|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

לתת לחתול לשמור על השמנת

מוקדש, בחיבה, לדור הצעיר החסר עובדות יסוד מהותיות, מפני שלא פורסמו - מעולם - באינטרנט
13/08/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השופט דורות

שיר הצ'נסלור
"החוק מגלם את כל הנפלא והמצוין
הוא נקי מכל פגם או דופי
ואני רבותי מגלם את החוק
ובכך רבותי טמון כל היופי"

דברים מתחילים להשתנות - אט-אט - במדינת ישראל ו"פרות קדושות" -שבעבר לא העזו לגעת בהן - דוגמת המערכת השיפוטית נשחטות, בימים אלה, בכל הכבוד הראוי, שחיטה רבתי, בשערי עיר, ללא כל היסוס שהוא. המערכת השיפוטית מבינה זאת היטב והיא מנסה, בתגובה, "להוריד פרופיל" תקשורתי וציבורי, ככל האפשר. אם בעבר הצליחה המערכת השיפוטית למנוע פרסום מראש של שמות המועמדים והמועמדים לשפיטה, בתירוץ הקלוש, בכל הכבוד הראוי, לפיו פרסום מוקדם שכזה ירתיע עורכי דין מצליחים מלהגיש מועמדותם, עם יודע ברבים שמועמדותם לתפקיד שיפוטי נדחתה, הרי - כיום - תירוץ חלש שכזה, בכל הכבוד הראוי, מעלה חיוך של רחמים וגיחוך, מצד השומע טיעון נרפה, שכזה.

לא, לא. אל תזלזלו בכוחה לשעבר של המערכת השיפוטית. בעבר - בתקופה כשעוד נהנתה מערכת זו, מאמון מוגבר מצד הציבור - לא מנע ממנה איש, מלעשות כל שהיה נוח לראשיה. כך יכול היה, פרופ' אהרן ברק, בהיותו שופט בית משפט העליון, לפעול למינוי אשתו, אלישבע ברק לתפקיד שופטת בית-הדין הארצי לעבודה, קודם שהפך לנשיא בית המשפט העליון. נשיא העליון לשעבר, מאיר שמגר, העלה מועמדות אלישבע ברק לתפקיד זה (אך נמנע מלהצביע בעניינה, כפי שעשו זאת שני שופטי בית המשפט העליון האחרים, החברים בוועדת המינויים). שמגר רקם עסקה סיבובית. השופט ברוך אזולאי, שהיה ותיק מאלישבע ברק והתמודד מולה, מונה למחוזי בבאר-שבע. היה זה נדיר ששופט עבודה התמנה לערכאה אזרחית. כדי לפנות מקום לאזולאי, במחוזי באר שבע, מונה נשיא מחוזי באר-שבע, יעקב טירקל, לבית המשפט העליון.

אהרן ברק ראה בכך - לשיטתו - איזון אינטרסים. לדעתו, חוסר הצדק שבעיכוב שרירותי בקידום אשתו, רק בשל קרבתה אליו, הופך התערבותו לאמצעי מידתי ולגיטימי. ברק הבין היטב, כי כשימונה הוא לנשיא העליון לא תוכל אשתו להתמנות עוד לשופטת בית הדיו הארצי לעבודה. כיום - לא בטוח כלל וכלל, לאור הביקורת הציבורית, כי מינויה של אלישבע ברק, לתפקיד שופטת בית-הדין הארצי לעבודה, כשבעלה, אהרן ברק, שופט בית משפט העליון, היה עובר בשקט.

כשנודע על שיבוצו של שופט בית המשפט העליון. תאודור אור, כאחד משופטי ההרכב בערעור של מנכ"ל טבע המנוח, אלי הורביץ ז"ל, מיהר האחרון לשכור שירותיו המשפטיים של עו"ד פנחס רובין, שמן המפורסמות והידוע היה שהוא היה - במועדים הרלוונטיים למשפטו של אלי הורביץ ז"ל (ואלי אף כיום) - ידיד אישי של השופט, תאודור אור. יואב יצחק דרש מהשופט, תאודור אור, לפסול עצמו מלשמש כחבר ההרכב בערעורו של אלי הורביץ המנוח, בשל ידידותו עם עו"ד פנחס רובין. יואב יצחק הסתמך על כללי האתיקה שהתקין נשיא בית המשפט העליון, לשעבר, מאיר שמגר, שאסרו על שופט לישב בדין, במשפט בו מופיע בפניו עורך-דין חבר. השופט, תאודור אור, סירב לפסול עצמו ויצחק עתר לבג"ץ, כדי שהוא יחייב השופט, תאודור אור, לפסול עצמו מלישב בדין, בערעור זה.

בפסק-דין ציני, שניתן תוך התעלמות בוטה - בכל הכבוד הראוי - מרחשי הציבור, דחה בג"ץ עתירתו של יואב יצחק. הרכב השופטים: אליהו מצא, דליה דורנר ויעקב קדמי, קיבלו הטיעון של הנהלת בתי-המשפט, לפיו כללי האתיקה לשופטים, מחייבים, בהיותם "חומר מנחה ומדריך", כמו-גם בהיותם: "בעלי משקל מוסרי רב".

עם זאת, קבע הרכב נכבד זה, דברים, בזו הלשון: "כוחם של הכללים נובע הן מן ההכרה בסמכותו המוסרית של נשיא בית המשפט העליון, לקבוע הנחיות לאורחות ההתנהגות המצופים משופטים, והן מן העובדה שביחס למידות האתיות הראויות לשופטים, לא נקבעו ולא פורסמו כללים אחרים. ככל שידיעתנו מגעת, ציבור השופטים אכן מכיר בחשיבותם של כללי האתיקה, ורבים מן השופטים, המתלבטים בשאלה אתית, אכן נוטים ונוהגים לחפש בהם מענה לשאלה המטרידה אותם. אנו סבורים שגישה זו משקפת דרך ראויה ורצויה. כל עוד לא נקבעו כללים אחרים, ולא הוכרז על ביטולם או שינוים של הכללים הקיימים, חזקה על כללי האתיקה שיוסיפו להנחות את השופטים בשאלות בהן ייתקלו. אין משמעות הדבר, שבכל מקרה בו ינהג שופט שלא על-פי האמור בכלל מכללי האתיקה, יהיה זה נכון לייחס לו התנהגות שאיננה אתית. אלא שבגיבוש עמדתו, ביחס להכרעה שיש או עשוי להיות לה גם פן אתי, ראוי לשופט לייחס משקל גם להנחיה הבאה לידי ביטוי בכללי האתיקה".

כיום, עוגנו כללי האתיקה לשופטים, במפורש בחוק, במסגרת כללי אתיקה לשופטים, תשס"ז-2007.

בשבוע החולף סערו התקשורת והציבור, גם יחד, נוכח החלטתו של שופט בית המשפט המחוזי, אביגדור דורות, שפסק, כי הכנסותיו של עו"ד שרגא בירן מהשכרת 24 דירות (בממוצע) שלו, ימוסו בשיעור מס מופחת בשיעור של 10%, שכן אין מדובר, כטענת רשות המיסים, בהכנסות מעסק, אלא מדובר בהכנסות שאינן מעסק. לפי פרסומים בתקשורת - עסקינן בהכנסות של כ-3.5 מיליון ש"ח מדירות אלה. נגד השופט, אביגדור דורות, נטען, שהוא הכיר את עו"ד שרגא בירן, מתקופת עיסוקו כעורך-דין ולכן, היה עליו לפסול עצמו, מדיון בהליך המשפטי בעניין זה.

מטעם השופט, אביגדור דורות, פרסמה הנהלת בתי המשפט, תגובתו,לפיה: "ערעורי המס נגעו לעניינו האישי של בירן, אשר לא היה לקוח של המשרד והשופט מעולם לא פגש". עוד נטען, כי: " "הריבוע הכחול", עד שנמכרה לגוף אחר, הייתה בעבר בשליטת חברה ממשלתית, שבירן היה אחד מבעליה" ולעניין הקרבה המשפחתית של עו"ד איתן שמואלי, שותפו הבכיר לשעבר של השופט, אביגדור דורות, במשרד עורכי הדין, בו היה - בעבר - שותף שהינו קרוב משפחה של בירן, דרך אשתו המנוחה של בירן, נטען כי: "הקרבה הנטענת אינה מהווה עילה לפסילה לפי כללי הפסלות".

במערכת המשפט אין מתכוונים, כרגע, לפתוח בהליך בירור נגד השופט, אביגדור דורות, שכן לטענתם הם, הסבריו של השופט ולפיהם: "ערעורי המס נגעו לעניינו האישי של בירן, אשר לא היה לקוח של המשרד והשופט מעולם לא פגש", מניחים הדעת. בינתיים הגישה התנועה לאיכות השלטון תלונה לנציב התלונות על שופטים נגד השופט, אביגדור דורות. והיא צודקת. למה צריך ערעור פסלות, אם וככל שתחליט רשות המיסים להגיש ערעור כזה, לבית המשפט העליון על אי-פסילת השופט, אביגדור דורות, מלדון בעניינו של שרגא בירן. בערעור שכזה דנים שופטים. נשיא העליון או אחד משופטי העליון על סירוב של שופט אחר לפסול עצמו. זה נראה - לכאורה ובכל הכבוד הראוי - כמשחק מכור. הסטטיסטיקה מוכיחה שמעטים עד כדי גיחוך, בכל הכבוד הראוי, ערעורים שהתקבלו.

מן הראוי להדגיש ולציין, כי ערעור על סירובם של שופט/שופטת לפסול עצמם מוגשים - תוך חמישה ימים - לנשיא בית משפט העליון, שעה או שופט בית משפט עליון דן בערעור פסלות זה. אתם מבינים/מבינות? השופטים, קרי המערכת השיפוטית דנה בערעור פסלות על שופט/שופטת המסרבים לפסול עצמם. האם אין לנו ניגוד עניינים מובנה ומובהק יותר מעניין שכזה?


האם בג"ץ היה מקבל מצב דברים ועובר לסדר היום על כך שיו"ר ועדה ארצית לתכנון ולבנייה ידון - לשם משל - בטענה של ניגוד עניינים מובהקת של יו"ר וועדה מחוזית לתכנון ובנייה? בג"ץ היה "מעיף" פסק-דין של יו"ר וועדה ארצית לתכנון ולבנייה ופוסל אותו, בנימוק של חריגה מסמכות ונימוק עניינים מובנה. אז למה מותר - בכל הכבוד הראוי - לחתול לשמור על השמנת? למה לא הוקם גוף - חיצוני למערכת המשפט כמו מח"ש, במקרה של שוטרים שסרחו וגם/או שנטען שסרחו - להבדיל, בכל הכבוד הראוי - הדין בתלונות נגד שופטים? מדוע שלא יועברו ערעורי פסלות על שופטים לנציב התלונות על שופטים או לבעל תפקיד מקביל מחוץ למערכת השיפוטית שידון בערעורי פסלות שכאלה, במקום שידונו בכל נשיא בית המשפט העליון או אחד משופטי בית המשפט העליון שהם - עדיין ובכל הכבוד הראוי - בשר מבשרה של המערכת!

נשיא בית המשפט העליון, לשעבר, פרופ' אהרן ברק, צוטט - לא פעם אחת ולא פעמיים - בצטטו מדברי אלכסנדר המילטון בחיבורו בפדרליסט, כאשר בפרשת בנק המזרחי נ' מגדל אמר הוא דברים אלה, בזו הלשון:

  • "אכן, אין לו לשופט לא חרב ולא ארנק. כל שיש לו הם עצמאותו ואי תלותו. לחם חוקו הינם ערכי היסוד, ביניהם הוא מאזן באופן אוביקטיבי. אין הוא מחפש כוח. אין הוא תאב שלטון. אין הוא מבקש להטיל השקפתו האישית על החברה. הוא מבקש אך לעשות צדק במסגרת המשפט, ולעשות משפט שיהיה צודק". [ההדגשות וההדגשות, בקו אחד, שלי - ח"ש]

    אכן דברים כדרבנות ודברים חדים, כתער, אך מה לעשות ובמציאות ימינו - בכל הכבוד הראוי - הפכו דברים אלה למליצות נבובות ולדברים חלולים וריקים, שאין מאחוריהם דבר - וחצי דבר. אם לא תתנער המערכת השיפוטית מרבצה ותמשיך, בכל הכבוד הראוי, ברפיונו המתוק של החתול הזולל שמנת מתוקה, זולל שמנת מתוקה, עד לזרא ותמשיך ליתן לציבור תחושה- גם אם אין כל בסיס עובדתי, כל שהוא, לדברים ולתחושה זו - כי קיימים במי המובאים לעשיית משפט והבאים לתבוע דין, מי השווים ומי השווים יותר, בכל הכבוד הראוי, תקרוס מערכת זו, ללא כל ספק שהוא. ואנו עוד לא דיברנו, על מלאכת עשיית הצדק. כל שמבקשים אנו שמערכת המשפט, על כל שופטיה ושופטותיה, תיתן לציבור ובציבור הרגשה, כי יש דין ויש דיין ומשפט - נעשה, גם נעשה! אם השגנו זאת, דיינו. צדק אין מבקשים אנו, במערכת של בתי דין ובתי משפט, שאינה אמונה ואין אמורה לפסוק דין צדק, אבל אמורה היא - בכל הכבוד הראוי - להוציא משפט מלפניה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  13/08/2016   |   עודכן:  13/08/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לתת לחתול לשמור על השמנת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לול
23/08/16 10:41
2
לול
23/08/16 10:52
3
חיפוי
24/08/16 19:08
 
חיפוי
25/08/16 18:22
4
חיפוי
24/08/16 20:07
5
חיפוי
24/08/16 20:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשנודע לי, לראשונה, מכלי התקשורת אודות הצעתו האווילית, בכל הכבוד הראוי של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) להעניק חסינות לראש הממשלה, מפני חקירה בעבירות פליליות של טוהר המידות, שוחד והעבירות קלות במהלך כהונתו, נזכרתי בימי כסטודנט למשפטים, בקורס לדיני עונשין, שבו פתח המרצה, הרצאתו הראשונה, במשפט האלמותי: "הכל שווים בפני החוק". שאר השיעור הוקדש, בידי מרצה נערץ זה, שהיה מאבות הפקולטה למשפטים, באוניברסיטת בר-אילן, כדי להסביר לנו - סטודנטים, עולים בימים וחסרי ניסיון משפטי, לחלוטין, כי המחוקק נוקט עקרון של שוויון, בכל הקשור להטלת אחריות פלילית וכי אין עדיפות, מבחינה חוקית, לפלוני על אלמוני, בכל הקשור להחלת החוק הפלילי.
13/08/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הנה נביא בפניכם רעיון מהפכני ומשובב נפש, שאולי יפיג חומו של חודש אוגוסט ויקל על הזיעה השוטפת פנים ובקצרה, מדוע לא תחול חובת אחריות אישית על אישי ציבור, בכל הקשור לפעילותם השוטפת בעבודתם הציבורית ובתפקודם היומיומי השוטף, במסגרת פעילותם הציבורית?
10/08/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כיאה לשמה ולמעמדה כמסעדת-שף, "מיט קישטשן" מגישה גם תפריטים עסקיים, בשלוש רמות מחיר והיצע מדורגות, במחירים של -.79 שקלים, במחיר -.99 שקלים ובמחיר -.159 שקלים. בשלושת סוגי התפריטים הכוללים מנות ראשונות שהן: קרפצ'יו פילה בקר (מעולה); סלט אנדיב (סביר); כנפים פריכות (מוצלח); ברזאולה שהינה סינטה בכבישה יבשה (לא רע בכלל) וסלט אסייתי (טעים), המבחר קבוע ואינו משתנה. השוני מתבטא במנות העיקריות, כאשר בתפריט של -.99 שקלים מיתוספים לשניצל, חזה עוף מרינדה, פרגית, המבורגר 250 גרם, ניוקי ארטישוק ירושלמי והצעת היום גם דג אמנון שלם, פילה סלמון, סינטה 250 גרם ואנטרקוט 250 גרם. בתפריט של -.159 שקלים מיתוספים גם פילה לברק, צלעות טלה, פילה בקר 220 גרם, אנטרקוט 300 גרם וסינטה 300 גרם.
09/08/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
פרשת הנסיבות המדויקות בכל הקשור לאשפוזו של ח"כ אורן חזן (הליכוד), כפי שדווחו לתקשורת בידי עוזרו והוכחשו על-ידי בית החולים "בילינסון", שבו אושפז הוא, מעוררים שאלת זכאותו של איש ציבור לפרטיות במסגרת החיסיון הרפואי המוקנה לכל ארחי מדינת ישראל, בחוק.
07/08/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לפני כשנתיים ימים עתרו עו"ד בתיה כהנא דרור, עמותת "מבוי סתום"; נעמ"ת תנועת נשים עובדות ומתנדבות וכן ויצו הסתדרות עולמית לנשים ציוניות, עתרו יחדיו - לפני כשנתיים - לבג"ץ נגד השר לענייני דתות ונשיא בית הדין הרבני הגדול להורות להם למנות אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים. היועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת שלפיה ניתן לפרש את סעיף 13 לחוק הדיינים, באופן שיאפשר מינוי אישה לכהונת מנהלת בתי הדין, על-פי עקרונות השיויון ובראיית התפקיד כמינהלי ביסודו. לשיטתו, יש לקיים בחינות בתלמוד ובפוסקים לנשים, בדומה לאלה המופיעות בתקנות רבני עיר. מטעם הרבנים הראשיים, ובהם נשיא בית הדין הגדול, וכן מטעם השר לשירותי הדת, הוצגה עמדה מסתייגת ממינוי אשה, באמירה כי המדובר בתפקיד דתי, לכן חל החריג לפי סעיף 7(ג) לחוק שיווי זכויות האישה, תשי"א-1951, המונע מינוי אישה לתפקיד המבוקש.
04/08/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il