|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

לקראת הבחירות לנשיאות באירן <br>

למרות שהבחירות לנשיאות צפויות להתקיים רק בעוד כחצי שנה, המערכת הפוליטית האירנית כבר מצויה בתוכה, והגורמים השונים פועלים ומתבטאים בניסיון לקדם עצמם לקראת ההמשך
24/11/2016  |     |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
נשיא איראן חסן רוחאני [צילום: Iranian Presidency Office via AP]

מרחב תמרון
המנהיג העליון מגלה מעורבות גבוהה כדי להבטיח התנהלות ראויה מול הציבור. הניסיון ההיסטורי מצביע על כך שלאחר התבססותה של המערכת הפוליטית של הרפובליקה האיסלאמית (בראשית שנות ה-80), כל נשיא מכהן המשיך לקדנציה שנייה, גם אם לעיתים קרובות מרחב התמרון שלו צומצם. לפיכך, סביר להניח שלרוחאני עדיין הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר לקדנציה שנייה כחלק מהמגמה לשמור על יציבות.

מוקדם מהצפוי, המערכת הפוליטית באירן נערכת לקראת הבחירות ה-12 לנשיאות שתתקיימנה ב-19 במאי 2017. גורמים שונים במערכת הפוליטית ובתקשורת כבר עוסקים בשיח ער בנושא וגם שמות של מועמדים כבר נזרקים לחלל.

תהליך הבחירות לנשיאות באירן הינו מובנה וכולל מספר שלבים; לאחר רישום המועמדים במשרד הפנים מתבצע סינון של המועמדים על-ידי מועצת שומרי החוקה שבוחנת את כשירותם, לכאורה בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוקה, אולם למעשה בהתאם לרצונו של המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי, שמחצית מחברי המועצה הם מינוי אישי שלו והאחרים - של הרשות השופטת הכפופה לו. פרסום רשמי של רשימת המועמדים הסופית על-ידי מועצת שומרי החוקה מתבצע רק כחודש לפני מועד הבחירות, ואז נפתח שלב הקמפיינים התקשורתיים של המועמדים שאושרו על-ידי המועצה, הכולל הופעות בכנסים בפני הציבור, ואף עימותים טלוויזיוניים. על-מנת לנצח בבחירות נדרש רוב של 50 אחוזים מכלל המצביעים. אם לא מושג רוב כזה, ייערך סבב שני בין שני המועמדים המובילים.

התקופה הקודמת לבחירות באירן מתאפיינת ברגישות יתרה של הצמרת הפוליטית והביטחונית, מאז המהומות שפרצו בשנת 2009. אז, בעקבות פרסום תוצאות הבחירות שהביאו לבחירתו בשנית של הנשיא אחמדינג'אד כבר בסיבוב הראשון, ובמה שנראה היה כזיוף בוטה של רצון הציבור, יצאו המונים לרחוב והפתיעו את המשטר בנחישותם להפגין נגד תוצאות הבחירות. על הרקע הזה, לקראת מערכת הבחירות הקרובה, ח'אמנהאי עצמו מנסה כבר עתה, כחצי שנה לפני המועד, לקבוע כללי התנהלות ולהקנות לציבור את התחושה שתהליך הבחירות יתנהל בצורה שקופה ו"דמוקרטית" (במושגים אירניים). במסגרת זאת פרסם ח'אמנהאי (ב-15 באוקטובר) מסמך הכולל 18 עקרונות מנחים למערכת הבחירות ולקמפיינים של המועמדים השונים. ביניהם, הוא הפציר במועמדים לפעול בשקיפות, אסר על מימון זר לקמפיינים וכן אסר כל התערבות של משמרות המהפכה. כן הדגיש המנהיג שלמועצת שומרי החוקה אכן שמורה המילה האחרונה באישור המועמדים, אך דרש ממנה לנהוג בשקיפות ולאפשר למי שדורש זאת לקבל הסבר מדוע נפסל.

חייל של המהפיכה

במקביל, המנהיג מעורב גם בהיבטים האישיים יותר של המועמדים הפוטנציאליים. בולטת בהקשר זה התערבותו החריגה במה שנראה היה כקמפיין בחירות של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שערך מפגשים עם הציבור ברחבי המדינה ומקורביו פיזרו שמועות לגבי כוונתו להתמודד מול הנשיא המכהן, חסן רוחאני. בפגישה שהתקיימה בין השניים נמסר כי המנהיג ביקש מאחמדינג'אד שלא להשתתף בבחירות הקרובות וכעבור מספר ימים בהם לא נשמע דבר מאחמדינג'אד ניתן לכך פרסום, כולל ציטוט של דברי המנהיג שאמר לאחמדינג'אד שהתמודדותו בבחירות "אינה משרתת את האינטרסים שלו ושל המדינה". ואכן, בעקבות פרסום זה, הצהיר אחמדינג'אד (ב-29 בספטמבר) שאין בכוונתו להתמודד בבחירות הקרובות. מועמד פוטנציאלי נוסף שהסיר את מועמדותו לאחר חודשים ארוכים של שיח תקשורתי סביב מועמדותו האפשרית הוא מפקד כוח קדס, הגנרל קאסם סלימאני, שהצהיר (ב-15 בספטמבר) כי אינו מתכוון לרוץ בבחירות הקרובות וכי הוא "מתכוון להישאר חייל של המהפכה". עם הסרת מועמדותם של סלימאני ואחמדינג'אד הועלו בתקשורת האירנית שמותיהם של מועמדים אפשריים מהמעגל הקרוב למנהיג, שיתמודדו בבחירות מטעם המחנה השמרני-קיצוני. למחנה זה, שספג מכה מסוימת בבחירות האחרונות למג'לס אשר בהן הצליח מחנה רוחאני להגדיל את כוחו, יש אינטרס ברור להציב מועמדים אטרקטיביים מטעמו. בשלב זה, איש מהמועמדים ששמותיהם אוזכרו לא אישר את כוונתו להתמודד ונראה שהמחנה השמרני-קיצוני בוחן עדיין את טקטיקת ההתמודדות שלו מול רוחאני.

המחנה הרפורמיסטי, לעומת זאת, נראה מגובש סביב מועמדותו של הנשיא המכהן, הגם שרוחאני אינו נציג מובהק של מחנה זה. האכזבה במחנה הרפורמיסטי מאי-הצלחתו של הנשיא לקדם סדר יום אזרחי מתון יותר גדולה, אולם, בהעדר מועמד אחר בעל סיכויים לנצח מוכן המחנה הזה לתמוך בו. לעת עתה, לא ברור האם יהיו מועמדים נוספים לבחירות מטעמו, אולם ניתן להעריך כי גם אם יתמודד מול רוחאני מועמד רפורמיסטי מובהק יותר, הוא יפרוש ויניח את הבמה לרוחאני עצמו, כפי שארע במערכת הבחירות הקודמת. גורמים מטעמו של רוחאני אישרו (25 באוקטובר) כי הוא מתכוון, ללא ספק, להתמודד בבחירות הקרובות.

אווירת הבחירות מלהיטה את השיח במגוון של סוגיות; בולט במיוחד המשך הוויכוח על הסכם הגרעין, כאשר מתנגדיו, השמרנים-הקיצונים, מנצלים את העובדה שאין שיפור משמעותי בתחום הכלכלי כדי להציגו ככישלון של ממשלת רוחאני, שלא השכילה למנף את תנאי ההסכם לטובת אירן ולא הביאה לשיפור משמעותי במצב הכלכלי. הנשיא מצדו מגן בכל הזדמנות על הסכם הגרעין ומדגיש את חשיבותו לשיקום הכלכלה האירנית, ולצד הצטרפותו לביקורת המושמעת נגד ארצות הברית כמי שאינה ממלאת את התחייבויותיה על-פי ההסכם, הוא חוזר ומדגיש כי על העם האירני לחכות בסבלנות לפירותיו. גם בתחום המרכזי של מאבק בשחיתות שניסתה הממשלה לקדם פעילים מתנגדי רוחאני, המבקשים לנגח את הממשלה על-רקע חשיפתה של פרשת שחיתות בשכר הבכירים במגזר הציבורי. עיקר הביקורת עסקה בכישלונה של ממשלת רוחאני לטפל בצמצום הפערים החברתיים ובמיגור השחיתות במדינה.

שמרני קיצוני

גם התחום התרבותי מהווה כר נרחב לליבוי המתיחות בין המחנות ולניגוח ממשלת רוחאני על-ידי המחנה השמרני. מאז ראשית כהונתו ביקש רוחאני להגדיל את מרחב התמרון של האזרחים בזירה הציבורית ולהרחיב את נושא חרויות האזרח. גישתה הליברלית יחסית של הממשלה עוררה ביקורת נרחבת מצד הממסד הדתי, שהתנגד למגמות שניסתה הממשלה לקדם ופעל לשינוי התפיסה. את שיאה של המחלוקת בין הניצים סימנה התפטרותו של שר האכוונה האיסלאמית בממשלת רוחאני, עלי ג'נתי, שבתום כהונה של שלוש שנים אשר במהלכן ניסה לקדם מגמות יותר ליברליות הוא אולץ להתפטר בלחץ הממסד הדתי, שהתנגד להן. לעומת זאת, הרכבו החדש של המג'לס שיחק לידיו של הנשיא רוחאני כאשר אישר מינויים של שלושה שרים חדשים שהמג'לס הקודם סרב לאשר לפני שלוש שנים, כשהורכבה הממשלה המכהנת.

המאבק של המחנה השמרני-קיצוני ברוחאני בא לידי ביטוי נוסף במעצרים שהתבצעו בשנה האחרונה, לאחר חתימת הסכם הגרעין, של בעלי אזרחות כפולה אמריקנית-אירנית ואחרים, שהואשמו בריגול. מטרתם של מעצרים אלה היא לאותת, בעיקר לארצות הברית, על אודות מגבלות כוחו של הנשיא.

לסיכום, למרות שהבחירות לנשיאות צפויות להתקיים רק בעוד כחצי שנה, המערכת הפוליטית האירנית כבר מצויה בתוכה, והגורמים השונים פועלים ומתבטאים בניסיון לקדם עצמם לקראת ההמשך. המנהיג העליון מגלה מעורבות גבוהה כדי להבטיח התנהלות ראויה מול הציבור. הניסיון ההיסטורי מצביע על כך שלאחר התבססותה של המערכת הפוליטית של הרפובליקה האיסלאמית (בראשית שנות ה-80), כל נשיא מכהן המשיך לקדנציה שנייה, גם אם לעיתים קרובות מרחב התמרון שלו צומצם. לפיכך, סביר להניח שלרוחאני עדיין הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר לקדנציה שנייה כחלק מהמגמה לשמור על יציבות המשטר.

גם בזירה הבינלאומית יש רבים המניחים שרוחאני ייבחר, וההנחה שתישמר יציבות המשטר מניעה את המאמץ של המערב לחזור לאווירת "עסקים כרגיל". סוגיה זו ניצבת בפני הקונגרס האמריקני כבר בימים אלה שכן חקיקת הסנקציות נגד אירן (ISA) עומדת להסתיים בסוף השנה. בבית הנבחרים כבר התקבלה (ב-14 בנובמבר), ברוב גדול, ההחלטה להמשיך את תוקף הסנקציות שאינן קשורות להסכם הגרעין על אירן לעשור נוסף, ועתה נדרש אישור הסנאט וחתימה של הנשיא אובמה. לא ברור עדיין האם הסנאט הנהנה מרוב רפובליקאי ינסה להחריף את הסנקציות או שיתמוך בהחלטה שהתקבלה בבית הנבחרים, וגם עמדת הנשיא אובמה הרואה חשיבות בהמשך עמידת אירן בהסכם, ועשוי לשקול הטלת וטו אינה ברורה עדיין. בשלב זה לא ברור כיצד ינהג הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, במכלול הנושאים הקשורים להסכם הגרעין עם אירן, אשר לגביו אמר שיפתח אותו למשא-ומתן מחודש ואולי אף יבטלו. רוחאני מצדו הבהיר בתגובה ראשונית לבחירת טראמפ כי לא ניתן לבטל את ההסכם, והדגיש את הצורך בהמשכיות. אין ספק שסוגיה זו תעמוד במוקד העימות בין מתנגדי ההסכם באירן לבין רוחאני, בהתמודדות על הנשיאות.

תאריך:  24/11/2016   |   עודכן:  24/11/2016
אנה כתראן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקראת הבחירות לנשיאות באירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מתאם הפעולות בשטחים מדבר במישרין עם התושבים מצרים בוחשת בשאלת יורשו של אבו מאזן אירן שוקעת בבוץ הסורי בעוד הכורדים מחזקים את מעמדם סכנה מפיגועים בחג המולד
24/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
במהלך מערכת הבחירות לנשיאות בארצות הברית נחשפה המעורבות של קטר וערוץ אל-ג'זירה במערכת הפוליטית האמריקנית. המעורבות הזו הפכה לאחד הנושאים המעסיקים גם את אמצעי התקשורת הערביים במזרח התיכון.
18/11/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ערוץ 2 נתן השבוע במה לנערה שהודיעה בריש גלי שהיא מתכוונת לעבור על החוק ולסרב לשרת בצה"ל, והתברר שיש גם תנועה שעוזרת לעבריינים הללו. מה יהיה השלב הבא?
17/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
למרות שנושאי מדיניות חוץ בכלל והיחסים עם ישראל בפרט לא היו גורם משמעותי שהיטה את הכף במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, אך טבעי הוא שבישראל ניכר עניין רב בסוגיית השפעתה של כניסת הנשיא הנבחר דונלד ג' טראמפ לבית הלבן על הביטחון הלאומי הישראלי.
14/11/2016  |  עמוס ידלין  |   מאמרים
המשבר שאליו הגיע מחמוד עבאס בשבועות האחרונים עם "הרביעיה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) לאחר שסירב לבקשתן להתפייס עם יריבו המר מחמד דחלאן נותן את אותותיו בכל הקשור ליחסי הרש"פ עם מדינות אלה.
14/11/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il