|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
אהוד אולמרט. הפך את השוחד למכת מדינה [צילום: אמיל סלמאן/פלאש90]

אולמרט תעשיות שוחד

נתיבי השוחד של אהוד אולמרט לא החלו ולא הסתיימו בפרשת הולילנד. לא הכל התגלה, ולא כל מה שהתגלה גם נחקר, ולא כל מה שנחקר הוביל לענישה הולמת
01/01/2016  |   אריה אבנרי   |   יומני בלוגרים   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
מסע השחתה
מסע ההשחתה הארוך של אולמרט, שהיה מלווה כל העת בחשדות לקבלת שוחד, שרובם לא נחקרו עד היום, נעשה בשעה שהוא כיהן כראש עיריית ירושלים ומאוחר יותר כשעמד בראש כמה משרדים ממשלתיים: בריאות, תקשורת, אוצר ותמ"ת. עבירת השוחד הייתה עוגת חוקו של העבריין הסדרתי אולמרט מאז שמילא תפקידים אופרטיביים של ראש עיריית ירושלים ושר במשרדי הבריאות, התקשורת והתמ"ת, שאפשרו לו להעניק הטבות שונות, לתפור מכרזים ולבצע עבירות מגוונות, גלויות וסמויות.

ברוב חוצפתו ויהירותו ניצב השבוע ראש הממשלה לשעבר, המגה-מושחת אהוד אולמרט, פעם נוספת מול כל מיקרופון והכריז אחרי שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד: "מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי ולא לקחתי שוחד". אין ספק שזו הייתה בדיחה מקברית של אולמרט, שהמציא לאורך שירותו הציבורי הממושך שיטות מתוחכמות ומגוונות לקבלת שוחד.

הרי בפרשת הולילנד עצמה, שאולמרט מנסה לשווא מזה שנים להרחיק עצמו ממנה, הוא קיבל שוחד משמואל דכנר ומכמה מעורבים אחרים בדמות תרומות נדיבות למסע הבחירות שלו לראשות עיריית ירושלים. אבל עבירה חמורה זו, כמו גם מעללים אחרים של אולמרט, לא הגיעו לפתחו של בית המשפט.

למעלה מ-40 שנה ליוויתי מקרוב את פעילותו העבריינית הגלויה והסמויה של אולמרט כעיתונאי חוקר, כבעל תפקיד מרכזי בעמותת אמיתי וכיו"ר הנהלת תנועת אומ"ץ, וחשתי שאולמרט אינו יודע שובעה. לא במקרה הוא נחשב לאחד האישים הפוליטיים שהתעשרו מאוד במהלך שירותם הציבורי, כשהפכו אותו קרדום לחפור בו עמוק.


בדרך: טלנסקי והשיבוש


בפעם הקודמת הכחיש אולמרט שקיבל אי-פעם שוחד, אחרי שאולץ לפרוש מתפקיד ראש הממשלה בעקבות פתיחת חקירת משטרה נגדו בחשד שהיה מעורב בכמה פרשות שחיתות. אחת הבולטות בהן הייתה קבלת מעטפות עמוסות דולרים ממשה טלנסקי, שאף הגיע ארצה כדי להעיר על כך. אולמרט הכריז אז מול פני האומה שאגורה לא כשרה לא דבקה לכיסו. אולמרט הטפלון נחלץ בשלב הראשון מפרשת טלנסקי, הודות לשופטים שאולמרט הצליח לתעתע בהם במתק שפתיו הידוע.

רק הודות לראיות חדשות שסופקו בעקבות הקלטות המסעירות שביצעה שולה זקן, הועמד אולמרט לדין פעם נוספת בפרשת טלנסקי ונדון לשמונה חודשי מאסר. בית המשפט העליון אמור לדון בחודש הבא, עוד לפני מועד כניסתו של אולמרט לכלא, בערעורו על עונש המאסר שנגזר לו. מעניין אם השופטים העליונים הרחמנים יחליטו לחפוף את שני העונשים.

נוסף לכך צריכה הפרקליטות להכריע בקרב אם להגיש כתב אישום נגד אולמרט בחשד להדחה בעדות ולשיבוש מהלכי משפט, בעקבות ההקלטות שסיפקה זקן. אולמרט עשה מאמצים בלתי נלאים כדי שזקן לא תעיד נגדו, ובין השאר דאג שתקבל סיוע כספי מאנשי עסקים שנמנו על מקורביו. אחד מהם הוא אלפרד אקירוב, שאולמרט סייע לו רבות להקים את מתחם ממילא היוקרתי ולידו מלון מצודת דוד המפואר, בתקופה שבה כיהן אולמרט כראש העיר.

הקמת המתחם עוררה הרמת גבות ומסע לחישות על כספים שזרמו לכיסים פרטיים של בכירים. המשטרה חקרה בשעתו חשדות שאולמרט לא עשה זאת לשם שמים וכדרכו צ'ופר ע"י אקירוב. בין השאר הועמדה לרשות מטה הבחירות שלו קומה שלמה. תוצאות החקירה המשטרתית היו עלובות. הייתה זו אחת מעשרות החקירות שהוא נחלץ מהן בעור שיניו. אומ"ץ הגישה בשעתו תלונה למשטרה על כך שאקירוב נמנה על אחד הרוכשים הכבדים של ציוריה של עליזה אולמרט, וכמו רבים אחרים ששיחרו לפתחו של בעלה, שילם מחירים מופקעים שחשודים כהענקת שוחד. הסיפור הזה היה כנראה גדול על חוקרי משטרת ישראל, שהעדיפו לעקוף אותו.


אקירוב והתמונות של עליזה


דמעות התנינה ששפכה בשעתו עליזה, בשעה שקבלה על ההתנפלות על בעלה כאשר טענה בראיון עיתונאי שהיא מאמינה שמעולם לא קיבל שוחד, היו פתטיות. בפועל, גם היא הייתה צריכה להיחקר במשטרה כשותפה לדבר עבירה. אגב, בשעתו פניתי אל מנהל רשות המיסים דאז, ג'קי מצא (שהסתבך בינתיים בפלילים), בבקשה לקבל נתונים על גופים ואישים שרכשו את ציוריה של עליזה. המטרה הייתה להשוות את מחיר הרכישה לעומת השווי הריאלי בשוק האמנותי, אך הסודיות הקבועה בחוק אסרה עליו לעשות זאת.

אקירוב חיפש דרכים נוספות לגמול לאולמרט, והציע לו בשעתו לרכוש דירה במחיר מציאה באחד ממגדלי היוקרה שהקים בתל אביב. העסקה המוזרה נקטעה בגלל התנגדותה של עליזה, שטענה שמגורים במגדל זה מנקרים עיניים. במקום זאת רכשו האולמרטים דירה מפוארת במקום אחר בתל אביב.

תעשיית השוחד שקיבל אולמרט לאורך השנים פשטה ולבשה צורות. אולמרט הנהנתן היה עמוס בעניבות אופנתיות, שעונים מיוחדים, עטים נובעים יקרים, משקאות חריפים משובחים וסיגרים נדירים שהיו חלק ממערך השוחד המיומן שלו. פרט מאלף: אחת החקירות המשטרה התמקדה במלאי העטים היוקרתיים שהיה בביתו של אולמרט. מקור יודע דבר גילה, כי באחד הימים יצא שליח מיוחד לחנות עטים תל אביבית ידועה, שבעליה הסכים לאחסן מגש עטים של אולמרט עד יעבור זעם.

הנחת העבודה הייתה שבעקבות פרשת הולילנד, שנחשפה ע"י העיתונאי יואב יצחק ב-News1, ייחשפו בזו אחר זו עוד פרשות בירושלים ובמקומות אחרים בארץ, שבהם אולמרט שומן היטב. אולם העומס על המשטרה היה רב מדי ולא היה לה גיבוי של הפרקליטות להרחיב את היריעה. שורה של פרויקטים מושחתים נוספים שאליהם היה קשור אולמרט לא נחשפו, גם משום שחלה עליהם התיישנות.


הלוואות שלא הוחזרו


את הכסף הגדול, שהסתכם במאות אלפי דולרים, נטל אולמרט הערמומי באמצעות הלוואות שביקש וקיבל בכסף זר במזומן, מבלי שטרח לתת כתמורה מסמך כלשהו או המחאה דחויה. את כספי ההלוואות לא טרח אולמרט להחזיר, בידיעה מראש שהוא מכוסה מפני חשיפה פומבית או חקירה משטרתית. ואמנם, נותני ההלוואות היו לרוב אנשי עסקים שנהנו משירותיו הממלכתיים של אולמרט, בניגוד לכללי המינהל התקין ולעיתים גם בניגוד לחוק. הרמיזות החוזרות ונשנות שלהם לאולמרט להחזיר את כספי ההלוואות לא הועילו, ורובם נאלצים להבליג עד היום מחשש שיפלילו את עצמם.

אחת ההלוואות אף מצאה את דרכה לכתב אישום נגד אולמרט. היו אלו 75,000 דולר שקיבל מג'ו אלמליח בינואר 1993, בעת שכיהן כחבר כנסת ונערך להתמודדות על ראשות עיריית ירושלים. בעת קבלת ההלוואה, שימש אולמרט דירקטור בחברת חיפושי נפט שבבעלות אלמליח, ובתפקידו זה הייתה לו השפעה על החלטות הדירקטוריון, שהיה בהן להיטיב עם אלמליח. אולמרט נאלץ להחזיר את ההלוואה רק בשל התעקשותו של אלמליח ובשל חשיפת הפרשה בידי מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס. ראוי לציין שבעת קבלת ההלוואה לא הוסכם, כמקובל אצל אולמרט, על מועד פירעון ההלוואה, ואת המילה "ריבית" - הס מלהזכיר. אולמרט פרע אותה רק בשנת 2009, כאשר נחקר בפרשת טלנסקי.

כבר בראשית דרכו הציבורית החל אולמרט לשאוב מהקופה הציבורית באמצעות פעולות תיווך רבות, אותן עשה מקיצורי דרך שהעניק בזכות קרבתו למערכות השלטון. התעשרותו הגדולה הייתה מקבלת שוחד שיטתי מאילי הון ומגופים כלכליים, שסייע להם בדרך זו או אחרת. חלק מכספי השוחד הועברו על-פי החשד בעזרתה הפעילה של שולה זקן. כספי שוחד אחרים שולמו במזומנים בארץ או בחו"ל, באמצעות העברות כספים בהיקפים בלתי ידועים, ששימשו כביכול רק למטרות בחירות, אך הועברו בדרכים מתוחכמות גם לכיסו הפרטי.

משום מה, בכתב האישום בפרשת טלנסקי לא הואשם אולמרט בקבלת שוחד, וזאת על-פי החלטתו של היועץ המשפטי דאז, מני מזוז. לקראת סיום כהונתו של מזוז, בפגישה בלשכתו, שאלתי מדוע לא העדיף להותיר לבית המשפט את ההכרעה בשאלה האם מדובר היה בשוחד. כדרכו נתן לי מזוז תשובה לקונית על היעדר ראיות מספיקות לקבלת שוחד.

מעניין מה היה אומר היום השופט העליון מני מזוז על תעשיית השוחד שניצניה בלטו עוד בתקופת כהונתו. האם הוא מבין עד כמה שגה, כאשר נמנע מלהורות על חקירת משטרה בשורה של תלונות בחשד שאולמרט קיבל שוחד בפרויקטים שונים, ועד כמה החמיץ את סעיף השוחד בכתב האישום שהגיש אחרי עיכובים חוזרים ונשנים.


הפרשות שלא נחקרו


כדי לרענן את הזיכרון, אני מפרט חלק מהפרשות המעלות חשד לשוחד ולעבירות מרמה והפרת אמונים, שלא נחקרו על-ידי המשטרה, למרות פניות חוזרות ונשנות של אומ"ץ, שהעבירה מסמכים וחומרים אחרים שהיו יכולים לסייע בחקירה:

  • מכירת הבית ברחוב כ"ט בנובמבר בירושלים למקורבו דניאל אברהמס נחשדה כפרשת שוחד, אחרי שהתברר שאולמרט ביקש למכור לאברהמס את מניות הממשלה בבנק לאומי.

  • כאשר כיהן אולמרט כשר הבריאות, הוא קיבל תוספת של כספי תיווך במאות אלפי דולרים מיעקב נמרודי, בעקבות עסקת מכירת הכשרת היישוב שאולמרט שימש בה כמתווך בטרם התמנה לשר. את הסכום גבה עבורו עו"ד אורי מסר, למרות שהשניים הכריזו זמן רב קודם לכן על פירוק השותפות ביניהם; דבר זה מעיד על כך שהקשר ביניהם נמשך.

  • אולמרט תיווך במכירת קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים לאיל ההון ארקדי גאידמק. באופן מפתיע לחץ אולמרט על גאידמק לצרף את מסר לצוות הפרקליטים שטיפל בעסקה. נראה, כי אולמרט יצא לכאורה נשכר מכך באורח אישי.

  • כאשר כיהן אולמרט כשר האוצר, הפעיל משרדו לחץ כבד על חברת נמלי ישראל לבצע עסקה של רכישת קרקעות מחברת שמן. הופעל לחץ על חברי הדירקטוריון לאשר את העסקה מבלי שהובאה חוות דעת של שמאי ממשלתי לגבי שווי הקרקעות. העסקה אושרה בזכות קולותיהם של נציגי משרד האוצר. אחד הפרקליטים שטיפלו בעסקה היה מסר.

  • בשעתו נמכרו קרקעות של הכנסייה הנוצרית בבית-שמש מידי הפטריארכיה. הפטריארך תיאו פילוס גילה, כי מי שפעל מאחורי הקלעים בעסקה היה מסר, ונמסר לו, כי מי שהמליץ עליו היה ממלא-מקום ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט.


שוב ושוב אורי מסר


  • מסר ייצג לקוחות שונים מול המשרדים בהם שימש אולמרט כשר, והם זכו לקיצורי דרך ביוזמת אולמרט שעשה זאת על-פי החשד לא לשם שמיים אלא למען הכיס. חרף פניות חוזרות ונשנות של אומ"ץ, לא נחקרה לאורך השנים מערכת קשריהם העסקיים של אולמרט ומסר. פרקליטיו של אולמרט הקפידו שלא להזמין את מסר להעיד בפרשת 60,000 אלף השקלים שבהם הורשע אולמרט במשפט הולילנד, מחשש שהכספת במשרדו של מסר תהפוך לתיבת פנדורה.

  • עסקת קרקעות ברמת גן באזור הגובל עם כפר אז"ר ובית החולים שיבא, שבה טיפל אולמרט כעורך דין. במרוצת השנים הופשרו הקרקעות לבנייה רוויה, למרות שבמקור תוכננו בתים חד-קומתיים. נמסר, כי לחברו הטוב של אולמרט ושותפו לדבר עבירה במשך שנים, שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, יש חלקת קרקע, ואילו לגבי בעליה של חברה ואדוזית המחזיקה בכמה חלקות, התעוררו חשדות שונים.

המשטרה נמנעה מלחקור את מערכת יחסיהם העסקית של אולמרט והירשזון שנרקמה, על-פי החשד, בכספי הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) וקופת החולים שלה, בתקופה שבה כיהן הירשזון כיו"ר ופעל תחת חסותו של אולמרט. לא בכדי מינה אולמרט את הירשזון לשר האוצר. שני העבריינים רצו לפעול במשותף ליד קופת המדינה. הירשזון ריצה עונש מאסר בגין ביצוע שורה של עבירות פליליות חמורות בכספי הע"ל.

לאורך השנים פישלה המשטרה בחקירות עשרות פרשות השחיתות של תעשיית השוחד של אולמרט. חלקן לא נחקרו, חלקן עלו על שרטון והשאר נתקעו בפרקליטות או הגיעו לידיהם של שופטים שהתחכום והעורמה של אולמרט ופרקליטיו גדולים עליהם. אומ"ץ לא תחדל מלחשוף נדבכים נוספים מתעשיית שוחד זו, המשקפת את הפנים המכוערות שאולמרט עיצב לישראל בתקופת כהונתו, שבה הפך השוחד להיות מכת המדינה ועדיין מכה בה.

תאריך:  01/01/2016   |   עודכן:  01/01/2016
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם הירשזון   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלפרד אקירוב   אריה פטר   ארקדי גאידמק / Arcadi  Gaydamak   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   ג'קי מצא   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יואב יצחק / Yoav Yitzhak   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב נמרודי   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מיכה לינדנשטראוס   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה לדור   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   פישלר פנחס, משרד עורכי דין / Fischler Pinchas Law-Offices   פנחס (פיני) פישלר /  Fischler Pinchas (Pini)"   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   רועי בלכר   שולה זקן / Shula Zaken   שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אולמרט תעשיות שוחד
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
1/01/16 08:35
 
ל'משורר' ? !
1/01/16 13:53
 
א. וינשטיין
1/01/16 16:27
2
היו"ר מתעלם
1/01/16 13:27
 
חבר הנהלת אומ"ץ
1/01/16 18:34
 
אנא לעתור
2/01/16 19:45
3
איש תקשורת
1/01/16 14:02
 
הניה
2/01/16 11:54
4
יהודה דרורי
1/01/16 14:10
5
מ.ל.
1/01/16 15:21
6
פסח
1/01/16 19:22
7
אבי22
2/01/16 07:12
8
רוזן וגם בעליון
2/01/16 08:13
9
נינה - עמליה
2/01/16 19:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
המפלצת הארכיטקטונית על הגבעה הצופה על ירושלים, תישאר לעד כעדות לשחיתות המוסדית הגדולה ביותר של הדור, ופסק הדין המרשיע יישאר כעדות למשפט השחיתות הגדול והמשפיע של שנת 2015
31/12/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מה המשמעות של המילים "יכול להיות"? מפסק דינו של השופט ניל הנדל בעניינו של אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, עולה לכאורה סתירה פנימית.
31/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
אהוד אולמרט שוב הצליח להתחמק מהרשעה נוספת וממאסר ממושך יותר בזכות הדחת עד ושיבוש מהלכי משפט. זו המסקנה העולה מפסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד.
31/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
סיכוייו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לזכות בחנינה הם אפסיים עד בלתי קיימים. כך מעלה בדיקת החוק והנהלים שנקבעו לאורך השנים.
30/12/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ברמה האנושית, אפשר להבין לליבם של אורי לופוליאנסקי ומקורביו. אתמול בשעה 9:29 הוא היה צפוי לשש שנות מאסר; עשר דקות מאוחר יותר הוא נשלח לשישה חודשי עבודות שירות. ללא ספק - הקלה משמעותית ביותר. ברמה הציבורית, לעומת זאת, החגיגות שלהם ממש לא במקום.
30/12/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il