|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הסדר הטיעון עם אולמרט

חוטא יוצא נשכר

שי ניצן נותן לאהוד אולמרט הסדר במסגרתו הוא לא נענש כלל על מעשי הדחה ושיבוש שיטתיים, שחסכו ממנו כמה וכמה שנות מאסר. והכי חמור: הוא מעלים מבית המשפט עובדות רלוונטיות ביותר בדמות תוצאות המעשים בהם יודה אולמרט
18/01/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
מה עבר לו בראש? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בלי שום עונש [צילום: פלאש 90]

חשפנו במרס 2013
ב-7.3.13 פרסמנו כאן חשיפה שכותרתה "חשש להדחה בעדות מצד אולמרט וזקן", לנוכח העובדה שדניאל אברהמס - מקורבו של אולמרט - סייע במימון הגנתה של זקן במשפטם של השניים בירושלים. תגובת צוות ההגנה של אולמרט הייתה: "לאולמרט לא היה קשר לגיוס הכספים להגנתה של זקן".
זה נכון בדיוק כמו ההכרזה של אולמרט "לא היו מעטפות" וכמו ההכרזה "לא קיבלתי שוחד". אולמרט אישר מאוחר יותר במשפט הולילנד שגייס את אברהמס לסייע לזקן, ובכתב האישום הנוכחי הוא מאשר בצורה נרחבת שסייע לה כספית כולל במימון הגנתה. עוד שקר לאוסף.

נתחיל בנימה חיובית: אלי זהר, איל רוזובסקי ורועי בלכר הם קוסמים. השלושה הצליחו לחלץ את אהוד אולמרט בלי שום עונש (טוב, יש קנס של 50,000 שקל) מכתב אישום בעבירות שלצידן עונשים מצטברים של 24 שנות מאסר. אולמרט לא יישב אפילו יום אחד בכלא על שני מקרים של הדחת עד (תשע שנות מאסר כל אחד) ושני מקרים של שיבוש מהלכי משפט (שלוש שנים כל אחד). נכון, הוא יקבל חצי שנת מאסר - אבל בחופף ל-18 החודשים שנגזרו עליו בתיק הולילנד.

בנימה הפחות-חיובית, ובצורה לא דיפלומטית: מה לעזאזל עבר לשי ניצן בראש כשהוא הסכים להסדר הטיעון הזה? וזה לא רק השמטת העבירה העיקרית - הדחה בעדות - מכתב האישום. וזה לא רק העונש שאינו קיים. וזה לא רק הסטייה הבוטה מכללי פרקליט המדינה. זה גם ובעיקר העלמת הסיפור המלא והאמיתי מעיניו של בית המשפט שיתבקש לאשר את העסקה הזאת.

"חשיבות העניין ומיצוי הדין"

נתחיל מהצד הפורמלי: השיקולים להסדר טיעון. ההנחיה המחייבת בנושא, שעודכנה לאחרונה בימיו של משה לדור כפרקליט המדינה, מצטטת בהקשר זה את פסק דינו של בית המשפט העליון משנת 1993. הבה ונראה מהם השיקולים והאם הם חלים בעניין אולמרט ותיק השיבוש.

  • "לעיתים די בחיסכון בזמן ובמשאבים הטמונים בעסקה כנגד הקשיים הכרוכים בניהול המשפט". אין שום קושי וזה לא אמור להיות משפט ארוך. יש הקלטות בהן אולמרט נשמע בבירור מבצע את העבירות. חוץ מזה, אחרי שנים על שנים של הליכים שעלו מיליונים רבים - מבחינה ציבורית אין שום בעיה לנהל הליך שיקח עוד חצי שנה.

  • "לעיתים גוברים חשיבות העניין ומיצוי הדין על פני כל שיקול אחר ופוסלים מדיעקרא ויתור כלשהו כלפי הנאשם". המילים הללו כאילו נכתבו על ענייננו. איש ציבור בכיר ביותר שפועל בצורה שיטתית, בשני משפטים שונים, כדי למנוע עדות מהותית נגדו. מה פה לא מצדיק את מיצוי הדין?

  • "קיומם (או היעדרם) של קשיים צפויים בהבאת הראיות ובהוכחת האשמה, או דרגת חומרתה". אין שום קושי: יש ראיות חפציות. העבירה חמורה מאוד, העונש עליה יותר חמור מזה שהיה על עבירת השוחד כאשר אולמרט ביצע אותה.

  • "נסיבות הקשורות בעבירה (חומרתה, מידת נפוצותה, הזמן שחלף מאז מועד ביצועה וכדומה)". חמורה - בהחלט. נפוצה - כנראה. הזמן שחלף - בין שלוש שנים לחמש שנים, כאשר כאן העבירה עצמה היא שהקשתה על גילויה.

  • "נסיבות הקשורות בקורבן העבירה". לא רלוונטי, אלא אם כן נאמר שהקורבן היו השופטים שדנו בשני התיקים והציבור בכללו. במקרה כזה, הפגיעה קשה מאוד.

  • "נסיבות הקשורות בנאשם עצמו (כגון: מעמדו בשעת ביצוע העבירה, גילו, עברו, מצב בריאותו, נסיבותיו האישיות והמשפחתיות ועוד)". אולמרט היה ראש הממשלה לשעבר בעת ביצוע העבירות, ועל-פי הפסיקה ככל שהמעמד בכיר יותר - כך העבירה חמורה יותר. עברו הוא של עבריין שכבר הורשע בשלוש פרשות, כולל בעבירת שוחד. מצבו האישי אינו מצדיק התחשבות מיוחדת.

בקיצור: לפי הכללים - אין שום סיבה לעשות את ההסדר הזה. ואל תגידו לי ש"הוא כבר נענש מספיק". קודם כל, מעל אולמרט מרחפים כרגע 26 חודשי מאסר - בהחלט לא נעים, אבל לא ברף העליון של הענישה. כבר הזכרתי השבוע, שהרוצח הכפול דניאל מעוז עומד לדין על בידוי ראיות למרות שלחובתו שני מאסרי עולם. שנית, אולמרט נענש משום שביצע עבירות אחרות; כאן מדובר על עבירות שביצע בניסיון למנוע את ענישתו על העבירות הקודמות. בפעם האחרונה שבדקתי, עבריין סדרתי מקבל החמרה ולא הקלה.


למערכת לא אכפת שמרמים אותה?


אבל בואו נזרום עם ניצן. בואו נאמר שהפרקליטות סבורה שהיא מיצתה את תיקי אולמרט ושצריך לעבור הלאה. מדוע עונש שאיננו עונש? מדוע לתת לאולמרט הנחה שכזו? מדוע להימנע אפילו מעונש סמלי? מדוע לצרף את העונש על השיבוש לעונש במשפט ששובש? איזה מסר זה מעביר למשבשים ומדיחים עתידיים? שלמערכת לא אכפת שמתמרנים אותה ומרמים אותה?

כי זאת יש לזכור: השיבוש הצליח לאולמרט ובענק. נכון שהוא הורשע בפרשת טלנסקי אחרי שזקן חשפה את השיבוש, אבל עדיין יש על זה ערעור. ומה שיותר חשוב: זקן מסרה עדות שיכלה, אם הייתה נמסרת בזמן אמת, להרשיע את אולמרט גם בפרשת ראשונטורס. זקן העידה, שאולמרט הוא שהורה לבצע את תרמית המימון הכפול שהניבה לו למעלה מ-100,000 דולר. זיכויו (התמוה) של אולמרט באותה פרשה היה מחמת הספק, ודומה שזקן - עם כל הבעייתיות שלה כעדה ושותפה לפשע - הייתה מסירה את הספק הזה.

שלא לדבר על משפט הולילנד. זקן העידה במשטרה, ששמואל דכנר סיפר לה שאולמרט ביקש ממנו סיוע לאחיו, יוסי אולמרט. אז זו עדות שמיעה. אבל זקן גם סיפרה, שהיא קישרה טלפונית בין אולמרט לדכנר כדי שהראשון יודה לאחרון על הסיוע. עדות כזו, אילו הייתה נשמעת בבית המשפט, הייתה מכניסה את אולמרט לעוד כמה שנים לכלא. אבל דוד רוזן טעה כאשר לא זימן אותה, וניל הנדל וחבריו טעו כאשר לא התייחסו לבקשת המדינה לגבות את עדותה, ואולמרט סיים את הפרשה עם שנה וחצי במקום עם שש שנים.

וזה הדבר המקומם ביותר: אולמרט יוצא נשכר מהשיבושים שלו, ובגדול. אלמלא ההדחות והשיבושים, מותר לשער שהוא היה מקבל עוד ארבע-שש שנות מאסר. אבל עם ההסדר שניצן נתן לו, הוא לא ישלם על כך אפילו ביום אחד של כלא.


תמונה חלקית לבית המשפט


יתרה מזו: סיפור המעשה המופיע בכתב האישום, נקטע בנקודה החשובה ביותר. מסופר שם שאולמרט לא רצה שזקן תעיד או תעשה הסדר טיעון, מסופר שהוא לחץ עליה, מסופר שהוא השיג את מטרתו. אבל לא מסופר מה יצא לו מזה. לא מסופר שבזכות זה הוא זוכה מראשונטורס וגם בסיבוב הראשון של טלנסקי, לא מסופר שבזכות זה הוא זוכה מהולילנד. בית המשפט יקבל תמונה חלקית בלבד.

זה חמור ביותר, ולא רק מבחינה עקרונית, ולא רק משום שזו ממש לא הפעם הראשונה שהפרקליטות בהנהגתו של ניצן עושה זאת. זה חמור ביותר, משום שבלי הפרק האחרון והמכריע - ההסדר כולו נראה סביר למדי. בלי לדעת שהעבירות הללו השתלמו מאוד לאולמרט, לבית משפט השלום אין עילה להחליט בצורה נדירה לדחות את ההסדר, ולבג"ץ אין עילה להחליט בצורה נדירה עוד יותר לפסול אותו.

בקצת הקצנה אפשר לומר, שמה שעושה כאן ניצן גם הוא סוג של שיבוש מהלכי משפט. להסתיר מבית המשפט עובדות רלוונטיות ביותר בנוגע לנסיבות העבירה (ושוב: לא בפעם הראשונה) - זה לגמרי לא מסתדר עם חובת הנאמנות של פרקליטות המדינה לציבור אותו היא מייצגת, עם חובתה האתית לסייע לבית המשפט לעשות משפט, עם מעמדה כ-officer of the court.

אז מה יש לנו? הסדר טיעון שאין סיבה לעשותו לפי כללי פרקליט המדינה עצמו, עונש שאיננו עונש, מתן שכר לחוטא והעלמת עובדות מהותיות מבית המשפט. הספק לגמרי לא רע לארבעה עמודים של כתב אישום. שלטון החוק? השוויון בפני החוק? הרתעה? תעזבו שטויות.
הנחיות פרקליט המדינה / הנחיות לעריכת הסדרי טיעון
הכללים לעריכת הסדר טיעון, לרבות השיקולים, החתימה, האישור ומקרים מיוחדים
מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / כתב אישום
כתב אישום נגד אהוד אולמרט, במסגרת הסדר טיעון, בשני סעיפים של שיבוש מהלכי משפט בשל לחציו על שולה זקן שלא להעיד במשפטם בירושלים ושלא לחתום על הסדר טיעון במשפט הולילנד

תאריך:  18/01/2016   |   עודכן:  19/01/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוטא יוצא נשכר
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
18/01/16 23:40
 
עורכי דין שותפים
19/01/16 07:44
2
עודד ב
19/01/16 00:13
 
מקומו בכלא.
19/01/16 09:10
3
הסרסור
19/01/16 04:07
 
הזונה
19/01/16 11:08
4
דב הלמן
19/01/16 05:24
5
שוטר
19/01/16 06:58
6
ראובן גרפיט
19/01/16 07:47
7
ישראל.מ
19/01/16 08:38
 
איריס כהן
19/01/16 09:05
8
צורי
19/01/16 09:02
9
היהודי הניצחי
19/01/16 11:07
10
קורא מחו"ל
19/01/16 11:26
11
חופשי
19/01/16 16:22
12
נתין מדמנת ישראל
19/01/16 22:21
13
אמציה גיבורי
20/01/16 09:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
"במעשיו המתוארים לעיל, עשה הנאשם דבר בכוונה להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין" - זהו התיאור המשפטי שנותנת פרקליטות מחוז מרכז למעשי השיבוש של אהוד אולמרט, כפי שבאו לידי ביטוי בשיחותיו עם שולה זקן.
18/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה ועורכי דינו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, חתמו (יום ב', 18.1.16) על הסדר טיעון בעניינו. ההסדר חל אך ורק על תיק השיבוש, בו יישלח אולמרט לשישה חודשי מאסר שירוצו בחופף לעונשו במשפט הולילנד - 18 חודשי מאסר בפועל.
18/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנועה לאיכות השלטון קוראת (יום ב', 18.1.16) לפרקליט המדינה, שי ניצן, שלא לחתום על הסדר טיעון עם אהוד אולמרט בתיק השיבוש.
18/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפרקליטות ובאי-כוחו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הגיעו להסכמות בתיק השיבוש, אך נותרו חלוקים בעמדותיהם לגבי הערעורים התלויים ועומדים בבית המשפט העליון (טלנסקי, מרכז ההשקעות), הקבועים לדיון ביום שלישי (19.01.16). כך נודע ל-News1.
18/01/2016  |  יואב יצחק  |   חדשות
דניאל מעוז ביצע את אחד ממעשי הרצח המזוויעים של השנים האחרונות. הוא רצח בדם קר את הוריו, ממניעים כספיים, ולאחר מכן ניסה להטיל את האשמה על אחיו. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עליו שני מאסרי עולם מצטברים, ועוד חמש שנות מאסר על השמדת ראיה - הסכין בה ביצע את הרציחות.
17/01/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי  
אומ"ץ: לא לחתום על הסדר עם אולמרט  /  איתמר לוין
אולמרט מנסה להגיע להסדר: שנת מאסר  /  איתמר לוין
העליון לא ידון שוב בראשונטורס  /  איתמר לוין
להציב את הגבול  /  איתמר לוין
חוצפה של קבצנים  /  איתמר לוין
הקשר בין פרשות הולילנד וטלנסקי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il