|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

צהר לפרשה

"הנני" או "לא אני"

העדר שמו של משה רבינו מפרשת "תצוה" מלמד אותנו כמה וכמה שיעורים במנהיגות: על אחריות וענווה, על הובלה והתגייסות
19/02/2016  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
לא נמצא גם בהגדה [צילום: המוזיאון היהודי, לונדון]

בפרשתנו בולטת לראשונה העדרותו של המנהיג. משה רבינו מאוזכר בכל פרשה, מרגע הופעתו בתחילת חומש שמות ועד לחומש דברים. והנה, במפתיע, משה לא נקרא בשמו לאורך כל הציוויים המפורטים בפרשתנו. הלא דבר הוא?!

הפרשנים השונים נתנו דעתם לתופעה זו. יש שייחסו זאת להצעתו המרשימה של משה, המנהיג האחראי, אשר עתיד לבקש את טובת ועתיד צאן מרעיתו, וזאת למרות חטא העגל. בפרשה הבאה משה יתנדב לבקש, כי הקב"ה ימחה את שמו מהתורה אם בכוונתו להעניש את מרבית העם ולהמיתו. לדבריהם, גם אם בקשתו לא התקיימה, מיעוטה התממש בפרשתנו. מנהיג, על-פי גישה זו, נושא באחריות אישית לכל מעידה של הכפיפים לו, גם אם אין לו כל קשר לחטא עצמו. המוכנות שלו לשאת בעונש ולשלם את המחיר, רק בשל העובדה כי עמו כשל, ראויה לכל שבח.

יש שייחסו את אי-אזכרת שמו לעובדה, כי קריאת פרשה זו תחול תמיד בסמיכות לז' באדר, הלא הוא יום לידתו אך גם פטירתו של משה. הסתלקותו מן העולם נרמזת גם בהעדרו מהפרשה.

מרביתם של הפרשנים נוטים לילך בנתיב שונה, בדרכו של המדרש המייחס את העדר ציון שמו של משה לאירוע מן העבר. כל שבעת ימי הסנה היה הקב"ה מפתה את משה שילך בשליחותו למצרים. בשביעי אמר לו משה: "שלח נא ביד תשלח". אמר לו הקב"ה למשה: חייך שאני צוררה לך בכנפיך. אימתי פרע לו? כל שבעת ימי המילואים היה משמש בכהונה גדולה וכסבור שלו היא; בשביעי אמר לו: לא שלך היא, אלא של אהרון אחיך.

לפי פרשנות זו, העובדה שמשה היסס ואף סירב להתמסר מיידית למשימה לשחרור אחיו משעבוד מצרים - היא זו שגרמה לאחר שנים לאי-מינויו ככהן גדול. אמנם, משה בלט בחוש הצדק שלו עת הפריד בין הניצים וסיכן את עצמו בהכותו את המצרי. היה זה משה אשר הצטיין כרועה רגיש שאינו מאפשר לאף כבשה להישאר מאחור. אכן משה היה הראשון שניגש לסנה והאזין לקריאה המאתגרת שהושמעה לו, ואף הקדיש את חייו למשימת ההנהגה של ישראל במדבר.

אך סרבנותו הראשונית, התמהמהותו בהיענות למשימה, והעדר ההיחלצות המיידית למנהיגות מושיעה - לא נשכחו למשך תקופה ארוכה, ומנעו ממנו בבוא היום את הקדשתו למעמד הרוחני הגבוה כמשרת ה' וכנציג העם במשכן. ענוותנותו היתרה ותחושתו המתבטאת במילים "מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים" - מי אני, שאהיה ראוי להיות הגואל - עמדה לו לרועץ בפרשתנו.

התמיהה על העדרו מהפרשה, מזכירה גם את העדרותו המפתיעה מההגדה של פסח. קובץ שכל מהותו היא אזכור של יציאת מצרים - מימי השעבוד הקשים, ההתמודדות עם שלטון הדיכוי האכזרי ועד היציאה והגאולה. כמה בולט חסרונה של דמות הנהיג, שהתעמת עם פרעה, שהביא את המכות, ליכד את השורות, הוביל את העם כולו, נתן את התורה וריכז את תהליך היציאה לחרות על כל שלביו וטלטלותיו. האין בכך כפיות טובה כלפי מי שהוביל את המהלך?

היטיב לתאר קושי זה הגרי"ד סולובייצ'יק: "שמו של משה נמחק מדפיה של ההגדה כאילו מעולם לא היה קיים. זוכר אני, כי בילדותי שאלתי מדוע אין משה נזכר בהגדה, וכל התשובות שהשיב לי אבי לא הועילו. אני בפשטות פרצתי בבכי. בסופו של דבר כדי להרגיעני, מצא אבי את משה בהגדה: ויאמינו בה' ובמשה עבדו. דבר זה הרגיע בדרך כלשהי את רוחי. אך עדיין חשתי שעושים אנו אי-צדק עם משה. נראה שאין זו רק תחושתו של ילד קטן, חנון ורחום, אלא תחושתה של כנסת ישראל כולה. היא מחפשת את משה בליל הפסח אך לעולם איננה מוצאת אותו".

לפיכך מוצא הוא הסבר מהותי להעדרו: כן בכל דור ודור מצוי שליח הראוי להיעשות איש אלוהים, אדם שה' מהלך עימו, אדם שה' מדבר באמצעותו. בדור ההוא היה זה משה רבינו. לולא הצליח ה' לשכנע את משה לקבל עליו את המשימה, לא הייתה יציאת מצרים מתרחשת! ועם זאת, אף שדבר אינו מתרחש בהעדרו של השליח, אין מכירים עוד בשליח לאחר שהוא מבצע את שליחותו.

מנהיגות נמדדת בהתגייסותה המיידית ובאמונה בכוחותיה למימוש ערכיה למען הכלל - אך לא פחות מכך, בענווה ובצניעות שלה, ובמכונות המלאה שלה להסתלק מן הבימה ללא השארת כל אזכור אישי, כל הנצחה וקרדיט לאחר מילוי משימתה הנצחית.

הכותב משמש בהתנדבות כרב קהילת "באורך" בשכונת מקור חיים בירושלים, עוסק ביזמות ייעוץ ופיתוח בתחום התיירות החינוכית ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  19/02/2016   |   עודכן:  19/02/2016
הרב דוד אנסבכר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הנני" או "לא אני"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
19/02/16 10:16
2
אלון דהן
20/02/16 18:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
פרשת תרומה פותחת בציווי שהצטווה עם ישראל לתת תרומה למשכן. רש"י מסביר שהיו שלוש תרומות למעשה, כששתיים מהן היו נדבות חובה (תרומה לקרבנות הציבור ותרומה לאדנים), ורק תרומה אחת הייתה נדבה שניתנה מרצונו החופשי של כל אדם ואדם (התרומה שנועדה לחומרים למשכן).
12/02/2016  |  הרב ד"ר משה בארי  |   מאמרים
בשנת 1853 יצא לאור בארה"ב ספרו האוטוביוגרפי של סלומון נורתופ, אשר תיאר 12 שנים מזוויעות מחייו בהן נמכר לעבד למרות היותו אדם חופשי. בשנת 2013 הפך הספר לסרט מטלטל ומעורר מחשבה.
05/02/2016  |  הרב חגי גרוס  |   מאמרים
בפרשת יתרו, לצד הקמת המערכת המשפטית ומתן תורה, מתבסס מעמדו של משה כמנהיג המתווך בין העם לאלוהיו. במהלך ימי ההכנה למתן תורה, משה עולה ויורד מן ההר שוב ושוב, כדי לקבל את דבר השם ולמוסרו לישראל ולהכינם אל הרגע בו "יירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".
29/01/2016  |  הרב שאול ברוכי  |   מאמרים
כמעט כל אחד יודה בכך שתהליכים אמיתיים, כאלו שמחזיקים מעמד לאורך זמן, הם אלו שבאים לאט ובתבונה, בסבלנות ובחוכמה. למרות זאת כולנו ממשיכים לשמוע גם את הקול השני, זה שאומר שאולי הפעם, מאחורי הסיבוב הבא, מחכה ה"מכה הגדולה", זאת ש"תעיף" אותנו, אבל באמת, ושתשנה את התמונה בבת אחת.
22/01/2016  |  הרב יאיר בינשטוק  |   מאמרים
הציפייה העולה מקריאת סיפור יציאת מצרים היא שעשר המכות ישובצו בסדר עולה, מן הקל אל הכבד. שהרי כך הוא הסדר הראוי בכל מהלך חינוכי - מתחילים בסנקציות הקלות, ומשם מתקדמים לסנקציות החמורות יותר. ואמנם, מבט חטוף בסדרן של המכות מגלה שהן מקיימות כלל זה - מכת דם נתפסת כקלה יחסית, באשר היא מתרחשת ביאור בלבד, הרחק ממקום יישוב ומגוף האדם. ככל שהמכות מתקדמות, כך הסכנה הופכת מוחשית יותר ויותר, תוך שהיא מתקרבת אל מקומות היישוב ולפגיעה בגופו של האדם עד כדי מוות במכת בכורות.
15/01/2016  |  הרב עידו פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
להוציא את מצרים מישראל  /  ערן כהן
נאמן, עניו, רועה  /  הרב ד"ר רונן לוביץ
מייסד החברה  /  הרב בועז גנוט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il