לרב-ניצב
רוני אלשיך שלום וברכות מקרב לב.
כאדם הזוכה לתשבחות מקיר לקיר, חזקה עליך שלמדת להיכן אתה נכנס היום. רבים וטובים ודאי יעצו ועוד ייעצו לך במה להתמקד לפחות בתחילת דרכך כמפכ"ל המשטרה. מן הסתם תשמע
הרבה דעות, ולו רק משום שהמשטרה חולה בשורה ארוכה של תחלואים, וקשה לדעת היכן להתחיל.
לו יורשה לי לתרום את דעתי הצנועה, הייתי מסכם אותה בשתי מילים: אמירת אמת. למרבה הצער, משטרת ישראל היא כיום גוף שאינו אומר את האמת - וזה מתחיל מהשוטרים הזוטרים ביותר ומגיע עד לקצינים הבכירים ביותר. בתי משפט מתקשים להאמין למפעילי "ינשוף". שוטרים מזייפים דוחות פעולה כדי להסתיר מעשים פסולים שביצעו. שופטים מצביעים על עדויות של שוטרים שאינן אמינות. קצינים משקרים כאשר הם נשאלים על יחסיהם עם שוטרות. ואז מגיע קודמך,
יוחנן דנינו, ומספר לנו בלופים למשל בשאלה מדוע לא חזר ארצה מיד עם חטיפת שלושת הנערים. ואלו הן רק כמה דוגמאות שעלו בזכרוני מבלי לפשפש במה שפרסמנו כאן בשנים האחרונות.
אתה גם יכול לצאת מתוך הנחה, שלא מעט דברים שתשמע מקצינים בכל הדרגים לא יהיו אמת. חלקם - בעיקר בדרג הבכיר - ינסו להכשיל אותך, משום שהוצנחת מבחוץ. חלקם ינסו למכור לך סיפורים כדי לקדם אג'נדות אישיות. וחלקם ישקרו פשוט מתוך הרגל. כחוקר שב"כ מנוסה, מן הסתם תדע לעלות על השקרים הללו, ולכן כדאי שתשים לב היטב לכל מילה.
אמירת האמת היא יסוד קיומה של המשטרה. בלעדיה - אפשר לסגור את העסק. אם בית המשפט לא יכול להיות משוכנע ששוטר מדבר אמת כאשר הוא מספר כיצד נלכד החשוד, אי-אפשר לקיים משפט צדק. אם בית המשפט לא יכול להיות בטוח שהדוחות הסודיים של המשטרה מדויקים, הוא עלול לעצור חפים מפשע. אם לא נוכל להאמין לדבריה של המשטרה על מאבקה בפשע המאורגן, נחשוש לצאת מהבית.
אמון אינו ניתן לחלוקה. אם שוטר משקר בשעון הנוכחות, הוא עלול לשקר גם בדוח הפעולה. אם שוטר משקר בדוח הפעולה, הוא עלול לשקר גם למפקדיו. אם הוא משקר למפקדיו, הוא עלול לשקר גם בבית המשפט. כאשר אני תופס אדם בשקר שאני יודע לזהות, החשש המיידי שלי הוא: ומה לגבי מה שאינני יודע לזהות? זו לא פרנויה; זה היגיון פשוט.
אפשר גם להפוך את המשוואה. בלי שקרים, קשה מאוד לבצע עבירות. ושוב, זה היגיון ברור: אם התרבות היא של אמירת אמת, אם השקר הוא בלתי נסבל - אדם שמוחו בקודקודו לא יחטא, משום שלא ירצה להסתבך נוסף לכל גם בשקר. ויש מקרים בהם השקר גרוע עוד יותר מאשר החטא. את העבירה ניתן לייחס לפעמים לטעות בשיקול דעת, לכניעה ליצר; השקר מטבעו הוא מתוכנן ומכוון.
לכן, כדי לעקור את החולאים הרבים שפשו במשטרת ישראל, צריך ללכת לבסיס: להנחיל את אמירת האמת כערך עליון. כתלמיד חכם, רב-ניצב אלשיך, אולי יצא לך לקרוא את שיחותיו של הרב אביגדור נבנצל לימים הנוראים. באחת מהן הוא מסביר מדוע בראש השנה אין שום מרכיב של תשובה, למרות היותו יום הדין, אלא רק מרכיב של קבלת עול מלכותו של הקדוש ברוך הוא. אפשר להרוס בניין - אומר הרב נבנצל - בשתי דרכים. אפשר להביא פטישים וכדורי ברזל ולהרוס אותו קיר אחרי קיר; ואפשר למוטט את יסודותיו, והוא נופל מאליו. את החטא אפשר להרוס על-ידי תשובה סיזיפית על כל עבירה ועבירה; ואפשר לחתור תחת יסודותיו על-ידי קבלת עול מלכות שמים, שהרי אם אני מכיר במלך מלכי המלכים - ממילא לא אחטא נגדו.
הנמשל ברור. אפשר לעקור מהמשטרה את ההטרדות המיניות. אפשר לעקור מהמשטרה את העצלות. אפשר לעקור מהמשטרה את תאוות הפרסום. ואפשר גם להבהיר לשוטרים, מראשון החניכים ועד לבכיר הניצבים: אצלי לא יהיו שקרים. אצלי, מי שייתפס בשקר מהותי - יעוף הביתה. מי שיזייף את שעות עבודתו - יעוף הביתה. מי שיפברק זכרון דברים - יעוף הביתה. ואין צורך לומר, שמי שימסור עדות שקר בבית המשפט יעוף הביתה, ומי שישקר בחקירת מח"ש יעוף הביתה.
בשלב הראשון אולי תצטרך להוציא מהמשטרה כמה מאות שקרנים (ואני לא חושב שיש יותר). לא נורא. שקר הוא גידול ממאיר לכל ארגון, קל וחומר לארגון המופקד על שמירת החוק ואשר בידיו סמכויות של חיים ומוות. ניתוח להוצאת גידול עלול להיות כואב, הוא מצריך אשפוז, ייתכן שאחריו יהיה צורך בטיפולים נוספים - אבל הוא חיוני להצלת חיים. עדיף לצמצם משימות ולבצע אותן רק עם שוטרים אמינים, מאשר לשלוח שקרנים לצמתים ולזירות פשע.
החזרת אמינותה של המשטרה היא הצעד הראשון והחיוני ביותר בדרך להבראתה. ברור לי, רב-ניצב אלשיך, שהרבה יותר קל לשבת מול המחשב ולהקליד את הדברים מאשר לבצע אותם. אבל בגלל זה אתה נבחרת להיות המפכ"ל, ולא אני ולא איש מבין עמיתי. כי אנחנו אנשים של מילים, ואתה איש של מעשים. לך בכוחך זה והושעת את ישראל.