|   15:07:40
דלג
  אבי שינדלר  
אבי שינדלר משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ייחוד בעייתי

הקביעה לפיה נפגעי תאונות דרכים יכולים לתבוע רק את חברות הביטוח ורק לפי חוק הפלת"ד, יוצרת עיוותים כלכליים ומשפטיים. הגיע הזמן לקבוע שניתן יהיה לתבוע בנפרד, למשל, בגין רשלנות רפואית
06/12/2015  |   אבי שינדלר   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בשנת 1976 נכנס לתוקפו חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הקובע אחריות מוחלטת לפיצוי בתביעות תאונות דרכים. משמעותה של האחריות המוחלטת היא שהפיצוי על הנזק שנגרם לאדם שהיה מעורב בתאונה ימומן על-ידי חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה. ההיגיון העומד מאחורי עיקרון האחריות המוחלטת מובן מאליו.

ברם, כפועל יוצא מעיקרון זה, ישנה הוראת "ייחוד העילה" הקבועה אף היא בחוק הפלת"ד בסעיף 8(א). לפי הוראה זו, עילת התביעה בתאונת דרכים תתברר אך ורק על-פי הוראות חוק זה. ייחוד העילה מונע מנפגע זכות תביעה על-פי פקודת הנזיקין כנגד המזיקים האחראים בפועל לקרות התאונה, לגרימת הנזק או החמרתו.

אמנם, השכל הישר אומר, כי האחריות לפיצוי על הנזק אכן מוטלת על חברת הביטוח, אך עקב האכילס של ייחוד העילה הוא בפועל הענקת חסינות לגורמי נזק אפשריים. האחריות הבלעדית לפיצוי הנפגע בגין נזקיו מוטלת על מבטח הרכב, מבלי לדון בשאלת אשמת נהג הרכב המבוטח.

המטרה העומדת ביסודו של חוק הפלת"ד, היא פיצוי מהיר בגין כל נזק גוף שנגרם בתאונת דרכים. זאת על-ידי פישוט ההליך המשפטי, שכן ריבוי נתבעים (כמספר המזיקים) מסרבל, מאריך את ההליך ומרחיק את מועד קבלת הפיצוי.


חסינות לצוות הרפואי


מטרה זו כשלעצמה מבורכת, אך לעיתים מעניקה חסינות מפני לאחראים הישירים לנזק. אדם הנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית בגין טיפול שניתן לו לאחר תאונת דרכים ורוצה להיפרע מנזקו, באופן אינטואיטיבי יפנה אצבע מאשימה אל בית החולים בו טופל ואל הרופא שטיפל בו, אך לא יוכל לתבוע אותם.

את מי תובעים במקרה של רשלנות רופאים במהלך טיפול רפואי עקב תאונה? מחד-גיסא זו אחריות הרופא (או המוסד הרפואי) המתרשל. מאידך-גיסא, לולא התאונה הייתה מתרחשת, הנפגע לא היה נזקק לטיפול ומכאן שהאחריות היא של חברת הביטוח של הרכב. כיצד לשון החוק משיבה על השאלה?

סעיף 8 לחוק הפלת"ד מעניק חסינות לצוות הרפואי על הטיפול הרשלני (שיצר נזק או החמיר נזק קיים) ומקים לנפגע זכות לתבוע את מבטח הרכב הרלוונטי בגין נזקי התאונה ו/או בגין נזקי הרשלנות הרפואית. בית המשפט העליון קבע, לאור סעיף זה, כי ישנה חסימה מהותית בין התובעים לבין עילת התביעה נגד בית החולים. גם במקרים בהם הנזק הוחמר בשל הטיפול הרשלני, לא ניתן לתבוע את בית החולים, ועל חברת הביטוח לשאת בתשלום פיצויים בגין נזקים אלו (ע"א 3765/95).

חסינות זו חלה גם כאשר הטיפול ניתן זמן רב לאחר התאונה. זאת, ללא קשר לנסיבות התרחשות התאונה, ובלבד שהנפגע הגיע לטיפול הרפואי בעטיה של אותה תאונה (לדוגמא: הסרת קיבוע שהוכנס לגופו של נפגע בעקבות תאונה). מצב זה יצר מציאות משפטית בעייתית.

  • תחושת אי-צדק: מדוע חברות הביטוח צריכות לשאת באחריות על רשלנותם של גופים כאלו ואחרים? על אחת כמה וכמה כאשר לכל הדעות הם מסוגלים לשאת באחריות הנזקים שגרמו.

  • אי-שוויון באחריות בין מזיקים: ההיגיון המשפטי מורה, כי ראוי שפיצוי נפגע בגין נזק יתחלק בין המזיקים באופן יחסי למידת הנזק שכל מזיק גרם.

  • התעשרות לא מוסרית של המזיקים האמיתיים: ראשית, אלו לא משלמים על נזקים שגרמו. שנית, בשל חסינותם מתביעות הם נהנים מפרמיית ביטוח נמוכה, וכך העלויות שעליהם לשלם נמוכות משמעותית.

  • יצירת חוסר עקביות בדין וסתירה של עקרונות בסיסיים בדיני הנזיקין כמו סיבתיות, ריחוק הנזק, דין מזיקים במשותף, הרתעה וכיו"ב.

  • לגיטימציה לאי התייעלות: המצב הקיים נותן לגיטימציה לטעויות ולא מעודד את המזיקים השונים (רופאים, בתי חולים, עירייה וכו') להתייעל ולהשתפר. לו היה "מחיר" כלשהו אותו המזיקים היו משלמים בעד טעותם, הם היו שואפים ללמוד מהטעויות, לתקנן ולשפר את המערכת. מחיר מניעת הטעות נמוך באופן ניכר ממחיר תיקון או פיצוי בגין הנזק שנעשה.

לכל זאת מתווספת נטייתם הטבעית של המזיקים השונים לנצל את הוראת ייחוד העילה ולנסות להוכיח, כי תאונות האמורות להיות בפוליסות מסוימות (חבות מעבידים, אחריות מקצועית וכולי), הן למעשה תאונות דרכים. וכך, נטל הפיצויים מתגלגל לפתחו של מבטח הרכב בלבד, ללא זכות חזרה אל שאר המזיקים (בין בתביעה עצמאית ובין בהודעת צד שלישי). בכך נפגעה מטרת המחוקק ואף מושתתת תוצאה הפוכה: הארכת ההליכים, סרבול ההתדיינות והצבת מכשולים בדרכו של הנפגע לקבלת פיצויים.


לעצור ולחשוב


לאור האמור, מתבקשת בחינה תיאורטית של מציאות משפטית משוללת הוראת הייחוד השנויה במחלוקת. משמעות ביטול עיקרון ייחוד העילה היא שמירה על זכותו של הנפגע לתבוע לפי חוק אחר מלבד חוק הפלת"ד, כל גורם שברשלנותו אירעה התאונה או הוחמרו תוצאותיה. אין משמעות הדבר בהכרח גם ביטול עקרון האחריות המוחלטת עליו מושתת החוק, שכן נפגעי תאונות דרכים ימשיכו לתבוע מבטחי רכב מבלי שיצטרכו להוכיח את אשמו של הנהג. במקביל, תעמוד להם הזכות למצות את הדין עם מזיקים ישירים נוספים שותפים לנזק או שגרמו להחמרתו.

יתר על כן: בצורה זו תינתן זכות שיפוי או השתתפות למבטח הרכב מאת שאר המזיקים. הפחתת נטל האחריות מכתפיהן של חברות הביטוח תביא להוזלת פרמיות הביטוח בענף ביטוחי הרכב. הוזלה זו תביא לייקור פרמיות ביטוחים לכיסוי רשלנויות של גופים בעלי "כיס עמוק" (כדוגמת מעסיקים, מחזיקי קרקעות ומבנים, עיריות, יבואני רכב ומוסדות רפואה), שכיום פטורים מאחריות בזכות עיקרון ייחוד העילה.

מצב צפוי ורצוי נוסף במציאות ללא הוראת ייחוד עילה, הוא בו ישנם פחות ניסיונות של מזיקים להוכיח שהתאונה היא תאונת דרכים (לשם פטור מתשלום פיצוי), ניסיונות שמסרבלים את הליכי המשפט ומעכבים תשלומי פיצויים לנפגע.

לסיכום: חוק הפלת"ד היווה אבן דרך משמעותית בתחום דיני הנזיקין הישראלי, והיה ועודנו ביטוי לקידמה חקיקתית. עם זאת, הוא אינו חף מפגמים לאור מבחן המציאות המשפטית. מתוך גישה פרוגרסיבית וכיאה למחוקק המתגאה בחקיקה ברוח הקידמה, עליו לעצור מעת לעת ולבחון: האם הוראת חוק כמו ייחוד העילה, עדיין מקיימת את תכליתה?

לאתר המחבר
תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  07/12/2015
עו"ד אבי שינדלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ייחוד בעייתי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
bkain@zahav.net.il
6/12/15 11:19
2
אורח
6/12/15 12:16
3
עו"ד אבי שינדלר
6/12/15 14:17
4
דוד גרין
21/12/15 06:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
חיילת (19) נהרגה ו-41 חיילים נפצעו, מהם אחד באורח קשה ושלושה באורח בינוני, בהתהפכות אוטובוס ממוגן ירי בתאונה שאירעה (יום ה', 26.11.15) בין היישובים רימונים לכוכב השחר באזור בנימין. ההרוגה היא רב-טוראי סתיו פרטוש ממעלה אדומים, ששירתה בחיל-האוויר.
26/11/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
"הגיעה העת שהמחוקק הישראלי יתייחס לתופעת ה'זעם בדרכים' - הפוגעת באיכות חייהם של אזרחים רבים מספור - ויתן לה מענה חקיקתי הולם; וזאת כפי שנעשה במדינות אחרות לא מעטות". כך אומר (1.11.15) שופט בית משפט השלום בתל אביב, שאול אבינור.
12/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשולי הכותרות: כנסת - התקציב והתדמית תאונות דרכים - הקֶטֶל והכֶּשֶׁל אנט חאסכייה מכירים? בני עקיבא: הנתיב המאיר ולקינוח פסוקו
05/11/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
ועדת הכלכלה של הכנסת סירבה לאשר תיקונים לתקנות התעבורה בעניין נקודות על עבירות תנועה, בדיון שהתקיים (יום ג', 3.11.15) במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים בכנסת.
03/11/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
נתונים שמפרסמת לראשונה (יום ב', 2.11.15) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומבוססים על דיווחי המשטרה, מגלים כי בשנת 2014 נפגעו 530 בני אדם נפגעו בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, מהם אדם אחד נהרג, 20 נפצעו קשה ו-509 נפצעו קל.
02/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי  
מאסר בפועל על נהיגה ללא רישיון  /  איתמר לוין
ביהמ"ש: לשקול הוצאות על חברת ביטוח סרבנית  /  איתמר לוין
שתי נערות נהרגו בתאונה חזיתית  /  איציק וולף
לא יתחילו בלעדינו  /  יהלה רוטרמן
איך אפשר לשתוק  /  סימון אזולאי
שמואל אבואב הבכיין מ"אור ירוק"  /  נסים גבאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il