|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

תולדות ההתיישבות היהודית בגליל (ב')

על-פי סקרים ארכיאולוגיים וחפירות שנערכו בגליל ע"י "רשות העתיקות", מתברר שאוכלוסיית יהודי הגליל בתקופה ההלניסטית הייתה מורכבת מצאצאי שארית הפליטה שהשאירו האשורים לאחר שהיגלו את השכבה העליונה של האוכלוסייה בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס
25/01/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: משה שי/פלאש 90]

הגליל בימי בית שני והמשנה (משלהי המאה ה-6 לפנה"ס עד המאה ה-4 לסה"נ)

על-פי סקרים ארכיאולוגיים וחפירות שנערכו בגליל ע"י "רשות העתיקות", מתברר שאוכלוסיית יהודי הגליל בתקופה ההלניסטית (333 - 63 לפנה"ס) הייתה מורכבת מצאצאי שארית הפליטה שהשאירו האשורים לאחר שהיגלו את השכבה העליונה של האוכלוסייה בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס, שאליהם הצטרפו מתיישבים מקרב הגולים שחזרו מבבל, לאחר הכרזת כורש מלך פרס מ-538 לפנה"ס, ומעודפי האוכלוסין מיהודה, שעברו לגליל, בעיקר בתקופת ממלכת החשמונאים (142 - 63 לפנה"ס).

שמעון קליין הביא בסיפרו "ארץ הגליל" שמות יישובים בגליל שליקט ממקורות יהודיים שונים. המקורות היהודיים מאשרים שהיישובים היהודיים בתקופה הפרסית גדלו כאשר עולים מבבל התיישבו בגליל. לאחר מכן החלה הגירה של עודפי אוכלוסין מיהודה לגליל. קליין הדגיש שאין לראות ברשימה שהביא רשימה מלאה, מאחר שהמקורות מהתקופה הם דלים.

השליטים ההלניסטים, התלמיים והסלווקיים הקשו על התיישבות עודפי האוכלוסין מיהודה בגליל אבל בתקופה שהגליל היה תחת השלטון של ממלכת החשמונאים האזור היה בעל רוב יהודי. אוכלוסיית הגליל גדלה ושגשגה והגיעה, לדעת החוקרים, ל-600,000 נפש.

ב-63 לפנה"ס נכבשה ממלכת החשמונאים ע"י רומי והפכה לוואסלית של רומי. שטחיה קוצצו אך הגליל נשאר בידיה עד לפרוץ המרד הגדול נגד השיעבוד הרומי בי-66 לס'. הרומים כבשו את הגליל והוא הפך לחלק מפרובינקיה יודיאה.

ערב המרד הגדול, ב-66 לס' היו בגליל, על-פי דיווחו של יוסף בן מתיתיהו, 204 ישובים. יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי מספר היישובים שנותרו כתוצאה מדיכוי המרד: מיכאל אבי יונה העריך, ב-1962, שהרומיים הרסו 8 יישובים. אבל, על-פי מחקר של חיים בן דוד מ-2008, הארכיאולגים זיהו 187 אתרים מהתקופה שלפני המרד. מסקנת הארכיאולגים היא ש-90% מהאתרים נותרו על תילם לאחר המרד, כלומר 168, והרומיים הרסו-שרפו 19 יישובים באזור הכפרים כבול ויודפת, ואת הערים מגדל (טריכאי) וערבה.

לאחר המרד הגדול התרחשו בגליל 2 תהליכים מנוגדים: מצד אחד הייתה בריחת פליטים מיהודה לגליל ומצד שני הייתה ירידה במספר היישובים היהודיים.

בדיון שנערך ב-1995, בהשתתפות טובי החוקרים העלה אהרן אופנהיימר את הסברה שהירידה במספר היישובים התרחשה בין 70 לס' ל-132 לס' כלומר, לאחר סיום המרד הגדול ועוד לפני פרוץ מרד בר - כוכבא. על-פי התזה שלו, הגליל היה פעיל בתקופת "פולמוס קיטוס", המרד שפרץ בגליל בהשפעת המרד בתפוצות נגד הקיסר טריאנוס בין השנים 115 - 117 לס', והתסיסה לא פסקה לאחר דיכוי המרד ע"י המצביא קיטוס, ונמשכה לאורך השנים. היא התבטאה בפעולות גרילה נגד השלטון הרומי מצד האוכלוסייה היהודית.

הקיסר אדריאנוס הגיב על הפעילות בגליל נגד שלטונו במדיניות דיכוי אכזרית: הוא יזם פעולות להלניזציה של ערי הגליל ציפורי וטבריה ע"י הושבת נוכרים בערים, העברת השלטון בערים לידיהם, ושינוי שמה של ציפורי לדיוקיסריה. בית הכנסת בטבריה הוסב למקדש אלילי ונבנו בערים הללו מוסדות בעלי אופי הלניסטי.
כמו-כן אדריאנוס יזם ניתוק הקשר בין הגליל לשומרון וליהודה באמצעות הקמת מחנות ללגיונות רומיים בלגיו, היא עותנאי, ובתל שלם (בסביבת בית שאן ) וסלילת כבישים לצורכי הצבא בין המחנה בלגיו לציפורי- דיוקיסריה ובין ציפורי לטבריה. לאורך הדרכים הוקמו ביצורים. התסיסה בקרב יהודי הגליל נגד פעולות אלה הביאה להגברת הפיקוח על הגליל ולמלחמת חורמה בפעולות הגרילה של היהודים. הגליל נפגע באופן חמור מפעולות הדיכוי עוד לפני פרוץ מרד בר כוכבא ויישובים רבים נהרסו. לדעת אופנהיימר עובדות אלה מסבירות מדוע הגליל לא מילא תפקיד משמעותי במרד בר- כוכבא אם כי מתנדבים הצטרפו למורדים ביהודה.

על-פי הערכתו של אבי יונה היו ערב מרד בר כוכבא ב-132 לס' בגליל 63 יישובים. לאחר מרד בר-כוכבא (132 - 135 לס') נותרו בגליל 56 ישובים יהודיים. כלומר, 7 ישובים נוספים נעלמו מעל המפה. לאחר המרד קולטים יישובי הגליל פליטים נוספים מיהודה.

בגליל התרכזה מרבית האוכלוסייה היהודית לאחר כשלון מרד בר- כוכבא, והמרכז הרוחני עבר לגליל מיבנה. הסנהדרין, עברה לאושא בגליל. מאוחר יותר עבר המרכז לשפרעם, לבית שערים ואחר כך לציפורי, שם נחתמה המשנה ע"י רבי יהודה הנשיא בשנת 200 לס'.

היישובים היהודיים שנותרו בגליל על-פי דן בהט היו: ברעם, גוש חלב, עלמה, סאסא, ספסופה, מירון, תקוע, בקע (פקיעין), כפר נבוריה, כורזין, כפר נחום, א- רמה, סכני, ארבל, עפרתה, נמרה (חרבת עמוד), אבלים, אושא, ציפורי,טבריה, חמת, שרונה, כפר כנה, חוסיפה, חן-סמורה, בית שערים, יפיע, שמעונה. (28 יישובים). ניתן להשלים את הרשימה מתוך רשימת היישובים בהם התיישבו משמרות הכהונה: מפשתה (פסוטה), צפת, בית חנניה, כפר יוחנה, צלמון, כבול, מעריה (מע'אר), מגדל, ערב (עראבה),כפר עוזיאל, יודפת, שיחין, בית לחם (הגלילית), נצרת, בית מעון, עילבו, כפר נמרה, כפר ממלח, כבול, מורנוניא, בית חכיה(21 יישובים. הרשימה אינה מלאה). בגליל שרדו כ-50 יישובים, ובארץ כולה כ-140.

רשות העתיקות ערכה סקר ארכיאולוגי מקיף על אזור של כ-300 קמ"ר במרחב ההתיישבות היהודית בגליל . מימצאי החפירות היו שבשלהי התקופה הרומית, כלומר במחצית השנייה של המאה ה- 3 לס' החל משבר חמור בהתיישבות הכפרית באזור. כפרים קטנים וגדולים רבים ניטשו, כולל יישובים בהם התגלו בתי הכנסת המרשימים. הסיבה לנטישה הייתה, לדעת דן בהט, הידרדרות המצב הביטחוני וההרעה במצבם של האיכרים בשל המלחמות בין רומי לפרסים והשתלטות תדמור על הארץ (260- 271 לס'). גם בין השנים 305 - 324 לס' שררה אנרכיה ברחבי האימפריה הרומית. השיפור במעמדה של הנצרות ב-313 הביא להחמרת מצבם של היהודים כאשר ב-315 החלו גזירות נגד היהדות.

הירידה במספר היישובים בגליל והתמעטות האוכלוסייה היהודית הייתה תהליך הדרגתי שנמשך כ-150 שנה וצבר תאוצה במאה ה-3 וה-4 לס'. בסוף התקופה הרומית (324 לס') נותרו בגליל התחתון המזרחי על-פי ממצאי הסקר הארכיאולוגי של עוזי לייבנר 26 יישובים כפריים. על-פי מחקרו של שמואל ספראי נותרו בגליל התחתון כולו 50 יישובים ובגליל העליון 12 יישובים. בראשית השלטון המצרי-בישאנטי היו בגליל 62 יישובים יהודיים בלבד.

תאריך:  25/01/2017   |   עודכן:  25/01/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברה הוא ספר מקסים המביא לילדים סיפור של ילד בכפר אתיופי לפני שנים רבות. הציורים בספר זה הם עיקר הספר והטקסט הוא עיטור לציורים. הספר מאפשר לילדי ישראל לחוות חוויה אחרת לא המוכרת להם אלא זו השונה הרחוקה שעל ברכיה גדלו זקני העדה. ילד שבמקום ללכת לבית הספר רועה את הצאן. ילד צעיר שתפקידו לגרש את הקופים המנסים לאכול את התירס בשדה שגודל בעמל רב ע"י אבי המשפחה ועוד. שהם סמיט ראיינה באמצעות בניו של אברה את אברהם הדובר אתיופית והביאה מעיקרי תחושותיו וזיכרונותיו בספר בצורה אותנטית ויפה.
24/01/2017  |  עפר דרורי  |   כתבות
השופטת: סמדר קולנדר-אברמוביץ, בית משפט השלום בנתניה
24/01/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
תפישת הביטחון האוטופיסטית של אנשי העלייה השנייה, שהשליטו ביישוב היהודי בארץ ישראל, לפני הכרזת העצמאות ובעשרים ותשע שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, תשתית מאקרו תרבותית חילונית, הייתה מבוססת על ההנחה שהציונות תכונן בארץ ישראל חברת מופת עברית. הם האמינו שערביי הארץ יקבלו בברכה חברת מופת זאת, ולא יתפתח סכסוך יהודי-ערבי. מכאן שלא תפרוצנה כלל מלחמות, אלא תקריות פה ושם, וזאת בניגוד לתחזיתו של מנהיג הימין הציוני, זאב ז'בוטינסקי. דברים אלה ניתחתי בשיחה השלישית שלי עם מנהל רשת א' של קול ישראל, אבישי פלחי, על ההכנות למלחמת העצמאות, בתוכנית "אקדמיה באלף" המשודרת ארבעה פעמים מדי שבוע, בימי ראשון ורביעי בשש בבוקר ובחצות.
23/01/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   כתבות
"כוח דומה מאוד לנדל"ן. הכל עניין של מיקום, מיקום, מיקום. ככל שאתה קרוב יותר למקור, כך עולה ערך הנכס שלך. בעוד מאות שנים, כשאנשים יראו את הסרטון הזה, את מי הם יראו מחייך בקצה התמונה?" (פרנסיס ג'יי אנדרווד, 'בית הקלפים').
23/01/2017  |  איציק וולף  |   כתבות
תחרות מצטייני המחשוב IT Awards רשמה השנה שיא של כל הזמנים: 287 פרויקטי מחשוב הוגשו לתחרות, ב-10 קטגוריות מקצועיות ומגזריות. מדובר בפרויקטים שבוצעו ביותר מ-50 ארגונים במשק - גדולים ובינוניים. הדבר מייצג פעילות שיא בתחום המחשוב הארגוני.
23/01/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il