|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ההסכם עם טורקיה

ההסכם עם טורקיה, עשוי לפתוח פתח לתיווך ישראלי בין טורקיה ומצרים, שיניב שיפור אווירה ושיפור יחסים בין שתי המעצמות האזוריות הללו שלהן תפקיד חשוב ביותר במערך אסטרטגי בולם-אירן באזור. העובדה שעתה נוצר סיכוי טוב לקשר ותאום בין ישראל, מצרים וטורקיה סביב חמאס ועזה, יגדיל את תלותו של חמאס בטריאומווירט זה, וישפר את הבקרה על פעילותו ההתקפית
04/07/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   משבר ישראל-טורקיה   |   תגובות
טאיפ ארדואן [צילום: AP/Lefteris Pitarakis]

שוב רגשה הארץ על ההסכם שנחתם עם טורקיה ושוב הוכיח נתניהו שהוא הגדול מכולם. בדומה לכל מהלך שעושה הממשלה, המבחן הציבורי-תקשורתי הראשון היה גם הפעם: "בעד ביבי" או "נגד ביבי" ולא השאלות המהותיות. מהיכרותי את מערכת הביטחון ואת מערכות הקשרים המתקיימים בה - ברשות ולא ברשות - בין "לשעברים" לאלה שהם עדיין "IN", ברי לי שבין המגיבים היו "מחוברים" יותר ו"מחוברים" פחות. מידת הידע שיש לאלה ולאלה על נסיבות החוזה והתנאים הגלויים והסמויים שבו, שונה, כמובן. גם אצל העיתונאים והפרשנים המצב דומה וכך גם אצלי.
בכל זאת אנסה לומר משהו על ההסכם, כפי שאני תופס אותו, בעיקר על סמך הפרסומים הגלויים בערוצי התקשורת הרגילים וברשתות החברתיות ובהתבסס על ידע ממקורות שונים הבא מתוך עיסוק בסוגיות אלה. ראשית, המבחן האולטימטיבי להֵיות ההסכם מוצלח, הוא: פריצת-הדרך שנעשתה מול משטר טורקי יציב למדי, שהיה בשנים האחרונות עוין ומזיק. פריצת-דרך זו מבטיחה - אם מותר להסיק מהדברים של ארדואן נגד ארגון ה-IHH, הארגון שיזם והפעיל את מסע "המרמרה" לעזה - שינוי גישה ושינוי אווירה. במזרח התיכון המבולבל והמבולגן שלנו, זו תרומה משמעותית למעמדה של ישראל וליכולת התמרון שלה. החלק השני של אותו תנאי-סף הוא יציבותו של ההסכם לאורך זמן. שמענו מפי ראש ממשלת טורקיה, יילדרים, שיציבות ההסכם תיבחן על פני הזמן ואם תתממש, תבטיח גם המשך פיתוחו וביסוסו על פני תחומי עשייה נוספים.

החלפתו לא מכבר של ראש ממשלת טורקיה הקודם, דוואטולו, שהיה מחולל המדיניות הטורקית האזורית שהניעה את טורקיה לשבש את יחסיה עם ישראל, בישרה שינוי עמוק וככל הנראה נטישת הדרך הקודמת. עובדה זו נותנת מקום לתקווה שהמדיניות החדשה המתגלמת בהסכם, נגזרת מתובנות עדכניות הכוללות בין היתר זניחת חלומות באספמיא וחזרה אל המציאות האזורית, שישראל היא שחקן ראשי בה.
במציאות הקודמת הייתה טורקיה גורם עוין כמעט בכל עניין פוליטי, מדיני וביטחוני ומעט פחות עויין בענייני כלכלה. בתחום המלחמה בטרור הייתה תומכת נלהבת בחמאס ומתסיסה סדרתית שלו. מתוך כך הייתה גורם שהקשה על ישראל לשמור על "השקט התעשייתי" בעזה.

כגורם מתסיס, דרבנה באופנים שונים את חמאס להקצנה, לסרבנות ולהליכה על הסף בתחום הביטחון השוטף. כאשר ישראל מנהלת מדיניות של איפוק והכלה כלפי עזה, טורקיה "הישנה" היא גורם שלילי במשוואת האיזון רתימת טורקיה לשת"פ רחב עם ישראל והסכמתה להעביר את תמיכתה ההומנית לחמאס, דרך נמל אשדוד, בפיקוח ותיווך ישראלי ותוך ויתור על הדרישה להסרת המצור מעזה - משנה את המאזן לטובת ישראל, ובה בעת שומרת את טורקיה כערוץ הידברות ישיר ומאוזן יותר מול חמאס. הנטייה של נתניהו לבסס את ההידברויות באזור על "שחקנים מקומיים" במקום המערכת הבינלאומית, היא נטייה נכונה, וההסכם עם טורקיה משתלב במגמה זו היטב.

כאן אולי המקום להתייחס בקצרה למסע ההטרדה הציבורי שהתארגן לאחרונה בשאלת החזרת העצורים וגופות חללי "צוק איתן" מעזה. המודל שאימצו היזמים הוא "מודל שליט"1. לדעתי, זו שגיאה ואשלייה. אני מקווה ומאמין שישראל למדה, סוף-סוף, לקח מפרשת שליט, ולא תחזור בשום מצב ובשום תנאי על אותה איוולת. מאידך-גיסא, הקשר אל חמאס באמצעות טורקיה יכול, ברבות הזמן, להביא לעסקת-חליפין רציונלית יותר, שבה התמורה שיקבל חמאס תמורת התפשרות בסוגיית הישראלים, תהיה בעלת אופי חומרי נדיב יותר אך מבוקר, ותשרת את שני הצדדים באופן סימטרי ומאוזן יותר.

ההסכם עם טורקיה, עשוי לפתוח פתח לתיווך ישראלי בין טורקיה ומצרים, שיניב שיפור אווירה ושיפור יחסים בין שתי המעצמות האזוריות הללו שלהן תפקיד חשוב ביותר במערך אסטרטגי בולם-אירן באזור. העובדה שעתה נוצר סיכוי טוב לקשר ותאום בין ישראל, מצרים וטורקיה סביב חמאס ועזה, יגדיל את תלותו של חמאס בטריאומווירט זה, וישפר את הבקרה על פעילותו ההתקפית הן מבחינת יכולות והן מבחינת מוטיבציה להתמודד צבאית מול ישראל או מצרים. חמאס נמצא כבר מזה זמן בין המֵיצרים, בין רצונו לממש שלטון אזרחי אפקטיבי ברצועה וביסוס מעמדו הפוליטי בה, לבין הרצון להמשיך ולקיים את "תכלית קיומו עלי אדמות" - המאבק הצבאי בישראל. לדעתי, אינטרס ישראלי מובהק הוא לחזק בחמאס את המוטיבציה האזרחית ולנוון את המוטיבציה הצבאית; המערך החדש שיוצר ההסכם עם טורקיה, מגבה כיוון זה. אינטרס ישראלי הוא גם להמשיך את מהלך ההינתקות של שרון מ-2005, מאחר שכבר נעשה, בכדי לצמצם את נזקיו ולמצות את הפוטנציאל הגלום בו, שעיקרו הפרדה מינהלית-אורגנית קבועה בין עזה לאיו"ש.

היעד הישראלי האולטימטיבי בעזה, צריך להיות חילופי שטחים בין צפון הרצועה לשטח גדול יותר בצפון מערב סיני, בין אל-עריש לרפיח, בהסכמה והשתתפות מצרית ואפילו טורקית, שתקים ותקיים בו אֵמירות מפורזת עצמאית. עם ההסכם האחרון, היכולת והסיכוי למימוש תוכנית כזו2, שתכלול גם פיתוח אזרחי נרחב בישות המדינית החדשה, גדלים באופן ניכר. פתרון ברצועה עשוי להוות מודל לפתרון משלים גם באיו"ש, בלי אבו-מאזן, הפעם בהשתתפות עמוקה יותר של ירדן וסעודיה וגם לכך עשוי לתרום המהלך מול טורקיה.

טורקיה היא שחקן חשוב אפילו יותר בגזרת הגבול הצפוני שלנו. במרחב זה עומדים מול ישראל שני גורמי-אינטרסים חזקים, שניהם מחוץ לאזור: רוסיה ואירן. שת"פ עם טורקיה מולם, מחזק את משקל האינטרס המקומי הכולל במאזן כוחות זה. רוסיה איננה אויב, והאינטרס העיקרי שלה הוא בשימור ממשל אסד, בכדי שיאפשר לה לשמור על האחיזה שקנתה לה בבסיסי הים התיכון שלה, בלדקיה.

טורקיה היא גם חברה בנאטו, גם שולטת על מעברי המים מהים השחור לים התיכון וגם מהווה מדינת מעבר לצינורות הנפט והגז הרוסיים לאירופה המזרחית והמרכזית. גילויי הגז הישראלים פותחים פתח נרחב לשיתופי פעולה עם טורקיה ורוסיה, הן בתחום אספקת הגז לאירופה הדרומית והמזרחית, הן לטורקיה עצמה (גיוון המקורות) והן לשווקים אזוריים נוספים. יציאתה של ארה"ב מהאזור וחולשתה של אירופה במיוחד לאחר פרישת בריטניה, יוצרים מכלול של הזדמנויות. טורקיה כמדינה שאיננה עויינת ובתנאים מסוימים אפילו ידידותית, ושכנה לסוריה, לבנון ואירן, חשובה למערך האזורי הישראלי בכל החזיתות הללו.

יחסיה הטובים של ישראל עם יוון וקפריסין, עשויים להיות נכס מועיל לטורקיה, בעיקר בתחומי הסחר, הכלכלה והפיתוח האזרחי.
אפשר להניח שחלקים סמויים של ההסכם מתייחסים לסוגיות של מלחמה בטרור, שת"פ מודיעיני, שת"פ בתחום הצבאי עד כדי אימון משותף, ואולי גם לחימה משותפת בטרור הפונדמנטליסטי שהשפעתו נמצאת עדיין בצמיחה מהירה. כך גם בתחום הכלכלי, המדעי, בתחומי הסייבר ועוד.

ממעוף ציפור זה, ההסכם עם טורקיה הוא אכן הסכם טוב, בתנאי שיתקיימו בו שתי הנחות היסוד עליהן עמדנו לעיל. שאלת הכבוד הלאומי שמעלים מבקרי ההסכם, במיוחד במזרח התיכון, היא שאלה חשובה. לדעתי, היקף הוויתורים שעשתה ישראל בעניין זה, במיוחד על-רקע התקדים שאין ולא תהיינה תביעות משפטיות נגד חיילי צה"ל ומפקדיהם הצבאיים והאזרחיים, סביר. התשלום הכספי הוא מחווה הומניטרית וכך יש לראותו ולהתייחס אליו. באופן זה הוא גם מחזק את האמור במשפט הקודם. הסכם, כל הסכם למעט הסכם כניעה ללא תנאי, הוא פשרה; גם הסכם זה הוא פשרה. הנסיון מלמד שאחת המיומנויות החשובות בניהול מו"מ, היא לזהות מהו גבול הוויתורים שניתן להשיג מהצד השני והאם התמורה שמקבל הצד שלנו מצדיקה את אלה שאנו עושים. לכן, ברמת האינטרס הלאומי הכולל, ההסכם הוא הסכם ראוי.

עניין החזרת האסירים בעזה וגופות החללים "מצוק איתן", אינה מצדיקה, על-רקע האמור לעיל, את הכשלת ההסכם. אולם, עתה יש להמשיך ולפעול באינטנסיביות ואף להגביר את המאמצים, לרבות בסיוע הטורקים, להחזרת האסירים וגופות החללים הביתה.

בעניין זה הייתי חוזר ושוקל, בין היתר, את עניין ההחזרה האוטומטית של גופות מחבלים מפגעים למשפחותיהם. יש בהחלט מקום להתנות החזרת הגופות למשפחותיהן בהחזרת הישראלים וגופות החללים שלנו מעזה. כמו-כן, אפשר וצריך להכביד את ידינו על כלואי חמאס אצלנו ועל כל סוגי ההקלות לחמאס במטרה להניעם לשקול מחדש את עמדותיהם. אפשר שהדבר קשור גם בניסיון נוסף, ומוצלח לחיסול מתוחכם של מוחמד דף ואולי עוד כמה מראשי מנגנוני הביטחון של חמאס.

הערות

1. נדמה לי שלא אטעה אם אניח שחלק מיועצי הקמפיין החדש, נימנים על אותה "קליקה" שהכשילה את כושר העמידה הישראלי בעסקת שליט (אני עושה כאן הבחנה ברורה בין המשפחה, לבין יועצי אחיתופל שלה ושלנו). ראוי לבדוק עניין זה, ואם יתברר שאכן זה כך, לחשוף את העובדה והוקיע אותה. אין שום אינטרס ישראלי להעניק לחמאס פרסים על חטיפת חיילים או גופות של ישראלים, ומי שתורם לכך, אינו דואג למדינה אלא מנהל מערכה של "גיס חמישי" להפלת השלטון הלגיטמי בה וההסתה הנוכחית היא עוד שלב בה..

2. התהליך מתנהל בזהירות רבה וטוב שכך. עיתוי נכון ו"תנאי שפה" סביבתיים מתאימים, הם גורמי מפתח להצלחה. ביצוע המהלך יתרום ליציבות האזור, ומטריה של ארבע המעצמות האזוריות העקריות מתוך חמש – מצרים, טורקיה, סעודיה וישראל – היא גורם מסייע חשוב. ככלל, כל נושא שת"פ מוצלח, מקדם הבנות ומסייע לסילוק חשדנויות ועוינות. להתארגנות זו סביב מדינות אזוריות ללא מעורבות בינלאומית, סיכויי הצלחה משופרים, משום שמעורבות המעצמות החוץ-אזוריות, לרוב הוכחה כמשבשת ומפריעה.

תאריך:  04/07/2016   |   עודכן:  04/07/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר ישראל-טורקיה
ארבעה פעילי ימין בולטים מבקשים מבג"ץ (יום א', 3.7.16) לבטל את הפיצוי בסך 21 מיליון דולר שיינתן לנפגעי ה"מרמרה" במסגרת ההסכם עם טורקיה.
03/07/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
לישראלים אין מצפון, כבוד או גאווה. אלה המגנים את היטלר יום וליל, התעלו על הברבריות שלו" רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה (9.7.2014).
03/07/2016  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
ארדואן כיוון כל חייו להיות שליט כל יכול של אימפריה טורקית איסלמיסטית. השאיפה קיבלה רוח גבית כאשר הופיע דאעש על מפת הים התיכון. חוץ מהרציחות הבלתי נשלטות והאיומות, הכל התאים לו. מדינה איסלמיסטית בסגנון החליפות שטורקיה הייתה לפני אתא טורק.
03/07/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
את הטור השבועי שלו בהארץ מקדיש עמוס הראל לטרור בטורקיה, טרור שהטורקים עודדו ודירבנו, ‏בקריצה ובהעלמת עיין, אך שילמו עליו מחיר כבד: לשיטת הראל, ברגע שדאעש הבינו שטורקיה נוטלת חלק ‏במאמצים של אירופה ושל ארצות הברית להלחם בה, כולל באמצעות מתן אפשרות למטוסי נא"טו להמריא ‏משטחה, דאעש החליטה להפוך את טורקיה ליעד לטרור, ולפגוע ביעדי תיירות אשר יסמנו לתיירים שלא ‏לפקוד את טורקיה;‏
01/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בועז ביסמוט מקדיש את טורו בישראל היום לגלי הטרור שתוקפים את טורקיה: טורקיה, לשיטתו של ‏ביסמוט, דומה למי שחי בבית זכוכית, ואשר אסור לו לזרוק אבנים: טורקיה, שרצתה להלחם בכורדים ‏שבשטחה, חשבה לשסות בהם את השוטים ואת העקרבים של דאעש, רק שהיא לא שיערה בנפשה כי מי ‏שחי בבית זכוכית, מוטב לו שלא יזרוק אבנים, או במילים אחרות, טורקיה, שקידמה את הטרור מסיבותיה ‏שלה, נפגעה ממנו הרחק מעבר לציפיותיה:‏
01/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il