|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
ניצן. אישר [צילום: תומר נויברג, פלאש 90] מצגר. עונש חריג לקולא [צילום: פלאש 90] הכהן. יאשר או ישלח לבית המשפט העליון?

ניתוח News1 ופסקי דין קודמים מובילים למסקנה:

לא לאשר את ההסדר עם מצגר

3.5 שנות מאסר על שוחד של 5 מיליון שקל שנטל הרב הראשי לישראל במסגרת תעשיית שחיתות חובקת עולם - זהו עונש מגוחך, שאינו עומד בקני המידה של החקיקה והפסיקה. השופט משה יועד הכהן צריך לדרוש מהמדינה הסברים משכנעים, ואם לא יקבל אותם - לגזור על מצגר עונש ראוי
29/01/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
איתמר לוין
השופט של מצגר

כאשר פורסם בשבוע שעבר הסדר הטיעון עם הרב יונה מצגר, שבמרכזו 3.5 שנות מאסר, תגובתו המיידית של הח"מ מטה הייתה שזהו הסדר שעל גבול הסבירות. המשכנו ובדקנו את הפסיקה ואת הענישה המקובלת, וכעת מסקנתנו התחזקה והיא חד-משמעית: מדובר בהסדר פסול - שנעשה באישורו של פרקליט המדינה, שי ניצן (משום מה לא התבקש אישורו של היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט) - ובית המשפט צריך לדחות אותו.

נחזור תחילה אל היסוד - עד כמה עבירת השוחד חמורה. פסקי דין רבים מספור עוסקים בה, והיו שופטים שהגדירו אותה כ"אבי אבות הטומאה של השחיתות הציבורית". בעניינו של צבי בר - פרשת השוחד האקטואלית ביותר שהגיעה לשולחנו של בית המשפט העליון - כתב השופט עוזי פוגלמן:

"על הערך החברתי המוגן שנפגע כתוצאה מביצוע עבירת שוחד דומה שאין צריך להכביר במילים. עבירת השוחד נועדה להבטיח את פעולתו התקינה של המינהל הציבורי, להגן על מעמדו של המינהל הציבורי בעיני הציבור ועל האמון שהציבור רוחש לו. כבר נקבע כי עניינן של עבירות השוחד הוא בהפרה עמוקה של היסודות הבסיסיים עליהם נשען המינהל הציבורי בפעולתו. יסודות אלה מושתתים על קיום חובה לפעול בכל מצב מתוך ראיית האינטרס הציבורי וטובת האזרחים, ולהימנע משימוש פסול בהענקת טובות הנאה כאמצעי לרכישת כוח שלטוני. עבירות השחיתות... מקעקעות את אמון האזרח במנהיגיו, ואת בטחונו בטוהר שיקוליהם. עבירות השוחד והשחיתות פוגעות פגיעה רחבת היקף ביחסי השלטון והאזרח, ובמבנה החברתי כולו".

ת"פ 21629-10-15, מדינת ישראל נ' יונה מצגר / כתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון
כתב אישום נגד הרב יונה מצגר: יודה בקבלת שוחד ב-5 מיליון שקל ובעבירות נלוות
ת"פ 21629-10-15, מדינת ישראל נ' יונה מצגר / הודעה על הסדר טיעון
פרטי הסדר הטיעון עם הרב יונה מצגר, שיודה בקבלת שוחד ב-5 מיליון שקל

גזל אוכל מפיהם של רעבים

חפיפה לא מפתיעה
באופן לא מפתיע, קיימת חפיפה בין מי שנתנו למצגר רבבות דולרים ויותר, לבין מי שהוא הפנה למסלול גיור מהיר בלוס אנג'לס. מן הסתם, המשחדים גם לא הפסידו מכך שיכלו להשוויץ בקשריהם עם הרב הראשי. מצגר מכר את משרתו, את מעמדו, את הרבנות, את ההלכה, את שמה של המדינה. זה הרבה יותר חמור ממה שעשו ראשי ערים או עובדי מדינה בכירים

כעת נראה מהי הענישה המקובלת בבית המשפט העליון על עבירה זו. הטבלה המצורפת מראה בצורה ברורה וחד-משמעית, כי עונשו המוסכם של מצגר חורג לקולא בצורה שלא תיאמן מן הענישה במקרים אחרים וחמורים פחות. הבה נזכיר: מדובר שמי שהיה הרב הראשי לישראל, האדם שעמד בראש מערך השירותים הדתיים לציבור היהודי, מי שמקומו היה בשורה הראשונה בכל האירועים הממלכתיים, מי שממלא את התפקיד במשך עשר שנים – התקופה הארוכה ביותר בשירות הציבורי.

נמשיך ונזכיר: מצגר מודה בכך שניהל תעשיית שוחד חובקת עולם. על-פי הודאתו, הוא ניצל את מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל, במשך רוב כהונתו, על-מנת לשלשל לכיסו שוחד במיליוני שקלים. לשם כך, השתמש מצגר בכל אמצעי אפשרי: גיורים, חתונות, "חאלקה", אפילו ניחום אבלים וכתיבת ספר תורה. הוא נטל עשרות אחוזים מתוך תרומות לעמותות, כאשר התורמים משערים – באופן טבעי – שכל כספם מופנה לנזקקים. בכך הוא גזל אוכל מפיהם של רעבים שבאו לבית התבשיל בבני ברק, גזל כסף ממי שנזקקו לו כדי לפרוע חובות לשוק האפור. התירוץ שלו, אגב, היה שבלעדיו לא היו התרומות מתקבלות כלל; זה כמובן לא מפחית במאומה את חומרת המעשים.

מדוע בעצם נתנו אותם משחדים – כולם אנשי עסקים אמידים ומעלה, רובם אוליגרכים – את השוחד למצגר? למה היה להם כל כך חשוב שהוא ישתתף באירועים שארגנו? תרשו לי לשער, שהם ראו בכך השקעה. באופן לא מפתיע, קיימת חפיפה מלאה בין מי שנתנו למצגר רבבות דולרים ויותר, לבין מי שהוא הפנה למסלול גיור מהיר בלוס אנג'לס. מן הסתם, המשחדים גם לא הפסידו מכך שיכלו להשוויץ בקשריהם עם הרב הראשי לישראל. מצגר מכר את משרתו, את מעמדו, את הרבנות, את ההלכה, את שמה של המדינה. זה הרבה יותר חמור ממה שעשו ראשי ערים או עובדי מדינה בכירים.

גם הסכום הוא יוצא דופן בכל קנה מידה. מצגר מודה שקיבל שוחד ב-5 מיליון שקל, מתוכם 3 מיליון שקל נכנסו לכיסו ועוד 2 מיליון שקל הלכו לנהגו-שותפו, חיים אייזנשטט. מבחינת עבירת השוחד, הקובע הוא הסכום המקורי שקיבל מצגר – והוא אחד הגבוהים ביותר בתולדות משפטי השחיתות בישראל. לשם השוואה: צבי בר קיבל 1.9 מיליון שקל; אהוד אולמרט הורשע ב-60,000 שקל. מצגר גם לא יכול לטעון לנסיבות מקלות כגון מצוקה (כמו אורי שטרית), תרומה מיוחדת לחברה (כמו בר) או גיל מתקדם (שוב, כמו בר). הפסיקה אף קובעת בצורה חד-משמעית, כי ככל שהאדם המושחת בכיר יותר - עונשו צריך להיות חמור יותר.

נסכם: מדובר בנוטל שוחד בכיר ביותר, בסכום גבוה מאוד, במעשים דוחים ביותר, בתקופה ארוכה מאוד. היינו מצפים שגם עונשו יהיה חמור ביותר, או לפחות חמור מאוד.

במקום זה, אנחנו מקבלים עונש מגוחך – והעובדה שמצגר מודה אינה עילה מספקת לכך. חזרו-נא לטבלה. דן כהן, שגם הוא עשה הסדר טיעון לאחר שנמלט מן הארץ כדי שלא ניתן יהיה למצות את הדין עימו, נשלח לשש שנות מאסר על שוחד בהיקף דומה (1.4 מיליון אירו הם כיום 5.6 מיליון שקל). ד"ר אברהם דותן, רופא הקנביס, נשלח ל-46 חודשים במסגרת הסדר טיעון, לאחר שהודה בקבלת שוחד בסך 344,000 שקל; גם אצלו וגם אצל מצגר היו עבירות נוספות.

האם הוא מרוויח 2 מיליון שקל?

לפחות עשר שנים
אם עונשו של מצגר היה נגזר מהענישה שקבע בית המשפט העליון, הוא היה צריך להישלח לפחות לעשר שנות מאסר – וזה אחרי ההנחה תמורת הסדר הטיעון. אם מהנדס העיר ירושלים נשלח לשבע שנים על 1.4 מיליון שקל לאחר ניהול משפט, כמה צריך לקבל הרב הראשי על 5 מיליון שקל? ואם ראש עיריית ירושלים נשלח לשנה וחצי על 60,000 שקל לאחר ניהול משפט, מה העונש הראוי לאדם בכיר עוד יותר שנוטל 5 מיליון?

אם עונשו של מצגר היה נגזר מהענישה שקבע בית המשפט העליון, הוא היה צריך להישלח לפחות לעשר שנות מאסר – וזה אחרי ההנחה תמורת הסדר הטיעון. אם מהנדס העיר ירושלים נשלח לשבע שנים על 1.4 מיליון שקל לאחר ניהול משפט, כמה צריך לקבל הרב הראשי על 5 מיליון שקל? ואם ראש עיריית ירושלים נשלח לשנה וחצי על 60,000 שקל לאחר ניהול משפט, מה העונש הראוי לאדם בכיר עוד יותר שנוטל 5 מיליון?

נעיין-נא גם בצד הפיסקלי של ההסדר. מצגר ישלם 5 מיליון שקל: חילוט של 2 מיליון שקל, קנס של מיליון שקל ו-2 מיליון שקל למס הכנסה. לפי כתב האישום המקורי, נותרו בידיו 7 מיליון שקל (לא 3 מיליון שקל כפי שנאמר בהסדר). אני מניח, שהמדינה לא כתבה את הסכום הזה סתם כך, בלי שהיו לה ראיות. זה אומר, שלכל הפחות מצגר לא יוצא מופסד בצד הכספי – ואולי הוא אפילו מרוויח 2 מיליון שקל. בהקשר זה כדאי לשים לב לסעיף בהסדר הקובע, כי מצגר יוכל לגייס 2 מיליון שקל ולפדות את דירת בנו בירושלים, אותה אמורה המדינה לחלט. מותר לתהות, מהיכן יגויס סכום זה כאשר הוא בכלא.

השורה התחתונה היא, שמדובר בהסדר בלתי סביר בעליל, שאינו עולה בקנה אחד עם החוק, הפסיקה, האינטרס הציבורי ועקרונות הגמול וההרתעה שביסוד הענישה. ראוי שהשופט משה יועד הכהן ידרוש מהמדינה הסברים מפורטים, ואם הללו לא יניחו את דעתו – אל לו לאשר את ההסדר. ייכבדו הפרקליטות ומצגר, ויניחו את הסוגיה בערעור לפתחו של בית המשפט העליון. נראה מה יאמרו השופטים שגזרו עונשים חמורים בהרבה על נאשמים בכירים פחות שקיבלו הרבה פחות.

מעבר לתיק הנקודתי, ראוי שבית המשפט העליון ידון מחדש בצורה עקרונית בנושא תפקידם של השופטים כאשר מוגשים להם הסדרי טיעון. ההלכה המנחה נקבעה לפני 25 שנה, ומאז הצטבר ניסיון רב המצדיק בחינה מחודשת. אין חולק על כך שמדובר בהליך הכרחי, שבלעדיו המערכת לא תתפקד. אך דומה שראוי שהעליון ישאל האם יש להתייחס לכל הסדרי הטיעון באותה צורה. למשל: האם דינו של הסדר עם נהג כדינו של הסדר עם רוצח? האם דינו של הסדר עם אזרח מן השורה כדינו של הסדר עם איש שלטון מושחת? תיק מצגר בהחלט מתאים לדיון שכזה.

הענישה על קבלת שוחד
המורשע
התפקיד
סכום השוחד
העונש
הערות
יונה מצגר
הרב הראשי לישראל
5 מיליון שקל
42 חודשי מאסר
הסדר טיעון שטרם אושר
אהוד אולמרט
ראש עיריית ירושלים
60,000 שקל
18 חודשי מאסר

צבי בר
ראש עיריית רמת גן
1.4 מיליון שקל
שלוש שנות מאסר
בשל גילו ותרומתו לחברה
אברהם דותן
מנהל יחידה בביה"ח וולפסון
344,000 שקל
46 חודשי מאסר
הסדר טיעון. כולל עבירות בתחום הבריאות
דוד ואנונו
מנהל יחידה ברשות המיסים
300,000 שקל
שש שנות מאסר

דן כהן
דירקטור בחברת החשמל
1.4 מיליון אירו
שש שנות מאסר
הסדר טיעון לאחר שנמלט הארץ
אורי שטרית
מהנדס העיר ירושלים
1.4 מיליון שקל
שבע שנות מאסר

אלי שמחיוף
סגן ראש עיריית ירושלים
120,000 שקל
18 חודשי מאסר

תאריך:  29/01/2017   |   עודכן:  29/01/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לאשר את ההסדר עם מצגר
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
29/01/17 10:40
 
לאורי
30/01/17 18:44
2
ייחודי
29/01/17 11:42
3
רחובות
29/01/17 12:36
4
ארי כספי
29/01/17 13:42
5
אלטע קאקער
29/01/17 15:02
6
ב.ניצן
29/01/17 16:51
7
התמים השואל
29/01/17 17:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
פרקליטות המדינה הגישה ערעור על קולת עונשו של נאשם ימים אחדים לפני שחרורו מהכלא, ועד שהתיק הגיע לדיון בבית המשפט העליון - האיש כבר שוחרר. בשל כך החליט בית המשפט העליון (יום ב', 23.1.17) לדחות את הערעור.
24/01/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: סמדר קולנדר-אברמוביץ, בית משפט השלום בנתניה
24/01/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: יוחנן כהן, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע
17/01/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בית המשפט העליון העלים את שמה של שופטת מהחלטה של הנשיאה מרים נאור (יום א', 15.1.17), למרות שזהותה של השופטת הייתה הגורם המרכזי לאותה החלטה. בדיקת News1 העלתה, כי מדובר ככל הנראה בסגנית נשיא בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור.
16/01/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הממצאים על ההתערבות הרוסית בבחירות לא מעניינים את טראמפ מדוע מדביקים דווקא לטראמפ סיפורי נשים לשלי יחימוביץ' יש עבר של השמצות סרק התקשורת פוגעת בעצמה בטיפול בנתניהו מדוע הציבור מוכן להאמין לבדיות על פושעים שי ניצן מבלף מתוך הרגל
13/01/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי  
שי ניצן שוב מנסה לטרפד את עבודת נציבות הביקורת  /  איתמר לוין
3.5 שנים במשמורת - ללא צורך  /  איתמר לוין
להציב גבול לסיוע למי שאינו מיוצג  /  איתמר לוין
"שאני לא אהיה פסיבי"  /  איתמר לוין
"אני לא יכול לנחש"  /  איתמר לוין
דוד הנציב  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il