|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

פס"ד הולילנד בביהמ"ש העליון

תנו למספרים לדבר

עשרה מורשעים, 8 מיליון שקל שוחד בתיק כולו, 6 מיליון שקל שהסתובבו בפרשת הולילנד, שלוש שנות מאסר בממוצע. בניגוד למה שמנסים למכור לכם, הר הולילנד ממש לא הוליד עכבר
30/12/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
איש איננו חסין

מצעד המושחתים
לא פחות מעשרה אנשים, כולם בכירים בתחומיהם, הורשעו והוטלו עליהם עונשים שבין שישה חודשי עבודות שירות לשבע שנות מאסר. יש לנו שם ראש ממשלה לשעבר, ראש עיר לשעבר, מהנדס עיר לשעבר, מי שהיה יו"ר בנק, יזמי נדל"ן מובילים, רל"שית של ראש ממשלה, סגן ראש עיר ועוד. מאז משפט הבנקאים לא היה כזה מצעד של מורשעים, ודומה שמעולם לא היה מצעד כזה של מושחתים

למה הם שילמו?
ההיגיון - ולא רק מראהו החיצוני של הפרויקט - מוביל למסקנה הברורה, שאכן מדובר בשחיתות קשה ועמוקה; אחרת, מדוע אנשים מפוכחים כמו דכנר וצ'רני שילמו ושילמו ושילמו שוחד במיליונים? כנ"ל לגבי חברת הזרע ותעשיות מלח: אנשי עסקים מנוסים שפכו מיליוני שקלים, ובוודאי ציפו לקבל תמורה

בשעות הראשונות שלאחר פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד, היו מי שניסו לגמד את משמעותו ולומר, שבעצם לא יצא הרבה מהפרשה הזאת שנחשפה ב-News1. הדברים באו בעיקר מסביבתו של אהוד אולמרט, כאשר עורכי דינו הביעו שביעות רצון ואפילו התרוממות רוח - כאילו הלקוח שלהם זכה בחופשה חלומית באיי בהאמה, ולא בשנה וחצי מאחורי סורג ובריח.

מצד אחד, יש משהו בדברים. בהשוואה לפסק דינו החד-משמעי של דוד רוזן ולעונשים החמורים שנלוו אליו, בית המשפט העליון מתון יותר - לעיתים אפילו מתון בהרבה - ומטבע הדברים גם העונשים פחות כבדים. מצד שני צריך לזכור, שכל המערערים טענו בתוקף שהם חפים מפשע, אבל איש מהם לא זוכה לחלוטין. אז מה האמת? הכי טוב לבחון את זה בדרך שאינה ניתנת למחלוקת: המספרים.

נתחיל ממספר המורשעים. לא פחות מעשרה אנשים, כולם בכירים בתחומיהם, הורשעו והוטלו עליהם עונשים שבין שישה חודשי עבודות שירות לשבע שנות מאסר. יש לנו שם ראש ממשלה לשעבר, ראש עיר לשעבר, מהנדס עיר לשעבר, מי שהיה יו"ר בנק, יזמי נדל"ן מובילים, רל"שית של ראש ממשלה, סגן ראש עיר ועוד. מאז משפט הבנקאים לא היה כזה מצעד של מורשעים, ודומה שמעולם לא היה מצעד כזה של מושחתים.


הסכומים הגבוהים ביותר


נעבור לכסף. לפי פסיקתו של בית המשפט העליון, בפרויקט הולילנד הסתובב שוחד של למעלה מ-6 מיליון שקל, בערכים של אמצע העשור הקודם: הלל צ'רני נתן 2.23 מיליון שקל, אורי שטרית קיבל 1.3 מיליון שקל, אורי לופוליאנסקי קיבל (בתרומות ליד שרה) 2.5 מיליון שקל, אלי שמחיוף קיבל 100,000 שקל. גם אם חלק מהמספרים חופפים, הנתונים הללו - ככל שהזיכרון מגיע - מקבעים את פרשת הולילנד כבעלת סכומי השוחד הגבוהים ביותר בתולדות המדינה.

לכך יש להוסיף את סכומי השוחד שהתגלו בפרשות הנלוות, שגם הן נחשפו בידי שמואל דכנר. בפרשת הזרע עבר מיד ליד שוחד של קרוב ל-700,000 שקל: 600,000 שקל ששילם אביגדור קלנר ו-60,000 שקל שקיבל אהוד אולמרט. ואילו בפרשת תעשיות מלח מדובר על שוחד של 1.3 מיליון שקל שנתן דני דנקנר למאיר רבין. בסך-הכל, מדובר במשפט כולו על למעלה מ-8 מיליון שקל, וזה בלי עוד כמה מיליונים שנפלו בדרך בשל העדר ראיות או ספק סביר. קשה מאוד לקרוא לזה "זוטי דברים".

כעת נסתכל על העונשים. שלושה נאשמים הם יוצאי דופן: אורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר, שבשל מצב בריאותם נדונו רק לשישה חודשי עבודות שירות; ושולה זקן, שבזכות הסדר הטיעון נשלחה ל-11 חודשי מאסר בלבד. יתר הנאשמים ייכלאו לתקופות שבין 18 חודשים לשבע שנים. העונש הממוצע בפרשה מתקרב לשלוש שנות מאסר - ממש לא תקופה שאפשר לפטור בהינף יד. כדאי גם לזכור, שבעת שבוצעו העבירות, העונש המירבי על קבלת שוחד היה שבע שנות מאסר, והעונש המירבי על מתן שוחד - 3.5 שנים. נכון שהיו גם עבירות נלוות, אך ברור שהעונשים העיקריים ניתנו על מעשי השוחד.


בקושי נחמת עניים


כעת נמקד את מבטנו על אהוד אולמרט. למרות שהוא היה נאשם מספר 8, ולמרות שהתביעה התעקשה לומר שמבחינתה הוא נאשם כמו כל נאשם אחר, ברור שהפרשה מיקדה תשומת לב - ציבורית, תקשורתית ומשפטית - משום שראש הממשלה לשעבר ישב על ספסל הנאשמים. אולמרט מסיים את המשפט הזה כאסיר שייכלא לשנה וחצי, לאחר שהורשע בעבירת השחיתות החמורה ביותר. נשוב ונזכיר, כי אולמרט ממשיך להכחיש - כולל לאחר הרשעתו - שאי פעם קיבל שוחד. אז מאיפה שביעות הרצון והתרוממות הרוח? מזה שעונשו קוצר? זו בקושי נחמת עניים.

אין ספק, שמשפט הולילנד החל בקול תרועה רמה מזו שבה הוא מסתיים, אבל באותה מידה אין ספק שהוא לא מסתיים בקול דממה דקה. הפרקליטות לא יכלה לשער מראש עד כמה שמואל דכנר יהיה עד בעייתי, איש לא היה יכול לנחש שהוא יגיש מסמכים מזויפים, ובוודאי שלא ניתן היה לצפות שיילך לעולמו לפני שתסתיים חקירתו הנגדית.

באותה מידה, לא ניתן היה לנבא שהשופט דוד רוזן יחליט שהוא לא רוצה לשמוע ראיות על סטייה מן השורה בתחום התכנון והבנייה, ובכך ימנע משני הצדדים - אך בעיקר מהתביעה - להוכיח האם מדובר בפרויקט מושחת. עם זאת, ההיגיון - ולא רק מראהו החיצוני של הפרויקט - מוביל למסקנה הברורה, שאכן מדובר בשחיתות קשה ועמוקה; אחרת, מדוע אנשים מפוכחים כמו דכנר וצ'רני שילמו ושילמו ושילמו שוחד במיליונים? כנ"ל לגבי חברת הזרע ותעשיות מלח: אנשי עסקים מנוסים שפכו מיליוני שקלים, ובוודאי ציפו לקבל תמורה, גם אם ציפיותיהם נכזבו בשל התערבות בלתי צפויה של אריאל שרון (בנושא חוות איילון של הזרע) ושל מבקר המדינה ובג"ץ (בנושא קרקעות תעשיות מלח).

מעבר לכל אלו, אולי יהיו למשפט הולילנד ולתהודה העצומה שלו תוצאות חיוביות לטווח הארוך. כאשר ראש ממשלה לשעבר נשלח לכלא על קבלת שוחד, המסר הוא ברור: איש אינו חסין, איש אינו מעל החוק, אפשר להגיע לכל אחד. כאשר מזוכה-סדרתי ובעל ספק סביר מתמיד בדמותו של אהוד אולמרט מורשע בעבירה חמורה כל כך, המסר הוא ברור: לא לעולם חוסן, גם כאשר מישהו מצליח לתחמן את המערכת (כולל באמצעים פליליים) במשך שנים. בשביל זה לבד, היה שווה לנהל את המערכה הזאת במשך חמש שנים.
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / פס"ד
פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / תמצית פס"ד
תמצית פסק דינו של בית המשפט העליון במשפט הולילנד

תאריך:  30/12/2015   |   עודכן:  30/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אריאל שרון / Ariel Sharon   אריה פטר   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יד שרה   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מבקר המדינה / The State Comptrollr   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   רועי בלכר   שולה זקן / Shula Zaken   שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תנו למספרים לדבר
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
30/12/15 08:12
2
יוסי--ס
30/12/15 08:23
3
אבי גרין
30/12/15 10:12
4
יוסי מ
30/12/15 10:37
 
בבר
30/12/15 12:46
 
יוסי מ
30/12/15 17:29
5
קורא
30/12/15 10:40
 
יוסי מ
30/12/15 11:05
6
וגם היום
30/12/15 11:35
7
בסך הכל 60 אלף
30/12/15 14:15
8
ברקוביצי
30/12/15 16:54
9
יוסי מ
30/12/15 17:37
10
מפוכח
30/12/15 21:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
אולמרט מעז להמשיך ולטעון שהוא לא קיבל שוחד, אבל התוצאה בבית המשפט העליון מאפשרת להגיש סוף-סוף את כתב האישום על הדחתה של זקן ועל שיבוש משפטי טלנסקי והולילנד
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
שקריו המרובים של שמואל דכנר מחייבים לבחון את עדותו ביתר קפידה מאשר עדויות של עדי מדינה אחרים, בחינה המוליכה למסקנות מזכות בחלק מן האישומים בתיק הולילנד. כך קובע (יום ג', 29.12.15) בית המשפט העליון בפסק דינו בפרשת שנחשפה ב-News1. מדברי השופטים עולה, כי שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, נתן לעיתים אמון רב מדי בגרסתו של דכנר.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"התנאי כי לוקח השוחד יהיה מודע לכוונותיו האמיתיות של לוקח השוחד, הוא תנאי מספיק לביסוס עבירה של לקיחת שוחד. אולם אין פירוש הדבר כי מדובר בתנאי הכרחי. לפיכך, באותם מקרים נדירים בהם יוכח כי נותן טובת ההנאה עשה כן בתום לב, עדיין יידרש בית המשפט לבחון אם עובד הציבור לקח את השוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו בהתאם ליסוד הנפשי שלו".
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כאשר מדובר בחקירה נגדית שלא הושלמה עקב סיבות אוביקטיביות, העדות מוחזקת כקבילה, ומופעל כלל גמיש המותיר לשופט הערכאה הדיונית את שיקול הדעת ביחס למשקל של העדות, בהתחשב במהות החסר של החקירה הנגדית" - שב וקובע בית המשפט העליון.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
לא כל העסקתו של "מאכער" תיחשב לעבירת שוחד - קובע (יום ג', 29.12.15) בית המשפט העליון בפסק דינו בפרשת הולילנד. הדברים התייחסו להעסקתו של מאיר רבין בידי דני דנקנר לשם קידום הפשרת קרקעותיה של חברת תעשיות מלח. בכך מסתייג בית המשפט העליון מקביעתו של השופט המחוזי דוד רוזן בדבר חזקה שכזו.
29/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il