|   15:07:40
דלג
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

גירושים אלגוריים

פיצוח האידיאולוגיה שמצפין א.ב. יהושע ספריו המאוחרים. חשוב להפנות את צופי הסדרה אל עלילת הרומן עצמו כדי שיכיר התגובה החריגה והאקטואלית שיהושע הצפין בה - שהייתה מקורית מהרבה תגובות אחרות שהשמיעו סופרים אז על תוצאות שתי המלחמות - ששת הימים ויום כיפור
24/01/2016  |   יוסף אורן   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
א.ב יהושע [צילום: Leonardo Cendamo]

בשם ה"נורמליות" דבריו של אדמו"ר הרעיון הכנעני להשלטת הזהות הישראלית באמצעות הדחה שיטתית של הזהות היהודית במדינת הלאום של העם היהודי, ממש הבטיחו כי בבוא היום יכתוב עלילה אלגורית שבה יציג את החברה הישראלית כחברה נֶבְרוֹטִית וגְרוֹטֶסְקִית, ואכן מימש אותה ברומן "גירושים מאוחרים"

שלושת חלקי הסדרה "גירושים מאוחרים" שהוקרנו במהלך החודש בערוץ הראשון, הגישו עיבוד חופשי של עלילת הרומן של א.ב. יהושע משנת 1982, אך כלל לא התמודדו עם תגובתו הרעיונית של יהושע ברומן הזה למלחמת יום-כיפור, שהתרחשה כעשור קודם לכן.

אומנם הבמאי רם לוי שתל מדי פעם בפס הקול של הסרט קולות מנוע של הליקופטר צבאי וגם שילב בחלק השני מהשלושה עימות רעיוני קצר בין אסי, המרצה החילוני, ובין סטודנט חובש כיפה שציציות השתלשלו לו ממכנסיו, ויכוח שבו שורבב שמו של יגאל עמיר רוצחו של יצחק רבין (שרבוב אנכרוניסטי תמוה של רצח שבוצע ב-1995 בעלילת רומן שהתפרסם הרבה שנים לפניו). אך רמזים זניחים אלה לא היה בכוחם להבהיר לצופה שהעלילה המשפחתית המתוארת בסרט, והמוגדרת בשמו כגירושים שהתאחרו להתבצע, קשורים באיזה אופן שהוא לאקטואליה, ולטלטלה הרעיונית שבה הייתה נתונה החברה הישראלית בין מלחמת ששת הימים (1967) ובין מלחמת יום-כיפור (1973). משום כך חשוב להפנות את צופי הסדרה אל עלילת הרומן עצמו כדי שיכיר התגובה החריגה והאקטואלית שיהושע הצפין בה - שהייתה מקורית מהרבה תגובות אחרות שהשמיעו סופרים אז על תוצאות שתי המלחמות הללו.

שלא כמו מרבית הסופרים שהציעו אז ביצירותיהם באופנים שונים (אם במובלע ואם באמירה מפורשת) לנקות את "האורווה הציבורית" מכל הגללים האידיאולוגיים שהכזיבו, כמעט "מהתנ"ך ועד הפלמ"ח", אך בעיקר את אלה שנערמו באותה אורווה מטפורית מתש"ח ועד תשכ"ח, הציע יהושע בשני ספריו הראשונים בתבנית הרומן, ב"המאהב" (שהופיע ב-1977) וב"גירושים מאוחרים" שנדפס מיד אחריו הרבה מעבר לכך. בשני הרומנים המשיל את החברה הישראלית למשפחה נֶבְרוֹטית כתוצאה מהסתירה המהותית בין שני יסודות מנטליים מנוגדים שהתחברו בה בנישואים. אחד מבני הזוג הוא ארצי ומציאותי, בעוד שהאחר בזוגיות זו הוא רוחני-אידיאולוגי. אף שהשניים נישאו מאהבה, השהייה הממושכת בכפיפה אחת פגעה בהדרגה בשפיות דעתם, עד ששניהם הבינו כי רק פתרון ההפרדה ישיב אותם לשפיותם המלאה.

ב"המאהב" מייצג אדם, בעל המוסך, את המנטליות הארצית, ובאופן מוזר הוא מחפש מאהב לאשתו אסיה, בעלת המנטליות הרוחנית, כדי למסור לו אותה ולהסיר מעליו את אשם לקיחתה מזה שנועדה לו ב-1948(1). בכתיבה אלגורית זו המשיך יהושע גם ברומן "גירושים מאוחרים", אך בעלילתו כבר לא הסתפק בהצגת הסתירה בין בעלי המנטליות המנוגדת בעזרת הניגוד המגדרי בין גבר לאשה, אלא הוסיף ניגוד חברתי חדש להסברת הנברוטיות שהתגלתה במשפחה - בין המנטליות המערבית למנטליות המזרחית.

נעמי ממשפחת אברבנאל הספרדית מייצגת במשפחת קמינקא את היסוד הארצי-מזרחי, בעוד שיהודה שעלה מרוסיה מייצג בה את היסוד הרוחני-מערבי. בעזרת עיבוי הסתירות בין שני היסודות, הציע יהושע ברומן, לא רק הפרדה ביניהם (כפי שהציע ב"המאהב"), אלא גירושים מחייבים. ואף שהתאחרנו מאוד בעשייתם, הם יחוללו, לדעת יהושע, שני שינויים מהפכניים בחברה היהודית-ישראלית, האחד בזהות העצמית, והאחר באֶליטה המנהיגותית. השלמת שני השינויים הללו יקדם אותנו, לדעתו, אל המטרה שאנו כה מתקשים להשיגה - הנורמליות.

שני השינויים

כשינוי ראשון הציע יהושע לבצע הפרדה של המדינה מהציונות, כדי לשחרר אותה מאידיאולוגיה שכבר סיימה את תפקידה ב-1948. בכל השנים שחלפו מאז ייסודה, נכשלו מאמציה של המדינה ליישב את הסכסוך עם העולם הערבי ולהשיג נורמליות לקיומה במזרח התיכון. מאחר שהנורמליות היא מושג-על במשנתו של יהושע, הוא לא רק דן בה בספר מסותיו "בזכות הנורמליות" (1980) וברומן "גירושים מאוחרים", אלא גם הקדיש לתיאור עיכובה ולתיאור תולדותיה שניים מספריו הבאים, את "מולכו" (1987)(2) ואת "מר מאני" (1990)(3).

מהפירוש האלגורי שאציע בהמשך לעלילת הרומן משתמע כי גירושיה של נעמי (המייצגת בארציותה את המדינה) מיהודה (המייצג באידיאולוגיות שלו את הציונות), התאחרו יותר מדי שנים, ואלמלא התסבוכת הטריטוריאלית אחרי מלחמת ששת הימים ו"רעידת האדמה" אחרי מלחמת יום-כיפור, ייתכן ששניהם היו ממשיכים לקיים את הקשר הכושל ביניהם גם אחרי 40 שנות נישואים.

כשינוי שני הציע יהושע ב"גירושים מאוחרים" להעביר את ההגמוניה מידי המנהיגים שהנהיגו את המדינה עד כה, שצמחו מקרב העולים לארץ מאירופה בתקופת העליות הראשונות, בשנות הישוב (שנות ה-30' וה-40' במאה הקודמת) ובשני העשורים הראשונים לקיום המדינה (בין 1948 ל-1967), בקיצור: המנהיגות האשכנזית, לידי מנהיגים שהצמיחו מקרבם היהודים הספרדיים-מזרחיים.

המנהיגות האשכנזית-מערבית נכשלה לדעת יהושע, משום שנצמדה לחזון של הציונות שלהם, שהתגלתה כמכשול למדינה (ראה השינוי הקודם). על-ידי העברת ההגמוניה מידיה של מנהיגות זו למנהיגות הספרדית-מזרחית, תינתן הזדמנות לציונות אחרת, שעד כה טרם ניסו אותה. המנהיג הספרדי-מזרחי הוא בן האזור. הוא מכיר את המזרח ויודע איך להידבר איתו בגובה העיניים. ומאחר שאינו כבול לשום דוגמות חזוניות, יש בכוחו לקבל החלטות אמיצות ולבצע פשרות הכרחיות עם דרישות הערבים, ובראשן: ויתור על רוב השטחים של יהודה ושומרון, הסרת התנחלויות שמונעות רציפות לשטחה של מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל ונסיגה לגבולות הקו הירוק. להעברת ההגמוניה מהיהדות האשכנזית שנחלשה ליהדות המזרחית שמתחזקת והולכת, הקדיש יהושע את הטוב בספריו עד כה, הרומן "מסע אל תום האלף" (1997)(4).

בזכות הקריאה הביקורתית

לפני שארכז ראיות מעלילת הרומן "גירושים מאוחרים" שיבססו את הפירוש האלגורי הכפול הזה לגירושיהם של נעמי ויהודה זה מזה, אקדים לבטל הסתייגות שכבר באה מצד יהושע עצמו לקריאה אלגורית כזו של הספר, תחילה ממסת הביקורת שפרסמתי אז על הרומן תחת הכותרת "פגישת המערב עם המזרח" (שנכללה בספרי "ההתפכחות בסיפורת הישראלית")1. ואחר כך מדברי בפאנל שהתקיים על ספרו בבית הקיבוצים בתל אביב ב-18.10.1982.

פרשן נאלץ לפנות לקריאה אלגורית של טקסט רק אחרי שניסה להסביר את רכיבי הטקסט (הדמויות, האירועים, זירות ההתרחשות, הרקע התקופתי וההתפתחות של העלילה מהסיבוך אל ההתרה) בעזרת סיבות ריאליסטיות רגילות שפועלות בחיים (חברתיות, כלכליות, פסיכולוגיות, רעיוניות וכדומה), ונוכח שהן נכשלות במתן הסבר למעשיהם המוזרים של הגיבורים ולאירועים אבסורדיים שהתרחשו להם. זהו השלב שבו נאלץ פרשן לנטוש את הקריאה התמימה ולפנות לקריאה המתוחכמת יותר, שבה עליו לזהות את נתחי הסיפור שמשתתפים באלגוריה ולהבדיל אותם מרוב הטקסט שהוא ריאליסטי על-פי הממשות המוכרת לקורא.

בקריאה האלגורית מחפש הפרשן מכנה משותף לתופעות מוצפנות יותר בטקסט: כגון: אנלוגיות בין אירועים, קשרים סמויים בין דמויות, צירופי לשון כפולי משמעות, מטאפורות המפוזרות במרחב הטקסט וסמליות שמיוחסת בו לשמות הגיבורים, לחפציהם ולסביבת חייהם. כל החומרים האלה הם חמקמקים כי אינם מופרדים מהחומרים הריאליסטיים וגם אינם מרוכזים במקום אחד, אלא יש לאספם מפיזורם במרחב בן מאות עמודי הטקסט. מאמץ זה מניב לבסוף את המכנה המשותף לכל הפרטים הללו - הנמשל המשותף להם.

קורא יכול לבדוק את סבירותו של הפירוש האלגורי שהציע לו הפרשן על-ידי העמדתו במבחן האוביקטיבי היחיד שבנמצא, והוא לא הסכמתו של מחבר הרומן לפירוש, אלא קריאה נוספת של היצירה, שלעולם תהיה קריאה ביקורתית יותר מזו שהפעיל בקריאה הראשונה של הטקסט. ומאחר שאי-אפשר לכפות קריאה אלגורית על טקסט שאין בו שום חומרים "מוזרים" ושהוא ריאליסטי לחלוטין, יכולה הקריאה הנוספת לחשוף את כישלונו של הפרשן שניסה לכפות באופן שרירותי פירוש מופרך על היצירה.

חומרי האלגוריה

נעמי הוכרזה כמטורפת ונכלאה בבית משוגעים אחרי שתקפה בסכין את יהודה בהיותם במטבח. אומנם פציעתו של יהודה לא הייתה קטלנית ואפילו לא חמורה, אלא הסתכמה בסך-הכל ב"תפר קטן, אדמדם כמו מקור כפוף", אך יהודה נאחז בתפר זעיר זה כדי להציג את עצמו כמי שניצל מניסיון רצח וכדי להצדיק את הגירתו לאמריקה. מאחר שקוני, היהודייה האמריקנית שפגש שם, צעירה ממנו במספר שנים ניכר התעברה ממנו, הוא חוזר לארץ בגיל 66 כדי להתגרש מנעמי ולהספיק לשאת את קוני לפני לידת התינוק. אחרי הרבה הכנות ("מכתבים עפו כל הזמן, טלפונים מעבר לאוקינוס" - ע' 124) שביצע יהודה לפני שטס מארצות-הברית לישראל, ואחרי שמונה ימי התרוצצות בארץ שכללו גיוס צוות רבני מורחב (הכולל רב תימני, רב ספרדי ורב אשכנזי), השיג לבסוף קמינקא את הגט מאשתו המאושפזת כחולת נפש בבית המשוגעים בעכו.

כל פרטי סיפור-המעשה הזה מצטיירים כסבירים כל עוד הקורא אינו שואל את השאלות הבאות: מה הטריף את דעתה של נעמי, מה קיוותה להשיג על-ידי ההתנפלות עליו עם סכין, במה הצדיקה את הפגיעה ביהודה, ומדוע פועל יהודה לעתים קרובות באופן תמוה עד שהוא מצליח להשיג ממנה את הגט וגם אחרי שהשיגו.

מאחר שאי-אפשר לכלול במסגרת זו הרבה הדגמות להשיב על שאלות אלה, אצדיק את העלאתן בעזרת תיאור התנהגותו המוזרה של יהודה בסצינת הסיום של העלילה. אחרי שהשיג את הגט ואחרי שנחתמו כל המסמכים וייפויי הכוח הדרושים לחלוקת דירתם, כל מה שנותר ליהודה כעת לעשות הוא להגיע במועד לשדה התעופה, לממש את כרטיס הטיסה שברשותו ולחזור אל אהובתו האמריקנית, קוני. אך משום מה מחליט יהודה לחזור אל המוסד הרפואי בעכו שבו מאושפזת נעמי. ובהגיעו לשם, אין הוא נכנס כמנהגו וכמקובל דרך השער הראשי, אלא דרך פירצה שאיתר בגדר. משם הוא מתגנב אל חדרה של נעמי, שבאותו רגע אינה נמצאת בו, ומוציא מהארונית שלה את המסמכים שנחתמו, אלה שהשקיע עמל כה רב כדי להשיגם.

מאחר שיהודה חשד שמוסה, הענק המטומטם שעוקב אחריו, זיהה אותו, הוא עוטה על עצמו שמלה של נעמי ובתחפושת נשית זו הוא מגיע שוב אל הפירצה בגדר, הפעם כדי לצאת מבית המשוגעים. לפני צאתו דרך הפירצה, קרע יהודה את המסמכים שלקח מחדרה של נעמי וקבר את הקרעים באדמה. בשלב הזה נעמד מולו מוסה הענק, האוחז בידיו הפעם קלשון, ומכה אותו בעזרתו בעודו ממלמל "נעמי... נעמי...". עד מהרה יצטרף אל מוסה בנביחות זעם קולניות גם "צאוס", הכלב של המשפחה, שהצליח בינתיים לשחרר את פרוותו מסבך הפירצה.

מאחר שהרומן מסתיים בסיום פתוח, לא ברור אם מוסה הרג את יהודה בקלשון, או שיהודה ניצל והצליח להיחלץ חבול מבית המשוגעים ואף לטוס למחרת לאמריקה. ייתכן שניתן לבסס את אחת האפשרויות מהמסופר בפרק "יום שבת?", שאחרי שלוש שנים הגיעה קוני עם מוזס היתום, ילד מוזר וגם מגמגם, לשמוע מפי יעל על אירועי אותם תשעה ימים שעשה יהודה בארץ (232). יהיה הסיום אשר יהיה, דבר אחד ברור: הגט שיהודה טרח להשיגו אכן הושג דה-יורה, אך לא מומש דה-פקטו. ואשר לסצינה שנבחרה להדגמה: האומנם קיימת אפשרות אחרת לפרש את סצינת הסיום הזו, וסצינות דומות קודמות לה, מאשר כסצינה אבסורדית-סוריאליסטית-גרוטסקית, שרק הסתייעות בכלי הפירוש האלגוריים מאפשרת להצדיק את שילובה כסיום סביר של סיפור-המעשה שהוא ריאליסטי במרבית חלקיו האחרים של הרומן?

הראיות לשינוי הראשון

ברובד הריאליסטי מוצגת תקיפת נעמי את יהודה בסכין כתוצאה של טירוף הדעת שלקתה בו חמש שנים קודם לכן. אך לא זה ההסבר שהיא משמיעה ליהודה ביום הגירושים: "כי איכזבת אותי" (273). על האשמה זו מוסיפה נעמי דברי לעג על השינוי שהתרחש ביהודה בשלב מאוחר בנישואיהם, כאשר התגלה כבעל "רוחניות מושחתת" (272), "המפרשת את עצמה בלבד, הלא מסוגלת להשתנות" (278), "המפרשת את עצמה, הנוברת בעצמה... בשליחות מדומה ...מי שמתעקש להיות אחד ויחיד...אחד המתעקש להיות אחד מקורי" (281).

על דברים אלה שהטיחה בו נעמי מגיב יהודה בהרהוריו בסדרה של תשובות סותרות. תחילה הוא מכחיש: "אני איכזבתי? ...האם הבטחתי אי-פעם?" (300), ואחר כך הוא מאשר שאכן הבטיח, אך טוען, שהייתה זו הבטחה שהבטיח "רק כמשל, רק ככיוון לגעגועים" (306), שהרי לא היה לו סיכוי לקיים את הבטחתו: כי "הרוח חלשה. אולי, הבטחתי מעֵבר" (319). המילים המופשטות: "הבטחה", "געגועים" ו"אכזבה" מקשות מאוד על הקורא להבין במדויק שיחת רמזים זו שמנהל יהודה במוחו עם נעמי, שיחה שכמובן מזמינה את הקורא הרבה לפני סצינת הסיום לקרוא את הטקסט של הרומן כטקסט אלגורי.

ממרחב הטקסט, שכאמור מורכב ממונולוגים של בני המשפחה, ניתן לצרף את סיפור אהבתם של נעמי ויהודה בעשורים הראשונים של נישואיהם. נעמי התאהבה ביהודה משום שהצטייר בעיניה כאדם יחיד ומיוחד, כאיש רוח האמור להגשים חזון יוצא דופן. יהושע הבליע את עיקרי חזונו של יהודה בעלילת הרומן לא ישירות מפיו, אלא מפי הרב האשכנזי סובוטניק, שהוא הצעיר מבין שלושת הרבנים שזימן קמינקא למעמד מתן הגט מנעמי.

הרב מדבר בהיגוי רוסי כבד שעדיין שרד גם בפי יהודה, והוא מתואר כבעל מראה נשי: "פניו חלקות כפני נערה, ראשו מלא תלתלים זהובים" (267). מראהו זה של הרב סובוטניק מזכיר מאוד את מראהו של קמינקא כפי שניגלה לילדיו הבוגרים שבאו לקדם את פניו בשדה התעופה: "רזה הצמיח תלתלים אימץ לו סגנון צעיר" (209). הדמיון בין השניים מצדיק לייחס ליהודה את דבריו הבאים של הרב סובוטניק, כי כך פועלות האנלוגיות בין הדמויות ברומן הזה.

בסיום מעמד הגט נשאר הרב סובוטניק בבית החולים לנהל את סדר הפסח עבור חולי הנפש המאושפזים במקום. בשלב מסוים, לפני סוף הסדר, נסחף הרב הצעיר, שחונן בקול טנור רך וחזק, לשאת נאום קצר בפני חולי הנפש, שאם מכווצים במעט את אורכו, אי-אפשר שלא לזהות את תוכנו המשיחי: "גם אתם נבחרים ...גם אצלכם יש ניצוץ ...גם אתם בתוך הסגולה ...גם אתם בתוך הברית ...בשבילכם כל האדמה כאן מתחת לרגליים" (282).

המראה הנשי של הרב, ההיגוי הרוסי הכבד שבו ביטא את המילים בחירה, סגולה, ברית ואדמה -שהושמעו תכופות מפי נואמים בקונגרסים של התנועה הציונית ושולבו בכל טקסט עיוני שדן במטרותיה של הציונות - והקהל השבוי ואטום המבט שנאלץ לשמוע את מליצותיו החזוניות העניקו ממד פארודי-גרוטסקי למעמד והדגימו את מצבו של החזון הציוני כמאה שנים אחרי הקונגרס הציוני הראשון שהתכנס בבאזל ב-1897. זהו חזון שאיבד את תפקידו בשנת ייסודה של המדינה, ומאז הוא מעכב בעדה לפעול לפי האפשרויות המציאותיות במזרח התיכון ומפריע לה להפוך למדינה נורמלית.

זו בדיוק הייתה מטרתו של יהושע בכתיבת הרומן "גירושים מאוחרים" אחרי מלחמת יום-כיפור: להציג בצורה גרוטסקית את הציונות כאידיאולוגיה שחזונה הוא אנכרוניסטי. ומוכיח זאת יהודה הנשמע פאתטי אחרי 40 שנה, בדברים שהשמיע על עצמו באוזני דינה, בת זוגו של אסי, צעיר ילדיו מנעמי: "אני מאושר שהגעתי אליכם לירושלים אפילו לשעות מועטות. עכשיו לבי שקט ומותר לי לחשוב על עצמי. ומה אני רוצה? להיות קצת מאושר ולתת אושר. - אני שהרוח... ואינני זקן כל-כך, את רואה בעצמך, בסך-הכל שישים ושש. אנשים מסוגלים לגלות אותי ולהתקשר אלי באהבה רבה, ויש בי כוחות ואפשרויות" (110). יהירות זו שעדיין ייחס לעצמו יהודה גם אחרי מלחמת יום-כיפור התנפצה כעבור ימים ספורים, כאשר קונן שוב ושוב על גורלו: "אני שורף גשר, מנושל, מולדת למה לא ידעת להיות מולדת?" (327).

יהושע לא דרש לשחרר את המדינה מהנישואים לחזון הציוני רק בשנת פרסומו של הרומן "גירושים מאוחרים" ב-1982, אלא גם בראיונות רבים שבהם ביטא את דעתו על כישלונו של החזון הציוני עוד קודם. וכך אמר כשנה אחרי מלחמת ששת הימים בראיון שהעניק לעיתון הארץ ב-24.5.1968: "אני חושב שאחד הכישלונות היותר נוראים של הציונות היא העובדה, ששאפנו לנורמליזציה ואמרנו 'נורמלי', 'נורמלי'. התקדמנו בזה שיש לנו צבא, כבשנו עוד שטחים, אבל האם הכיוון הוא בסופו של דבר נורמליות? - להפך הוספנו וליבינו את מוקדי האי-נורמליות בכל הקיום היהודי".

דבריו אלה של מחבר הספר "בזכות הנורמליות" (1980), והאדמו"ר של הרעיון הכנעני להשליט את הזהות הישראלית באמצעות תהליך הדחה שיטתי של הזהות היהודית במדינת הלאום של העם היהודי, ממש הבטיחו כי בבוא היום יכתוב עלילה אלגורית שבה ימחיז את החברה הישראלית כחברה נֶבְרוֹטִית וגְרוֹטֶסְקִית, ואכן מימש ב"גירושים מאוחרים" באופן סיפּוֹרְתי מחשבה שביטא פעמים רבות במאמרים הרבים שכתב אז ובהופעותיו הרבות בפני הציבור.

הראיות לשינוי השני

כאמור, אהבתם של נעמי ויהודה פרחה בתחילתה בזכות הניגוד הכפול שהיה ביניהם: הניגוד המנטלי (היא בת הארץ ממשפחה ספרדית אצילה ששורשיה עמוקים במולדת מזה דורות, והוא אשכנזי שעלה למולדת מגולת רוסיה, ערש לידתה של תנועת התחייה הלאומית, שהחלה בתנועת חובבי-ציון והתמסדה בתנועה הציונית) והניגוד הרוחני (היא מציאותית המייחלת לגאולה והוא בעל אידיאולוגיה המחזיקה ברשותה פרוגרמה למימוש הגאולה). אהבתם התבססה בראשיתה על משיכת המערב אל המזרח ועל הערצה של המזרח הארצי למערב האידיאולוגי. נעמי העריצה אז את יהודה והעניקה לו את הזכות להנהיג אותה על-פי חזונו, משום שייחסה לו יתרון רוחני עליה ומשום שראתה בו "אחד יחיד ומיוחד" והאמינה ביכולתו להעניק תוכן ערכי לארציותה.

כשאחזה נעמי בסכין והניפה אותו על יהודה, היא לא רק ביטאה את אכזבתה ממנו ומהחזון שהבטיח להגשים, אלא גם התמרדה באופן סמלי נגד מעמד הבכורה שכבשה האֶליטה המערבית-אשכנזית שהתאמצה במשך שנים להגשים במדינה את מטרות החזון הציוני שלהם. באמצעות תקיפת יהודה בסכין, כדבריה: כדי לחצות אותו, ביטאה נעמי את דרישתה: לתת הזדמנות לציונות של הספרדים לפעול במקום שהציונות של האשכנזים נכשלה.

פחדו של יהודה מתוקפנותה של נעמי כלפיו, המודגש מאוד בעלילת הרומן בנתחי הסיפור המשתתפים באלגוריה, מעיד שהיא, המזרחית, הכוח העולה, והוא, המערבי, הכוח היורד במשפחת קמינקא, המייצגת ברומן את החברה הישראלית. גם ילדיהם שהתבגרו (יעל, צבי ואסי) מאמצים להם עמדה המותאמת להעתקת הבכורה מהכוח הנחלש אל הכוח המתחזק. כולם מתקשים לממש את מיניותם במסלול הנורמטיבי הישן, וכולם מתנסים באפשרויות אחרות. איש מהם אינו מנסה לעכב את ההפרדה בין האב לאם בגירושים ולא כל שכן למנוע אותם.

בכל הרומנים המוקדמים שלו תיאר יהושע זוגות שהניגוד המנטלי ביניהם הוא שגרם למשיכה ביניהם, אך האהבה שהייתה גדולה בתחילתה נדונה לכישלון ברבות השנים. כל עוד השלימה הדמות שייצגה בעלילה את המנטליות הספרדית-מזרחית עם מעמד הבכורה של בן הזוג שייצג את המנטליות האשכנזית-מערבית, הייתה הרמוניה במשפחה. אך כשנוצר היפוך הכוחות בין שני היסודות הסותרים, החל תהליך בלתי נמנע: היסוד המתחזק דחק את היסוד הנחלש ממעמדו ההגמוני-מנהיגותי במשפחה.

הנמשל של תהליך הזה, המתואר לראשונה ב"גירושים מאוחרים" ונדון באופן המפורט ביותר ב"מסע אל תום האלף" (מ-1997), שהוא, לדעתי, הטוב בספריו של יהושע, מסמן את מלחמת יום-כיפור כמועד שבו התחילה ההעברה של ההגמוניה המנהיגותית מהאֶליטה האשכנזית-מערבית שנחלשה לידי האליטה הספרדית-מזרחית שהחלה לגלות לא רק חיוניות גדולה מרעותה, אלא גם את פתיחותה המחשבתית להשיג מטרות לאומיות בדרכי פשרה עם הערבים, כולל שיבה לגבולות הקו הירוק כגבולות סופיים ומוכרים של מדינת ישראל.

הגירושים בין נעמי ויהודה אומנם התאחרו להתבצע, כך השתמע מהרומן "גירושים מאוחרים" בשנת הופעתו. אך עדיין לא מאוחר גם כיום, יאמר ודאי יהושע, לארוז את הציונות המערבית ולהניחה על מדף האידיאולוגיות שכבר סיימו את תפקידן בהיסטוריה, ולהתחיל לפעול על-פי דרכה המציאותית של הציונות של המזרחיים: להשיג בעזרתה שלום עם הערבים ולחדש בתנאי שלום את החתירה הנמרצת אל הנורמליות.

לאתר מגזין 'מראה'
1. ראה הפירוש המלא בספרי "ההתפכחות בסיפורת הישראלית" (1983).
2. ראה הפירוש בספרי "ציונות וצבריות ברומן הישראלי" (1990).
3. ראה בספרי "הצדעה לספרות הישראלית" (1991).
4. ראה הפרוש בספרי "רבי מכר ורבי ערך בסיפורת הישראלית" (2000).
הכותב הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות ומחברה של הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית". זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין. פרטים: YOSEFOREN@014.NET.IL
תאריך:  24/01/2016   |   עודכן:  24/01/2016
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברוב המרכולים מוצגת הסחורה בקדמת החנות ובבולטות רבה, על-מנת לפנות אל לשוננו ובטננו. נכון ברוב החנויות הסחורה ארוזה, אולם עדיין קיימות חנויות בהן הסחורה היא בתפזורת.
24/01/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
העיתונאית אושרת קוטלר, מגישת תוכנית 'המגזין' (מוצ"ש, ערוץ 10), התגייסה למסע של משפחת ברכה וידידיו הקרובים לטיהורו של תנ"צ אפרים ברכה, שהתאבד בעיצומה של חקירה סמויה נגדו. בכתבה ששידרה - שבה רואיין אחיו הצעיר, מוטי ברכה, פומפמו שקרים, חצאי אמיתות והאשמות שווא במגמה לשרת מטרה זו.
24/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
בספרו "קאפו באלנבי" איתמר לוין כולל 20 משפטים שהתנהלו לפני עשרות שנים נגד "קאפו" יהודים, מכוח החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם (1950). הספר חשוב להבנת הגישה של הציבור ובתי המשפט בישראל של שנות ה-50 וה-60 ליהודים שסייעו לנאצים. מעניין במיוחד להתחקות אחר הפרשנות ה"מתחשבת" של בית משפט עליון לחוק כשמדובר בעניינם של ה"קאפו". מי שנכח בערב ההשקה לספר ושמע את דברי פרופ' דוד ליבאי, לא יכול היה שלא להתרגש יחד איתו כשהציג את אחד הערעורים המתוקשרים ביותר דאז - של קאפו בשם הירש ברנבלט.
24/01/2016  |  תרצה הכטר  |   כתבות
הקובץ מכיל רבדים של משאלות לב, געגועים עמוקים ובעיקר אמונה עיקשת וחזקה כי סוף מעשה, נובע ממחשבה תחילה כשהטוב מנצח את הרע. ואם הולכים מתוך בחירה 'בדרך המלך', מסתמן אור בקצה המנהרה (ע' 25 - כל השיר): "וּכְשֶׁהַשֶׁמֶשׁ מְנַשֶּׁקֶת לָאֹפֶל/הִיא שׁוֹלַחַת לוֹ/מַעֲשֵׂה יַלְדָּה/זְהוּבִים זְהוּבִים"...
24/01/2016  |  אדלינה קליין  |   כתבות
היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, חשף בדוח על פרשת הרפז את קלונם של עיתונאים בכירים שעסקו בפרשה. וינשטיין אולי לא כיוון לכך - גם אם נתעלם מרצונו המובן להשיב מלחמה לאותם עיתונאים שגינו אותו במשך שנים בשל התנהלותו הבעייתית בפרשה זו, אך בפועל: הדוח שהוציא תחת ידיו, שנועד להכריע בשורה של שאלות משפטיות פליליות, בין היתר: בנוגע לחשדות נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, ועוזרו לשעבר של הרמטכ"ל, אשר וינר, עושה שירות חשוב מאוד לציבור, בתחום הרגיש ביותר הנוגע לחובה לשמור ולהגן על מקורות מידע עיתונאיים. שכן הדוח מלמד על דמותם האמיתית של כמה מהעיתונאים הידועים בישראל, שהפרו, ברגל גסה, את החיסיון העיתונאי.
23/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
ערגה לברכת הצריפה  /  אורנה ליברמן
בלבירינט (ללא חציית גדר הפרדה) האהבה  /  איציק סיבוש
חבר של גבר אמיתי  /  עילי צוף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il