|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות
כתיבת המומחים
5 המקומות שחייב לבקר בהם בניו-יורק

שר האוצר ומדד הדיור - אי-מתן חלופות

עד כה התקיים בכל הקשור להבטחת שר האוצר הנוכחי, משה כחלון המשפט הידוע: "נשיאים ורוח וגשם - אין!". אולי, משיחלוף החורף - העומד בפתח ומבושש לבוא יזכרו במשרד האוצר, לקראת הקיץ הבא, לדון בדרכים ובאמצעים להורדת מדד מחירי הדיור. שכן, כידוע לכל - שר אוצר בא
16/11/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
כחלון. שר האוצר [צילום: אמיל סלמאן/פלאש 90]

מוקדש לזכרו המבורך של מורי ורבי, עו"ד אברהם סוכובולסקי ז"ל.

מבחן חיסול מדד מחירי הדיור הגבוהים והניסיון הבלתי פוסק להוריד מחירן הגבוה של הדירות בישראל ולהביא למצב דברים שזוג צעיר, שאינו בעל ממון רב משלו, יוכל לרכוש דירה בבעלותו, במחירים שפויים, היווה - ומהווה עדיין מבחן הכניסה ו"מבחן הקבלה" של מי האוחזים בכיסא המתחלף של שר האוצר, בממשלות ישראל.

זוכר אני - כאילו היה זה יום אתמול, שעה שפרץ לחדרי, בהתרגשות רבה, אוריאל, שהיה המתמחה שקיבלתי על עצמי להיות מאמנו, אותה תקופה והודיע לי - בצורה חגיגית ופסקנית, כאחת כי: "זהו זה. ההצעה של שר האוצר, יאיר לפיד, להחלת מע"מ אפס עוברת בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. סיגל ואני קונים, סוף-סוף ת'דירה ששמנו עליה עין, ברחובות. בוא נפתח בקבוק ונשתה "לחיים". הבאתי אפילו בקבוק של עראק תימני תוצרת בית. משהו חזק, חזק. בראש שלך להצטרף אלי לכוסית קטנה, על הבוקר על בטן ריקה?", חצי שאל, חצי העמיד אותי, אותו אוריאל, בפני "עובדה של גברים שאינם מסרבים, אף פעם, לצ'יסר חינמי". הבטתי באוריאל המתמחה, משועשע מעט ונזכרתי במשפט שלימד אותי, מורי ורבי, אברהם סוכובולסקי המנוח - אותו אימצתי לי כלחם חוק, והוא: "גם אם החוק הודפס ב"רשומות", חכה, יום יומיים, עד שייבש הדפוס. אולי יגלו טעות החוק, הא?".

מאז מלווה אותי מבטו החכם, הינשופי והציני משהוא של אברהם סוכובולסקי המנוח, מגדולי עורכי-הדין בישראל, שהעמיק חפור והעמק, בתחום דיני המקרקעין, התכנון והבנייה וכל הסובב והנסבב סביבם, כל אימת שאיזה דרדק משפטי, מתפרץ אל חדרי כשבפניו "תגלית" משפטית, זו וגם?או אחרת. "תקשיב טוב, אוריאל. תרגיע", אמרתי למתמחה המתלהב שלי, "לא בטוח שהחוק הזה בכלל יאושר. אם הוא לא יאושר מחירי הדירות יזנקו לשמיים. לך קנה דירה - ועכשיו. תראה, ח"כ גילה גמליאל רוצה להרחיב הזכאות להטבות מס גם על זוגות גרושים ועל מי המצויים בטיפולי פוריות. ש"ס הכלילה הטבות המס שבחוק גם על נכי נפש ובעלי פיגור שכלי. רוצו - אתה וסיגל - וריכשו הדירה שלכם ברחובות. עכשיו. עככככשיו, אתה מבין?", סיננתי המלה - עכשיו - בשריקה מפי.

אוריאל - שלקח לי חדשים ללמד אותו, לא להתפרץ לדבריי ולהמתין לקבלת הסבר עד תומו - הביט בי, נדהם לחלוטין. "אז מה שאתה אומר הוא...", ספק זרק, ספק ירה המלים לעברי, "שסיגל ואני נחתום - מיד - על חוזה רכישת דירה. הבנת אותך נכון?", שאל הוא. "כן, חביבי", השבתי לו, בטון יובשני ושבתי לעסוק בניירת הרבה שהצטברה על שולחני, בתקופה שהפניתי זמני לגחמות הג'אז שלי ורחמנא ליצלן, התעלמתי מענייני חוק ומשפט.

סיגל ואוריאל, למיטב זכרוני, רכשו הדירה ברחובות, זמן קצר לאחר שאוריאל הקשיב לעצתי, לא קטע אותי, נתן לי לומר אשר על ליבי, כמו-גם לסיים דבריי, עד תום, ללא הפרעה שהיא. זמן קצר לאחר מכן ננעל מושב הקיץ של הכנסת, ללא אישור חוק מע"מ אפס ואורי שני, יועצו של שר האוצר דאז, יאיר לפיד, האשים נתניהו בטרפוד החוק. בחודש דצמבר, שנת 2014, פוטר יאיר לפיד, בידי נתניהו מהממשלה. בחודש מרס 2015 מחירי הדירות - לפי נתוני חברת "אפריקה מגורים", יזמית הפרויקטים של דירות למגורים מקבוצת "אפריקה ישראל" - נוצרה אצלה, כפי שמסר מנכ"ל חברה זו, אורן הוד, עלייה של 26% במכירת דירות החדשות במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2014.

"היו לנו סיטואציות שהיינו צריכים להוציא אנשים בארבע אחה"צ ביום שישי ממשרדי המכירות שלנו, בגלל הביקוש הגבוה לקניית דירות", אמר אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים, בשיחה עם "כלכליסט". מלאכי, בנם התינוק של סיגל ואוריאל, הינו - כיום - בן שנתיים ימים. הוא הולך, בכוחות עצמו ומפטפט ללא הרף, עם עצמו ועם העולם הגדול. הוא לא שמע - דבר וחצי דבר - לא על אחד בשם: יאיר לפיד ולא על פלוני בשם: משה כחלון.

אגב, משה כחלון, שר האוצר, הנוכחי של ממשלת ישראל הנוכחית. בשבוע שבעבר פורסם, כי שר האוצר כחלון מקדם מהלך לפיתוח חלופות השקעה לשוק הנדל"ן. בדיון שהתקיים - לפני שבוע ימים - במשרד האוצר, דנו ראשי משרד זה בחלופות שונות שיהוו פתרון להוצאת ציבור המשקיעים משוק הנדל"ן, במטרה להוריד ביקושי הנדל"ן ובכך להוריד מחירי הדירות. סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס) אמור לעמוד בראש צוות שיגבש וירכז ההמלצות ויגישן לשר האוצר, תוך שבועיים.

משרד האוצר, בראשות משה כחלון, מנסה לבלום הגידול בשיעור רכישת דירות להשקעה. לתפישת כחלון, רכישת דירות להשקעה, גורמת לעליית מחירי הדיור. לכן, מנסה משרד האוצר לפגוע ברוכשי דירות להשקעה, בדרך של הגדלת מס הרכישה וניסיון להטלת מס מיוחד על בעלי שלוש דירות ויותר. הביקורת שמתחתנו על האיוולת - בכל הכבוד הראוי - בהטלת מס מיוחד על בעלי שלוש דירות ויותר, פורסמה, על ידינו, בעבר. לא נרחיב דברים עוד, בעניין זה.

לטענת כחלון ואנשיו, ניתן לראות כיום מגמת יציאת משקיעים משוק הנדל"ן. טענה זו מעבר להיות טענה פופוליסטית, המהווה ה"משאלה הכמוסה" של שר האוצר הנוכחי לא הוכחה, עד כה, עובדתית, בידי משרד האוצר. גם על הטיית מדד מחירי הדיור, בידי משרד האוצר ואי פרסום פומבי של מדד מחירי הדיור, בידי השמאי הממשלתי הראשי - לאחר שהאוצר מנע זאת - הרחבנו דברים. הנתונים האמיתיים בוערים באותיות אש, חרף מניעת פרסום מדד מחירי הדיור, כמי שפורסמו הם - בעבר - בידי השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי.

עוד בשנת 2011 הציע יו"ר ועדת הכלכלה דאז, ח"כ לשעבר, כרמל שאמה הכהן, לקדם הנפקת אגרות חוב צמודות למדד הדיור, בידי המדינה. כך רצו לאפשר למשקיעים שמקווים שמחירי הדירות יעלו, להיצמד למחירי הדירות, ללא הכבדה על שוק הדיור. נטען, כי השקעה באגרות חוב ממשלתיות צמודות מדד הדיור תאפשרלמי שאינו יכול לרכוש דירה, בפועל, להשקיע באגרות חוב אלה, ללא צורך במשכנתא. מבלי לקחת משכנתה. כך יאפשרו לזוגות צעירים החוסכים לרכישת דירה לשמור על ערך כספם, עד שיוכלו הם לרכוש דירה משלהם - בפועל ולמעשה.

פרופ' אבי שמחון, שהיה אותם ימים יועץ לשר האוצר דאז, יובל שטייניץ טען אז, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, כי מחירי הדיור נמצאים - כבר אז - בשיא שלהם ."אנחנו צופים שמי שהיום יקנה את האג"חים האלה, עלול לסבול הפסד הון משמעותי" אמר פרופ' אבי שמחון, כפי שצוטטו דבריו, בעיתון "כלכליסט". הוא הוסיף ואמר, כי: "שוו בנפשכם שאנחנו עכשיו - המדינה מנפיקה אג"חים כאלה, האזרחים קונים אותם, אחרי 10-5 שנים מוצאים את עצמם מופסדים. איזה צורה תהיה למדינה? זה כאילו המדינה בעצם משתמשת בידע העודף שלה להטעות את האזרחים".

מאז כינוסה זה של וועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בעניין אפשרות הנפקת אגרות חוב צמודות למדד הדיור, בידי המדינה, לא עלה נושא זה - לדיון מחודש - בשום פורום שהוא וגם שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, הנלחם, ללא ליאות, להורדת מדד מחירי הדיור, לא נדרש לו, מעולם. בשבוע שעבר פורסם, כי שר האוצר, בממשלה הקיימת, משה כחלון, החליט לקדם מהלך לפיתוח חלופות השקעה לשוק הנדל"ן. עד כה התקיים בכל הקשור להבטחת שר האוצר הנוכחי, משה כחלון המשפט הידוע: "נשיאים ורוח וגשם - אין!". אולי, משיחלוף החורף - העומד בפתח ומבושש לבוא (אולי גם הם ממתין להורדת מדד מחירי הדיור ורוצה להגיע רק לאחר מכן - ובאוירה נינוחה ומפויסת!) יזכרו במשרד האוצר, לקראת הקיץ הבא, לדון בדרכים ובאמצעים להורדת מדד מחירי הדיור. שכן, כידוע לכל - שר אוצר בא. שר אוצר הולך ומדד מחירי הדירות, נותר לנצח שריר וקבוע. חורף נעים וגשום לכולכם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  16/11/2016   |   עודכן:  16/11/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שר האוצר ומדד הדיור - אי-מתן חלופות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוריאל המתמחה
16/11/16 11:29
2
אלי יזרעאלי
17/11/16 00:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התנהלותם הבוטה, האנטי-דמוקרטית והמכחישה והמתכחשת לתוצאות הסופיות והמחייבות של הבחירות לנשיאות ארה"ב, שנערכו והסתיימו, בשבוע החולף של תומכי המפלגה הדמוקרטית והילרי קלינטון - שעה שאין מסכימים הם לבחירתו הדמוקרטית, החד-משמעית, שאינה ניתנת לכל ערעור והרהור שהוא, של דולנד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, כמו-גם רצונם לכפות, באופן המנוגד לכללי הדמוקטיה הנהוגים בעולם המערבי, בכלל ובארה"ב, בפרט, "בחירתה" של הילרי קלינטון לתפקיד נשיאת ארה"ב, הגם שהיא הפסידה בבחירות לנשיאות ארה"ב - מזכירה לי אמירתו הצינית והשנונה של ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון דאז (המשנה לנשיא, כהגדרת תפקיד זה, כיום), השופט, משה זילברג, לפיה כל דעה שלו מהווה שתי דעות - שכן, מדובר בדעתו שלו והוא אף תומך בה. כך שברור לכל, כי עניין לנו באדם אחד, בעל שתי דעות!
15/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
היחסים בין הבנקים השונים, הפועלים בישראל מכוח הוראות חוק הבנקאות (רישוי), תשמ"א 1981, לבין לקוחותיהם, בכל הקשור, למסירת מסמכים וחובת הגילוי החלה על הבנקים השונים, כלפי ציבור לקוחותיהם, מוסדרת בהוראות חוק הבנקאות (שרות ללקוח), תשמ"א-1981.
14/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בתאריך 17.7.2013 כשחיבקתי אותך ונשקתי לך, על שפתייך, בארנה 02, בברלין, שבגרמניה - כשברקע שר לאונרד כהן המנוח, שירו "סוזאן", מתחת לשמיים שחורים כדיו וזרועים מיליוני כוכבים מאירים ומנצנצים, כחול אשר על שפת-ים - דמה האושר להיות מושלם. לא היה בעולם דבר שיפריד בינינו. ידענו שאתמול היה טוב ונפלא יהיה גם מחר. לפני יומיים נחתנו בברלין. לאחר שהתמקמנו במלון 'Park inn Alexanderplaz'. הכרתי לך ברלין שידעתי, בשפה גרמנית ישירה, ללא כל תרגום שהוא. האושר ריחף מעל. השמיים היו צחים ולא היו כל עננים באופק.
13/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מי שעקב כמוני בדבקות ומתוך סקרנות רבה אחר סדרת הכתבות המצוינת והמוצלחת, עד למאד מאד, של העיתונאי-החוקר של ערוץ 10, נדב איל, שיוחדה למערכת הבחירות בארה"ב ונקראה בשם: "טראמפ-לנד", לא הופתע, כלל וכלל, מניצחונו המוחץ של דולנד טראמפ, בארה"כלל ובמדינות שנחשבו - בעיני המדיה המשודרת והכתובה בלבד כמדינות השייכות להילרי קלינטון ולאג'נדה הדמוקרטית מבית מדרשם של הקלינטונים (ביל והילרי)", בפרט.
10/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הבחירות הללו לנשיאות ארה"ב, "משגעות לכולנו ת'שכל", כאשר כלי התקשורת, האלקטרוניים והמודפסים, כאחד, מלאים במידע רב, אודות שני המועמדים לנשיאות, הלא הם: הילארי "שלנו" ודונלד, שגם הוא - בטוח לגמרי - "שלנו", למרות שיש לו אופי ג'ינג'י כזה, מעצבן והוא: "אוכל לנו ת'ראש. מה זה אוכל - בולע לנו ת'מוח!".
09/11/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
צבי גיל
צבי גיל
ה"נאום לאומה" היה מכוון הפעם לא רק לשני בתי הקונגרס אלא לכל האמריקניים ומבחינה זאת זה היה נאום בחירות מובהק ומוצלח מאוד שזכה לקהל צופים אדיר ששום מועמד במערכת הבחירות לא קיבל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ערוצי הטלוויזיה מהדהדים את סינוואר    הסנאטור שומר משתלב בזרם העכור    על "הציונות" של עיתון הארץ    מי מממן שלטי חוצות נגד נתניהו; והיכן העיתונות החוקרת והנשכנית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il