|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
דנציגר. התלבטות רבה [צילום: פלאש 90] ניצן. יו"ר הארגון [צילום: תומר נויברג, פלאש 90] אגמי-כהן. בלי אובייקטיביות [צילום: מן הטלוויזיה]

דנציגר וברון, ניצן והפרקליטים, ברכה ואגמי-כהן

שווים יותר בפני החוק

מי שמבקש לדעת מדוע אמונו של הציבור ברשויות האכיפה והמשפט הולך ויורד, כדאי שישים לב לנטייה של בכירים ברשויות אלו להעניק לעצמם יחס מקל שאינו ניתן לאף אזרח מן השורה. שלוש דוגמאות מהימים האחרונים מיטיבות לתאר מצב מסוכן זה, העלול להוביל לאנרכיה
26/02/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות

כיצד זה מצליח רוצח כמו רומן זדורוב לזכות לתמיכה של מאות אלפים המשוכנעים שהוא חף מפשע, למרות שלושה פסקי דין בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון? אחת הסיבות העיקריות: חוסר אמון הולך וגובר של הציבור במערכות האכיפה והשפיטה. לחלק מחוסר האמון הזה אין סיבה, אבל המערכות בהחלט קנו ביושר לפחות חלק אחר שלו. ואין ספק, שכאשר בכירים באותן מערכות מתנהגים כאילו השוויון בפני החוק אינו חל עליהם, הבעיה רק מחמירה - ועלולה לדרדר את ישראל כולה לאנרכיה. הנה דוגמאות מן הימים האחרונים.

בית המשפט העליון
ברון. עוקפים את הפסיקה [צילום: אסף אלבוחר]

מה צריך לעשות
צה"ל צריך לקבוע כללים ברורים להריסה/איטום של בתי מחבלים, כאלו שיביאו בחשבון את דעת הרוב של בג"ץ. ואז יש לקוות שמישהו יעתור נגדן, ושהרכב שופטים שיכבד את ההלכה הפסוקה יקבע שהן תקפות ומחייבות

תקנה 119 לתקנות ההגנה לשעת חרום מאפשרת לצבא להרוס את בתיהם של מחבלים ובני משפחותיהם. בג"ץ כבר הכריע שברמה העקרונית זוהי תקנה חוקית, ולצד זאת – הורה לכוחות הביטחון ליישם אותה בצורה מידתית ורק אם ברור שצעד זה מהווה הרתעה של ממש. הנשיאה מרים נאור אף דחתה בקשה לדון שוב בנושא בהרכב מורחב.

זה לא מעניין את שופטי בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, יורם דנציגר וענת ברון. הם מתנגדים עקרונית להריסת בתים – וזו כמובן זכותם. אבל הם מנסים למנוע אותה כמעט בכוח – וזה כבר אסור אפילו להם. כי הפסיקה של בג"ץ מחייבת את כולם, כולל – ובעצם: בראש ובראשונה – את שופטיו-שלו. אז מה הם עושים? מחפשים מתחת לאדמה נימוקים נקודתיים נגד ההריסה במקרים ספציפיים.

כפי שפרסמנו כאן, דנציגר וברון ישבו יחדיו בשבוע שעבר בהרכב שדן בעתירה נגד איטום דירתו של המחבל שביצע בחודש ינואר את פיגוע הדריסה בשכונת ארמון הנציב ורצח ארבעה צוערים. בסופו של דבר הם דחו את העתירה, אך חשוב מאוד לשים לב לנימוקיהם. דנציגר אומר שהייתה לו התלבטות רבה, משום שבדירה מתגוררים גם ארבעת ילדיו של המחבל, אך הוא החליט לאשר את האיטום משום שהם יוכלו לעבור לדירת הוריו, באותו בניין. ואילו ברון אומרת, שבמקרה הזה האיטום מוצדק, כי הוכח שבני המשפחה ידעו על הכוונות הרצחניות של המחבל.

מה זה אומר? שאם לילדים לא היה לאן לעבור בצורה מיידית – דנציגר היה מונע את ההריסה. שאם השב"כ לא היה מוכיח שהמחבל שיתף את אשתו בתוכניותיו – ברון הייתה מונעת את ההריסה. פעם דיברו על חוקים עוקפי בג"ץ; פה יש לנו שופטים עוקפי בג"ץ. במקום בית משפט, קיבלנו בית שופטים. שלא לדבר על העיוורון ויפי-הנפש המתעלמים מהמציאות בה אנו חיים (ואשר עליה עמד היטב נעם סולברג, השופט השלישי בהרכב).

אם פוליטיקאים – במיוחד מן הימין – היו עושים תרגילי לוליינות שכאלו, הארץ הייתה רועשת: פגיעה בבית המשפט! זלזול בשלטון החוק! סכנה לדמוקרטיה! אבל כאשר שופטים עושים זאת, במה שנראה כהטיה פוליטית שמאלה – זה עובר לגמרי בשקט. אז למה שהאזרח מן השורה יאמין לבית המשפט?

הפרקליטות
נכנעו לבריונים [צילום: דודי ועקנין, פלאש 90]

מה צריך לעשות
אם הממשלה מפוחדת מדי, הכנסת צריכה לקחת את העניינים לידיה: להחזיר את הביקורת המערכתית לנציבות ולבטל את החלטת הממשלה על הייצוג הפרטי של הפרקליטים.

בשבוע שעבר קיים נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, שימועים לפרקליטים הטוענים שהם עלולים להיפגע מהדוח על יחסי הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית. פרקליטים אלו מיוצגים בידי עורכי דין מהמגזר הפרטי – על חשבוננו. מדובר לפחות בשניים מבכירי הסניגורים הפליליים: רועי בלכר ועופר ברטל, שמן הסתם שכרם משקף את מעמדם.

אין לזה אח ורע בכל השירות הציבורי: המדינה מממנת עורכי דין פרטיים בהליך הנוגע לעבודתו של עובד הציבור. אפילו נבחרי ציבור שמופיעים בפני ועדות חקירה ממלכתיות, משלמים מכיסיהם לעורכי דינם, ואז יכולים לבקש ואולי לקבל החזר חלקי לפי תקרות קבועות. אבל לפרקליטים – מגיע הכל. זה היה אחד התנאים שלהם לשיתוף פעולה עם נציבות הביקורת, ולמרבה הצער איילת שקד והמנכ"לית שלה, אמי פלמור, נכנעו לשי ניצן (היו"ר בפועל של ארגון הפרקליטים) ולחבורתו החצופה והבריונית.

נעיר כאן, ששמותיהם של אותם פרקליטים אסורים בפרסום לפי החלטת בג"ץ. מה שאומר, שלא תהיה לציבור שום אפשרות לדעת האם בעבר/בהווה/בעתיד הם לא קיבלו/מקבלים/יקבלו החלטות הנוגעות לעורכי הדין המייצגים אותם כעת, כמו גם לגבי אלו שייצגו אותם בעתירתם הכושלת נגד פרסום הדוח.

הדרישה לייצוג פרטי עלתה לאחר שהפרקליטים הצליחו לסרס במידה רבה את נציבות הביקורת על-ידי הוצאת הביקורת המערכתית מידיה, ואחרי שהצליחו להביא את הילה גרסטל להתפטר מתפקיד הנציבה, ואחרי שבמשך חודשים ארוכים לא קיימו את הוראות היועץ המשפטי לממשלה והתעלמו לחלוטין מהנציבות ופניותיה, ואחרי שהפיצו ללא הרף בדותות בכל מה שנוגע לנציבות. למה נותנים להם להשתולל כך? כי הם חלק מהגוף החזק ביותר בשירות הציבורי, אשר יכול במחי כתב אישום אחד או תביעה אחת לחסל קריירות וגרוע מכך. אז למה שהאזרח מן השורה יאמין לפרקליטות?

המשטרה
"לגבות אותו יותר" [צילום: דוברות המשטרה]

מה צריך לעשות
להוציא את מח"ש ממשרד המשפטים ולהעביר אותה למשרד ראש הממשלה. לא ייתכן שיופקדו עליה מי שנמצאים במגע ישיר ויום-יומי עם המשטרה, כולל עם בכירים המצויים תחת חקירות. ואותה הפגנת אמון של וינשטיין-ניצן ושות' מלמדת, שבהם עצמם אי אפשר לתת אמון.

בסוף השבוע (24.2.17) פורסם בעיתון מקור ראשון ראיון עם ראש יאח"ה לשעבר, זיוה אגמי-כהן. בין היתר היא דיברה על פרשת אפרים ברכה, התייחסה במפורש לכך שברכה עמד להיחקר בידי מח"ש, ואז ניפקה את המשפטים המדהימים הבאים: "המערכת הייתה צריכה לגבות אותו יותר, או לבטא את התמיכה בצורה אחרת... נכון שאתה כקצין משטרה חייב להיות אוביקטיבי, אבל מפקד יכול לבטא את הגיבוי באלף דרכים".

מה אומרת לנו מי שהופקדה על חקירות טוהר המידות החשובות ביותר? שלקצין משטרה בכיר מגיע אוטומטית גיבוי, בלי שום קשר לשאלה במה הוא חשוד. שהמערכת כמערכת – זו שבסופו של יום אולי תצטרך להתמודד עם תוצאות מעשיו ולהעמידו לדין – חייבת להתייצב מאחוריו. שקציני משטרה אחרים צריכים להיות אוביקטיביים למראית עין, אבל מאחורי הקלעים – לזנוח את חובת האוביקטיביות ולתמוך בחשוד משום שהוא אחד מהם.

זה כמובן מזכיר את הגיבוי הפומבי שכן קיבל ברכה – כולל ממי שהיו אמורים להכריע האם לחקור אותו והאם להעמידו לדין. המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, בכלל לא חשב שהייתה בעיה עם הגיבוי הזה – כי הוא סיפר עליו בדיון בוועדת החוקה של הכנסת ובשידור חי לכל המדינה:

"לפני מספר חודשים - אני לא מעט נמצא במערכת, ואני לא זוכר סיטואציה כזאת בגלל העוצמה שלה, הביקורות שהיו וכל אלה ואחרות - היועץ המשפטי לממשלה וצוותו, נסענו לביקור מיוחד ביאח"ה. בעצם עברנו ביחד עם אפרים חדר-חדר בלהב 433 במשרדי היחידה בלוד, עברנו בערך מעל 100 חוקרים ביחידה הזאת. הכל היה מין סוג של הפגנת גיבוי שזה דבר קצת חריג שהיועץ המשפטי, פרקליט המדינה ואנחנו, והצוות שעוסק בדברים האלה, עוברים ושואלים ומדברים עם השוטרים. אחרי זה גם בצורה של כינוס כולל, שברור לכולם היה שהרעיון זה לגבות את אפרים שנמצא תחת מתקפות".

הבנתם? יהודה וינשטיין, שי ניצן, רז נזרי ואנשיהם דנים בפרשת ברכה – ובמקביל מראים לכולם שיש להם אמון באותו קצין חשוד. ואלו הם אותם אנשים שבמדרג החשיבות ובדירוג הניהולי נמצאים מעל מח"ש, שחוקרת בפועל את הפרשה. אף אדם אחר לא היה מקבל כזה גיבוי בעיצומה של חקירה נגדו, ודאי שלא מצד מי שממונים על החקירה. אז למה שהאזרח מן השורה יאמין למשטרה?

תאריך:  26/02/2017   |   עודכן:  26/02/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שווים יותר בפני החוק
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן ה
26/02/17 09:00
 
ברוך שטיין
26/02/17 09:31
2
אזרח מזועזע
26/02/17 09:54
3
אחדאחד
26/02/17 11:12
4
שפרירית
26/02/17 12:55
5
שפרירית
26/02/17 14:59
6
שפרירית
26/02/17 15:07
7
צרעה
26/02/17 15:15
8
צרעה
26/02/17 15:25
9
צפריר
26/02/17 16:15
10
צפריר
26/02/17 19:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, חייבה תובע בהוצאות ניכרות בשל איחורים בהגשת תצהיריו ובשל אורך סיכומיו. אלא שפסק דינה של אגמון-גונן עצמה ניתן שנה וחצי לאחר הגשת הסיכומים ומשתרע על פני עשרות עמודים.
22/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: יפה שטיין, בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים
21/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
אם שוטרים ביצעו חיפוש - חזקה עליהם שהיה בידיהם צו כחוק. זו הייתה טענתה המקורית של המשטרה לאחר שהתברר, כי שוטרים ביצעו חיפוש בבית פרטי בלי להציג צו חיפוש. שופט בית משפט השלום בתל אביב, איתי הרמלין, דחה טענה זו (8.2.17) וזיכה את הנאשמים.
20/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ מורה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לנמק מדוע מותר לפרקליטים להתערב בתצהירים שמוסרים עדים על סמך מומחיותם או מקצועיותם. הצו על תנאי הוצא (יום א', 19.2.17) בעתירתה של תנועת אומ"ץ, בעקבות פרשת תצהירו של ד"ר חן קוגל.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה יועד הכהן, טוען, כי מכללה לבנות חרדיות הפועלת מול ביתו פוגעת בצורה קשה בשנתו. באירוע נדיר מאוד, העיד הכהן בתביעתו נגד המכללה, המתנהלת בבית משפט השלום ברמלה.
19/02/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ברכה  /  מי ומי  
הפרקליטות: וטו על הצגת עובדות   /  איתמר לוין
קרים הוכרח להסביר; אלמוז - קיבל גיבוי  /  איתמר לוין
המדינה טרם שילמה הוצאות מדצמבר 2015  /  איתמר לוין
נוהל בלתי חוקתי ואבסורדי בבתיהמ"ש  /  איתמר לוין
"זה לא משהו אישי"  /  איתמר לוין
"קודם כל, אני לא 'נשמה'"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il