|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

חוק ההסדרה ותפקיד המערכת המשפטית

חשוב להדגיש שההימנעות מהחלת החקיקה הישראלית באזור לאורך השנים נבעה גם ממניע חשוב נוסף והוא חוסר הרצון להחיל באופן מלא ושוויוני את החקיקה הישראלית על כל תושבי האזורים הללו
09/02/2017  |   פנינה שרביט-ברוך   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
פינוי עמונה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

משטר דמוקרטי
ההשקפה הדמוקרטית מכירה בקיומם של חילוקי דעות בין בני אדם ורואה אותם כלגיטימיים. יישובן של מחלוקות אלה במשטר הדמוקרטי נעשה בדרכי שלום ותוך שמירה על כללי משחק מקובלים, אשר כוללים בחירות דמוקרטיות, שלטון חוק, הפרדת רשויות, קבלת החלטות על-ידי רוב ושוויון פוליטי ומשפטי.

החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה והשומרון, התשע"ז - 2017, הידוע בכינויו חוק ההסדרה, נחקק על-ידי הכנסת ב-6 בפברואר 2017. זאת למרות אמירות ברורות של היועץ המשפטי לממשלה שהחוק אינו חוקתי וכי לא יגן עליו בבג"ץ. התומכים בחוק מציגים את החוק כ"תיקון עוול מחפיר כלפי תושבי יהודה והשומרון". מתנגדיו מגדירים אותו כ"חוק גזל בלתי חוקי ובלתי מוסרי". אין ספק שכנגד החוק יוגשו עתירות לבג"ץ והכרעה על גורל החוק תעבור לפסים שיפוטיים. יש להניח כי אם בג"ץ יפסול את החוק תועלה ביקורת קשה נגד בית המשפט, אשר יוצג כגורם המפריע לממשלת ישראל ולכנסת ישראל לממש מדיניות המשקפת את רצון הרוב במדינה, באופן שהוא בלתי דמוקרטי. הדיון סביב חוק ההסדרה וסביב המעורבות של המשפטנים בשירות הציבורי ובית המשפט בהכרעה לגבי גורלו של חוק זה הוא דיון חשוב אשר נוגע בסוגיות בסיסיות לגבי אופיה ומהותה של המדינה.

על הבעייתיות המשפטית של חוק ההסדרה נכתבו כבר חוות דעת לא מעטות, כולל ניתוח מפורט של היועץ המשפטי של וועדת החוקה של הכנסת 1 בנוסף פורסמה חוות דעת תמציתית של היועץ המשפטי לממשלה 2 ביחס להצעת החוק, בה נקבע כי אי-החוקיות של ההצעה, אשר לקידומה עלולות להיות השלכות משמעותיות בזירה הבינלאומית, מבחינה מדינית ואף משפטית, באה לידי ביטוי במספר היבטים:

1. ההסדר המוצע עומד בסתירה לחובת המפקד הצבאי באזור יהודה ושומרון להגן על קניינה של האוכלוסייה הפלשתינית באזור, בהיותו הסדר של הפקעה אסורה של זכויות קניין ושלילת מקרקעין מבעליהם החוקיים.

2. לפי המשפט הבינלאומי, ישנה מגבלה על מדינה מלהחיל את חוקיה ביחס למקרקעין המצויים מחוץ לשטחה. בעל הסמכות לחוקק ביהודה ושומרון הוא מפקד כוחות צה"ל באזור.

3. החוק קובע הסדר אשר משנה באופן מהותי מדיני המקרקעין הנוהגים באזור יהודה ושומרון ומהמדיניות הנוגעת לאדמות מדינה. מדיניות אשר נובעת מאותה חובת ההגנה מוגברת על קניין הפרט.

4. החוק המוצע מבקש להכשיר בדיעבד ובאופן גורף בנייה בלתי חוקית.

מניע חשוב

מדובר בחוק אשר סוטה לחלוטין מהגישה שאומצה מאז 1967 לגבי שטחי יהודה ושומרון של הימנעות מהחלת החקיקה הישראלית באופן ישיר בשטחים אלה. החוק הוא בעייתי מבחינת המשפט הבינלאומי. הוא צפוי לגרור תגובות קשות בזירה הבינלאומית ועשוי להאיץ קיומם של הליכים שיפוטיים פליליים בסוגיית ההתנחלויות בבית הדין הפלילי הבינלאומי, שכבר מנהל בחינה של הנושא. החוק למעשה פוגע בטענות ההגנה העיקריות של ישראל בהליכים כאלו, קרי שאין מדובר בהעברת תושבים על-ידי הממשלה אלא ביוזמה עצמאית של אזרחים ושאין בהתנחלויות משום פגיעה בתושבים הפלשתינים המתגוררים באזור.

אולם חשוב להדגיש שההימנעות מהחלת החקיקה הישראלית באזור לאורך השנים נבעה גם ממניע חשוב נוסף והוא חוסר הרצון להחיל באופן מלא ושוויוני את החקיקה הישראלית על כל תושבי האזורים הללו. יש לזכור בהקשר זה, כי בעקבות החלת החוק הישראלי במזרח ירושלים ב-1967 ניתנה האפשרות לכל התושבים הפלשתינים שם לבקש אזרחות ישראלית. בקשה שלא נוצלה על ידיהם. בנוסף, כל תושבי מזרח ירושלים נהנים מהזכויות שמקנה המעמד של תושב ישראלי וחלים עליהם כל חוקי מדינת ישראל, לרבות ההגנות החוקתיות על זכויות האדם שלהם. חוק ההסדרה מנסה למעשה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כלומר להחיל חקיקה ישראלית במישרין על שטח האזור, אך לא רק שאין הוא מעניק במסגרת חקיקה זו זכויות שוות לכל תושבי האזור - יהודים ופלשתינים כאחד - אלא שהוא מעניק במסגרתה זכויות רק לתושבים היהודים על חשבונם הישיר של התושבים הפלשתינים. מצדדי החוק טוענים כי בכך משתווה מעמדם של המתיישבים באזור למעמדם של אזרחי המדינה, אולם ברור כי זוהי טענה חסרת בסיס. ברור כי אי-אפשר לקבוע חקיקה ישראלית לפיה אפשר יהיה ליטול את המקרקעין של תושבים מסוג א' כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית עלייה של תושבים מסוג ב', וזאת גם אם תושבים אלה נהנו לאורך השנים מהסכמות שבקריצה מטעם גורמים רשמיים כלשהם.

הבעייתיות בחוק אינה בעייתיות משפטית פורמליסטית אלא מדובר בפגמים מהותיים ביותר. החלת חקיקה באופן מפלה ובלתי שוויוני, אשר פוגע באופן מובהק באוכלוסייה אחת על-מנת להיטיב עם אוכלוסייה אחרת, מנוגדת לערכים הבסיסיים שעליהם הושתתה מדינת ישראל הנובעים מהגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

בהקשר זה ראוי להתייחס לטענה שנשמעת לאחרונה תדיר לפיה המשמעות הבלעדית של משטר דמוקרטי היא יישום הרעיון של שלטון הרוב. לפי גישה זו, מרגע שממשלה נבחרה על-ידי רוב העם יש להניח לה לממש את מדיניותה, או אם להשתמש בביטוי השגור לאחרונה, יש להניח לה למשול. כאשר מונחים חסמים על-ידי יועצים משפטיים או על-ידי בית המשפט, המונעים מהממשלה לממש את רצון הרוב, מדובר בצעדים בלתי דמוקרטיים, שנובעים מניסיון של האליטות הישנות לשמר את כוחן ולאפשר את המשך היישום של תפיסת עולמן.

הפרת רשויות

גישה זו מבוססת על טעות בהבנת המשמעות הבסיסית של המשג דמוקרטיה. בבסיס הדמוקרטיה נכלל אומנם העיקרון של הכרעת הרוב. עם זאת, הכרעת הרוב חייבת להלום את עקרונות הדמוקרטיה, ובראשם את עקרון ההגנה על זכויות המיעוט ועל זכויות האדם וחירויותיו. ההשקפה הדמוקרטית מכירה בקיומם של חילוקי דעות בין בני אדם ורואה אותם כלגיטימיים. יישובן של מחלוקות אלה במשטר הדמוקרטי נעשה בדרכי שלום ותוך שמירה על כללי משחק מקובלים, אשר כוללים בחירות דמוקרטיות, שלטון חוק, הפרדת רשויות, קבלת החלטות על-ידי רוב ושוויון פוליטי ומשפטי. ראוי גם לציין כי שמירה על הערכים הבסיסיים של הדמוקרטיה, כולל ערכים של הפרדת הרשויות, שלטון החוק, הזכות לשוויון וחופש הביטוי אינם מתנגשים עם אופיה "היהודי" של המדינה, אלא למעשה מבטאים גם את מהותה זו של המדינה.

משמעות הדברים היא כי ממשלה שנבחרה על-ידי רוב הציבור יכולה ואמורה לממש את המדיניות שלשמה נבחרה, אולם אסור לה לעשות זאת תוך סטייה מן העקרונות האמורים שעומדים בבסיסה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הנחת המוצא היא כי מי שנבחר בבחירות דמוקרטיות יכבד את כללי המשחק הדמוקרטים ולפיכך אכן ראוי שבתי המשפט יגלו איפוק שיפוטי. עם זאת, יש גם מקרים בהם מי שנבחר באופן דמוקרטי נוקט בדרך פעולה אשר פוגעת ביסודות השיטה שהעלתה אותו לשלטון. כך נוהג למשל ארדואן שנבחר בבחירות דמוקרטיות בטורקיה וכיום פועל בשיטתיות להשתקת כל ביקורת נגדו, כולל בדרך של מעצר עיתונאים וסגירת כלי תקשורת.

במילים אחרות, עצם העובדה שהנהגה נבחרת בבחירות דמוקרטיות וחופשיות אין משמעה כי ניתן לסמוך עליה באופן מלא לשמר את הערכים הבסיסיים של המדינה. לשם כך נחוצה מערכת של איזונים ובלמים, אשר כוללת גם פיקוח פרלמנטרי, אך גם פיקוח של משפטנים בתוך המערכת הממשלתית וכן ביקורת שיפוטית, שתפקידם לרסן את השלטון אם ינסה לכרסם בערכים הללו.

לפיכך, בעוד שנכון וראוי לנהל דיון לגבי גבולות ההתערבות המשפטית ולגבי מיקומו של הקו העובר בין החלטות שלטוניות, שהן בבחינת מימוש מדיניות לגיטימית, לבין החלטות, שיש בהן פגיעה בערכים מוגנים של הדמוקרטיה, זוהי טעות לראות בכל התערבות משפטית התערבות במימוש הרצון של העם, וכפועל יוצא מהלך אנטי דמוקרטי. להפך, ההתערבות המשפטית, ובמקרים המתאימים גם ההתערבות השיפוטית, בהחלטות שלטוניות שחוצות את הקו האמור ופוגעות בערכים הבסיסיים של הדמוקרטיה, היא מהלך שנועד להגן על הדמוקרטיה. בהתאם, ניסיונות להחליש את המשפטנים ואת בית המשפט, כדי למנוע מהם לממש תפקיד זה, הם סכנה ממשית להמשך קיומה של הדמוקרטיה הישראלית בטווח הארוך.

לאור האמור לעיל, ההתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה לחוק ההסדרה מהווה מימוש של תפקידו הבסיסי להבטיח כי הממשלה מתנהלת בהתאם לשלטון החוק ולערכים הדמוקרטיים שאסור לה לסטות מהם. סביר להניח שגם בית המשפט העליון ינקוט בגישה דומה מטעמים דומים. זוהי טעות והטעיה להציג עמדות אלו כמתנגשות עם מימוש זכותו של הרוב לקבוע את המדיניות הרצויה או כשימור עולם ערכים השייך ל-"אליטה" הישנה המסרבת לשחרר את שליטתה. מדובר בעמדות שהן חיוניות להמשך שימורה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית כפי שהוגדרה על-ידי מייסדיה במגילת העצמאות.

הערות

תאריך:  09/02/2017   |   עודכן:  09/02/2017
פנינה שרביט-ברוך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק ההסדרה ותפקיד המערכת המשפטית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דר יוסף טילס
9/02/17 14:35
2
חוק ההסדרה
9/02/17 14:44
 
דר יוסף טילס
9/02/17 16:08
3
שפרירית
9/02/17 18:12
4
אהוד פרלסמן
11/02/17 12:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקרב על עמונה
שמור נא לי א-לי הטוב... אל נא תעקור נטוע /אל תשכח את התקווה השיבני ואשובה/אל הארץ הטובה/שמור א-לי על זה הבית / על הגן, על החומה/מיגון, מפחד פתע וממלחמה (נעמי שמר, "על הדבש ועל העוקץ")
08/02/2017  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
בעקבות הרס עמונה, אל מול הפגנת מרי מינורית מצד המגורשים המלווה בכאב, השפלה עצמית, שתוף-פעולה והתקפלות מול עריצוּת המִעוּט,
07/02/2017  |  איתן אראל  |   מאמרים
אין טעם לתקוף את בג"ץ. בג"ץ נתן לממשלת "הימין" את כל הזמן שבעולם כדי שתפתור את בעיית ההתיישבות על קרקע ערבית שיש הטוענים שהיא פרטית. אבל, ממשלת "הימין":
07/02/2017  |  רון בריימן  |   מאמרים
טעות יסוד של מנהיגי התנועה הציונית ומדינת ישראל, מאז ראשית ההתיישבות בארץ ישראל בשנות השמונים של המאה ה-19, ועד היום, וטעות יסוד של ראשי מערכות הביטחון שלנו, נעוצה בעובדה שהם פֵרשו את הסכסך היהודי-ערבי רק במונחים לאומיים ומדיניים. לא מעט אנשי אקדמיה חיזקו טעות זאת בעזרת טקסטים שוליים של אינטלקטואלים ערביים כנג'יב עזורי שפרסם ספר ב-1905 ספר בשם "התעוררות הלאומיות הערבית".
06/02/2017  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   כתבות
כך כתבתי כאן באתר, "שחור על גבי עיתון", כאשר בית המשפט העליון, לטעמי בחוסר שיקול דעת, דרש ממתיישבי עמונה לחתום על תצהיר שבו יתחייבו שלא להתנגד לפינוי:
06/02/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הקרב על עמונה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
העת לקבלת החלטות  /  אודי דקל, עומר עינב
לאט אבל בטוח: צמיחת יחסי ערב הסעודית וסין   /  יואל גוז'נסקי
טראמפ, ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית   /  ארי הייסטין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il