחת השם "חוק פיקוח קיפוח", והסברו: "יש כאלה שבטוחים שפיקוח על המחירים טיוב לצרכן. האמת היא שהוא טוב דווקא לייצרן" (עמ' 240). בספרו מטפל היינריך ביוקר התוצרת החקלאית תחת השם "חקלאות ללא פוליטיקה", תוך שהוא מפריך את האגדות הבאות: "חקלאות חופשית תגרום לפשיטות רגל של חלק מהמושבים והקיבוצים" ( עמ' 44), "הפיקוח הממשלתי על החקלאות נועד לעשיית סדר בענף ולחלוקה צודקת של המשאבים" (עמ' 45), "סובסידיות לחקלאות דרושות כדי להבטיח מחירי מינימום לחקלאים"( עמ' 48). גם זוהר עסק רבות ביוקר מחירי המזון ובכלל, ובמצב החקלאות בספרו "סדום או חלם" והקדיש לכך הפרק "החקלאים- וסלים של הממסד" (עמ' 262- 282). בפרק זה ניתן למצוא ביקורת על: תפיסת המושב, ארגוני הקניות, מבנה הממסד החקלאי, כמו גם "משווקים מורשים" ו"ארגוני מגדלים". את פרקו מסיים זוהר במשפטים הבאים: "המיוחד לנו הוא בניין העל שהולבש על החקלאים, הממסד החקלאי שתפח לממדי מפלצת ביורוקרטית המחזיקה את החקלאים כווסלים, שאין להם שליטה על משקם, והמכלה את פרי עמלם"(עמ' 282).

גם אם הדוגמאות האחרונות מראות שאין שטרסלר מחדש בביקורתו הכלכלית ליברלית, יש לזכור שבסופו של דבר מדובר בתרגום הביקורת הליברלית (הנקראת היום "ניאו ליברליזם") על הכלכלה המתוכננת שאפיינה את משטר מדינת ישראל עד לשנות ה-70 וגם לאחר המהפך שבו השינוי היה במידה רבה פונדמנטליסטי ולא אופרטיבי. יש לזכור שבסופו של דבר "תנועת עצמאות" בראשות עזרה זוהר קמה דווקא בעת שלטון הליכוד ולא תנועת העבודה.

תאריך:  19/08/2015   |   עודכן:  23/08/2015
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת הליברליזם הכלכלי על המשק הישראלי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי ארגואן
19/08/15 20:33
2
יוסי ארגואן
19/08/15 20:42
3
יורם-אונו
20/08/15 13:42
4
היהודי הניצחי
15/09/15 14:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם כל הרעש שעושה שלי יחימוביץ' וכל החריקות ושברי הדלתות של אלה שיוצאים מהארון ותופסים ‏כותרות, יאיר לפיד מפסיק להישמע, וזה לא טוב ממש לא טוב, תוסיפו לזה קצת חום וקצת לחות, ובאמת ‏אפשר לצאת מהדעת.‏
19/08/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: מוֹת עלאן - פרס למפעל חיים רצחני פרשיות השחיתות ביחידת להב משקפות שחיתות בצמרת המשטרה רצח נאור אטיאס: כורתים ראש של ציפור ולא תמות? ולקינוח הכוהנת הגדולה
19/08/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לפי סקרי דעת קהל המובילים בארה"ב יש פער עמוק בין הנשיא אובמה לבין הציבור האמריקני בכל הקשור למדיניות חוץ וביטחון: רק 38.5% תמיכה בנשיא. לדוגמה, לפי סקר רשת CNN, הידועה בתמיכתה באובמה, רוב הציבור מאוכזב ממלחמת אובמה בטרור ותומך בתגבור המעורבות הצבאית האמריקנית נגד דאעש, כולל כוחות קרקע.
19/08/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בשבועות האחרונים, מאז מצעד התועבה והרצח הנפשע שאירע במהלכו, ואפילו קצת לפניו, נדמה כאילו אנו נמצאים בעיצומה של שטיפת מוח תקשורתית, שמטרתה אחת: לתת לגיטימציה, ואפילו לגדל ולהוקיר ולרומם ולהדר ולשבח, את מה שבמקומותינו מכנים "נטייה הפוכה".
19/08/2015  |  עודד כהן  |   מאמרים
לפני שבועיים השלימה הממשלה את הרכבת הוועדה הציבורית לבחירת היועץ המשפטי הבא, שאמור לשקוע בכורסתו של היועהמ"ש יהודה וינשטיין, עם פרישתו בינואר 2016. זה שבועיים שהוועדה פועלת לאיתור היועהמ"ש הבא.
19/08/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il