|   15:07:40
דלג
  יורי מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

התשובה הדמוקרטית לטרור

במשפחתו של הטרוריסט יגאל פגעו ללא רחמים וללא הומניות את אחיו ואת החברה מייד עצרו והעמידו לדין מה עשתה התקשורת לכל ה'מגזר' אליו כביכול שייך הרוצח, ממנו בא: החרדים, הכיפות הסרוגות, מחנה הימין כולו כתוצאה מהטיפול הכולל, הימין והרבנים מיהרו להתנער, הורידו פרופיל - גם אלה שלא היה להם יד ורגל במעשה של הטרוריסט למה זה לגיטימי כלפי אחד ולא - כלפי אחר?
22/11/2015  |   יורי מור   |   מאמרים   |   תגובות
אין טעם לרוץ אחרי כל טרוריסט בודד [צילום: עבד ראחים חטיב / פלאש 90]

במאמר שלי המוקדש לבעיית הטרור שפורסם כאן, שאלתי שאלה האם יש לדמוקרטיה תשובה הולמת לטרור - התשובה שלא תבייש אותה, התשובה הלגיטימית, היעילה, שלא חותרת תחת הדמוקרטיה, לא סותרת את עקרונות ההומניות, שמאפשרת לנצח את הטרור (או להביא למזעורו) - ועדיין להישאר דמוקרטיה מוסרית.

במאמר ההוא הגעתי למסקנה, ש"אנחנו מגנים על העטיפה - וזונחים את המהות, הולכים שבי אחרי מילים יפות - ומפקירים את התוכן. אנחנו לא מצליחים לגבש תשובה דמוקרטית ונאורה לטרור".

לא התכוונתי שלא קיימת כלל תשובה כזאת. התכוונתי שמנהיגי העולם לא יודעים כיצד לפעול - ובצניעות המאפיינת אותי, השתמשתי בנוסחה "אנחנו לא מצליחים...".

הפעם רשימתי מוקדשת לשיטות והדרכים לטיפול בטרור. כבר בשורות הפתיחה האלה אני מבהיר: השיטות שאני מציע הן עולים בקנה אחד עם שלטון החוק, עם אמות המידה המחמירים ביותר של הדמוקרטיה, הן הומניות, מוסריות. יתרה מזאת: הן כבר מיושמות במקרים מסוימים - וחבל שלא משתמשים בהן במאבק בטרור הבינלאומי.

אני נמנה על אלה שטוענים כי אין טעם לרוץ אחרי כל טרוריסט בודד, צריך לייבש את הביצה בה הם צומחים. זאת עמדה נכונה. אלא מה: הבעיה בכך שלא מבינים מה היא הביצה ומה הדרך לטפל בה. רוב הדוברים סבורים שהאשמה היא על העולם הנאור, על המערב, שלא מתייחס כראוי לאוכלוסיות הפחות מוצלחות, לעמים הלא מפותחים, לא מתחשב בצרכיהם.

כמו שכתב הסופר מאיר שלו בידיעות אחרונות לפני כמה ימים: נער פלשתיני דוקר וזורק אבנים רצחניות בגלל התנחלויות, משום שמאלצים אותו ללכת מרחבים גדולים לבית-ספר בגלל מאחז יהודי, משום שהוא רואה את אביו קם כל יום בשלוש בבוקר לעבודה בגלל תורים במחסומים וכו'.

נו, באמת - גם בעזה יש יהודים עכשיו? למה משם כל שני וחמישי יורים עלינו טילים וקסמים? מישהו יעלה על הדעת לטעון שהצעיר מדאעש עם המבטא הבריתי המושלם שערף ראשים מול מצלמות עשה זאת בגלל התנהגותם הלא ראויה של האנגלים?

הביצה היא הסביבה בה צומח המחבל: המשפחה, השכונה, המסגד בו מטיפים לשנאה, בית-הספר. ואם רוצים לייבש את הטרור - חייבים לפגוע בביצות אלה.

נתחיל במשפחה. האבא של המחבל מטולוז אשר רצח יהודים ונהרג בעצמו בקרב היריות עם כוחות הביטחון הצרפתיים, איים לתבוע את הממשלה על כך שלא עשו די מאמץ לתפוס את בנו החמוש בחיים. מה?! הוא לא רק לא מתבייש, לא מסתתר מכל העולם, לא מבקש סליחה - הוא מאיים?!

אביו של אחד החשודים ברציחתם של שלושת הנערים שלנו בגוש-עציון אמר מול המצלמות: "אם זה עשה בני אז אני גאה בו". למה הוא מעז? כי זה האווירה כיום. זה מה שעובר לסדר היום. זה מה שנחשב לנורמה.

יש לדמוקרטיה כלים לגרום להם לחיות בפחד שמעשה בניהם יכול לשבש את שגרת חייהם? או שהדמוקרטיה פשטה רגל? ומשתמשים במילה רק כדי לערוך שטיפת מוח לדור הצעיר?

איך להגיע למצב בו בני המשפחה של הרוצח יתהלכו בראש מורכן? המדיניות חייבת להשתנות. יש לתת מכה כואבת ביותר לכל בני המשפחה. להעמיד לדין כל קרוב משפחה שידע על כוונותיו של הרוצח ולא דיווח לשלטונות - את אביו, את אמו, את אחיו, את בת-זוגו.

לעצור ולחקור את מטיף בית התפילה שם הוא פקד. לא לפסוח גם על קרובי המשפחה רחוקים גם אם הם לא ידעו כלום: אם הם מהגרים - לשלח אותם מייד למקום ממנה הגיעו - ללא זכות לקחת איתם משהו מעבר לפרטים אישיים. אם הרוצח לא בא ממשפחת מהגרים - לשלול מבני משפחתו כל זכויות הדמוקרטיות: זכות הצבעה, זכות לעבוד במשרה ציבורית, זכות לפתוח עסק עצמאי וכדומה.

עוד צעד יעיל ביותר: מייד להקשות על ההגירה והתיירות מהמדינה ממנה מוצאו של הטרוריסט.

כדי להתגבר על הביורוקרטיה המשפטית, שלטונות המדינה המארחת צריכים להתנות קבלת כל מהגר בחתימה על התחייבות לכבד כל חוקיה של המדינה ובקבלת התנאי לעזוב את המדינה במקרה של הפרת החוק. למשפחת הטרוריסט לא לסלוח אפילו על העבירה השולית ביותר כמו נסיעה בתחבורה עירונית ללא כרטיס או זריקת בדל סיגריה ברחוב. מה לא דמוקרטי כאן, מה לא חוקי, לא מוסרי?

הצעדים האלה יביאו לייבוש הביצה - לטובת כולם: גם לקורבנות הטרור, גם למגזר ממנו הוא בא: כי אז לא רק בני וקרובי המשפחה ימהרו לרסן את בנם הסורר - גם כל הקהילה תרתם למאבק הקדוש בטרור, תמהר לדווח לשלטונות על הפעילות החשודה של בני עמם. הרי מי רוצה סנקציות כואבות?

התקשורת יכולה לשחק תפקיד מרכזי כאן. מייד עם גילוי זהות המחבל, לחקור ולפרסם כל בדל מידע מפליל על כל בני המשפחה: במה עוסק אביו, איך הגיע למדינה, איזה חוקים הספיק להפר מאז. לכל אחד יש שלדים בארון.

אני סבור שאין צורך להרוס בתים של המחבלים. לא חרם? את הבית יש להחרים בצו בית משפט, למכור למרבה במחיר ואת הכסף להעביר לקורבנות מעשיו. והענישה קשה יותר כאשר בני המשפחה כל יום רואים אנשים זרים גרים בביתם באופן חוקי.

לא מבין מה לא דמוקרטי בצד הזה?

ואל תגידו לי שזאת ענישה קולקטיבית לא דמוקרטית, לא מוסרית, לא הומנית. למה? איך התנהגנו כלפי משפחתו של הטרוריסט יגאל אמיר? פגעו ללא רחמים וללא הומניות לפרנסתה של המשפחה (אמו ניהלה גן ילדים). כל יום מאמרים וכתבות: 'איזה חינוך היא נותנת לילדים?' את אחיו ואת הבחורה שאיתה לכאורה יצא יגאל אמיר מייד עצרו, חקרו והעמידו לדין. כעבור מספר שנים ניסתה הבחורה להתקבל לאיזה עבודה במגזר הציבורי - קמה זעקה גדולה. היא הפכה לנגועה.

זאת ועוד: מה עשתה התקשורת לא רק למשפחה ולקרובים - לכל ה'מגזר' אליו כביכול שייך הרוצח, ממנו בא: החרדים, הכיפות הסרוגות, מחנה הימין כולו. כתוצאה מהטיפול הכולל, הימין והרבנים מיהרו להתנער, הורידו פרופיל - גם אלה שלא היה להם יד ורגל במעשה של הטרוריסט. מישהו העז לטעון אז שהשב"כ היה אכזרי כלפי יגאל אמיר, שבבית כלא תנעי החזקת הרוצח קשים מדי?

שני עשורים חלפו מאותו הרצח הנתעב - התקשורת לא מרפא. זה בגללה לפני מספר ימים נשיא המדינה מהמחנה הלאומי ללא שום סיבה הכריז: לא תהיה חנינה ליגאל אמיר. מי בכלל מדבר על החנינה?

למה זה לגיטימי כלפי אחד ולא כלפי אחר? כי מעצבי דעת הקהל משתמשים בטרור ככלי יעיל במאבק הפוליטי הזול שלהם. לאבירי 'עקרונות הדמוקרטיה וההומניות' בפועל לא אכפת לא מהדמוקרטיה ולא מההומניות. הם בשמחה מוותרים על הדברים האלה כאשר לוחמים למען האינטרסים שלהם. ונזכרים בהם מייד כאשר אחרים מנסים להגן על עצמם.

הליצן ההוא מדובאי, מפקד המשטרה, שהתרברב במסיבות העיתונאים ואיים על ישראל על כך שלפי הפרסומים הזרים אנשי המוסד חיסלו במלון בעירו את רב המחבלים אל-מבחוח. כלי התקשורת בארץ ובעולם נתנו לו במה, סיקרו בהרחבה את המתיחות שנוצרה בין ישראל למדינות שבדרכוניהם השתמשו כביכול מבצעי החיסול. אבל למה איש לא שאל שאלה מתבקשת וחשובה יותר, מדאיגה יותר את האנושות שרוצה להתפטר מהטרור: איך קרה שרב המחבלים הגיע בלי חשש לדובאי והשתכן במלון המפואר בלי ששלטונות עצרו אותו, חקרו, העבירו לידי בית הדין בהאג? מה - הם בעצמם קשורים למעשי הטרור? אז להביא לדין גם בכירי דובאי. מה לא דמוקרטי לדרוש מהתקשורת, מהממשלות, מארגוני זכויות האדם להתמקד בשאלה החשובה הזאת - ולא בפרטי המבצע לנטרול הרוצח?

אחרי שאלות כאלה - הייתי רוצה לראות את מפקד משטרת דובאי מאיים על המוסד. הוא בעצמו יהיה חייב לתת דין וחשבון על פעילותו, על לחימתו בטרור כי אם כוחות הביטחון שם נאבקים בטרור - אין צורך לסוכנים זרים לנסוע, להסתכן, לזייף דרכונים. מה לא דמוקרטי בגישה זאת?

החוק הבינלאומי מגן על חפים מפשע, אוסר במהלך מלחמה בטרור לפגוע באוכלוסייה האזרחית. נכון. אבל אותו החוק אוסר למקם בסיסים צבאיים בתוך שכונות מגורים. אוסר לנהל מלחמה מתוך האוכלוסייה האזרחית. בינתיים אנחנו רואים אפס סובלנות מצד כל מיני ארגוני זכויות האדם כלפי צה"ל שמגן על אזרחי מדינת ישראל בפני רקטות, ולא זכור לי משפט אחד, מעצר אחד של אישיות עזתית שאחראית לסיכון חיי הפלשתינים שם.

מה לא דמוקרטי לקחת את הטרוריסטים האלה למשפט הבינלאומי? תירוצים כגון: "אי-אפשר לעצור אותם" לא מקובלים עליי. נסראללה הלבנוני, ח'נייה העזתי, חאלד משעל הבינלאומי - יודעים היטב איכן הם נמצאים, בחסות איזה מדינה, איזה צבא מגן עליהם. היום ח'נייה מסתתר בבור בעזה. בסדר, נחכה. עוד מעט הוא יגיע למצרים. אז יש לדרוש מקהיר לעצור אותו ולהעמיד לדין, למסור לניצבי בית המשפט בהאג. אנחנו מודעים היטב לכוחה של התקשורת הבינלאומית. מה לא דמוקרטי כאן?

כל מי שמחפה על הטרור, לא פועל נגדו - הוא שותף לטרור ודינו משפט. לנקוט צעדים נגדם, דמוקרטיים, נאורים, חוקיים. כלכליים. משפטיים. מה לא דמוקרטי בגישה כזאת? בעבר כבר דרשו וקיבלו את ראשיהם של החשודים בפשעים נגד אנושות ביוגוסלביה לשעבר. מצליחים כאשר רוצים. המסקנה: לא רוצים. למה? זאת שאלת השאלות.

לא קשה לסגור מקורות המימון לטרור. אפשר לצאת בקמפיינים, להפעיל חרמות, להטיל סנקציות, קנסות ענקיים ולהביא לקריסה כלכלית של כל בנק, כל טייקון, כל תאגיד שסחר, העביר כספים, העניק סיוע, מחר או נתן במתנה נשק, תמך בארגון טרור כלשהו. אחרי מקרה אחד או שניים, הם יפסיקו לשחק באש. צעדים דמוקרטיים לגמרי.

יש דבר כזה: הלחץ הבינלאומי. פעם אחד לשם שינוי אפשר להפעיל אותו לא נגד ישראל.

אנשי חמאס חטפו ורצחו שלושה נערים בישראל - מייד לפעול נגד ארגונם ונגד כל מי שקשור לחמאס, להפסיק להעביר כספים, לדרוש להחזיר כספים שכבר שולמו. מה לא דמוקרטי בזה? הרי כאשר איזה פעיל ימין ביוון לפני כמה חודשים רצח פעיל שמאלני - מייד קמה זעקה עולמית והוציאו מחוץ לחוק את מפלגת הימין שהצטרכה עקב כך לפרוש מהפרלמנט - ואיש לא ראה בזה ענישה קולקטיבית.

קיימים הרבה סכסוכים ברחבי הגלובוס. כולם מסכימים שיש לפתור אותם בדרכי שלום, בדיונים. את הצד שמשתמש באלימות יש מייד להעניש, לשלול זכותו לחלקת האדמה השנויה במחלוקת, לתמוך בצד שמוכן לפשרות, מעדיף הדברות. לתת לו גיבוי מקיר לקיר - במילים ובמעשים. אנחנו בוכים על כל בן-אנוש שנהרג? מצוין. למה שמנהיגי העולם החשובים לא יבואו להלוויתם של קורבנות הטרור בירושלים? ובכך יעבירו מסר חד וברור לארגון שחי בהשליה שירחמו על סבלו ולא יתנו לישראל להגן על אזרחיו? מה לא אנושי, מה לא הומני בג'סטה כזאת?

נכון, במאבק בטרור ייפגעו גם חפים מפשע. אבל תהיה זאת פגיעה מינורית לעומת הקורבנות היום כאשר אנחנו טומנים את ראשנו בחול. ובסוף בג"ץ ההומני בעולם נאלץ לנוכח ריבוי מסוכן של מעשי טרור לסוגיו, לאשרר הריסת בתים בסיטונאות.

כאשר יש זיהום ביד שעלול לגרום למוות - קוטעים את הזרוע עם כל הצער שבדבר. בוכים על האצבעות שלא היו מזוהמות - אבל מתנחמים בכך שהצלנו את חיי האדם. כשמתפטרים מהאיבר המסוכן - הסכין לא יכולה לעבור בדיוק בגבול הברור בין רקמות מזוהמות לתמימות. אף פינצטה לא תעזור. הרופא המנוסה ביותר מקריב גם כמות מסוימת של תאים בריאים.

בסופו של דבר, גם המדינות ההומניות ביותר - צרפת, בריטניה, ארה"ב, מפעילים את כל האמצעים הקשים נגד הטרור, כאשר מגיעים מים עד נפש. ההבדל בין הגישה שלי לגישה שלהם - שהם עושים זאת אחרי מאות הרוגים, אלפי פצועים.

לסופרים המכובדים שלנו חייבים להסביר שהם התבלבלו בין גורם לתולדה. למה מקימים מחסומים? כי יש טרור. למה לא מרשים לפלשתינים לעבור דרך ישוב יהודי? כי פוחדים ממעשה טרור שלהם. למה גבר פלשתיני קם מוקדם כדי להגיע לעבודה בישראל? כי מנהיגיו מושחתים, כי במקום לפתח כלכלה בעירו ובכפרו עסוקים בניסיונות להשמיד מדינת ישראל.

בינתיים ההומניות המדומה, הדמוקרטיה ללא קווים אדומים ברורים מתפוצצת בפנים - גם לנו וגם לאוכלוסיות לזכויותיהם לכאורה דואגים אבירי הדמוקרטיה וההומניות.

תאריך:  22/11/2015   |   עודכן:  22/11/2015
יורי מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התשובה הדמוקרטית לטרור
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
22/11/15 17:21
2
אהרון שחר
22/11/15 22:23
3
איריס כהן
25/11/15 06:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבוע ימים בלבד חלף מהתקפת הטרור הנפשעת בפריז והנה טרור האיסלאם הקיצוני היכה פעם נוספת, הפעם במאלי.
22/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אלימות היא התמונה הראשית על כרטיס הביקור של הארגון ותמשיך להיות כזו הארגון מנותק כליל מסולם הערכים המערבי, אבל יודע להשתמש בו היטב להעצמת יכולותיו ולהאדרה פסיכולוגית של מהלכיו האלימים
22/11/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אביגדור התגלה במלוא עליבותו במתקפת הטרור שהייתה בשבוע שעבר בצרפת. הוא, שכל הכשרתו הצבאית המעשית הייתה כשומר ברים, ותפקיד לוגיסטי בצבא, רץ ממיקרופון למיקרופון, אם זה בערוץ הראשון, אם זה בגלי צהל, עבור הטלוויזיה בערוץ 2, פעמים רבות בחדשות, ואפילו את פגוש את העיתונות הוא כבש.
22/11/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בעקבות דוחות ביקורתיים על מערכת החינוך של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונרא), הדוברים של האונרא יזמו מסע עולמי בארץ ובחו"ל כדי לשדר את המסר לפיו ספרי לימוד חדשים שאונרא מקבלת מהרש"פ אינם עוסקים בהסתה. המסע הצליח לשכנע את השדולה של ישראל בוושינגטון באיפ"אק להוריד את הנושא של אונרא מסדר היום שלהם בכנס השנתי לפני חודש. בנוסף קיבלנו הודעות בכתב מבכירי משרד החוץ הישראלי שגם הם שוכנעו ע"י האונרא שחל שינוי מהותי במערכת החינוך שלהם.
22/11/2015  |  דוד בדין  |   מאמרים
למעט אחוז קטן של משכילים ערבים ישראלים, רוב ערביי ארץ-ישראל, הינם מוסלמים-סונים דתיים ועל-פי דתם ("תרבותם"), אנחנו היהודים, כולנו, בני מוות, צאצאי חזירים וקופים, כובשים ללא כל היסטוריה בארץ ישראל, כל ישוב מבחינתם הוא "התנחלות בלתי חוקית" ולא יהיה כל הסכם בינינו עד שאחרון היהודים לא יהיה קיים יותר בשטח. (תזכרו שזה גם מה שהבטיח אבו-מאזן). לכן אם יש כאלה בארצנו החיים באשליה שניתן יהיה יום אחד לחיות בשלום עם שכנינו, חייבים לזכור שכל עוד ערביי ארץ ישראל הינם מחזיקים חזק בדתם (ומעריצים את דאעש...), לא יהיה לנו ה"שלום" - ו לא רק שלא יגיע, אלא שנצטרך עוד שנים רבות להיזהר מסכינאים ערבים ברחובותינו.
22/11/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il