|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה

בספר זה, מגוללים מחברי המסמך, שוטרים יהודים בגטו, את קורות המשטרה היהודית מהקמתה ועד סתיו 1942, התפתחותו של המנגנון המשטרתי והמבנה ההיררכי שלו, ועוד
08/06/2016  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה - מסמך מגטו קובנה

משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה הוא תעודה מיוחדת וחשובה להבנת תפקידה, פעילותה וזהותה העצמית של המשטרה היהודית ושל החיים בגטו קובנה בימי השואה. חשיבותו רבה גם להבנת הבעיות הכרוכות בתפקידן של המשטרות היהודיות בתקופת השואה, על-אף אופיין המיוחד בכל גטו וגטו.

כתב היד מחזיק 253 עמודים מודפסים ביידיש שנכתבו על-ידי שוטרים יהודים בגטו קובנה והוטמנו בו כחלק מארכיון המשטרה כולה, באביב 1944, חודשים ספורים לפני חיסולו של הגטו. (הארכיון כולו ובו כ-40,000 דפים ולמעלה מ-30,000 מסמכים שהוטמנו בשתי תיבות פח גדולות, התגלה בשנת 1964 בזמן חפירות לבניין.)

בספר זה, מגוללים מחברי המסמך, שוטרים יהודים בגטו, את קורות המשטרה היהודית מהקמתה ועד סתיו 1942, התפתחותו של המנגנון המשטרתי והמבנה ההיררכי שלו, היחסים בין משטרת הגטו למועצת הזקנים ולמשרד העבודה, הקשרים עם הגרמנים ועם הליטאים, החיכוכים והמתחים עם תושבי הגטו והצורך באכיפה כמעט בכל ארגון החיים הפנימיים של היהודים בגטו ועוד.

בין לבין, נפרש גם סיפורו של גטו קובנה כולו עד לאחר הגירוש הגדול - השבועות הראשונים לכיבוש הגרמני, הפוגרומים והרציחות ההמוניות, רציחתם של יהודי גרמניה שגורשו לקובנה בדצמבר 1941 והגירושים למחנות העבודה בריגה.

החיבור משטרת הגטו היהודית בוויליאמפּוֹלֶה הוא סיפורה של משטרת הגטו הנשזר בסיפור תולדותיו של גטו קובנה על האירועים המרכזיים שהתרחשו בו, תושביו ומוסדותיו ונושאים מרכזיים מחיי היום-יום, ובכללם בעיות עבודת הכפייה ומקומות העבודה השונים, המצב הכלכלי, בעיות הדיור, היחסים הבין-אישיים והפערים המעמדיים והחברתיים בקרב אוכלוסיית הגטו.

פרופ' דליה עופר (בדימוס) עמדה בראש הקתדרה לחקר השואה ויהדות מזרח אירופה ע"ש מקס וריטה הייבר, במכון ליהדות זמננו ובמרכז מלטון לחינוך יהודי בבית הספר לחינוך.

כיהנה כראש המכון ליהדות זמננו ע"ש אברהם הרמן, באוניברסיטה העברית בירושלים, וכן עמדה בראש המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות ע"ש וידאל ששון באוניברסיטה העברית. פרופ' עופר הייתה נציגת האוניברסיטה העברית בוועדה האקדמית של יד ושם וחברת הנהלת המרכז לחקר השואה ביד ושם. כנציגת באוניברסיטה העברית עמדה בראש חבר הנאמנים של בית הספר התיכון ליד האוניברסיטה ושמשה כיו"ר הוועדה המקצועית להיסטוריה במשרד החינוך, ובמספר ועדות מטעם המועצה להשכלה גבוהה. פרופ' עופר הרבתה לפרסם בעברית ובאנגלית בנושאים שונים בחקר השואה, העלייה לארץ ישראל, וזיכרון השואה בישראל.

מתוך הספר: מועצת הזקנים, המִנהלה, המשטרה ואוכלוסיית הגטו (יחסי גומלין)
היחסים בין המשטרה למועצת הזקנים ולמשרד העבודה יחסה של האוכלוסייה למשטרה הסגנון המוסרי של המשרדים והפקידים במִנהלה ובמשטרה
▪ ▪ ▪

מועצת הזקנים, המִנהלה, המשטרה ואוכלוסיית הגטו (יחסי גומלין)1

כאמור, עוד בימים הראשונים נוסדו ואורגנו המשטרה ומשרד העבודה. שני הגופים הללו היו הגדולים ביותר במספר ובהשפעה, ועל־פי הסדר שהושלט היו כפופים למועצת הזקנים. על־פי סמכויותיהם יכלו שני המוסדות האלה לקבוע כמעט את כל מסגרת החיים הפנימיים בגטו.

מועצת הזקנים היא הגוף הבכיר ביותר בגטו. הכל וכולם כפופים לה, ויש לה זכות וטו על החלטות כל המשרדים.

ואולם במהלך הרגיל אין מועצת הזקנים מתערבת בשאלות הישירות והיום־יומיות של המשטרה ומשרד העבודה. כך שהמשטרה כגוף מבצע ה"פוקח עין" על הגטו ומשרד העבודה כגוף המנהל את חלוקת כוחות העבודה היהודיים הם כמעט אוטונומיים בעבודתם. שני הגופים, בפיקוח–העל של מועצת הזקנים, הם למעשה בעלי הדעה במסגרת פעילותם המקיפה את כל החיים האדמיניסטרטיביים בגטו.

מועצת הזקנים היא הייצוג הרשמי שלנו כלפי חוץ, מקיימת את הקשר עם גופי השלטון, מוסרת לאוכלוסייה את דרישות השלטונות, מפרסמת פקודות ישירות לאוכלוסיית הגטו ולמשרדי המִנהלה בקשר לכל ענייני הפנים, קובעת ומאשרת את מעשי כל המשרדים. מועצת הזקנים היא בעל הבית על הכל ועל כולם.

מפקד המשטרה, מר ק[ופלמן],2 היה גם הוא חבר מועצת הזקנים. כלומר, מפקד המשטרה היה בו־זמנית גם חבר הנהלת הגטו. מועצת הזקנים והמשטרה — שני אלו כמעט זהים זה לזה, משלימים זה את זה וכולם כפופים להם. מועצת הזקנים מחליטה בהסכמת חברהּ, מפקד המשטרה, וזו מוציאה את ההחלטות לפועל כגוף מבצע.

כך זה נראה רשמית, וכך אף היה למעשה בימים הראשונים לקיום הגטו.

בשגרת החיים, לא כל מה שמודפס על נייר נראה כך בפועל. "אין אוכלים תבשיל באותו החום שבו הוא מתבשל" ["מען עסט ניט אזוי הייס, ווי עס קאָכט זיך"]. כשהחלו לעבוד ונכנסו למהלך חיי הגטו עוצבו יחסי הגומלין בצורות שונות. במהלך העבודה נתקלו היחסים בין מועצת הזקנים למשטרה בקשיים שונים. מוויכוחים קלים צמחו אי־הבנות גדולות, ומאוחר יותר הן התפתחו לכדי מאבק שקט ביניהם.

מובן שאי־אפשר לדבר על מאבק בין שווים. בסופו של דבר המשטרה כפופה למועצת הזקנים. ואולם בחוגי המשטרה נוצרה גישה ביקורתית כלפי מועצת הזקנים, [וכן הייתה] טינה או כעס מצד המועצה כלפי המשטרה.

אי־ההבנות הראשונות היו בגלל חילוקי דעות בין האישים המרכזיים במשטרה ובין מועצת הזקנים, וכן בגלל התערבותה של המשטרה בכמה מקרים אשר מועצת הזקנים לא הצדיקה אותה [בהם].

זה עניין עתיק ומוכר: למתוח ביקורת על האחר — קל מאוד, הרבה יותר קל מלעבוד בעצמך בהיותך נתון לביקורתו של האחר. כאן היו דברים רבים שבגללם התערבה המשטרה כשחשבה זאת למוצדק, אך בלי שהייתה לכך תוצאה.3

כמו שכבר הוזכר, רבים מן הראשונים שהלכו למשטרה עשו זאת למען העבודה לשמה, אכן לעבוד לטובת הגטו. אין בנמצא בעולם דבר כמו אידאליסטים "יושבי גטו" ["געטא-זיצער"]. ואולם כן קיים אידאל ושמו עבודה למען הכלל — בכל מקום ובכל מצב שבו יימצא הכלל. הקבוצה המארגנת הראשונה של המשטרה אכן הלכה לעבוד לטובת כלל היהודים בגטו.

מאוחר יותר השתנה העניין לחלוטין. אז, כאשר המאבק [הוא] לא רק על הלחם אלא גם על קותל החזיר, החמאה והיי"ש החריף, לא נשאר במשטרה כל זכר לאידאליזם כלשהו. רבים מהפונקציונרים שלנו הסתאבו ואיבדו את פרצופם האנושי הרגיל.

בזמן הראשון, כאשר לשירות במשטרה עוד היה ריח של פעילות חברתית, היו האנשים הצעירים הראשונים שהלכו ועמדו בראש תמימים. הם חשבו שהמשטרה נוצרה כגוף מפקח ובמידה מסוימת כגוף מגן על היושר והאחריות בגטו.

רבים מפקידי המועצה, שהיו תמימים פחות מהפעילים הראשונים שלנו במשטרה, התנהגו עוד מהימים הראשונים מעט אחרת מאשר כתוב בשולחן ערוך. עוד בשבועות הראשונים שכחו את ההבדל בין שלך לשלי ועשו כל מה שרק התאפשר, ובלבד שלא ייוודע דבר ואיש לא ישמע.

כאשר אנשים מובילים במשטרה העירו במועצת הזקנים על מקרים שונים של חוסר צדק שנעשו בידי זה או בידי אחר הייתה התשובה הראשונה: "אין זה עסקכם. תפקידה של המשטרה הוא רק למלא פקודות, להשגיח על שקט וסדר בגטו. כל יתר הדברים המתרחשים כאן אינם בתחום עיסוקכם".

עובדתית הם צדקו. אכן תפקידה של המשטרה היה רק למלא פקודות, להציב את עצמה תחת מרות החלטות המועצה ולהוציאן לפועל. ואולם מנקודת הראות של האינטרס הכללי של הגטו הרי יחס שכזה ותשובות שכאלה היו עלבון. בדרך זו נוצר יחס ביקורתי בקרב המשטרה כלפי מועצת הזקנים.

היו מקרים שבהם העירו מצד המשטרה באוזני מועצת הזקנים בקשר למעשים לא־תקינים ובלתי חוקיים שנעשו בידי אישים ומשרדים שונים, כמו למשל חלוקת ירקות מהגנים. נפשה של האוכלוסייה המורעבת יצאה למעט תפוחי אדמה וירקות אחרים. אנשי ה"יעלה" או אנשי המִנהלה שהסתובבו במשרד הקצבת המזון [באשפייזונגט-אמט] קיבלו תפוחי אדמה די צורכם מהגנים. האוכלוסייה, פשוטי העם, לא קיבלה מאומה. הייתה זו גזֵלה, פשוטו כמשמעו, על חשבון האוכלוסייה הרעבה.

כאשר החלו לגייס ולהעביר עובדים לשדה התעופה היו באותו הבית, באותה החצר, יהודים שהלכו יום־יום לשדה התעופה ולא היה להם מאומה, אבל היו כאלה שלא היו בשדה התעופה מימיהם. להם דאגו, והם היו "חמושים" בפתקאות למיניהן מטעם משרד העבודה. כך שבעבור המשטרה הם היו בחזקת "טאבו" שאין לגעת בו. את הפתקים הם היו מקבלים היכן שצריך, על סמך היכרות ופרוטקציה. מדוע יהיה זה כך? למה שהאחד ייקרע בעבודת פרך ללא תשלום, בעוד האחר יושב בביתו בחלוק בוקר וקורא ספר כאילו היה בבית נופש [דאטשע]?

על כל המקרים היום־יומיים הללו העירו מצד המשטרה במועצת הזקנים. במקרים רבים מאוד היו עונים על כך: "גם אנו יודעים שאולי נעשים דברים שלא כדין, אך עלינו להתייחס לכך בסובלנות. כך חייב להיות". לעִתים הייתה התשובה סטראוטיפית למדי, שאין זה בתחום עיסוקה של המשטרה. 4

אם יחסה של המשטרה למועצת הזקנים היה ביקורתי, הרי בשל כך היה יחסה של המועצה אל המשטרה בלתי ידידותי באותה המידה.

הערות

1. בדף זה (a71) באה לידי ביטוי עבודת העורך. בהערות בכתב יד שמעל הטקסט המודפס נכתבה הספרה הרומית V והאות העברית ה"א כלומר שכאן מתחיל הפרק החמישי. להרחבה ראו להלן בנספח.

2. ה. ק': על אודות קופלמן ראו לעיל, הערה 16. האות ה"א שלפני שמו היא קיצור של Herr בגרמנית, כלומר מר קופלמן. קיצור זה יופיע פעמים נוספות ביחס לאנשים אחרים.

3. אין כאן ביקורת על מועצת הזקנים, אך גם אין פירוט שיוכל להבהיר לקורא את המתח והוויכוח על פעילות כלשהי. מרוח הדברים עולה שהמשטרה מטילה את האחריות על כל הנעשה בגטו על המועצה שאליה היא כפופה.

4. דומה שיש לראות בדברים אלו גישה של המועצה שהשלימה עם אי־היכולת להתמודד עם הבעיות החברתיות המעמדיות, משום שאת עיקר עיסוקה ייחדה ליחסים עם הגרמנים. המענה של המועצה לקשיים של ציבור גדול היה באמצעות השירותים הסוציאליים, המטבחים, תוספת מזון לעובדי שדה התעופה ועוד. גרפונקל, קובנה היהודית בחורבנה, עמ' 231-242; גאַר, אומקום פֿון דער ייִדישער קאָוונע, עמ' 287-291.

משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה - מסמך מגטו קובנה; עורכת: דליה עופר; תרגום: אברהם אצילי; הוצאת יד ושם; 482 עמודים, 115 ש"ח
תאריך:  08/06/2016   |   עודכן:  08/06/2016
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, יוצא בחריפות רבה נגד ה-BDS בכלל ונגד יהודים התומכים בו בפרט. רובינשטיין דיבר (31.5.16) בכנס באו"ם שיזמו השגריר דני דנון והקונגרס היהודי העולמי.
03/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש העיר יונה יהב, קיים השבוע בלשכתו קבלת פנים מרגשת לבני משפחת ווליוטיס - לונגליס, הלני ומיכאליס, להם יוענק [יום ג', 31.5.16] אות חסיד אומות העולם להוריהם אפוסטולוס ומריה ווליוטיס ז"ל.
31/05/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
עו"ד דוד ידיד התנהג בצורה מבישה אל ניצולי שואה, כאשר ערך כנס המוני במהלכו ניסה לשכנע אותם לשכור את שירותיו לקבלת פיצויים. כך קובע (26.5.16) בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב, אשר הרשיע את ידיד בשידול לקוחות, התנהגות שאינה הולמת ופגיעה בכבוד המקצוע.
29/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יותר מ-400 מיליון שקל לא הועברו לניצולי שואה מהמדינה מיום הקמתה. כך חשף באחרונה שר הרווחה חיים כץ, שהגדיר במסיבת עיתונאים את התנהגות המדינה לניצולים כ"עושק של שנים". מנתונים שפורסמו על-ידי אנשי משרדו, 20 אלף ניצולי שואה החיים בישראל לא מימשו את זכויותיהם בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל.
22/05/2016  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
לפני מספר ימים ציינו בישראל את יום השואה של קהילות יהודי אירופה. נהוג אצלנו בעיקר לחשוב על גרמניה כאשמה בלעדית לשואה עקב העובדה שהיא הייתה היוזמת שלה והמבצעת העיקרית שלה. אך יש להרהר בשאלה – האם רק לגרמניה יש אחריות לשואה?
16/05/2016  |  דניאל גלילי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il