|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

להאיר את הרי החושך

מדוע צעירים שכל חייהם לפניהם בוחרים במוות? מהם סימני האזהרה? ספר ראשון מסוגו, שעורכיו והכותבים בו הם מהמובילים בתחום, בישראל ואף בעולם, והוא מביא גילויים וחידושים בנושא
03/07/2016  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
להאיר את הרי החושך - התנהגות אובדנית בקרב בני נוער / עורך ראשי: יוסי לוי-בלז [צילום: יח"צ]

כמיליון בני אדם מתאבדים מדי שנה בשנה בעולם, ובהם קרוב למאה אלף צעירים. בעשורים האחרונים הפכה אובדנות לסיבת המוות השנייה בשכיחותה בקרב בני נוער בעולם ובישראל. מה אנו יודעים על תופעת האובדנות בקרב בני נוער? מדוע צעירים שכל חייהם לפניהם בוחרים במוות? מהם סימני האזהרה? כיצד אפשר להבין זאת וכיצד אפשר למנוע?

להאיר את הרי החושך הוא ספר ראשון מסוגו, שעורכיו והכותבים בו הם מהמובילים בתחום, בישראל ואף בעולם, והוא מביא גילויים וחידושים בנושא. הספר מציג תמונה מקיפה של תופעת האובדנות בקרב מתבגרים. הוא סוקר את מכלול ההיבטים ההתפתחותיים, הפסיכולוגיים, הביולוגיים, החברתיים והסביבתיים העלולים להוביל להתאבדות ומתאר את הדרכים למניעתה.

הספר מספק תיאור עדכני, מפורט ומעמיק של המחקר המדעי ושל הניסיון הרב שנצבר בשנות טיפול רבות בבני נוער אובדניים. נוסף על כך, הספר מתמודד עם נושאים שטרם נכתב עליהם בהקשר הישראלי כגון פגיעה-עצמית לא אובדנית, תפקידן של המדיה המסורתית והמדיה החדשה בליבוי התופעה ובמניעתה, והתמודדות עם התאבדות במשפחה. אחד הגילויים בספר הוא התוכנית הצה"לית למניעת התאבדויות והצלחתה במקום שצבאות אחרים בעולם נכשלו בו (אחד הצעדים הדרמטיים היה איסור יציאה עם נשק הביתה - צעד שהוריד את שיעור המתאבדים ב-75%).

ספר זה משלב בבהירות את הידע המדעי על אודות מניעת אובדנות וטיפול בה, עם הממד האישי. פרק מיוחד מוקדש לשיחות עם מטופלים אובדניים, המאפשר נגיעה במחשבות, במניעים, בקשיים ובהתמודדויות של בני נוער אובדניים, ופרק נוסף מוקדש להתמודדות עם תחושות האשם וחוסר האונים של בני משפחה שיקיריהם התאבדו, ודרכי הטיפול בהם.

בסופו של הספר מופיעים מספר מדריכים – כלים יישומיים להערכה ראשונית, לתשאול ולהתמודדות עם משבר אובדני, הכוללים מדריך להורים, התערבויות ברשתות חברתיות וניהול הסיקור של התאבדויות בתקשורת.

הספר להאיר את הרי החושך הוא מקור מידע חשוב לא רק לאנשי מקצוע בתחומי בריאות הנפש, החינוך והרווחה, אלא גם לבני משפחה של בני נוער אובדניים ולכל מי שבא במגע עם בני נוער ועשוי ללמוד בזכותו לזהות את התופעה ולדעת איך להתמודד עמה.

"ספר זה משלב בבהירות את הידע המדעי על אודות מניעת אובדנות וטיפול בה, אך אינו מוותר על הממד האישי בכך שהוא מאפשר למי שנפגעו מאובדנות לדבר בשם עצמם [...] אך טבעי הוא שיראה אור בעברית ספר מקיף ומותאם תרבות על אובדנות בקרב בני נוער, וזאת כדי להנגיש לציבור הישראלי את המידע העדכני ביותר על אובדנות" (פרופ' דיוויד א. ברנט, אוניברסיטת פיטסבורג).

"הספר להאיר את הרי החושך מהווה מקור מידע חשוב למטופלים, למשפחות ולאנשי מקצוע. מיטב אנשי המקצוע והאקדמיה חברו בו יחד לחיבור המקיף תאוריה, גורמי סיכון, שיטות הערכה, מניעה וטיפול, היבטים מניעתיים-לאומיים ומקבץ עדויות אישיות מצמררות הממחישות את הכאב הנורא שבכל התאבדות" (פרופ' גיל זלצמן, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה ויו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות).

"ספר זה, שעורכיו והכותבים בו הם מהמובילים בנושא בישראל ואף בעולם, מבקש להוציא את תופעת ההתאבדות מן המחשכים ולהציב את הנושא על סדר היום של החברה הישראלית [...] זהו ספר חובה להורים לבני נוער" (ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת בשביל החיים).

מתוך הספר: מדריך מספר 2
[צילום: יח"צ]

האם לדבר עם מתבגרים על אובדנות?
מה חשוב לדעת ומה חשוב לעשות

[פרופ' ענת ברונשטיין-קלומק, פרופ' גיל זלצמן, פרופ' אלן אפטר, ד"ר יוסי לוי בלז]
▪ ▪ ▪

נתחיל בסוף: אפשר למנוע התאבדות בקרב מתבגרים! רוב המתבגרים האובדניים רוצים לחיות, אך הם מתקשים לעשות כן במציאות שהם חיים בה, אינם מאמינים שיש ממנה מוצא ומוצאים מפלט ממנה בהתנהגות אובדנית. כדי להציל את חייהם יש להכיר את גורמי הסיכון להתאבדות ואת אותות האזהרה, וכן לאזור אומץ לדבר אתם בפתיחות על הנושא (ברונשטיין-קלומק, זלצמן ואפטר, 2012).

במשך שנים רבות היו העיסוק באובדנות והדיבור עליה בבחינת טאבו, וכך התפתחו סביבה מיתוסים ודעות קדומות. החשש הגדול היה שהדיבור עם המתבגר על התאבדות עלול "להכניס לו רעיונות לראש". אולם מחקרים מצביעים על כך שההפך הוא הנכון. מחקר רחב היקף בראשותה של פרופ' של מדלין גולד (Gould, M.S., 2005) הוכיח כי אם שואלים מתבגר על אובדנות, הסיכון האובדני אינו עולה ואף להפך – מתבגרים שנשאלו על כך דיווחו על מצוקה פחותה מאחרים. מחקר עדכני יותר מאשש מסקנות אלה (Mathias (et al., 2012 וכך גם מחקרים רבים אחרים. כאשר שואלים בישירות את המתבגר על הנושא, הסיכוי שהוא יענה באופן כן ואמתי עולה, וכך אפשר להבין שהוא זקוק לעזרה ואולי להפחית את הסיכון שהוא נמצא בו. גם הניסיון הקליני בטיפול בבני נוער אובדניים מצביע על כיוונים דומים. כיום גם ארגוני בריאות בעולם ואיגודים למניעת אובדנות בארצות-הברית ממליצים לשאול מתבגרים על מחשבות אובדניות, על כוונות אובדניות ועל התנהגות אובדנית.

מה זאת אומרת "לשאול על אובדנות"?

הכוונה היא לשאלה ישירה ואמפתית בארבע עיניים – אתם והמתבגר; שאלות אמפתיות העוסקות במצבו – על מה הוא מרגיש, על הכאב הנפשי שלו ועל המשבר שהוא נתון בו, וכן שאלות ישירות על מחשבות אובדניות או על התנהגות אובדנית. שאלות אלו מעבירות למתבגר את המסר: אני מבוגר שרוצה, מסוגל ומוכן להקשיב לדברים שאתה חווה ומרגיש, אפילו לדברים הקשים והכואבים ביותר.

חשוב לדעת כי במצבים של משבר אובדני לעצם השאלה חשיבות מכרעת, שכן פעמים רבות הסביבה מתקשה לאתר מתבגרים הנמצאים בסיכון כיוון שהם מתפקדים ולעתים אף מצליחים מאוד למרות סבלם. ככלל, מתבגרים אלו מתקשים לבטא את קשייהם ולבקש עזרה, אך עשויים לעשות זאת אם יישאלו ישירות.

מה שואלים ואיך?

מומלץ להתחיל ולשאול את המתבגר מה הוא מרגיש וחווה: מה עובר עליך? מה אתה מרגיש? ספר לי קצת מה קורה אתך, ולהמשיך בניסוחים כגון: מה גורם לך לקושי הזה? ספר לי על המשבר שאתה נמצא בו. כל אלו נותנים למתבגר מקום לשתף, לספר, לשפוך את לבו. לאחר מכן ניתן לשאול שאלות ישירות על אובדנות, הכוללות שאלות על מחשבות אובדניות ועל התנהגות אובדנית. שאלות אלו יכולות להיות למשל: איך אתה מתמודד עם מה שקורה לך בחיים? האם אי-פעם חשת שאתה רוצה לוותר על הכול? האם חשבת להתאבד? האם אתה מרגיש שאתה רוצה ללכת לישון ולא להתעורר לעולם? האם יש סיכוי שתפגע בעצמך?

חשוב לשאול את השאלות בהתאם לסגנונכם האישי ועם זאת להקפיד לא להטיף, לבקר או לשפוט. חשוב לא להתווכח עם מה שהמתבגר מרגיש ולתת לו הרגשה שאתם באמת רוצים להקשיב לו. אל תשאלו שאלות שייגרמו למתבגר להבין שאתם לא באמת רוצים לדעת (אתה לא חושב להתאבד, נכון? אתה לא תעשה דבר טיפשי כזה...).

דרגת החומרה של האובדנות

קיים מדרג של חומרת האובדנות; לא כל המחשבות הן באותה דרגת חומרה ודחיפות, ולכן כדאי להעריך גם את מידת הסיכון לפעולה אובדנית אצל המתבגר. ניתן לעשות זאת בתשאול על שלושה מרכיבים במחשבות האובדניות: הכוונה האובדנית, השיטה והתוכנית. כלומר, אם הנער מתאר מחשבות אובדניות יש לשאול אותו אם הוא גם מתכוון לפעול. לעתים דרך שאלה זו נוכל לדעת מהי רמת הדחיפות והחריפות שיש לפעול בה. שתי שאלות חשובות נוספות הן על השיטה והתוכנית. כדי להוציא התאבדות לפועל נדרשת שיטה ותוכנית פעולה, ולכן כאשר המשבר האובדני חריף יש לשאול את המתבגר אם הוא חשב על השיטה שיתאבד בה ואם כבר חשב על תוכנית איך להוציא את ההתאבדות אל הפועל. אם התשובה לשתי השאלות הללו היא כן, רמת החומרה גבוהה, ולכן נדרשת פעולה מידית.

הקשיבו ורק אז שכנעו

חשוב מאוד להקשיב למתבגר ולתת לגיטימציה לרגשותיו עוד לפני שמנסים לעודד, לפתור, להפנות הלאה. רק אחרי שהקשבתם טְעו בנער תקווה אמתית שאפשר לעזור לו להתמודד עם קשייו. אין צורך להבטיח פתרונות שלא יוכלו להתממש, אך חשוב להביע תקווה שניתן לטפל בו ולעזור לו להתמודד. תקווה זו עשויה להציל את חייו. נערים במשבר אובדני אינם מסוגלים לראות אפשרויות מלבד התאבדות, ולכן הצעת אפשרויות נוספות היא לעתים בעלת חשיבות מכרעת.

מה עוד חשוב לעשות בשיחה כזו?

הדרך הטובה ביותר לעזור למתבגר בסיכון אובדני היא להקשיב לו, לטעת בו תקווה כי ניתן לעזור לו ואז לשכנעו לקבל סיוע ולהפנותו לעזרה מקצועית. התקווה היא מרכיב מציל חיים! חשוב מאוד להעביר את המסר כי לכל בעיה יש יותר מפתרון אחד. חשוב להדגיש כי מצבים בחיים הם זמניים והפיכים, ואילו המוות הוא סופי. היכולת לשכנע את המתבגר לפנות לטיפול מקצועי תלויה בהקשבה אמתית; אין טעם לנסות לשכנע מישהו לפני שמקשיבים לו.

חשוב כי נכלול בשיחה הסבר על כך שחייו של המתבגר חשובים ונָראה לו שאנחנו נכונים לעשות הכול כדי לעזור לו להישאר בחיים. חשוב מאוד לא להבטיח סודיות אם אי-אפשר לעמוד בהבטחה. כאשר משוחחים עם מתבגר שעלול להיות בסיכון לאובדנות, חרדה ולחץ הן תגובות נורמליות, אך יש להתגבר עליהן ולא להימנע מלדבר בגללן. כאמור, יש לשוחח בישירות ובאמפתיה על הנושא ולא לפחד לקרוא לילד בשמו ולהגיד את המילה "התאבדות". אם אתם מרגישים כי אינכם מסוגלים לדבר עם המתבגר על הנושא, דאגו שמבוגר אחר יעשה זאת. נוסף על כך, במצבים שהמתבגר נמצא בהם בסיכון מידי אסור להשאירו לבד עד שהוריו או עזרה מקצועית מגיעים, ויש לדאוג להרחיק ממנו אמצעים קטלניים כגון נשק.

קשה להתמודד לבד עם אדם בסיכון אובדני. גם מי שמקשיב ומנסה לסייע זקוק לסיוע. לכן שתפו בני משפחה, חברים או אחרים שיכולים לתמוך בכם ונסו להיעזר בהם כדי להגיע להחלטה נכונה וכדי להתמודד עם העומס הרגשי הכרוך בשיחה עם מישהו הנמצא במשבר אובדני. ערבו אנשים נוספים מסביבתו של המתבגר ונסו לגייס אותם כגורמי תמיכה וסיוע. הם גם יוכלו לסייע להפחית את הסיכון להתאבדות בכך שימנעו את הגישה לאמצעים לפגיעה-עצמית כמו אקדח הנמצא בהישג יד.

כיום קיימים טיפולים שונים היכולים להציל מתבגר אובדני. על כל אחד מאתנו להכיר את מקורות הסיוע בקהילה שלו שניתן להפנות אליהם אנשים לעזרה נפשית: גורמי טיפול, שירותים פסיכולוגיים-חינוכיים, מרפאות לבריאות הנפש, ער"ן, סה"ר, מוקד קופת חולים, מיון וכיוצא באלה. כאשר אתם מפנים את המתבגר לעזרה הציעו לו ליווי לגורם המקצועי וּודאו שאכן הלך לקבל את הטיפול המתאים ושהוא ממשיך לקבל את העזרה עד שהוא יוצא מכלל סיכון.

סיכום
אפשר למנוע התאבדות בקרב בני נוער. מותר וחשוב לדבר על מחשבות, על התנהגויות או על כוונות אובדניות עם מתבגר הנמצא במצוקה. חשוב להכיר את גורמי הסיכון, לזהות את הגורמים למצוקה, להקשיב למתבגר וכן להפנותו וללוות אותו לגורמי סיוע ולאנשי מקצוע בעת הצורך.

מקורות

Gould, M.S., Marrocco, F.A., Kleinman, M. et al. (2005). Evaluating Iatrogenic Risk of Youth Suicide Screening Programs: A Randomized Controlled Trial. JAMA, 293(13), 1635–1643.

Mathias, W.C., Furr, R.M., Sheftall, H.A. et al. (2012). What’s the Harm in Asking about Suicidal Ideation? Suicide and Life-Threatening Behavior, 42(3), 341–351.

להאיר את הרי החושך - התנהגות אובדנית בקרב בני נוער; עורך ראשי: יוסי לוי-בלז; 375 עמודים; 115 ש"ח; הוצאת דיונון
תאריך:  03/07/2016   |   עודכן:  03/07/2016
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארבעה מספרים מגוללים את קורותיה של משפחה שהייתה "ההבטחה הגדולה" של דור הצברים: יעל, יפהפייה תל אביבית מרירה; אורי, פלמחניק שברא את עצמו מחדש; הבן הראל והבת הילה. כל אחד מהם מספר את גרסתו בשפתו הייחודית, ובכך נוצר מעין "רשומון" משפחתי, אם כי כל סיפור מתמקד בחלק אחר של התקופה.
13/06/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
משטרת הגטו היהודית בוויליאמפולה הוא תעודה מיוחדת וחשובה להבנת תפקידה, פעילותה וזהותה העצמית של המשטרה היהודית ושל החיים בגטו קובנה בימי השואה. חשיבותו רבה גם להבנת הבעיות הכרוכות בתפקידן של המשטרות היהודיות בתקופת השואה, על-אף אופיין המיוחד בכל גטו וגטו.
08/06/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
אגתה כריסטי הינה סופרת המתח המוכרת ביותר בעולם (גם לאחר מותה בשנת 1976)' וספריה נמכרו בשני מיליארד עותקים כשרק התנ"ך וכתבי שקספיר מקדימים אותה.
07/06/2016  |  יוסי ברנע  |   ספרים
בראשית 1944 הלכו וגברו התקפותיהן האוויריות של בעלות הברית על אתרי התעשיה האזרחית והצבאית של הרייך השלישי. גרמניה הנאצית נאלצה להעתיק את המפעלים אל אזורים בטוחים יותר בפנים גרמניה ובייחוד אל מנהרות ואתרים אחרים מתחת לפני הקרקע. אולם לביצוע הפרויקטים האלה נדרש כוח עבודה רב שלא היה ברשות הגרמנים באותה תקופה בשל מפלות הצבא הגרמני בחזית. בנסיבות האלה נחשבו היהודים שנותרו בחיים מאגר של כוח עבודה שיש לנצלו לביצוע העבודות הקשורות בהעתקת המפעלים והפעלתם, למרות מיקומם בשטחי הרייך הישן שהוכרזו יודנריין ("נקי מיהודים") באביב 1943.
26/04/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
חסר דעה שכשל וקם ושוב צועד
25/04/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il