|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

לייבל'ה גלאנץ ומסעדת "אלימלך"

כשהבאתי אל פי הכבד הקצוץ של אלימלך, הייתי בשוק מוחלט. פתאום עלה באוזניי הניגון הידוע של החזן המנוח, ר' אריה (לייבל'ה) גלאנץ ומתיקות שלא מן העולם הזה אחזה בי. הבאתי קצת חריין (חרוסת) אל תוך פי ומחמת חריפות יתר שהייתה בה, בלעתי נתח עצום של חלה, להפיג חריפות היתר. ואז התחלתי לבכות
20/09/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מסעדת אלימלך

בואו נודה על האמת. אי-אפשר להתעסק כל הזמן בסורים, ברוסים, באופן מינוי שופטים, באי קידומם וקידומים באבנים שנזרקות ואם נגדיר אותם ככלי נשק, תוך שנקצוב עונשי מינימום, אם לאו. ומה עם הנפש? מה עם לאכול משהו טוב ומשובב בטן - בימים אלה כשרוחות הסתיו מתחילות לנשב, אט אט ובהיסוס ודוחקות החמסינים אל כיוון הקיץ הגווע - איזה סוג של מאכלי עולים על השולחן בימים שבין כסה לעשור? ולמי שלא מבין, איני מתכוון למפרום דווקא וגם/או לאושפלאו גרוזיני אסלי, עם בצל, שומן בשר ובצל מטוגן.

כמי ששמו מעיד עליו שהוא שייך למיעוט האשכנזי דווקא - שנותר בגדר של שריד מוגן, במקומותינו ושחל עליו חוק הגנת צמחי בר ואסור לקטוף אותו, בכלל, גם לא בכדי לשמח ת'ילדים ואפילו לא רק אחד לדוגמה, כמו: כלנית אחת, לדוגמה; רקפת אחת, לדוגמה; נורית אחת לדוגמה ועוד הרבה, הרבה "דוגמאות" שכאלה - הרי מביאה בי תקופה זו געגועים למאכליה של אימא שמנו - בין היתר - תפריט שכלל: געפילטע פיש; מרק עוף צח, המכונה "פנצילין יהודי", סלט תפוחי אדמה (ששנים, שנים, כילד אהבל התעקשתי לקרוא אותו בשם: "קרפוגל זאלאט", במקום "קרטופל זאלאט"), סלט אוקראיני, חמוצים תוצרת בית, אייר זאלאט (סלט ביצים בלשון העם), ארבס, שהם גרעיני חומוס מבושלים ומתובלים היטב, גולש הנוגרי-פולני (תלוי בטועם ובמבשלת), האקטע לייבר שזה הכבוד הקצוץ הא-לוהי, חריין שהינה חזרת שמצורפת ומודבקת לגעפילטע פיש לכבד הקצוץ ואם התמזל מזלכם, גם איזה קומפוט פירות, לסיום פולני מתוק ומנומס.

אמא, עליה השלום, מצויה - כבר שנים הרבה - במקום שלא משלמים בו מס הכנסה וביטוח לאומי ומי שמבקש להיכנס לנעליה הגדולות, הגדולות מאוד מאוד של אמא - היא השף, אבהי ברמן, שהוא פולני - מה זה פולני, מ"האוי" הראשון שהוא משמיע, כשהוא מתעורר בבוקר ועד ה"אוי ויז מיר", כשמישהו מהוותיקים של מסעדת "אלימלך" מבקש ממנו כמה חתיכות בשר ברוסט, על סנדוויץ עם חרדל מהסוג הפשוט, הפשוט הזה (עיזבו אותו, מחרדל ד'זון, הוא שף פולני ולא שף צרפתי) ואז מתברר, שהוא שכח להזמין מהקצב הנתח המיוחד הזה ממנו עושים ברוסט או "פייקל פלייש", כפי שקראו לגוש הבשר הכבוש הזה, במחוזותינו הייקים והגישו אותו על לחם שיפון, עם מלפפון חמוץ אמיתי, תוצרת בית. אח. אח. איך עולה אצלי הרוק, רק לזכר הימים האלה של פעם כשנתנו כבוד לקורנביף ולא כל ליצן ועול ימים, עשה עצמו שף מבין עניין. ומה עם הרוסטביף? ומה עם הקרפלך עם מילוי בשר, במרק העוף, או הקרפלך, שהיו בני דודים שלהם והיו ממולאים במחית (עאלק מחית - בפירה!) תפוחי אדמה, בלול בבצל וכשטיגנו אותם עם בצל, פתאום קראו להם - פירוגן?

הקיצקץ ובקיצור נמרץ. השף, אבי ברמן, פתח מחדש מסעדת "אלימלך" שלו ברחוב וולפסון מחדש ולמי שיש חורים בהשכלה ואינו יודע מה זה אוכל מזרח-אירופי שפעם קראו לו, מתוך התנשאות לשמה - אוכל יהודי, מוזמן לבוא ולמלא חורים בהשכלה, בכמה כוסות בירה מתוצרת מקומית. אבי ברמן קורא לבירה הזו בלונדינית ואני חושב שהיא בכלל ג'ינג'ינית, אבל בואו לא נתווכח על שטויות. הבירה שלו נשארה בירה חזקה ואיכותית עוד בימים שהמשורר יבי, תקע כוס אחר כוס ובין כוס לכוס כתב הוא שיריו האלמותיים שפורסמו, מדי שבוע בעיתון הארץ בליווי ציורים של הציירים המנוחים: עמוס קינן, דן קידר, אורי ליפשיץ, מנשה קדישמן ויבדל"א, יגאל תומרקין וחיים טופול החביב והאהוב, שבימים אלה מלאו לי שמונים שנה, בבריאות טובה ומעולה. אז במה עסקנו? בבירה? באוכל? אה, כן.

כשהבאתי אל פי הכבד הקצוץ של אלימלך, הייתי בשוק מוחלט. פתאום עלה באוזניי הניגון הידוע של החזן המנוח, ר' אריה (לייבל'ה) גלאנץ ומתיקות שלא מן העולם הזה אחזה בי. הבאתי קצת חריין (חרוסת) אל תוך פי ומחמת חריפות יתר שהייתה בה, בלעתי נתח עצום של חלה, להפיג חריפות יתר שבאה אל פי. ואז התחלתי לבכות. עד עתה איני יודע, אם בכיתי מחמת הניגון העצוב של ר' אריה (לייבל'ה) גלאנץ שעלה בי או מחמת חריפותה היתרה של החזרת או, גם מחמת זה וגם מחמת זה, יחדיו. הקיצור מצאתי עצמי עושה מסע בזמן, בדרך שונה מזו שעשו זאת תנאים ומקובלים דוגמת רבי עקיבא, אלישע בן אבויה, רבי יוסף קארו וטובים ורבים אחרים. לא הרחבתי דברים על הגעפילטע פיש, אבל דיי שאציין, כי יש בה מתיקות, היאה ויפה למאכלים פולניים, אבל זו היא מתיקות של דק מן הדק. אין מדובר בדובשנית, המרובבת בסוכר, בדמות דג השולה לו בצירו. לא. ולא! מדובר בקציצת דג קלילה, נעימה וטובה למאכל שאינה מכבידה על הקיבה.

אבל מה, השף, אבי ברמן, לכלך קשות, בכך שלא הכין קומפוט לקינוח ובשביל זה נוריד לו שתי נקודות. במקום ציון עשר שהיינו נותנים לו - מלכתחילה - ניתן לו ציון שמונה בלבד, שילמד לא לשחק בתאוות ובהנאות שלנו! הקומפקוט הביתי שהכרנו אצל סבתא היה מורכב מחתיכות פרי מיובשות שהיא הרתיחה במים והוסיפה להם סוכר, להשבחת הטעם. היו בקומפוט זה משמשים מיובשים, שזיפים מיובשים וכמובן - תפוחים מיובשים. בשנים האחרונות נתקלתי בחנויות, בדרומה של עיר, גם בדובדבנים מיובשים, אפרסקים מיובשים, אגסים מיובשים ועוד ועוד מיני פירות שלא עלו על שולחננו, בימים שקומפוט היה מורכב משלושה סוגי פירות - תפוחי עץ מיובשים, שזיפים מיובשים ומשמשים מיובשים או ממשמשים מיובשים, שזיפים מיובשים ותפוחי עץ מיובשים או מהרכב של שזיפים מיובשים, תפוחים מיובשים ומשמשים מיובשים, בלבד.

מסעדת "אלימלך" נפתחה בימים אלה, אבל השף, אבי ברמן, שעדיין עסוק בלהשיב תפארתה של המסעדה לימיה המפוארים מתרוצץ, כל הזמן, ברחבי העיר. אז עשו לעצמכם טובה וטלפנו למסעדה לפני שאתם מגיעים, כך שבמקום לאכול אוכל מזרח-אירופי תאכלו זכוכית ממש, באחת מחנויות המנורות והנברשות הפזורות ברחוב וולפסון וסביבותיו.

מסעדת "אלימלך", רחוב וולפסון 35, תל אביב. שעות עבודה מוצהרות (לא באחריותנו): 08:00- 24:00; טלפון נייד: 052-8144477; דוא"ל: elimelec36@gimel.com


גילוי נאות: בשנת 1995 ייצג כותב שורות אלה מסעדת "אלימלך" בגלגולה הקודם, בשל סירוב רבנות תל אביב, לאפשר פתיחת המסעדה בשבת ולהעניק לה גם תעודת כשרות. בעקבות הגשת עתירה לבג"ץ ובקשה למתן צו ביניים נגד הרבנות הראשית והמועצה הדתית תל אביב, פעלה מסעדת "אלימלך", בגלגולה הקודם, חודשים מספר, כשהיא פתוחה בשבת, נהגת משירותי כשרות צמודים של רבנות ראשית תל אביב, שהוענקו לה, בעקבות צו ביניים שהוציא שופטת בג"ץ, דליה דורנר וממשגיח כשרות שפיקח על כשרות המסעדה שפעלה בשבת ומכרה מאכלים שחוממו על פלטת שבת. בעקבות טענת רבנות ראשית תל אביב, כי המאכלים חוממו במיקרוגל, נדחתה העתירה והוסרה כשרות רבנות תל אביב ממסעדה זו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  20/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
ד"ר חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לייבל'ה גלאנץ ומסעדת "אלימלך"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביגיל
15/04/16 12:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כל ספק שהוא שאבן היא כלי נשק, ויש למנוע זריקות אבנים והרג אזרחים חפים מפשע, כתוצאה מכך, אבל כמאמר הפתגם: "בכביש תהיה חכם ואל תהיה צודק" ובענייני מניעת אינתיפאדה חדשה (בהנחה שמה שמתחולל, עתה, בירושלים וביהודה ושומרון אינו כבר אינתיפאדה לשמה), מן הראוי להלוך, בכל הטיפול המניעתי בהשלכת וזריקת אבנים, כמי המהלך על ביצים ונמנע משוברן. בעדינות - ולא בגסות! בחכמה - ולא מתוך התלהטות יצרים.
17/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת מרים נאור, הגיבה בחריפות מה קודם תחילתם של חגי תשרי וערב ראש-השנה, על כוונתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לקדם יוזמה למניעת קידומם של שופטים שיקלו בעונשם של מורשעים בזריקת אבנים. בהודעה שיצאה מלשכתה של נשיאת בית המשפט העליון, נכתבו דברים, כדלהלן:
16/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בחודש יולי שנה זו, הגיש ניצב ירון בארי, ראש אגף התנועה, במשטרת ישראל, את התצהיר הזה, שכל כולו מנוסח בלשון נקבה. מדובר בתצהיר שהוגש בהינף קולמוס, כל כולו כלאחר יד, מעשה של רשלנות, פזיזות, חלמאות, שטחיות, חובבנות וזלזול - הכל יחד. התצהיר הוגש לבית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק. מקריאת התצהיר אתה יוצא למד, עד כמה שיטת ה"חאפ-לאפ" אופיינית בדרגות הכל כך בכירות. עד כמה שולט חוסר תשומת הלב.
כל עוד לא תאבד רוסיה עניינה המתגבר והולך, בשבועות האחרונות באזור לטקיה וסביבתה ובייחוד כל עוד לא תאבד היא עניינה הצבאי בנמל לטקיה המשמש את צי הים השחור הרוסי, באזור המזרח התיכון, ימשיך הנשיא הסורי, בן המיעוט העלאווי, בשאר אל אסד, להמשיך ולכהן כנשיא שתי החמישיות האחרונות, משטחה של מה שהייתה בעבר - סוריה רבתי. כיום שולט הנשיא הסורי על שטח מצומצם זה משטח של סוריה רבתי, לאחר ששלוש חמישיות משטחה ההיסטורי של סוריה רבתי נלקחו ונשללו מתחום ריבונותה בידי ארגון המדינה המוסלמית - דאעש ושאר המיליציות החמושות הלוחמות זו בזו, בכלל שטחיה סוריה רבתי.
15/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ערב הימים הנוראים הוא המועד המתאים לערוך לא רק חשבון נפש אישי על השנה שחלפה, אלא גם לפשפש בנושאים שקשורים בין אדם לחברו ובין גוף ציבורי לבין מטופליו.
13/09/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il