|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הנשיא המפצל ומחול החרבות של "כנס הרצליה 2016"

המוקד הוא כנס 2016 של המרכז הבין-תחומי, הרצליה על פניו מדובר בכנס אקדמי, של מוסד אקדמי, ומאחר שבסדר היום היו רשומים הרצאות, פנלים וסימולציות בהשתתפות אישים מתחום האקדמיה והעשייה המדינית, צבאית, כלכלית וחברתית
22/06/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   כנס הרצליה   |   תגובות
ריבלין. "ארבעת השבטים" [צילום: מרק נוימן/פלאש 90]

פעם, בצעירותי, סברתי לתומי שתפקידו של נשיא מדינת ישראל הוא לייצג את העם, לפעול לאחדותו, ליישר הדורים ולהעמיק את הסולידריות. פעם, בצעירותי, סברתי שנשיא מדינת ישראל חייב להיות ציוני, מפני שזו מהותה של המדינה - מדינה ציונית. ככל שחולפים הימים והנשיא ריבלין מתמיד בכהונתו, אני מגלה להפתעתי שטעיתי בו לאורך כל הדרך.

התמונה אינה מתבהרת כך, לפתע. התהליך איטי ומדורג, שקול ומחושב ורק צרופן של אבני-בנין, שונות ונפרדות זו מזו, אחדות דינמית המתהווה על ציר הזמן, יוצרת את הצורות וההקשרים שיחד מהווים תמונה. במה דברים אמורים? הרי דוגמא.

המוקד הוא כנס 2016 של המרכז הבין-תחומי, הרצליה. הכנס תוכנן להשתרע על פני שלושה ימים: 16-14 ביוני 2016. על פניו מדובר בכנס אקדמי, של מוסד אקדמי, ומאחר שבסדר היום היו רשומים הרצאות, פנלים וסימולציות בהשתתפות אישים מתחום האקדמיה והעשייה המדינית, צבאית, כלכלית וחברתית - תחומים שמרכיבים יחד את ליבת נושא הביטחון הלאומי שבו אני מתעניין ומתמחה. נרשמתי.

עם תחילת הכנס התברר לי שחלקו הראשון, חצי יום וערב, התבצע בירושלים, בבית הנשיא. ועיקרו של המפגש עסק בהמשך הדיון ופיתוח "לקחים" מנאום "ארבעת השבטים", שאותו נשא הנשיא ריבלין אשתקד באותו פורום. את החומר והרעיונות לנאום ההוא, הכינו אנשי המרכז הבינתחומי בשיתוף עם צוות בית הנשיא, כשהרעיון המוביל הוא לבנות פלטפורמה קונספטואלית ל"תורת המדינה היהודית-דמוקרטית". תורה זו מקדם הנשיא בסיועם של חוגים במפה הפוליטית המשתייכים למרכז-שמאל, בהתלהבות רבה, לפחות מאז התמנה לתפקידו. המפגש בירושלים יועד למוזמנים, ואני מעז להניח שהמוזמנים - מישראל ומחו"ל - היו ברובם המכריע "משלומי אמוני תורת ארבעת השבטים".

במפגש בירושלים נשא הנשיא ריבלין נאום-המשך, שעסק בעקרונות היישום, שבאמצעותם ינוהגו ארבעת השבטים ליצירת ישראל החדשה, היהודית-דמוקרטית, על-פי חזון ריבלין ושותפיו הפוליטיים. אם המטרה האמיתית של התרגיל לא הובנה אחרי הנאום הראשון מאשתקד, אחרי הנאום השני היא גלויה וברורה. איננו עוסקים עוד בנסיון מקרי של הנשיא לשרטט תמונה אותנטית של השסעים בחברה הישראלית. אנו בעיצומה של פעילות להתנעת תהליך פוליטי, שייצר את התשתית האידיאולוגית והארגונית העקרית להתמודדות על הנהגת המדינה בבחירות הקרובות. האם זה תפקידו של הנשיא? מסופקני, בלשון המעטה. אם זוכרים לשבריר שניה את מסגרת היחסים האישיים בין רה"מ נתניהו, שנבחר מחדש לתפקידו לפני כשנה בלבד, לבין הנשיא ריבלין, התמונה מתבהרת עוד יותר.

נאום בחירות
יעלון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לנאומו של לפיד קדמה סקירת מצב לאומית, שניתנה על-ידי האלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן בצורה מוזרה, אבל כנראה לגמרי לא מקרית, היו הדברים מסונכרנים היטב
▪ ▪ ▪

המשך המהלך התרחש ביום שלישי, 15.6.16, לפנה"צ, בנאום בחירות פר-אקסלנס של יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, במליאת הכנס. נאום מצויין כנאום בחירות ונאום מיותר לחלוטין בכנס אקדמי (לפי דעתי, כמובן). לנאום הוקצה מקום של כבוד ובלעדיות בשורת נאומי הפתיחה של מושב המליאה, במתחם המרכז, בהרצליה. ומי שהבין כבר את הפרינציפ, גם יכול לשער שלפיד היה הפוליטיקאי היחיד שדיבר במסגרת זו. מקרה? בוודאי שלא.

לנאומו של לפיד קדמה סקירת מצב לאומית, שניתנה על-ידי האלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן. בצורה מוזרה, אבל כנראה לגמרי לא מקרית, היו הדברים מסונכרנים היטב.

אינני רוצה להלאות את הקוראים בתאור מפורט מדי, אבל החלק השלישי של "המצגת הפוליטית המוכללת", התחולל במושבי אחה"צ של היום השני (15.6.16) ובמהלך היום השלישי (16.6.16), בין היתר בהופעתם של שני שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר - ברק ויעלון - ששרתו בממשלותיו של נתניהו בעבר, ובמקרה עזבו אותן כבני-פלוגתא שלו. שניהם דיברו כאופוזיציה לוחמנית וכקוראים תיגר על נתניהו ומשנותיו המדיניות-ביטחוניות, בניגוד גמור לדברים שאמרו כאשר שרתו בממשלתו. טוב, על ברק אינני מתפלא. ברק כבר הפליא לעשות בהתבטאויותיו בפוליטיקה

ומחוצה לה ועליו נאמר לא אחת "שאין לו אלוהים"; אבל יעלון הצטייר כטיפוס אחר וכמי שסיגנונו האישי שונה. כנראה גם בפוליטיקה נקיה "פורנוגרפיה היא עניין של גאוגרפיה".

במקביל לאירועים מחוללי ההד התקשורתי המוזמן והמתוזמן, הופיעו בתקשורת ידיעות על מגעים שמקיימים שני רמטכ"לים לשעבר נוספים, אשכנזי וגנץ, עם מפלגות אופוזיציה. הרי לכם שוב תופעה של "קבוצת עבודה" של "לשעברים" שמחפשת לעצמה עיסוק, כותרות או שניהם. אם אינני טועה, כל הארבעה נולדו וצמחו משמאל לימין הישראלי, שמחזיק כיום בשלטון במדינת ישראל. מקרה? - לדעתי לא. על החלק האחרון של הכנס, ביום השלישי, החלטתי לוותר; שבעתי פוליטיקה במסווה של אקדמיה.

תמיכה פוליטית
ריבלין [צילום: מארק נוימן /GPO/פלאש 90]

שאלה של אמונה
קווי החיתוך על הרצף משתנים כמעט על-פי כל מדד-בוחן שנבחר, למן שאלת האמונה באל אחד ועד לקיום קפדני של המצוות.

דברי ריבלין עסקו בארבע קבוצות בחברה הישראלית שהחלוקה ביניהן מייצגת, כביכול, את השסעים החשובים ביותר לעתידנו בדור הבא
▪ ▪ ▪

התחושה הברורה עימה יצאתי מכנס הרצליה 2016, היא שזו חממה של תמיכה פוליטית במפלגת "יש עתיד" וכי לאור עובדה זו, המסרים האקדמיים בנושאים פוליטיים הבוקעים ממוסד זה, טעונים שימוש זהיר, קפדני וחשדני.

נדמה לי שראוי לומר עוד מספר משפטים על "תורת ארבעת השבטים" של הנשיא ריבלין. אני רואה בה תאוריה מלאכותית, שפותחה ונוסחה בכדי לשרת מטרה פוליטית ולא על-מנת לשקף או להסביר עובדות חברתיות. כזכור, דברי ריבלין עסקו בארבע קבוצות בחברה הישראלית שהחלוקה ביניהן מייצגת, כביכול, את השסעים החשובים ביותר לעתידנו בדור הבא: חרדים, דתיים לאומיים, חילונים, וערבים. הנתונים המספריים מתיחסים לקבוצות גיל העשְרֶה דהיום ולשינוי הדמוגרפי שהוא מבשר בדור הבא. קוי התיחום ביניהן נשענים על המשתנה האמוני שלהן והטענה הבסיסית היא שקבוצות אלו פחות או יותר שוות בגודלן המספרי, כיום ותעצבנה בעוד 15 -20 שנים את ליבת הרכב האוכלוסין של ישראל - לא דובים ולא יער. הן אינן שוות בגודלן, אינן הומוגניות בהרכבן, מיצגות רק שסע אחד בתוך החברה הישראלית - השסע הדתי.

סקרים רבים מוכיחים שהרצף הדתי בישראל נע בין אתאיסטים לבין חרדים קיצוניים, שאינם מכירים במדינה ובחוקיה. כל אחת מקבוצות קיצון אלה מונה אחוזים בודדים, והרוב המכריע של הציבור 85% - 90% נמצא על הרצף שבין חרדים לחילונים ללא חלוקה ברורה וחדה ביניהם. קווי החיתוך על הרצף משתנים כמעט על-פי כל מדד-בוחן שנבחר, למן שאלת האמונה באל אחד ועד לקיום קפדני של המצוות. גם אצל הערבים הגוש האמוני איננו הומוגני, ובין דרוזים, נוצרים, וצ'רקסים לבין המוסלמים קיימות שונויות משמעותיות בכל ההיבטים הנוגעים לזיקה למדינת-ישראל. אמנם, המוסלמים במגזר זה הם רוב ברור, אבל ברמת ההשתלבות האזרחית, אלה קבוצות נפרדות וגם בקרב המוסלמים נכרים שינויי-גישה. זאת ועוד, במציאות הישראלית קיים שסע אחר, חשוב לא פחות, השסע הלאומי, ובו 70% - 75% מהאוכלוסייה שייכים באופן מובהק לגוש היהודי המרכזי, 15% שייכים במובהק לגוש הערבי-מוסלמי, וכל האחרים נמצאים בשולי שני הגושים הגדולים בהרכבי-משנה שונים.

אבל בכך לא תם סיפור החברה הישראלית ושסעיה. קיימים עוד השסע העדתי, השסע הכלכלי, השסע האידיאולוגי והשסעים התרבותיים. קווי התיחום בין שסעים אלה אינם חופפים ומכאן שכל נסיון לייצר מבנים מלאכותיים בנוסח שכופה עלינו "תורת השבטים" של ריבלין, הוא מלאכותי ושגוי.

את מכלול החלוקות ניתן לנתח לפי זיקה לסוגיות מעשיות שונות. כך, למשל, חלק גדול המהמגזר הערבי-מוסלמי והיהודי-חרדי שייך גם לקבוצות החלשות מבחינה כלכלכית, המנותקות משותפות בשוק העבודה הישראלי, ומרוחקות מלימודי ליבה מודרניים ומשותפים לכלל אוכלוסי ישראל. לעומת זאת, הן מרוחקות מאוד זו מזו מבחינה אמונית, תרבותית, וחברתית, ובמקרה של עימות לאומי, רוב החרדים, שנמנים על הזרם הימני, ימצאו במרחב היהודי.

"תורת השבטים" של ריבלין מתעלמת מעוד מספר שיקולים מהותיים הקשורים בהערכת המגמות הדמוגרפיות-אזרחיות בדור הקרוב: א. המגמות הדמוגרפיות שעליהן הוא מבסס את "תורתו", לקוחות ממציאות דמוגרפית שהתחוללה לפני כ-10 - 15 שנים; אז נולדו בני העשרה דהיום. מציאות זו השתנתה כבר בשנים האחרונות והיא ממשיכה להשתנות, כאשר נתוני השנתיים האחרונות מוכיחים שוויון כמעט מלא בקצב הריבוי הטבעי בין המגזר היהודי הכולל למגזר הערבי. שינוי זה עתיד להציג תוך 10-7 שנים תמונה שונה. העלייה היהודית לארץ התגברה בשלוש השנים האחרונות, ונראה שהמגמה תמשך. אם נשכיל לפעול נכון, הסיכוי להגברת העלייה אמיתי

וברור, ומבחינה ציונית הוא אף צווי-לאומי. הנטייה לצאת לעבודה הולכת וקונה לעצמה אחיזה במגזר החרדי וגם במגזר הערבי. לדעתי, מגמה זו תגבר ומדיניות פנים ורווחה נכונה של קשר בין יציאה לעבודה לבין זכאות לתשלומי העברה, יכולה לקדם מגמה זו באופן מואץ. הדברים עולים בקנה אחד עם נסיון העבר של "יש עתיד" לשלב מגזרים אלה בעבודה, אולם "יש עתיד" שגתה כאשר העמידה את הנשיאה בנטל השירות הצבאי באופן בלתי-הגון בראש סולם העדיפות רק לגבי המגזר החרדי ובמקביל ביקשה לעשות שימוש בסנקציות פליליות בכדי להוציא לפועל תמורה תרבותית יסודית, ש"זמן הדגירה" שלה ממושך והחשש מפניה גבוה. באורח מוזר ובלתי הוגן לא פעלה באופן דומה מול המגזר הערבי, שהמצב בו חמור לא פחות מאשר במגזר החרדי. מי שרוממות השוויון בפיו, אינו יכול לקדם מדיניות סקטוריאלית מפלה.

מדינה יהודית דמוקרטית
מאבק אידאולוגי [צילום: קורינה קרן/פלאש 90]

התארגנות פוליטית
לא "עמים", לא "שבטים" ולא "שסעים" חברתיים מלאכותיים עומדים במוקד המוטיבציה שהתפרצה לה בכנס הרצליה 2016. זו פשוט התארגנות פוליטית, עדיין שקטה יחסית, לתפיסת השלטון, באמצעות תמרונים תודעתיים-ארגוניים ודימויים שיקלו על הטעיית הציבור.

"אבירי הדמוקרטיה" מבקשים להרחיב את היריעה באמצעות פרשנות מגמתית ולהפקיד את הסמכות למתן פרשנות זו בידי בית המשפט במקום בידי הכנסת המחוקקת
▪ ▪ ▪

נקודת המפתח לשילוב כלכלי של האוכלוסיות החלשות היא ההשכלה, וכאן באמת לא נעשה מספיק. תוכניות הלימודים במגזרים החלשים מבחינה כלכלית חייבות להשתנות ומהר. התמיכה הכלכלית שתאפשר להן למגזרים אלה לשגשג ולפרוח חייבת לעבור רוויזיה מהירה ויסודית. לצד חינוך הדור הצעיר חייבים לתת את הדעת גם על הדורות המאוחרים יותר ועל הצורך שלהם, שילך ויתגבר לאור התארכות תוחלת החיים, בהתאמת כישוריהם וידיעותיהם ועיסוקיהם לשינויי המשק, ולציפיות הציבור ביחס לרמת החיים הסבירה.

שתי מטרות מנחות את התפישה שהציג ריבלין. מטרה אחת, חיובית, היא הרצון לשלב את הקבוצה הערבית-מוסלמית והחרדית בשוק העבודה הישראלי, מפני שאלה קבוצות שהגידול הדמוגרפי בהן משמעותי, נקודות ההתחלה שלהן ירודות, צרכיהן הכלכליים הולכים ותופחים ותרומתן המשקית דורכת במקום. צריך, כאמור, לשנות את הקשר בין תמיכה ממשלתית לבין תרומה לחברה של הנתמכים. יש להשליך לפח הזבל של ההיסטוריה את האידיאולוגיות הפוסט-מודרניות המקדמות את מימוש זכויות הפרט, ללא שום זיקה להיותו חלק מהחברה ולמחויבויותיו כלפיה. אולם, אין שום צורך בחלוקה מלאכותית של האוכלוסייה ל"שבטים" או "מגזרים" בכדי לשלבה בשוק העבודה.

המטרה השנייה מעוגנת במאבק האידאולוגי על פירושה של מגילת העצמאות ועל המשמעות המעשית של ההגדרת ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". אומנם הגדרה זו אינה מופיעה במפורש במגילת העצמאות, רק הביטוי "מדינה יהודית" נכלל בה. אבל "אבירי הדמוקרטיה" מבקשים להרחיב את היריעה באמצעות פרשנות מגמתית ולהפקיד את הסמכות למתן פרשנות זו בידי בית המשפט במקום בידי הכנסת המחוקקת. את הוויכוח הזה יש להכריע במשאל-עם וגם לשם כך אין צורך בתאוריות חברתיות, מלאכותיות, חדשות, בנוסח ריבלין. דומה שריבלין מוכן לשמש "איל-ניגוח" בידי מבקרי נתניהו שהם גם - ולא במקרה - יריביו הפוליטיים. בכך הוא עושה פלסתר גם את כוונותיו הטובות.

ניתן, כמובן, להרחיב עוד כהנה וכהנה את הדיון ולהראות שהתאוריות אינן אלא כסות למהלכי-עומק פוליטיים שמבקשים להביא להחלפת הממשל בישראל, ומשתמשים לשם כך בכל האמצעים העומדים לרשותם. עקרונית אין בכך פסול, אבל ההגינות מחייבת לקרוא לילד בשמו. לא "עמים", לא "שבטים" ולא "שסעים" חברתיים מלאכותיים עומדים במוקד המוטיבציה שהתפרצה לה בכנס הרצליה 2016. זו פשוט התארגנות פוליטית, עדיין שקטה יחסית, לתפיסת השלטון, באמצעות תמרונים תודעתיים-ארגוניים ודימויים שיקלו על הטעיית הציבור. ומשום שהתארגנות זו נעשית בסמוך כל כך לבחירות האחרונותוהיא מגייסת אישים שסרחו כאהוד ברק, נודף ממנה גם ריח של דייג במים מעופשים.

ביסודם של הדברים הוויכוח הוא אותו ויכוח: גבולות מדינת ישראל, יחסי מדינה-דת, מיהו יהודי ומי קובע זאת, איכות ויעילות הממשל, ביטחון פנים וחוץ, חלוקה סבירה יותר של העושר הלאומי ויחסי יהודים-יהודים. בקרב הזה נתניהו יכול לנצח שוב, אם ינצל נכון את האמצעים והכלים שלרשותו.

תאריך:  22/06/2016   |   עודכן:  22/06/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנשיא המפצל ומחול החרבות של "כנס הרצליה 2016"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנס הרצליה
מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל הרצה השבוע בכנס הרצליה 2016 בפאנל 'מלחמות המחר' ודבריו יכולים לכאורה למלא גאווה כל נפש יהודי. "בפרספקטיבה של עשור מ-2006 ועד הלום, תוך כדי עשור, אנחנו בין חצי סדר גודל לסדר גודל של היכולות שלנו. אנחנו עם יכולות שהיו אז בגדר חלומות". אמר האלוף. "השילוב שלנו כשאני מסתכל על החייל הוא בין שני מרכיבים: חברת מופת, ואלמנטים של סטארטאפ", הוסיף האלוף.
21/06/2016  |  עמנואל גרטל  |   מאמרים
לא בכל יום קמים שני שרי ביטחון לשעבר ותוקפים בעוצמה כה רבה ראש ממשלה מכהן. מדובר בשני שרי ביטחון מוערכים, אהוד ברק ומשה בוגי יעלון, רמטכ"לים לשעבר, בעלי צלשי"ם שיש להם קבלות ביטחוניות מוכחות.
17/06/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אחרי המתקפה מצד משה יעלון, ממשלת ישראל והעומד בראשה סופגים ביקורת חריפה גם מצדו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.
16/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בביטול (יום ה', 16.6.16) על הביקורת שהטיח בו שר הביטחון לשעבר משה יעלון על הנהגת ישראל, ואמר כי לא צריך לייחס חשיבות לכל הניגוחים הפוליטיים הללו.
16/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
משה יעלון, שהתפטר מתפקיד שר הביטחון ומן הכנסת, מותח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ומכריז כי הוא יתמודד על הנהגת המדינה בבחירות הבאות.
16/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il