|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

האם תממן ותסבסד הממשלה משכנתאות לדירות?

על-פי ההסכמות שהתגבשו בין שר האוצר, משה כחלון ונגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הרי הפיקוח על הבנקים יאפשר לבנקים להעניק לרוכשים הזכאים משכנתא, לפי שווי השוק של הדירה הנרכשת ולא על-פי שווי הרכישה של הדירה המוזלת. משמעותם של דברים הינה, כי קיימת אפשרות לזכאי מחיר למשתכן להפחית, באופן ממשי ומשמעותי כאחת, ההון העצמי שיידרשו הם להעמיד
15/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שהזכאים יקבלו מינוף גבוה יותר מהבנק

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה אתמול (א', 14.2.16) לדחות לתקופה של כחודשיים ימים, לאחר חג הפסח בחודש מאי, עם שובה של הכנסת, מפגרת חג הפסח, הדיון בהצעת החוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מסיעת "ישראל ביתנו", לפיה תינתן ערבות המדינה למימון רכישת דירת מגורים יחידה על-ידי זכאי, בגובה ההפרש בין סך ההלוואות שקיבל הזוג מכל מקור שהוא לבין מחיר דירת המגורים - ובלבד שכלל סכומי הקרן של ההלוואות שלא נפרעו לא יעלה על 90% מערך הדירה. הצעת חוק זו קובעת עוד, כי ערבות מדינה זו תינתן בתנאים שהמלווה הוא מלווה מורשה. המדובר בהלוואה למימון דירת מגורים יחידה, כאשר הכנסתו של הזכאי לא תפחת מ-10 אלף שקלים בחודש, או סכום נמוך יותר שיקבע בצו על-ידי שר האוצר.

קיימת הסכמה בין משרד האוצר לבין בנק ישראל בנוגע למשכנתאות שיינתנו לרוכשי דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן. על-פי ההסכמות שהתגבשו בין שר האוצר, משה כחלון ונגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הרי הפיקוח על הבנקים יאפשר לבנקים להעניק לרוכשים הזכאים משכנתא, לפי שווי השוק של הדירה הנרכשת ולא על-פי שווי הרכישה של הדירה המוזלת. משמעותם של דברים הינה, כי קיימת אפשרות לזכאי מחיר למשתכן להפחית, באופן ממשי ומשמעותי כאחת, ההון העצמי שיידרשו הם להעמיד לבנק כתנאי לקבלת משכנתא.

באוצר ובבנק ישראל קבעו מגבלות על החלטת מימון משכנתה זה. האחת - לא יתקיים מימון בשיעור 100% משווי הנכס, שלכאורה יכול לקרות, בעקבות ההחלטה. השנייה - כי ההון העצמי המינימאלי שיידרש מהרוכשים יעמוד על 100 אלף שקל.

במצב דברים שכזה, אם מחיר דירה מוזלת יעמוד על 800 אלף שקל, לאחר הנחה לזכאי מחיר למשתכן, אולם שמאי מקרקעין יקבע כי מחיר השוק שלה הוא קרוב למיליון שקלים, הרי נכס המקרקעין שישועבד לבנק ישועבד לפי שווי של כמיליון שקל, ולכן המשכנתה שהבנק יעניק עבורו (עד 75%, לפי ההנחיות של בנק ישראל לדירה ראשונה), תהיה בגובה כ-750 אלף שקל. בעקבות החלטה זו עשוי לגדול הביקוש לקבלת משכנתאות ובמעגל הביקוש יכללו - מעתה ואילך - גם מי שלא היה ברשותם עד כה עצמי הוו מספיק בתנאים הקיימים, כיום, לצורך קבלת משכנתא.

העיתונים הארץ ו"כלכליסט" נדרשו לשאלת שווי הדירה המוזלת והיקף המשכנתה שהבנק יוכל להעניק, כאשר מפרסומיהם עולה, כי עד כה לא היה ברור כיצד יראה הבנק הדירה המוזלת. אילו היה הבנק מחשב המשכנתה על-פי מחיר הדירה הסופי שבו רוכש הזכאי הדירה, הרוכש היה מחויב לשלם הון עצמי, כנדרש היום, בשיעור 25% משווי הנכס. מסיבה זו עלו טענות שהיקף ההון העצמי שיידרש יהיה גבוה מדי, לחלק ניכר מציבור הזכאים למשכנתא, דבר מה שיהפוך התוכנית לקבלת משכנתה זו, לבלתי רלוונטית, בעליל, לציבור זכאים נרחב.
כעת, אם תאושר הצעת החוק הנזכרת הרי תחושב המשכנתה לפי שווי שוק של הדירה. לכן, ההון העצמי שיידרשו הזכאים להביא יהיה נמוך יותר, שכן שווי הדירה שתשועבד לבנק, יהיה גבוה יותר. עם זאת חשוב לזכור כי במקביל, המשמעות הינה שהזכאים יקבלו מינוף גבוה יותר מהבנק, בעקבות בקשתם לקבלת המשכנתא.

משרד האוצר ובנק ישראל הגיבו בהודעה לפיה: "בהמשך לשיחות בין בנק ישראל לשר האוצר, התקיימה הבוקר ישיבה בבנק ישראל בהשתתפות נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, ויו"ר מטה הדיור הלאומי מר אביגדור יצחקי. לאחר הישיבה, במטרה לתמוך ביכולת של זכאים להשתתף בפרויקטים של מחיר למשתכן, החליט בנק ישראל כי גובה המשכנתה לזכאים בפרויקטים של מחיר למשתכן, ייקבע לפי שווי השוק של הדירה (באמצעות הערכת שמאי) ולא לפי מחיר רכישתה בפועל, ובלבד שההון העצמי של הרוכש לא יפחת מ-100 אלף שקל ושווי הדירה אינו עולה על 1.8 מיליון שקל". בהודעה זו צוין עוד, כי: "משרד האוצר יפעל להסרת חסמים הקשורים לדירות אלו ויאפשר לבנקים למכור את הדירות של הזכאים, במידה ואלו לא יעמדו בתשלומי המשכנתא, בשוק החופשי ללא מגבלות נוספות".

מאחר שהמחיר למשתכן קובע שהרוכש לא יוכל למכור הנכס במשך חמש שנים, שאם לא כן, יעמוד הוא בפני קנס של מאות אלפי שקלים, עלתה השאלה מה דינה של דירה שתעבור לבנק לפני תום חמש השנים. ההחלטה של בנק ישראל והאוצר המצוטטת לעיל, קובעת למעשה ובפועל כי אם הדירה המוזלת תעבור לבנק, קודם שהסתיימו חמש השנים, הרי יוכל הבנק למכור אותה במחיר שוק ללא שיחויב בתשלום הקנס.

יש להדגיש, כי מחד-גיסא מדובר בהטבה משמעותית לזכאי מחיר למשתכן שיוכלו להביא הון עצמי נמוך יותר, ממה שמקובל עד עתה בתחום זה, ומאידך-גיסא עניין לנו ברשת ביטחון של הבנקים שיוכלו בשלב מאוחר יותר, אם לא יעמוד נוטל המשכנתה בתשלום תשלומי המשכנתה כסדרם למכור הדירה, על-פי מחיר השוק המלא. יש לציין עוד, כי מדובר בהערכה שמאית שיערכו שמאים מטעם הבנקים להעריך למוצר שטרם קיים בפועל, שכן טרם נבנו כל דירות שהן, במסגרת התוכנית החדשה. יש להמתין ולראות כיצד יחשבו השמאים מחירי הדירות ואם מחיר השוק של דירות מחיר למשתכן יהיה זהה למחיר שוק רגיל של דירות, באותו אזור.

הצעת החוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מוגדרת כ"צעד פופוליסטי ומזיק", בידי מי שהיה הכלכלן הראשי במשרד האוצר והממונה על הכנסות המדינה, ד"ר מיכאל שראל, המונה ארבע טעויות משמעויות בהצעה זו, במאמר מפורט שפרסם בעניין זה, הניתן לקריאה באינטרנט. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מתכוונת, מחרתיים, להעלות במליאת הכנסת הצעת החוק שלה, להצבעה טרומית, כהצעת חוק פרטית ואם תיכשל בכך, הרי תוקפא הצעת החוק למחצית השנה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  15/02/2016   |   עודכן:  15/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם תממן ותסבסד הממשלה משכנתאות לדירות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה עגומה לעם ישראל ייכנס בשבוע הבא לכלא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עם עונש העומד כרגע על 27 חודשי מאסר. תקופת המאסר הקצרה יחסית לא מענישה את אולמרט בפרשות השחיתות הגדולות שאולמרט היה מעורב בהן במהלך חייו הציבוריים.
12/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
עברתי בחטף ליד בניין העירייה של בוורלי הילס וראיתי את אחד העובדים אותו הכרתי לפני שני עשורים. "איך שהוא התבגר", אמרתי לעצמי, ומיד עצרתי בעד עצמי, הסתכלתי בראי, והכרזתי ביני לבין עצמי (שכן רק אני הייתי במכונית), בגיחוך מהול בצער, "כנראה שכולנו מתבגרים". היה זה הלם, לראות שאדם אחר, בן גילי לערך, נראה כל כך הרבה יותר מבוגר ממה שאני מתאר לעצמי שאני נראה ("האם גם אני נראה כך")? ניחא, כנראה שאלו הם החיים, ואנחנו נשארים צעירים לנצח. אולי טוב שכך, שכן אנו רואים במראה את מה שאנחנו רוצים לראות, לא בהכרח (או בהכרח לא) מה שאחרים רואים כמובן מאליו.
11/02/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
פסק-הדין שהוציא מלפניו בית-הדין האזורי לעבודה, בירושלים (כב' השופטת, דיתה פרוז'נין ונציגי הציבור, נתן מזרחי ואליעזר יערי), מוכיח פעם נוספת כי מקומם של הדיונים המשפטיים (גם כשמדובר בנושאים הקשורים בהיבט חדשותי ורכילותי, דוגמת תנאי העסקת עובדים, בידי אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, במעון ראש הממשלה) שהתנהלו בין מנחם נפתלי, אב הבית, לשעבר, במעון ראש הממשלה, לבין משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל נכסים ומבצעים, במשרד ראש הממשלה ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, הינו באולם המשפטים ולא בתקשורת.
11/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בעוד כחודשיים ומחצה ליתר דיוק, בתאריך 30.4.2016, אם לא יוארך המועד פעם נוספת יפוג תוקפו של פרק ז'1, לתקנות סדר הדין האזרחי, העוסק בפגישת מהו"ת ויישוב התובענה, בגישור. הנהלת בתי-המשפט, באמצעות חקיקת משנה המוגבלת בזמן הביאה לחקיקת פרק הגישור, שהוכלל בתוככי סדרי הדין האזרחיים, המתקיימים והמתנהלים בבתי-המשפט, בעניינים אזרחיים ובתביעות בענייני עבודה, לתקופה של שמונה שנים, המסתיימת, בקרוב.
10/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לא לעתים מזומנות מספקת לנו פסיקתם השוטפת והיומיומית של בתי-המשפט בישראל, פסקי-דין הדנים בערכם הכלכלי של יצירות אמנות להבדילם מערכם האמנותי של יצירות אמנות וגם/או פסקי-דין הדנים בערכם האמנותי של יצירות אמנות, במשולב וכחלק בלתי נפרד מערכם הכלכלי של יצירת אמנות אלה. כזה הוא פסק-הדין שניתן לפני פחות משבוע ימים בידי שופטת בית המשפט המחוזי, בחיפה, כב' השופטת, שושנה שטמר. בתביעה שהגיש היוצר, הפסל והצייר המוכר ובעל המוניטין העולמי, גרשון קניספל נגד עיריית חיפה, בדרישה לפיצויו, בגין ובשל השמדת יצירה שלו, שיצר הוא ואשר הוצגה שנים הרבה להנאת הציבור הרחב, במרחב הציבורי בעיר, חיפה, ניתן פסק-דין חשוב ביותר, בידי בית משפט המחוזי, בחיפה, בכל הקשור לשוויה הכלכלי והאמנותי של יצירת אומנות שהושמדה.
09/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
פוטין. זורק את האשמה על זלנסקי [צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
יאיר נבות  |  
הערכתי בשבועות האחרונים שלאחר נצחונו בבחירות יורה פוטין על גיוס מילואים נוסף. גם הפיגוע הנורא, אם קושרים אותו בדרך לא דרך לאוקראינה, ייקל על גיוס מילואים כמובן. האמת מעולם לא היית...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il