בסוף שנות ה-90 פרסמתי ב"
גלובס" שורה של תחקירים על רכושם הגזול של יהודי מדינות ערב - נושא שלא טופל עד אז בתקשורת ונדחק לקרן זווית מבחינה ציבורית ומבחינה פוליטית.
התחקירים התבססו על מסמכים בארכיון המדינה בירושלים, על שיחות עם עולים ופעילי עלייה וגם על ביקור בקהיר ואיתור בניינים שהיו בבעלות יהודית. תחקירים אלו הורחבו מאוחר יותר לספר "שקיעה במזרח", שנותר עד היום ספר יסוד בסוגיה זו.
מאות אלפי יהודים ממדינות ערב עזבו את ארצותיהם לאחר קום המדינה (בעיקר מסוריה ועירק) ולאחר מלחמת קדש (ממצרים). רובם עשו זאת לנוכח רדיפות שהלכו והתעצמו, והגיעו עד כדי משפטים מבוימים והוצאות להורג. במבט לאחור היו שאמרו, כי אלמלא קיומה של מדינת ישראל - עלולה הייתה להתחולל במדינות ערב שואה נוספת. מבחינת החוק הבינלאומי, מדובר היה בפליטים לכל דבר, להם יש זכאות לפיצוי על רכושם וסבלם.
כל מדינות ערב שהתירו ליהודיהן לצאת מתחומיהן, דרשו מהם להותיר מאחוריהם כמעט את כל רכושם. מדובר הן ברכוש קהילתי רב - בתי כנסת, בתי ספר, מוסדות ציבור ועוד - והן ברכוש פרטי, שכלל בתי מסחר מובילים, נדל"ן יקר ערך, דירות מגורים ועוד. גם חפצי ערך, כדוגמת תכשיטים או זהב, לא הורשו היהודים לקחת עימם. אין דרך להעריך במדויק את שוויו של רכוש זה, אך הוא נאמד במיליארדים רבים של דולרים.
התחקירים העלו, כי ממשלות ישראל לדורותיהן הפקירו את הרכוש הגזול של יהודי מדינות ערב. אומנם התקבלו החלטות בכנסת והחל רישום של תביעות הרכוש, אך בפועל לא נעשה דבר כדי להשיבו או כדי לפחות לקבל פיצוי עליו. גם כאשר הסכם השלום עם מצרים כלל מנגנון ליישוב תביעות הדדיות, לא עשתה בו ישראל שימוש.
לסוגיית רכושם של יהודי מדינות ערב יש לא רק משמעות היסטורית ומוסרית, אלא גם השלכות מדיניות מרחיקות לכת. ישראל זכאית בהחלט לדרוש פיצוי עליו, בדיוק כשם שהפלשתינים דורשים פיצוי על רכושם בישראל. לחלופין, יכולה ישראל לדרוש קיזוז הדדי של תביעות אלו. מספר היהודים שיצאו ממדינות ערב קרוב מאוד למספר הפליטים הפלשתינים - כ-800,000 - ומכאן שגם הדרישות הכספיות עשויות להיות דומות.
אלא שכאמור ישראל נמנעה ונמנעת מהעלאת הסוגיה. למרבה האבסורד, היה זה הנשיא
ביל קלינטון אשר בוועידת קמפ דייוויד בשנת 2000 הציע להקים קופת בינלאומית שתעניק פיצוי סמלי לכל פליט - יהודי ופלשתיני כאחד. מאחר שכידוע לא הושג בסופו של דבר הסדר בין ישראל לרשות הפלשתינית, נותר גם רעיון זה ללא יישום.