|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ארה"ב והדיאלוג עם קובה - הזדמנות לישראל

יש מקום לאופטימיות זהירה מדובר על תחילתה של מערכת יחסים שעד לפני 10 שנים נראתה בלתי אפשרית
28/06/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
הזדמנות פז [צילום: AP/Fernando Medina, File]

הביקור האחרון של נשיא ארצות הברית ברק חוסיין אובמה במהלך חודש מרס היה נושא לשיחות רבות בזירה הפוליטית הבינלאומית. אירוע זה נתפס על-ידי אמצעי התקשורת כבעל חשיבות היסטורית רבה. ניתן להבחין במספר מאמרים בהם מציינים את תקופת ה-88 שנים מאז ביקורו האחרון של נשיא אמריקני לאי. עובדה זו אכן נכונה. ביקורו של אובמה לקובה מייצג שינוי קיצוני. האמנם שינוי זה מבשר את חידושן של היחסים בין שתי המדינות שנותקו לפני 50 שנה? אולי.

במבט כללי ניתן לומר כי יש מקום לאופטימיות זהירה. מדובר על תחילתה של מערכת יחסים שעד לפני 10 שנים נראתה בלתי אפשרית, והיוותה נושא לדיון שבו ראינו בבירור את ההבדלים בין השקפות העולם הקפיטליסטי לעולם הקומוניסטי. לאור האמור לעיל, עלינו לזכור כי במהלך השנים התקיימו מפגשים דיפלומטיים, כמה מהם בראשותו של ג'ים קרטר נשיא ארה"ב לשעבר, אולם אלו הסתיימו ללא מטרה מגובשת. לפיכך הביקור הרשמי האחרון על-ידי הנשיא הנוכחי של ארצות הברית, הינו בעל חילוקי דעות שונים, אולם בהחלט התחלה של תרבות פוליטיות חדשה אותה לא ניתן להכחיש.

בשנים האחרונות קובה עברה שינויים מרחיקי לכת במדיניות הפנים שלה; החשוב ביותר היה התפטרותו של המנהיג המיתולוגי פידל קסטרו והעברת השלטון לידי אחיו, ראול. באותו זמן רבים אמרו כי ראול יהיה גרוע יותר וכן שמהלך זה לא ישנה דבר. אמרות אלו לא היו מדויקות במיוחד. קובה נתונה בשנים האחרונות תחת מגמות אשר הצליחו לחשוף את האזרח מול טכנולוגיות חדשות דבר אשר עורר את סקרנותם של האוכלוסייה הקובנית.

ביקורו של אובמה לא רק עורר את התעניינותם של אותם אנשים החולמים על איחוד בין שתי המדינות השונות בתפיסת עולמם, אלא במיוחד של העם הקובני, אשר מקווה כי חברם החדש יקנה להם הזדמנות להתפתח לעולם, זאת למרות החשש כי מדובר בעוד טקטיקה מצד ארה"ב לפלוש לקובה עם משקיעים חדשים או תיירים, אשר יעמידו לסיכון את המסר, הדמות והרוח של המהפכה הקובנית.

קובה מתחילה להתפתח מול העולם
העם דורש שינוי [צילום: AP]

קובה הגיע למסקנה כי היא זקוקה לבצע שינוי דחוף, הן במדיניות החוץ, כמו גם במדיניות פנים וחברתית שלה
▪ ▪ ▪

הגורם הכלכלי הינו בעל חשיבות עליונה. אם קובה תצליח להשתחרר מהסנקציות ולפתח קשרי מסחר עם ארצות הברית, היא בוודאי תזכה לראות שינויים משמעותיים. ההערכה היא כי לאחר סיום האמברגו, קובה תוכל להוסיף עד כ-30% מכלל היצוא טבק לארה"ב, ולהגדיל את הכנסתה השנתית שלה ב-60%, לערך. מדובר כאן על סכום של כ-680 מיליון דולר לשנה. מנקודת מבט החברתית, מתחילה ברחוב הקובני ביקורת על-ידי העם המבקש שינוי, והממשלה, גם אם זה כנגד רצונה, חייבת להתחיל באסטרטגיה חדשה כדי להתמודד עם השינויים הבינלאומיים שמתרחשים.

במטרה להתחיל במהלך, הוקם פרויקט בשם "הנחיות טיוטה למדיניות הכלכלית והחברתית". פרויקט זה הוביל את קובה לנתח יותר לעומק עוד יותר את מעמדה בעולם, יחד עם הבעיות החברתיות, וכעת הגיע הרגע בו חייבים לתכנן אסטרטגיות עבור השקעות זרות. קובה הגיע למסקנה כי היא זקוקה לבצע שינוי דחוף, הן במדיניות החוץ, כמו גם במדיניות פנים וחברתית שלה. תוצאה זאת נגזרת מן העובדה שמעמדה של קובה ירד בסדר היום של הדיונים הבינלאומיים בשנים האחרונות. אותן מדינות אשר ביקרו את הסנקציות מצד ארה"ב ועמדו לצדה של קובה, החלו להבין שיש בעיות אחרות. מצד שני שירותי הביטחון של ארצות הברית כבר לא רואה בקובה מדינה מאיימת. יתר על כן, זה אפשרי בהחלט כי ארה"ב החלה לראות את הסנקציות נגד קובה, כבעיה או גחמה של הפוליטיקה הפנימית, ולא כאקט הכרחי כפי שסברו במלחמה הקרה. אין ספק כי כאן טמון שינוי מהותי.


זמן טוב עבור ישראל
צ'אבז. רומן קצר [צילום: AP]

הערכה לישראל
קובה תחת ידו של פידל קסטרו, שמרה על קשר הדוק עם ישראל. מנהיג קובה מאוד העריך את רוח החלוציות הישראלית וראה את האידיאולוגיה הסוציאליסטית של הקיבוץ כמודל לחיקוי.

כפי שציינתי במאמרים אחרים שכתבתי, ישראל צריכה להתחיל לבחון לעומק את אמריקה הלטינית על-מנת להבין בתרבות הפוליטית של האזור
▪ ▪ ▪

בקרב הקהילה הלטינית בישראל (דוברי ספרדית), מדיניות החוץ של ישראל עם המדינות הלטיניות היא ללא ספק עניין מרכזי לדיון אצלם אשר ניתן לראות בבירור את הנושאים הבאים: ישראל הצליחה לשמור על מערכת יחסים קרובה של סחר עם אמריקה הלטינית, ואנו גם יכולים לומר באותה מידה שהתרבות הלטינו-האמריקנית הצליחה לחדור לתוך חברה ישראלית.

הדבר שכן אמור להדאיג את ישראל זו מדיניות החוץ שלה, היחסים הדיפלומטיים והטקטיקות בתקשורת, בעיקר במדינות עולם השלישי. בשלושת היבטים אלה, ישראל לא הצליחה לזכות להשפיע, כגון ארגונים כמו ה-BDS שיחד עם אחרים התומכים בטרור ואנטישמיות, הצטרפו למלחמה בכדי לפגוע בתדמיתה של ישראל, אלא בשטח קרב אחר, "לוחמה א-סימטרית", אשר מטרתה פגיעה באויב באמצעות השפעה על דעת הקהל.

כפי שציינתי במאמרים אחרים שכתבתי, ישראל צריכה להתחיל לבחון לעומק את אמריקה הלטינית על-מנת להבין בתרבות הפוליטית של האזור. כמוכן, להשפיע יותר בתקשורת ולפתח שדולות בממשלות השונות, כפי שעשתה אירן ביחד עם מדינות אסלמיות אחרות, אשר כבר הצליחו לקצור שורשים חזקים בחברה הלטינית, ובמוסדות הממשלתיים השונים. מכאן ניתן להבין את חשיבות של קובה בעניין הזה.

הכרתה של הרפובליקה האיסלאמית של אירן על-ידי קובה בשנת 1982, אפשרה לאירן לעשות את צעדיה הראשונים באמריקה הלטינית. מערכת יחסים זאת הביא לאחר מכן לכינונו של הגבול המשולש בין ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי אשר ממנו חדרו המחבלים שביצעו את הפיגועים בבואנוס איירס בתחילת שנות ה-90. באופן רשמי ופומבי, קשר זה התחזק עם עלייתו של הוגו צ'אבז מנהיג ונצואלה. מסיבה זו, אסור לזלזל במעמד של קובה באמריקה הלטינית ובמה שהיא מייצגת.

היחסים בין ישראל לקובה היו בתוקף עד השנים 1973-1967. ישראל מאז הקמתה, ביחד עם ארצות הברית ומדינות המערב, ייצגו תמיד את העולם המודרני בו הופגנה תדמיתן של המדינות האימפריאליסטיות, בהן קובה נלחמת מאז המהפכה שלה. למרות זאת, קובה תחת ידו של פידל קסטרו, שמרה על קשר הדוק עם ישראל. מנהיג קובה מאוד העריך את רוח החלוציות הישראלית וראה את האידיאולוגיה הסוציאליסטית של הקיבוץ כמודל לחיקוי. לצערנו "רומן" זה לא נמשך זמן רב, בספטמבר 1973 קובה ניתקה כל יחס דיפלומטי עם ישראל, ומיד לאחר מכן נסגרה הפדרציה הציונית של קובה. עמדת ישראל לא הייתה אדישה מול קובה שלאחר ההחלטה האחרונה שלה, הצליחה להעמיד לצידה מדינות כמו לוב. באותו רגע ישראל הפכה לחלק מאותן מדינות שתמיד הצביעו באו"ם נגד קובה יחד עם ארה"ב וכוחות אחרים.

מספר הזדמנויות לאורך היסטוריה
נרמול היחסים [צילום: AP]

הזדמנול חדשה
גישה חדשה שנולדה לאחר ביקורו של אובמה בקובה יכולה להיות תחילתה של הזדמנות חדשה. ישראל אינה צריכה להיות אדישה לאירוע זה.

ישראל צריכה לקחת בחשבון כי האינטרס של קובה הינו פוליטי בלבד ולא אנטישמי
▪ ▪ ▪

נפילת הקומוניזם באירופה והתפוררות ברית המועצות, העמידו את קובה בפני משבר כלכלי אשר אילץ אותה ליישר קו עם המערכת הגלובלית. מכאן קובה מתחילה לחדש את היחסים עם ישראל. דבר זה התבצע באמצעות ארגונים לא-פורמליים, כגון "תגלית". אלה אפשרו ליהודים קובניים צעירים להיות חלק מהתוכנית ולהכיר את ישראל. הסכם אוסלו היה גם רגע מפתח שהיה יכול לשחק לטובת ישראל, אך המציאות העגומה במזרח התיכון לא אפשרה לקשר הזה שיפרח.

עם זאת, ישראל צריכה לקחת בחשבון כי האינטרס של קובה הינו פוליטי בלבד ולא אנטישמי. קובה הייתה בין המדינות הבודדות שאף לאחר ניתוק היחסים עם ישראל, המשיכה לשמור על מוסדות יהודיים במדינה, ויש לזכור כי בשנות ה-90 עם ההגירה הגדולה של הקובניים למיאמי הרשתה גם ליהודים להגר לישראל.

היום ישראל חייבת להחדיר יותר לעומק את מדיניות החוץ שלה, במיוחד במדינות העולם השלישי, כמו-כן באמריקה הלטינית, בעיקר כי שם בשנים האחרונות איבדה משקל רב. גישה חדשה שנולדה לאחר ביקורו של אובמה בקובה יכולה להיות תחילתה של הזדמנות חדשה. ישראל אינה צריכה להיות אדישה לאירוע זה. היא תצטרך להתמקד יותר בקובה ובעתיד דיפלומטי במדינה זו. ארצות הברית עשתה את הצעד הראשון, עלינו לעבוד בעוד הדלת פתוחה. קובה היא השער לאמריקה הלטינית כפי שהייתה במדינות אחרות. אנחנו נמצאים מול אותו רגע, ועלינו להתחיל לעבוד עם אמריקה הלטינית. יש לקוות שהדלת לא תיסגר שוב.

תאריך:  28/06/2016   |   עודכן:  28/06/2016
סיידמן גסטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב והדיאלוג עם קובה - הזדמנות לישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה סבל נפשי יכולה הנהגה לגרום לאזרחיה וכמה עוגמת נפש עלינו להיות נכונים לסבול? אינני בטוח שיש מענה ברור לשאלה ועל-פי המתרחש במקומותינו עוד יד מנהיגינו נטויה להאכילנו מרורים כהנה וכהנה.
28/06/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
משאל העם האחרון בבריטניה מחדד נושא עתיק כמעט כמו הזנות, ולא רחוקים שני הנושאים האחד מהשני. משאל העם בבריטניה הימם את אנגליה כמו את יתרת העולם. אבוי, תומכי עזיבת האיחוד האירופי ניצחו. בכמה ניצחו? מה זה משנה... באחוז, שניים, שלושה... אבל ניצחו.
28/06/2016  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אומרים, שהזיווגים מן השמים. עובדה: הימין בארץ היה בעד פרישת בריטניה מן האיחוד האירופי, והשמאל, עם התקשורת העוינת בראש, נגד. זאת, למרות שמי שדוגל כאן ב'שתי מדינות לשני עמים', פן נהיה מדינה דו-לאומית, מן הדין היה שיתמוך בריסוק האיחוד האירופי וידרוש עשרים ושמונה מדינות ל-28 עמים! אך אל תחפשו הגיון פנימי ב'מחנה השלום'. הוא דומה יותר לכת מיסטית מאשר לאסכולה פוליטית תבונית.
28/06/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
יועז הנדל ניסה לרכך את התמונה העצובה של ישראל 2016 ברשימה שפרסם בידיעות אחרונות ב-28.6 תחת הכותרת "לא פאשיזם - טיפשות". אך הוא אינו נותן את דעתו לסתירה שבמאמרו, שהוא עצמו כותב רשימה, כשהוא אחוז פחד ונמנע מלהסגיר את שמו של חברו, "חבר מימים עברו שהפך לחבר כנסת בליכוד, איש נבון ומרשים עם תפיסה סדורה".
28/06/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך על פני האדמה". הסעיף הזה הוא אחד מעשרת הדברות בלוחות הברית שקיבל משה על הר סיני, ואנחנו דתיים כחילוניים, אשכנזים כמזרחיים, מצווים לכבדו.
28/06/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il