|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

זמן ביניים

הליהטוט בין הפילוסופי לבין היומיומי מניב סיפורים רבי דמיון ושכבות על טבע האדם והתרבות האנושית
22/03/2016  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
[צילום: יח"צ]

בעל מכולת ניצול שואה שיוצא למסע באפריקה; שען שיוצא מאיפוס; מלכה שאהבת חייה מחבלת במאבקה נגד הזיקנה; מהמר כפייתי שעוקץ את בני משפחתו; קשיש עיוור שמחליט יום אחד להפסיק לחיות; גדעון השופט, בייברס הסולטאן הממלוכי וגם כמה חתולים - דמויות אלה ורבות אחרות מאכלסות את קובץ הסיפורים המקורי והמגוון של מאיה דנק.

מאופיינים בשפה עשירה המדלגת בין גבוה לנמוך, הסיפורים ב"זמן ביניים" מחברים בין הביוגרפיה הפרטית של הכותבת לבין מטענה התרבותי. הליהטוט בין הפילוסופי לבין היומיומי מניב סיפורים רבי דמיון ושכבות על טבע האדם והתרבות האנושית.

הקובץ מזנק מהכאן והעכשיו אל ההיסטורי, האישי והקולקטיבי, וממריא עד לעל-זמני ולכלל אנושי, ובכך משלב בין הריאליסטי לפנטסטי ליצירת קליידוסקופ עשיר של התבוננויות ותובנות.

בספר 11 סיפורים והוא מחולק לשלושה שערים. שמו של כל שער מורכב ממיקום הסיפורים, הן בציר הזמן והן בציר המקום.

השער שם וכאן / בין הזמנים - כולל שלושה סיפורים, במרכזם ניצולי שואה הבוחנים באופנים שונים את הקשר בין מה שקרה להם "שם" לבין חייהם "כאן".

השער כאן / זמן מחצית החיים - כולל ארבעה סיפורים שיש בהם נוכחות אוטוביוגרפית חזקה. כולם מתרחשים בכאן ובעכשיו: במשפחה, בכסף, בבגידה, בפחדים ובהתמודדות עם מותם של אהובים. כולם מוצגים מתוך נקודת המבט של אישה בסוף שנות השלושים לחייה, ושלושה מהם כתובים בגוף ראשון.

השער שם / מחוץ לזמן - כולל ארבעה סיפורים העוסקים, במידה כזו או אחרת, באגדי ובפנטסטי, ומטפלים בנושאים בעלי אופי אוניברסלי: התאווה לכוח והיכולת להסוות אותה, ההזדקנות, הקשר בין גוף לנפש והכמיהה האנושית לשליטה בגורל.

מאיה דנק, בעלת תואר שלישי בפסיכו-בלשנות, מרצה במכללת לוינסקי ובסמינר הקיבוצים וחוקרת במכון מחקר פרטי. ילידת בת-ים, 1976. מתגוררת בהרצליה. נשואה ואם לבת. זהו ספרה הראשון למבוגרים.

מתוך הספר: השעון

בימים ההם, כשהייתי סטודנטית תפרנית לביולוגיה שרק יצאה מן הצבא אל העולם הגדול, מצאתי את עצמי מתגוררת בבניין ישן — אחד מני רבים — בפאתי רמת גן בואכה תל אביב. זו הייתה דירה קטנה, במערך שרק אדריכלים הבונים בניינים ברמת גן יכלו ליצור. למרות שהייתה זו דירת קרקע בשטח שנראה לכאורה מישורי, היא הצליחה להימצא ממש מתחת לחנות, שגם היא, הפלא ופלא, הייתה בקומת הקרקע. כמובן ששני המישורים המקבילים הללו לא היו מונחים על אותה קרקע ממש — על-מנת לעבור מדירתי אל החנות היה צריך לצאת את הבית ולהקיף את הבניין. בצד השני חיכתה לי החנות, בקצהו של שביל מאורגן מאבנים שגנן בלתי ידוע עישב למשעי. לא הייתה זו חנות של ממש — בכל אופן, לא מקום שאפשר היה להתהלך בו. זה היה כוך; כוך שכולו רעש ותקתוקים, מקום מושבו של יוחנן, מתקן השעונים. בכל בוקר, כשהייתי פותחת את הדלת ויוצאת את הבית בדרך אל תחנת האוטובוס, הייתי רואה אותו יושב על כיסא בפתח החנות ומשגיח על היוצאים מהבניין והנכנסים אליו. כשהייתי עוברת לידו היה יוחנן מוציא מכיסו שעון סבא חבוט והיה מודיע את השעה במבטא כבד. בדרך כלל היה שולח אותי ללימודים ב"עשרים לשמונה," אבל לפעמים זה היה "שמונה עשרה דקות לשמונה," ולאחר יקיצות קשות במיוחד היה זה "עשרה לשמונה," שלווה בנימת תוכחה מסוימת. גם בחזרתי הייתי עוברת ליד יוחנן, אלא שהפעם ברכותיו היו מגוונות בהרבה: בימי ראשון בירך בדרך כלל "ארבע וחצי," אבל היו גם ימים של "שבע" ו"שש שלושים ושש," ובימי ב' הייתה זו ברכת "רבע לתשע," שנתלוותה אליה, כך נדמה לי, נימה אוהדת.

כנראה שליוחנן לא היה תמיד כל כך הרבה זמן פנוי. השעונים של פעם היו שעונים עם מחוגים — אחד גדול ועצבני לשניות, אחר, רגוע יותר, לדקות, ומחוג קטן נוסף שנראה כאילו אינו זז אבל בדיעבד הסתבר שכן — מחוג השעות. לקמצנים במיוחד היה שעון שלו רק מחוגי דקות ושעות, ואלה שלא הבינו למה לו לאדם לקנות שעון, ענדו שעונים בעלי מחוג שעות בלבד. אבל בסופו של דבר היו כולם — עמך, קמצנים או טיפשים — מגיעים אל השען, מרפא המנגנונים והפסיכולוג לעת מצוא, שידע לפשר בין מחוגים נִצים ולהשיב עניינים למסלולם. ודאי היו אלה ימים ברוכי עבודה ליוחנן, אלא שעתה הגיעו השנים הרזות, והכול בגלל השעון הדיגיטלי, שיש לו צג ואין לו מחוגים כלל. אין מי שיריב, ועל כן אין צורך במשכין שלום. ימי תיקון השעונים הלכו ופסו מהעולם, ויוחנן היה יושב בחוץ ומברך אותי יום-יום בצאתי ובבואי.

חודש דצמבר היה תקופה עמוסה. כה עמוסה, עד שברכתו של יוחנן בבקרים דמתה לזו של הערבים. אולי זו הייתה הסיבה שלא הבחנתי בדבר, עד שיום אחד חרגתי ממנהגי החדש וחזרתי אל הבית בשעת אחר צהריים מוקדמת. יוחנן, עטוף במעיל דובון בצבע חאקי, הציץ בשעון ודיווח: "שבע וחצי." נעצרתי והבטתי מעלה. שמש חורפית בצבצה מבעד לעננים.

"אדון יוחנן — " שאלתי, "הכול בסדר?" הוא רק הביט בי ולא אמר דבר. עזבתי אותו. אולי משהו קרה לשעון שלו, ויוחנן פשוט התבלבל.

למחרת ירד גשם כל היום, והכיסא ויוחנן לא היו שם. כך גם ביום שלאחר מכן. בבוקר היום השלישי הייתה הפוגה בגשמים. עטופה כל כולי במעיל וחמושה במטרייה על כל צרה שלא תבוא, דילגתי בריצה החוצה. בחוץ חיכה לי יוחנן, ספר פתוח בידו, ומסביבו השלוליות.

"בוקר טוב," בירכתי את הזקן. הוא ענה לי ב"רבע לארבע" וחזר לספר, שהיה כתוב בשפה לועזית כלשהי.

"אבל בוקר..." מלמלתי. לא הייתה כל תגובה. רצתי לתחנה.

שבוע חלף, ויוחנן בשלו. שאלתי את עצמי אם יש סדר בשיגעון. התחלתי לנהל יומן מעבדה: באוטובוס בדרך אל האוניברסיטה הייתי רושמת את ברכות הבוקר, ובבית — את ברכות הערב. ביום ראשון בבוקר כתבתי "אחת עשרה"; בערב רשמתי "עשרים וחמישה לשמונה". ביום שני בבוקר: "עשרים לחמש"; בערב: "עשרים לשמונה". בוקרו של היום השלישי הניב את "עשרה לתשע"; הגשם שירד בערב הותיר את הכניסה לחנות מיותמת. נאלצתי לרשום "אין נתונים". ביום רביעי בבוקר השמש חזרה, ואִתה הציון "רבע לשמונה". בערב היה זה כבר "שלוש עשרה דקות לשמונה". בחמישי בבוקר: "שש עשרים ושבע". באותו ערב התלבטתי מעט, אולם החלטתי לנסוע לחברים, ושוב לא היו לי נתונים. ביום שישי, לאחר שנת לילה הגונה, קפצתי למכולת לקנות מצרכים. יוחנן היה בחנותו עם לקוח. כשחזרתי התיישבתי במטבחון, פתחתי את הרשימה שהכנתי במהלך השבוע וניסיתי למצוא בה סדר ושיטה.

את האפשרות כי מדובר בשעון המפגר או מקדים את זמנו פסלתי במהירות, אבל לא הצלחתי לחשוב על שום רעיון אחר שיסביר את התוצאות. האם יכול להיות שליוחנן השען נמאס לשמור על הזמנים, והוא בודה את השעות מלִבּוֹ?

עברתי שוב על השעות: בחנתי בנפרד את שעות הערב והבוקר וניסיתי לסדר אותן בסדר עולה; ביטלתי את ההפרדה בין היום ללילה — גם זה לא עזר. הספרות המשיכו בשלהן, כתובות שחור על גבי לבן, ובה בעת לא מושגות. לאחר שלושה סבבים של קפה הרמתי ידיים והלכתי. היו לי עוד הרבה דברים לעשות. הרשימה נשארה במטבח.

זו הייתה תקופת המבחנים. לאחר אינסוף תחינות של אמי והסברים על חשיבותו של מזון ביתי לפעולתו התקינה של המוח הנבחן, עברתי לתקופה של שבועיים לבית הוריי. כשחזרתי, חיכתה לי מודעת אבל ספוגת מים על דלת חנותו של יוחנן. קרובי משפחה, כך נכתב, הודיעו בצער רב וביגון קודר על פטירתו של השען מן העולם. נא להימנע מביקורים בשבעה. בראש מורכן נכנסתי הביתה.

ביום למחרת, כשיצאתי מן הבית, פגשתי את אחת השכנות בשובה מהמכולת.

"שמעת מה קרה ליוחנן?"

"כן, ראיתי את המודעה אתמול כשחזרתי."

"אלה החיים," הכריזה השכנה בנימה פילוסופית השמורה לרגעים שכאלה.

"כן... זה היה משהו פתאומי?"

"ועוד איך פתאומי — התקף לב. רגע אחד הוא ישב מחוץ לחנות שלו כרגיל, ורגע אחרי זה הוא כבר לא היה אתנו. כשהאמבולנס הגיע, בארבע וחמישה, כבר לא היה להם מה לעשות. הוא פשוט נפל ומת."

"לפחות הוא לא סבל," הוספתי כמקובל.

"לא. בטח לא הספיק להבין אפילו מה קורה אתו — לפחות זה."

שבועיים או שלושה לאחר מכן — הזמן התחיל להתערבב — הגיעו שניים מקרובי משפחתו של יוחנן, גבר גוץ ומקריח ואישה בלונדינית שידעה ימים חומים יותר, אפופי צער רב ויגון קודר, לבחון את תכולת חנותו. לאחר כשעה יצאו מן החנות. מפניהם המיוסרות אפשר היה ללמוד שאוצרות רבים לא היו שם. על כל יד היו שלושה שעונים מוזהבים ובידו של האיש — שעון קוקייה. בדרך החוצה, כשהאיש החזיק כבר במפתח על-מנת לנעול את הדלת, הגיעה השעה שתים עשרה. מיד יצאה הקוקייה וניקרה בידו. שעון הקוקייה נשמט והזוג נמלט מן המקום. לבטח היה זה פרי דמיוני, אך יכולתי להישבע ששמעתי את קולו של יוחנן מזנב בהם מתוך השעון: "החוצה!"

לכול זמן ועת לכל חפץ: מישהו תלה על הדלת שלט "חנות להשכיר". ניגשתי. להפתעתי, הייתה הדלת פתוחה. הקירות, שבעבר היו כה שופעי חיים, היו עתה דוממים: שום דבר לא נתלה מן הווים. על השולחן השרוט והמלוכלך לא נותר דבר, פרט לספל זכוכית עם תיון מיובש, כמה כלי עבודה ואבק. לשולחן היו שתי מגירות. לאחר היסוס קצר משכתי את המגירה הראשונה. למעט כמה קבלות, פנקס המחאות ריק ומחשבון קטן, הייתה המגירה ריקה. פתחתי את המגירה השנייה. בפנים היה ספר בכריכת עור ועליו נח שעון סבא מכוסה.

זה היה השעון של יוחנן: שרוט, חבול וקפיצו לא מתוח. הרמתי את המכסה. שעון כזה עוד לא ראיתי מעולם: היה זה שעון כפול. על השעון השמאלי הסתלסלה האות L ועל הימני — S. מתחת לכל אחד משני השעונים הוטבעו בזהב האותיות MCMXIV — אותה שנה איומה, 1914, שנת ייצורו של השעון. נראה היה ששני המנגנונים של חלקי השעון הכפול חוברו בעבר באמצעות כפיס עץ, אלא שעתה היה גשר העץ שבור ותקוע בשן מעוקמת באחד הגלגלים במנגנון הימני — ליקוי שהופתעתי למצוא בשעונו של שען מדופלם כמו יוחנן.

כצפוי, השעון הכפול לא פעל. כשמתחתי אותו, גיליתי כי רק שעון ה-S עדיין זז — אך הוא לא פעל כשעון. הוא קרטע. תנועת מחוגיו הייתה לא אחידה: שלושת המחוגים השתרכו במעלה הספרות כבריצת מרתון. מדי פעם האטו את תנועתם. לפעמים נדמה היה שהם עוצרים לקחת אוויר, עד שמכה עדינה על השעון דרבנה אותם לשוב ולפרוץ בשעטה קדימה. שעון ה-L, לעומתו, נח כל אותו הזמן על השעה ארבע. סגרתי את המכסה.

פניתי להתבונן בספר. מן הכותרות הגותיות הבנתי שזהו ספר מאת לייבניץ. אינני מבינה גרמנית. השארתי אותו שם. את השעון לקחתי הביתה. הנחתי אותו על השידה ליד המיטה.

באותו הלילה חלמתי חלום מוזר, אולי המוזר ביותר שחלמתי בחיי. יוחנן היה שם — בתוך שעון חול המונח על כיסא שעמד ביציאה מן החנות. ראשו הורה מטה, רגליו התנופפו באוויר, כל כולו כלוא בתוך מותניו של השעון והוא מנסה להידחק כלפי מטה. פניו היו אדומות מן המאמץ העצום. בקושי רב הצליח לפלס את דרכו במורד צינור הזכוכית, כשידיו דוחקות במותני השעון ורגליו בוטשות באוויר.

ואז, לפתע זה קרה — הוא נפל. קול נפץ ריסק את שנתי. התעוררתי באימה. הדלקתי מיד את האור הקטן שעל שידת המגירות ושלפתי את השעון הכפול. הוא היה דומם. הרמתי את המכסה. מחוגי השעון השמאלי עדיין הורו על השעה ארבע, אך עתה עמדו קפואים גם מחוגיו של השעון הימני. סגרתי את המכסה ודחפתי את השעון עמוק ככל יכולתי אל תוך שידת הלילה.

זמן ביניים, קובץ סיפורים, מאת: מאיה דנק, בהוצאת פרדס, 134 עמודים, 59 ש"ח
תאריך:  22/03/2016   |   עודכן:  22/03/2016
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עשרים ותשעה הקטעים שבספר "קטעים מתוך חומר החיים", שכל אחד מהם הוא טקסט שלם ובשל העומד בזכות עצמו, נלקחו מתוך יצירה ספרותית יחידה במינה. "חומר החיים", ספרו הגדול, הלא גמור של יצחק לבני, החל להיכתב לפני שנים רבות וחומק מנסיונות לסיווג או הגדרה מדויקת: רומן ריאליסטי פחות או יותר, המנוסח בסגנון "כתיבת חיים", כקטעי אוטוביוגרפיה בלתי-מהימנה, מומצאת בחלקה הגדול, או אולי כשרשרת פוסטים-בהמשכים, בבלוג אישי שמעולם לא הועלה לרשת.
15/03/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
זהו סיפור אהבה מופלא בין שולי לאורי, שני חניכים בכפר הילדים 'מאיר שפיה', בתחילת העשור השני לחייהם. אהבתם, המתחילה בהיסוס וגישוש, הופכת למרכז חייהם. כשאורי מגלה כי מתחת לעליצותה התמידית של שולי מסתתר כאב עמוק המאיים על עתידה, הוא נוטל, ללא ידיעתה, אחריות ונאבק למענה. אהבתו של אורי והתייצבותו, באומץ נדיר, להגנתה, משנה את חייה של שולי לתמיד, ובד בבד משנה גם את חייו שלו.
13/01/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
"בעיני ילדה בת שתים-עשרה", הוא יומן מצמרר שראה אור לראשונה ב-1946 בפולנית והיה לאחד המסמכים הייחודיים שפורסמו לאחר השואה. רק עכשיו, 70 שנה אחרי, רואה היומן אור לראשונה בעברית.
12/01/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
אני שמח לומר דברים באירוע השקה לספרו של המשורר אהרון זכאי "אל חופים אחרים" (הוצאת צור אות, 2015). אהרון זכאי הוא משורר חשוב שפועל בצנעה, ומאז ראשית דרכו, הכיר הממסד הספרותי בחשיבותו. הוא מצניע לכת, וביאליק הגדיר אנשים כמוהו:
11/01/2016  |  בלפור חקק  |   ספרים
יוסף כהן אלרן הוציא לאור ספר שירים חדש, וזו בשורה. אלרן מוכר יותר ככותב פרוזה, אך בכל ספר שירים שהוא כותב, אנו חשים שקשה לו לוותר על הפייטן שבו. ספר השירים החדש מבורך בשירים עדיני רגש, תהיות על החיים, שירי אהבה עזים ונועזים, ניסיון להבין את מהות השירה.
07/01/2016  |  הרצל חקק  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il