בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על ערכים, מוסר ומשפט לאור מקרה אלאור אזריה
|
הבעיה בכל הסיפור של אזריה, היא שמישהו החליט להחיל נורמות מוסריות ערכיות מעוותות ולשפוט את החייל שחרג מנהלים, על-פי הדין הפלילי ולהאשימו בהריגה. על כך הציבור מתקומם
|
משפא אלאור אזריה [צילום: Heidi Levine, Pool via AP]
|
|
|
|
|
במאמר זה אתייחס לפרשת אזריה על היבטיה המוסריים, הערכיים והמשפטיים-פרוצדורליים. למען הדיון, אני דווקא אקבל את קביעת בית הדין, שאזריה חיסל את המחבל ולא מתוך הגנה עצמית (למרות שיש הרבה מה את הקביעה הזו). - מבחינה מוסרית, מחבל דינו מוות. אין שום בעיה בחיסול מחבל מבחינה מוסרית. בוגי יעלון חיסל וביצע וידוא הריגה באבו ג'יהאד, צה"ל מחסל מחבלים מהאוויר, מהים ומהיבשה. מי שמקשקש ערכים אחרים, מי שבעיניו אזרח תמים, אזרח אויב, מחבל, חייל צה"ל ואזרח המדינה, הם על אותו מישור - שיבדוק הוא את ערכיו. מוסרי הוא לא. מי שחושב שאזריה גיבור - טועה (אין גבורה בחיסול פצוע על הארץ. גם אם הוא מחבל). מי שקורא לו פושע - הוא רשע. הוא אדם בעל סולם ערכים מעוות - בין אם זה נובע משום שהוא מקדש את הפרוצדורה ובין אם זה מפני שהוא לא מבין את ההבדל בין רעים לטובים, בין אויב לאח אוהב.
- מבחינה ערכית - אנחנו במלחמה. המלחמה איננה אירוע פלילי. גם מלחמה בטרור איננה מלחמה בכנופיית פשע. כל הניסיון להחיל אמות מידה של מלחמה בפשע, במלחמה בטרור, הינם ביטוי ל"אבדן עשתונות ערכי", כפי שניסח זאת בוגי יעלון. לא פחות.
- מבחינה משפטית-פרוצדורלית, יש הבדל בין לקיחת חוק לידיים, להחלטה של המדינה. למדינה יש סמכות על חיסול האויב. לפרט אין. אם הפרט מחליט לחרוג מהנהלים עליו לתת את הדין.
הבעיה בכל הסיפור של אזריה, היא שמישהו החליט להחיל נורמות מוסריות ערכיות מעוותות ולשפוט את החייל שחרג מנהלים, על-פי הדין הפלילי ולהאשימו בהריגה. על כך הציבור מתקומם. ברור שלחבורה ה'טהרנית', ה'נאורה' בעיני עצמה, נוח להאשים את הציבור בהתבהמות, בחוסר הבנה ובהוכחה נוספת לעצמם, עד כמה הציבור צריך חינוך מחדש לערכים ההומניסטיים הנעלים של אותה קבוצה. אולם מי שאינו מגיע מתודעה נפשית מתנשאת, מי שבשבילו הציבור אינו חבורת בבונים (מנשקי קמעות ומזוזות?) שצריך לאלף, מבין שכאשר מעל 60% תומכים בחייל, זה נובע ממשהו שמציק להמון ולא מזה שכולם פה דאעש. הוא מבין שהציבור חש הזדהות עם חייל שנקלע לזירה מבצעית, שראה מחבל רוצח, אויב עמו, מנסה לרצוח את חבריו והגיב כפי שהגיב. הציבור מבין שלא ניתן להעמיד לוחם לדין על הריגת מחבל בזירה מבצעית, ושמלחמה באויב איננה מלחמה בגנבים. הרגשות הבריאים האלה קיימים בציבור הרחב, אבל נעלמו מראשי מערכת הביטחון ובוודאי שמראשי מערכת המשפט וזה פשר כל הקיטוב שאנחנו רואים פה. הקיטוב בין כלל הציבור לאליטה מנותקת.
|
|
הכותב הוא יו"ר 'חזון לאומי' – המרכז למנהיגות ציונית.
|
|
תאריך:
|
16/01/2017
|
|
|
עודכן:
|
16/01/2017
|
|
אריאל קלנר
|
על ערכים, מוסר ומשפט לאור מקרה אלאור אזריה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
היהודי הנצחי
|
19/01/17 04:51
|
|
ברגשי גאווה התפרסמה הודעת דוברת האוצר על הנפקה מוצלחת של 2.25 מייארד אירו, תוך ציון שההנפקה בוצעה "ברביות הנמוכות ביותר אי-פעם במטבע היורו" לרגע ניתן היה לחשוב שמדינת ישראל שילמה את הריבית הנמוכה ביותר בשוק זה ולא היא.
|
|
|
ההפגנות ההמוניות של התושבים ברחבי רצועת עזה בימים האחרונים בגלל מצוקת המחסור בחשמל משקפות את אחד הכישלונות הגדולים של תנועת חמאס בשלטונה ברצועת עזה מאז שהיא השתלטה עליה בכוח בשנת 2007 וגירשה ממנה את הרש"פ והעומד בראשה.
|
|
|
העיתונות המודפסת, הידועה גם כ"כפרינט", לוקה זה מכבר במחלה סופנית. את בשורת האיוב למותה הצפוי יש לייחס לשני עיתונים: "חדשות", שכבר מת, וישראל היום, שעוד חי ובועט.
|
|
|
המחוקק הגרמני אינו מסתפק בסתם עבירות של אדם מן היישוב - כתב ג'רום ק' ג'רום בשנת 1900 בספרו "שלושה בבומל". הוא חושב על המעשים הקיצוניים ביותר. מן הסתם, כאשר יבקר יום אחד בקרקס ויראה לוליינים, הוא ימהר להעביר חוק שיאסור לעמוד על הראש באמצע הכביש. 80 שנה מאוחר יותר אומר ג'ים האקר לרעייתו - בלשונם של אנתוני ג'יי וג'ונתן לין ב"כן, אדוני ראש הממשלה": אני נבחר בדמוקרטיה, ואך טבעי הוא שארצה למצוא חן בעיני הבוחרים.
|
|
|
כולנו יודעים כי אנחנו חלק ממערכת השמש, והשמש היא חלק מגלקסית שביל החלב; היא פצפונית קטנה מהגלקסיה.
|
|
|
|