|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

כיצד לזכור ולהנציח את השואה

ברמה הממלכתית בוצעו כבר מספר מהלכים נכונים ביסודם, אבל ראוי לבחון את מידת האפקטיביות שלהם לטווח הארוך. אני סבור שיש צורך לשקול עוד מספר מפעלים ממלכתיים קבועים וביניהם: חידון שנתי. כמו-כן, יילמד נושא השואה בבתי-הספר כנושא חובה
03/07/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
יום הזיכרון לשואה ולגבורה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

יהיה בוודאי מי שישאל מה פתאום התייחסות היום לנושא זה, שבו עסקה המדינה בהרחבה ביום השואה האחרון, לא מכבר? השאלה עלתה במוחי כאשר עיינתי בעיתונים "ישנים" שטרם הספקתי לקרוא. ככל שאני חושב על הנושא הוא מצטייר בעיני כגדול, חשוב וראוי להתייחסות, ללא קשר לתאריך מסוים או אירוע פרטני הקשור בשואה, בניצולים או בסוגיות אחרות הנובעות מן השניים. ייתכן שהדיווחים החוזרים ונישנים על הסחבת בהסדרת תיקצוב קבוע, מכובד וסביר לניצולים, אעל-פי שכל הגורמים במדינה כבר אישרו את הצורך ותקצבו את הפעילות, עורר בי את הספק לגבי המידה בה הפנמנו כקולקטיב את הנושא כולו.

לקראת שליחת המאמר לפרסום, נודע על פטירתו של אלי ויזל (87), חתן פרס נובל לשלום והדמות הייצוגית ביותר בעולם, כיום, לנושא השואה. הסתלקותו מחדדת עוד יותר את העובדה שהנציגים האותנטיים במעשי הנצחת השואה, מי שחוו אותה על בשרם והשכילו להתאושש, לפתח ולטפח שיח ציבורי רחב על משמעותה המפלצתית והמעשית, עוזבים אותנו בדרך הטבע, ומטילים את האחריות להמשך על הנשארים ועל הדורות הבאים. להערכוּת התואמת התפתחות זו מכוון המאמר.

את יום השואה אנו מציינים ברמה הממלכתית כבר עשרות שנים. כאשר עדיין חיו בתוכנו רבים מהניצולים שבינתיים הלכו לעולמם, היה הנושא כמעט שגרתי, וניתן היה להתקל בו בכל מקום וכמעט בכל זמן, בקונטקסט כזה או אחר. ככל שמצטמצם מספרם ומתמסד תהליך הציון והאיזכור של "יום השואה", למעט, לצערנו בוויכוחים פוליטיים נגועי אמוציות ומתח-עצבים, מתמעטים העיסוק והאזכור השוטפים, והנושא הופך לחלק מהמורשת ומתקבע בכללים הסדורים.

מורשת זה טוב ונחוץ. כבר אמרו חכמים שמי שאין לו עבר, אין לו הווה ולא יהיה לו גם עתיד. ההיסטוריה מוכיחה אמירה זו פעם אחר פעם, והעם היהודי הוא מן "המכשירים" החדים והמובהקים ביותר להוכחתה.

אין שום סיכוי שנצליח להנחיל את סיפורי השואה במלואם לדורות הבאים. ראשית, איננו מכירים את כולם ואפילו את המוכרים לנו כחברה, טרם תעדנו כהלכה, במלואם. שנית, במעמקי מוחם של אלה שהלכו מאיתנו הסתתרו אינספור סיפורים, שרובם כבר לא יסופר. שלישית, בני הדור השני זוכרים רק חלק ממה שסופר להם והדורות הבאים יזכרו עוד פחות. רביעית, אין דומה סיפורו של מי שחווה את מוראות השואה לסיפורו של מי ש"אומר דברים בשם אומרם", וכך הלאה. החיים אינם סטאטיים, והמעורבות האישית לעולם תהיה גדולה יותר בהווה ובצפי לעתיד מאשר בעבר המסופר - תהיה האיכות הספרותית, האמוציונלית או הסיפורית אשר תהיה.

אם ההתבוננות בתהליכים שעוברים שלושת הדורות האחרונים - שאגב, אינם אופיניים רק לשואה אלא גם לאירועים ההירואיים של תקומת עם ישראל ומדינת-ישראל בעידן החדש - היא כל כך פסימית, לכאורה, מבחינת הפרוגנוזה - על מה אנו עמלים? ובכן, הדברים אינם פסימיים, הם ריאליים. אפשר להתעלם מהתהליכים המתרחשים לנגד עינינו ולהצמד לפטאליזם טיפוסי המתמצה במשפט הבנאלי: יהיה מה שיהיה... . אולם, אפשר לנסות לעצב דרך התייחסות אחרת, שתבטיח שלד מוצק של דרכי זכרון, ברמות מעורבות שונות של המדינה ואזרחיה.

תחילה צריך לקבל שההנצחה לטווח ארוך היא יותר רציונלית מאשר אמוציונלית. ומתוך תובנה זו, יש לפנות לעיקרי הליבה שבאמצעותה ניתן לבנות ולקיים תהליך הנצחה. לדעתי, הליבה הניתנת להנצחה היא מצבו של העם היהודי ערב השואה. התהליכים והאידאות שחוללו את השואה ואיפשרו אותה, והלקחים הנגזרים מאלה ומאלה לעתיד דרכו של העם היהודי.

השואה לא חוללה את התנועה הציונית. במבחן המעשה, התגבשה התנועה הציונית לאט מדי ומאוחר, ונכשלה בהצלת העם מאימיה. מצד שני, ביססה השואה את התובנה שעמדה בבסיס הציונות, שעיקרה הוא שלהמשך קיומו הפיסי והרוחני של העם היהודי, חיונית תקומה מדינית וריבונית שלו; וזו אפשרית למעשה רק בארץ-ישראל - המולדת ההיסטורית. לקחים אלה, בגלל חשיבותם ההיסטורית והקונספטואלית, חייבים להשמר בתודעה הקולקטיבית ויש לחזור עליהם בצורות שונות ובהקשרים שונים - ממוסדים וממוסדים פחות - בבחינת "והגית בו יום ולילה...". או, "ושיננתם לבניך אחריך...". הזיכרון האנושי "נדיף", ודרך השינון והחזרה היא כיום, כנראה, הדרך היחידה לשמר דברים חשובים, עד אשר... השתלת זכרונות ביולוגיים יספקו לנו דרכי שימור אחרות למידע חיוני ומקיף.

ברמה הממלכתית בוצעו כבר מספר מהלכים נכונים ביסודם, אבל ראוי לבחון את מידת האפקטיביות שלהם לטווח הארוך. הוקם מוסד "יד ושם" בהר הרצל ומוזאון מרתף השואה בהר-ציון . נקבע יום זיכרון מיוחד לשואה ולגבורה, ונקבעו מסגרות בהן ילמד הנושא בתוכניות הלימודים של בתי-הספר. אני סבור שיש צורך לשקול עוד מספר מפעלים ממלכתיים קבועים וביניהם: חידון שנתי, בדומה ל"חידון התנ"ך", שיערך ביום השואה, לאחר סידרת חידונים מקדימה בכל הארץ, בהשתתפות-נוכחות צמרת המדינה. כמו-כן, יילמד נושא השואה בבתי-הספר, כנושא חובה, מומלץ בשתי רמות: רמה א' - מושגי יסוד וסיפורי רקע בשילוב עם תמונת העם היהודי בעולם לפני ואחרי השואה (חטיבת הביניים). רמה ב' - פרק מורחב בתולדות העם היהודי בעת החדשה, בו שלובים אירועי השואה והיסודות האידיאולוגיים שהנחו את הנאצים ועוזריהם, מחולליה.

כהשלמה יועמק הדיון במסקנות ובלקחים הנגזרים מתמונה היסטורית זו. כמו-כן, ימשכו הביקורים והטקסים במחנות ההשמדה בסמוך ל"יום השואה". יוקם מרכז אקדמי עולמי לחקר השואה בירושלים, ויוצאו לאור ביוזמה ממלכתית ומסודרת חיבורים הנוצרים במוסד הנ"ל או נבחרים ממקומות אחרים. חיבורים מצטיינים יזכו - על-פי החלטת וועדת-שיפוט ציבורית אד-הוק, לפרסום רחב בשילוב עם פרסים בנוסח קרן וולף. יוקצה פרס ישראל מיוחד לחקר השואה. תבוצע תוכנית הנצחה פיסית באמצעות העתקתם לארץ של מספר בתי-כנסת יוצאי-דופן בעיצובם או בערכם המורשתי מקהילות בחו"ל שניספו בשואה או חדלו להתקיים בעקבותיה, ופעילותם תחודש בארץ, כחלק מתהליך ההנצחה (במקום מצבות אבן רגילות). כהשלמה לאלה ניתן לבחון העתקה לארץ של פסלים או מצבות זיכרון (או ייזום חדשות), בעלות ערך מוכלל להנצחת השואה כאירוע לאומי. כל אלה ינוהלו בחסות רשות "יד-ושם" או רשות מתאימה אחרת, במסגרת משרד החינוך או התרבות ובמימון ממלכתי קבוע ומעוגן בחוק.
מוצע לבחון עם הרבנות הראשית, הנהגת "קדיש" בנוסח מיוחד (או תוספת מיוחדת לקיים) שייאמר באזכרות של "יום השואה", אולי ברחבת הכותל המערבי, אם המרחב הפיסי יאפשר זאת.

חייבים להאיץ את תהליכי גביית העדויות מניצולים ומבני משפחתם לצורך השלמת מאגר הניספים וסיפוריהם ב"יד ושם".

יש לשקול אם התאריך שהוקצה ליום השואה - בסמיכות ליום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה - הוא המועד המועדף (האפקטיבי ביותר) לייחוד והבלטת האירוע לאורך זמן. (ימי "בין המצרים", י"ז תמוז עד ט' באב נראים כחלופה ראויה). על פניו דומני שעדיפה הפרדה בין הנושאים, כחלק מהיערכות לשימור בטווח הארוך, לשנותו ולשלבו בהטמעה ושימור לאומי כוללים, בשילוב עם קהילות יהודיות בחו"ל.

1. שני מפעלי זכרון שקשה להשוות ביניהם מסיבות רבות. בעוד "יד ושם" הוא מפעל גדול מכובד ומרשים מאוד, וזוכה לתמיכה ממלכתית רחבה ומשולב בטכסים ממלכתיים ובביקורים ממלכתיים, מוזאון מרתף השואה הינו כמעט "מפעל של יחידים" (בעיקר הרב ד"ר שמואל זנוויל כהנא, שהיה המנכ"ל הראשון של משרד הדתות) וטעון שיפור וטיפוח משמעותיים.
תאריך:  03/07/2016   |   עודכן:  03/07/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד לזכור ולהנציח את השואה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אשכנזים בני בליעל
3/07/16 15:46
 
רפי לאופרט
3/07/16 21:41
2
אלטע קאקער
3/07/16 22:49
 
רפי לאופרט
4/07/16 11:25
 
אלטע קאקער
4/07/16 12:52
 
רפי לאופרט
5/07/16 08:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניתן היה לצפות שאת צורכי הרווחה של משרתי שרות החובה ייצג הצבא ובראשו הרמטכ"ל לפחות באותה מידת היעילות בה הם מיצגים את משרתי הקבע. אחרי הכל הם מקבלים את חיילי החובה בחצי חינם מכוח חוק ומהיותם חיילים הם אינם יכולים להתארגן כארגון עובדים מחד והצבא לאורך הדורות מתייחס אליהם כמובנים מאליו מאיידך. במשטרה נמצא פתרון למגבלת אי-ההתארגנות והוא באמצעות בני הזוג של השוטרים.בהיות החייל תלמיד ועד ההורים היה מעורב בהתנהלות בית הספר עמו. מוצע שבצבא יוקם ועד הורים שייצג את בעיות החיילים.
03/07/2016  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
רז'יס ז'ופרה (Régis Jauffret) הוא עיתונאי וסופר צרפתי בן 61, עטור פרסים ופרסום, מרבה להופיע בתקשורת, שלזכותו למעלה מ-20 יצירות. עם זאת, שתיים מהן, העוסקות בפרשות מתוקשרות במיוחד ועניינן הון, שלטון ומין, גררו אותו לאולם בית המשפט הצרפתי ואילצו אותו לנהל מאבקים במשך שנים. ב-2010 פרסם רומן על בסיס פרשת רצח הבנקאי הצרפתי אדואר סטרן על-ידי מאהבתו מוניק ברוסאר. ב-2014 פרסם רומן על פרשת דומיניק סטרוס-קאן סביב ההתרחשות בסוויטה במלון סופיטל בניו-יורק, שלאחריה הואשם על-ידי החדרנית נאפיסטו דיאלו באונס.
03/07/2016  |  אורנה ליברמן  |   מאמרים
אין טעם להתנפל על חנין זועבי שמדוכן הכנסת מכנה את חיילי צה"ל רוצחים. מילותיה מקוממות ומכעיסות, אך אסור לקפוץ לעברה באגרופים קפוצים, אסור לאיים עליה, אסור למשוך אותה מהדוכן כל עוד אינה חורגת מהזמן שהקציב לה היו"ר. בפני כל הצעדים האלה מגינה החסינות העניינית של חברי הכנסת. אסור גם לבטל את חברותה בכנסת: לא אתם בחרתם בה, לא לכם לשלול את חברותה. היום מסלקים אותה מהפרלמנט - מחר מישהו יסלק אתכם. חסינות פרלמנטרית היא אחד המוסדות החשובים במדינה דמוקרטית.
03/07/2016  |  יורי מור  |   מאמרים
כשהדם רק יבש בזירת הטבח האחרון בתל אביב, מיהר ראש העיר שלה להזדהות עם מניעיהם של הטרוריסטים באומרו כי "עם כל הכבוד אנחנו המדינה היחידה בעולם שעם אחר נמצא תחת הכיבוש שלנו, בלי זכויות אזרח", והוסיף כי "אי-אפשר להמשיך להחזיק אנשים במצב שאתה כובש אותם ולחשוב שהם יגיעו למסקנה שהכל בסדר".
03/07/2016  |  אפרים קארש  |   מאמרים
במדינת ישראל חובת השירות הצבאי לאומי נתפשת כאחד מסמלי המדינה היהודית. לא פלא שכאשר מגזר בחברה רוצה להביע את הזדהותו, או סלידתו, ממדינת היהודים הוא עושה זאת דרך השתתפותו או ניתוקו מן השירות הצבאי-לאומי.
03/07/2016  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il