|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

כשלון הטמעת המשפט העברי בפסיקות

הסטודנטית והסטודנט למשפטים של יום אתמול, הינם השופטת והשופט של בתי-המשפט של יום מחר. מי שכשל בהנחלת המתודיקה היישומית והיומיומית של המשפט העברי, כמשפט חי ונושם, הנושא עצמו, מכוחו הוא, לסטודנט וסטודנטית זו, לא יוכל להנחיל ולאכוף יישום המשפט העברי, בפסקי-הדין של מי שיהפכו לימים שופטי ושופטות בתי-משפט בישראל
23/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: איתמר לוין]

שלושים ושש שנה לאחר שנחקק, בידי כנסת ישראל, חוק יסודות המשפט, התש"ם-1980, הקובע בלשון ברורה, חד-משמעית ובלתי משתמעת לשתי פנים עקרון משפטי ברור, לפיו אם ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החרות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל, תוך שהמחוקק קבע, תוך ביטול סימן 46 לדבר המלך במועצתו 1947-1922, כי אין בביטול סימן זה, כדי לפגוע במשפט שנקלט בארץ, לפני תחילתו של חוק יסודות המשפט, טרם נקלט המשפט העברי וטרם הפך לנושא מהותי ודומיננטי, בפסקי-הדין של שופטי ושופטות ישראל.

במצב דברים זה, הרי ממשיכים פוליטיקאים דתיים, הרואים עצמם שלוחי האל, מטעם עצמם, כמו-גם משפטנים דתיים, הנושאים רוממות המשפט העברי, על לשונם, צורך עז להנחיל ולהשתיל - כמעט בכוח עקרונות המשפט העברי, בפסיקת בתי-המשפט בישראל. אם הדבר אינו מצליח, בכוחה של חקיקה מפורשת, הקיימת, כמעט ארבעה עשורים תמימים, מנסים הם לעשות זאת באמצעות חקיקה דורסנית, דווקנית ופרטנית, יותר מזו שקדמה לה.

ייכתבו דברים, כבר עתה, באופן ברור, חד-משמעי, מפורש ובלתי משתמע, לשתי פנים. כותב שורות אלה אינו מתנגד להכללתו ולהטמעתו של המשפט העברי, בגדר של המשפט הנוהג והקיים, במדינת ישראל. היפוכם של דברים הוא הנכון. כל עוד ניתן להעדיף הכללת המשפט העברי, על פני כללי ועקרונות משפט טורקי ועל פני כללי ועקרונות משפט בריטי וגם/או אחר, סבור כותב שורות אלה כי יש מקום ליתן עדיפות של ממש עדיפות ברורה למשפט העברי. עם זאת, אין סבור כותב שורות אלה, כי המשפט העברי הינו בגדר של חזות הכל וכי יש "לדחוף בכוח" המשפט העברי, בכל פסק-דין ופסק-דין שהוא, היוצא תחת ידיהם של שופטים ושופטות בישראל, בין אם הדבר תואם רוח פסק-הדין ובין אם אין הדבר תואם רוח פסק-הדין.

העובדה, כי במשך קרוב לארבע עשורים, לא התעשרה הפסיקה בישראל, בפסקי-דין מהותיים, המיישמים ומחדשים הלכות, בתחום המשפט העברי, חרף קיום חוק יסודות המשפט, מעוררת שאלה מהותית והיא - האם די באמירה כללית, כוללנית, לפיה אם לא מצא בית המשפט תשובה לשאלה משפטית, שעלתה בפניו, בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, הרי יכריע הוא בה, לאור עקרונות החרות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל?. כל זאת שעה שאין למרבית ציבור השופטים והשופטות בישראל, כל רקע במשפט עברי, המשפט העברי אינו חלק בלתי נפרד מאורחות חייהם ובמיוחד - כאשר מעולם לא למדו הם, כיצד ליישם ולפסוק, על-פי הקודיפיקציה הגאונית, מבית מדרשו של רבי יוסף קארו זצ"ל, הלא הוא "השולחן ערוך" - המוכר במקומותינו, גם בשמו הנפוץ - "הבית יוסף", על ארבעת חלקיו.

לך ותסביר, בכל הכבוד הראוי, לשופט וגם/או לשופטת, שעיקר עיסוקם בדיני פירוקים ופשיטות רגל, כיצד ניתן לדון וליישם מבחינה מעשית ויישומית, להבדילה מבחינה אקדמית ותיאורטית - דיני פירוקים ופשיטות רגל, על-פי המשפט העברי, שעה שעולם המושגים והדימויים של עולמנו אנו, זר - כמעט לחלוטין - לעולם הדימויים שעל פיו מבוסס המשפט העברי, אם וככל שעוסק הוא, בתחום זה.

נכון הוא הדבר, כי מלומדי משפט רבים מתחום המשפט העברי, דוגמת: פרופ' מנחם אלון ז"ל; פרופ' משה זילברג ז"ל; פרופ' זאב פלק ז"ל ויבדל"א: פרופ' אליאב שוחטמן, ד"ר רצון ערוסי ופרופ' נחום רקובר, העוסק במפעל אדיר של מחקרים במשפט העברי, בתחומים שטרם נחקרו והאמורים להיות מיושמים - לפי גישתו ושיטתו - גם בימינו אנו והדברים נכונים גם לתחומים, שלכאורה, אין המשפט העברי נוהג בהם ואינו מתמחה בהם, דוגמת דיני פטנטים, דיני פירוק ובכך - עיקר ייחודי מחקריו וחידושם, פתחו צוהר ואפילו דלת רחבה ופתוחה במחקריהם החדישים, לעולם המשפט העברי. עם זאת, מחקרים לחוד, כמו-גם, מציאות בשטח, לחוד. העובדות בשטח מצביעות על כך, כי המשפט העברי, אינו תופס, אינו מיושם ואינו מונחל הלכה למעשה בפסיקות השוטפות של בתי-המשפט, בישראל.

על-רקע זה, ברורה "האובססיה" של פוליטיקאי מסוגו של יו"ר ועדת החוקה, חוק משפט של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הקורא להקים מכון ממלכתי שייעץ לשופטים בתחום של המשפט העברי, בנוסח החדש שגיבש הוא לחוק, שמטרתו להנחיל המשפט העברי, בפסיקת בתי-המשפט בישראל, לאור כשלון רעיון מצופה זה, בחקיקת חוק יסודות המשפט, לפני שלושים ושש שנה.

לפי הצעת החוק החדשה, הרי החוק יקרא לשופטים להיעזר בעקרונות המשפט העברי. המכון שיוקם, יפעל להנגיש לשופטים המשפט העברי - לרבות המשנה, התלמוד ופסקי הלכה - באמצעות "תרגומם" לשפה משפטית עכשווית. מידע זה יהיה נגיש לשופטים בזמן אמת. בהודעה לעיתונות שפרסם ח"כ ניסן סלומינסקי, נאמרו בשמו, דברים בזו הלשון: "להערכתי, חקיקת החוק תוביל לכך שהמשפט העברי ייכנס יותר ויותר לתוך הפסיקה בבתי המשפט".

לפי הצעת החוק, הרי המכון שיעסוק בהנגשת המשפט העברי יוקם בשיתוף עם לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים. בהנהלת המכון יכהנו שלושה נציגים: נציג משרד המשפטים, נציג לשכת עורכי הדין בישראל ונציג האקדמיה. לדברי ח"כ ניסן סלומינסקי, הרי: "שופט שירצה להיעזר במכון יפנה אליו בשאלה, והם יבנו לו תשובה ויציגו לו את הפתרונות המבוססים על המשפט העברי. השופט יקבל את זה בשפה ברורה ונעימה". עוד אמר הוא, כי במשפט העברי "יש תשובה לכל. מבחינה חברתית הוא מפותח בהרבה מהמערכות הנאורות כיום".

הצעת החוק שיוזם יו"ר וועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, גם במתכונתה החדשה ו"המשופצת" לא תביא בכל הכבוד הראוי להנחלתו ולהטמעתו של המשפט העברי, בפסיקת בתי-המשפט בישראל, לדעת כותב שורות אלה, כל עוד לא ילמדו הסטודנטים והסטודנטיות, בפקולטות ובמכללות למשפטים, חשיבתו והטמעתו של המשפט העברי, כחלק מובנה ומולד של המשפט הנוהג בישראל.

גם כיום קיימים קטעים של המשפט העברי, הנכללים בפסקי-דין - ואפילו של בית משפט העליון - לדוגמא: פסקי-הדין של המשנה לנשיאת בית משפט העליון, כב' השופט, אליקים רובינשטיין, הדואג לשלב ולשלוב, בפסקי-דין שלו, ציטוטים ואזכורים של המשפט העברי, אולם אין מדובר - במרבית המקרים - בפיתוחו ובחידושו של המשפט העברי, בדרך של תקדים מחייב, שניתן להסתמך עליו ולפעול על פיו, ככלל יישומי, תקדימי ומחייב, בפסקי-דין אחרים.

מוטב יניחו פוליטיקאים דתיים, הרואים עצמם שלוחי האל, מטעם עצמם, כמו-גם יפסיקו משפטנים דתיים, הנושאים רוממות המשפט העברי, על לשונם, הצורך העז והאובססיבי להנחיל ולהשתיל - כמעט בכוח - עקרונות המשפט העברי, בדרך של חקיקה מאולצת וחסרת כל בסיס. בצורה זו - ובצורה זו בלבד! - לא תצלח דרכם של מי המבקשים להנחיל עקרונות המשפט העברי ולהכלילם, כחלק בלתי נפרד מתפיסת הפסיקה היומיומית והשולטת, בפסיקתם של בתי-משפט בישראל. כל עוד לא ילמדו סטודנטים וסטודנטיות, בפקולטות ובמכללות למשפטים, עקרונות המשפט העברי - כל עוד לא יפעלו הפקולטות ובתי-הספר למשפטים, בישראל, ללמד תלמידיהם ותלמידותיהם, המתודיקה היישומית והיומיומית, של עקרונות המשפט העברי, לא יהפכו הם לחלק בלתי נפרד ממערכת פסיקתם של בתי-המשפט בישראל.

הסטודנטית והסטודנט למשפטים של יום אתמול, הינם השופטת והשופט של בתי-המשפט של יום מחר. מי שכשל בהנחלת המתודיקה היישומית והיומיומית של המשפט העברי, כמשפט חי ונושם, הנושא עצמו, מכוחו הוא, לסטודנט וסטודנטית זו, לא יוכל להנחיל ולאכוף יישום המשפט העברי, בפסקי-הדין של מי שיהפכו לימים שופטי ושופטות בתי-משפט בישראל, בכלל שלושת ערכאות השיפוט, כל עוד לא הצליחה מערכת לימוד מקצוע המשפטים, להטמיע צורת חשיבתו של המשפט העברי, בקרב לומדי מקצוע המשפטים בישראל, כאשר רחוקים אנו - מרחק של ממש - מאשליה ומתקווה לחבב המשפט העברי, על מי הבאים מעולם חילוני, שעולם המושגים שלו, זר ומנוכר, לעולם המושגים התלמודי. כל המוסיף דברים לעניין זה - נמצא רק גורע.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  23/02/2016   |   עודכן:  23/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשלון הטמעת המשפט העברי בפסיקות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פרפר
24/02/16 19:31
2
פרפר
24/02/16 19:48
3
פרפר
25/02/16 14:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסתבר ומתברר, כי רק עתה - 67 שנה לאחר היווסדנו כמדינה סדורה, במסדר המדינות הסדורות, בספר דברי ימי עולם - נזכרה מדינת ישראל, כמי שנוטה לאמץ מודל התנהגות מערבית, בהתנהלותה הציבורית, לתת הדעת על כך, כי השירותים החשאיים בישראל, אינם מוסדרים, באמצעות חוק ישיר, המפקח על פעולתם. ליתר דיוק, היזכרות בעובדה זו, אינה מנת חלקה של ממשלת ישראל, אלא היא - כולה - פרי יוזמתם הנמרצת של חברי הכנסת, עפר שלח ויעקב פרי (ראש השב"כ לשעבר), המכהנים בכנסת ישראל, כנציגיה של מפלגת "יש עתיד".
22/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הבחירות המקדימות (הפריימריז) המתקיימות, בימים אלה ממש, בארה"ב, אמורות לעניין כל אחד ואחד מאזרחי ותושבי מדינת ישראל, לאור הזיקה והתלות הכלכלית הכמעט מוחלטת, אם לא המוחלטת - שיש למדינת ישראל בארה"ב, התומכת בכלכלת ישראל, בין במענקים ובין בהסכמי סחר ואספקה צבאיים, במאות מיליארדי דולרים ארצות הברית, באופן שוטף ורצוף, משך שנים רבות.
21/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לתומי חשבתי, שאולי השבוע עשוי לקרות נס שעה קלה, לפני שאהוד אולמרט ייכנס בשערי כלא מעשיהו לריצוי תקופת מאסר קצרה יחסית. קיוויתי שאולמרט יתעלה על עצמו, יעמוד רגע מול פני האומה, יביע באיחור רב חרטה וצער על שבמהלך שירותו הציבורי הממושך הוליך שולל את אזרחי המדינה. ואולי אולמרט יחזור בו מדברים שאמר בפומבי כמה פעמים, כאילו מעולם לא דבק בו רבב ומעולם הוא לא נטל שוחד. בכך אולי היה מצליח אולמרט לקרצף חלק מהבושה שהמיט על המדינה וזוכה לאהדה מסוימת של דעת הקהל ולרחמיהם של בני ישראל רחמנים.
19/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
היום זה הוא יוסף ו' בן 91 שנה, שמושלך יחף, כשכותנת בית-חולים דקה בלבד לגופו, בימי חורף קרים, עד למאוד מאוד אלה, למסדרון בית-חולים "איכילוב". מחר זה יהיה אבא או אימא שלכם, שיושלכו למסדרון בית-החולים, כמטרד, מתוך המיטה עליה שכבו הם בחדר, עד לפני מספר דקות, שכן "היה צורך במיטה". עוד כמה שנים תהיו אתם אלה - שתושלכו, ככלי אין חפץ בו, למסדרון בית-החולים - בגלל "שאתם מפריעים בחדר ואתם יכולים להירדם על כיסא, עה שהמטה נדרשת לחולים אמיתיים".
18/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מסתבר ומתברר, כי לעתים השכן הערבי מעבר לגבול המוגדר כאויב תמידי ונצחי למדינת-ישראל רגיש לבעיות הזיהום האקולוגי בישראל, יותר מהרשויות והגופים, המופקדים על פתרון עניין זה, מכוח הוראות החוק.
17/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
חלי ממן
חלי ממן
במהלך הארוחה רצוי שהשתייה תהיה דלת קלוריות - לדוגמא: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף    בנוסף לערכם הבריאותי הם יהיו גם קישוט צבעוני לשולחן החג
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il