הדיפלומטים הציונים טעו בהערכת הדינאמיקה של או"ם, אבל הם לא היו עיוורים וחרשים. הם אבחנו את כל הסימפטומים האנטי-ציוניים, הבינו שנסיבות 29 בנובמבר היו, אולי, חד-פעמיות, ופיתחו דוקטרינה שאפשר לנסח אותה כך! התנגדות הערבים לחלוקת ארץ-ישראל היא מבחן לסמכות של עצרת-או"ם ולכוחה להתנגד ללחץ ולאיומים.
18 דוקטרינה זאת סייעה להם להיאחז בהצעת נציג-גואטמאלה: כוח-צבאי בינלאומי ילווה את חלוקת ארץ-ישראל.
19 את הדוקטרינה הזאת, אותה פיתחו
משה שרת ועמיתיו בניו-יורק, חיזק בירושלים אליהו ששון, מנהל האגף הערבי במחלקה המדינית של הסוכנות היהודית. במכתב ששלח אל שרת, בדצמבר 1947, העריך ששון שצבאות ערב ודאי לא יעזו להילחם נגד כוח בינלאומי.
20 אחרי חודש שלח ששון מברק ל
גולדה מאיר לארצות-הברית,
21 והפציר בה לבקש ממשה שרת ללחוץ יותר למען הקמת הכוח הזה: נראה שהוא ראה בו תרופת-פלא.
22 שלושה חודשים השקיעו הדיפלומטים הציונים מאמצים רבים במאבק למען מטרה שלא הושגה.
לא רק הציונים היו מעוניינים בכוח הבינלאומי, אלא גם מזכיר או"ם טריגווה לי הנורווגי ואנשי המנגנון שלו, חברי ועדת-הביצוע ונציגי ברית-המועצות. המתנגדת העיקרית הייתה ארצות-הברית. בדומה לציונים, טענו מזכיר האו"ם ואנשי מנגנונו (ראלף באנץ' ואחרים) שביצוע החלטת או"ם יהיה מבחן ליוקרתו ולכושר פעולתו. בדצמבר 1947 שאל טריגווה לי את נציגי המעצמות אם מדינותיהם מוכנות להשתתף בכוח הבינלאומי.
23 בפברואר 1948 העריכו שרת וחבריו כי לי מעוניין בשיתופן של יחידות רוסיות ואמריקניות בכוח הבינלאומי, למען יוקרתו.
24 האמריקנים, לעומת זאת, לא התלהבו מנוכחות אפשרית של אנשי-צבא רוסים במזרח-התיכון. טענתם זאת לא שכנעה את מזכיר האו"ם. הוא ניהל תעמולה למען הכוח הבינלאומי באוזני הנשיא האמריקני, הארי טרומן, ושר-החוץ שלו, ג'ורג' מרשל, וקיבל עידוד מהדוחות הרבים שכתבו חמשת חברי כוח החלוץ של ועדת הביצוע.
25 המעצמה היחידה שתמכה ללא סייג בעמדות הציונים בחודשים הראשונים של 1948 הייתה ברית-המועצות. נציגהּ באו"ם, אנדרי גרומיקו, הבטיח לשרת שהוא לא ייסוג מהדרישה שאו"ם יגשים את החלטתו, והביע את דעתו: זאת משימה אפשרית.
26 עוזר מזכיר או"ם הרוסי, ארקדי סובולב, אמר לשרת (ב-26 בדצמבר 1947) שברית-המועצות תשתתף בכוח הבינלאומי. אחרי חודשיים הודיע שרת ל
אליעזר קפלן: בדיונים במועצת-הביטחון תדרוש ברית-המועצות להקים את הכוח, אך כנראה שלא תהיינה לכך תוצאות.
27 בתחילת פברואר החליטה ממשלת בריטניה, בישיבת הקבינט, לא להכריז על עמדה גם בנושא זה, ולא להשתתף בוויכוח בנושא זה במועצת הביטחון. בישיבה שבה הוחלט לשתוק באו"ם דיברו רוב השרים, והביעו את דעתם – השלילית – על הכוח הבינלאומי: "בכוח כזה תשתתפנה יחידות סובייטיות או יחידות מהגרורות של ברית-המועצות, והן תגדֵלנה את סכנת פלישת הצבאות הערביים לארץ-ישראל."
28 הרולד בילי, המומחה למזרח-התיכון במשרד החוץ הבריטי, הגיש תזכיר לבווין בתחילת מארס. נכתב בו כי מועצת-הביטחון ודאי שלא תאשר את הקמת הכוח הבין- לאומי, וגם אם תאשר אותו לא תהיה לה שהות להקימו ולשלוח אותו למזרח-התיכון, לפני שיפוג תוקף המנדט.
29 הכול היה תלוי בארצות-הברית. ארתור ונדנברג, ממלא-מקום נשיא הסנאט ויו"ר הוועדה ליחסי-חוץ שלו, הביע, בשיחות עם יהודים, התנגדות למשלוח חיילים אמריקנים לארץ-ישראל.
30 בתחילת ינואר אמר המזכיר הראשון של שגרירות ארצות-הברית בלונדון, לואיס ג'ונס, לחבר הנהלת הסוכנות היהודית בלונדון, ברל לוקר: אם יחדרו צבאות זרים לארץ-ישראל יראו זאת הערבים- כפלישה ויגיבו כפלישה שכנגד.
31 סוף החודש שאל הקונסול האמריקני בירושלים, ויליאם פורטר, את המזכיר המדיני של הסוכנות היהודית בירושלים, ליאו כהן: אם ייכנסו חיילים רוסים למזרח- התיכון בתוך הכוח הבינלאומי, מי יערוב לנו שייצאו ממנו?
32 המתנגד האמריקני החריף ביותר לכוח הבינלאומי היה שר-ההגנה ג'יימס פורסטל, שפחד לא רק מחדירת רוסים לאיזור
33 אלא גם מהתגברות האנטישמיות בארצות-הברית, עקב הצעירים האמריקנים אשר יפלו במלחמה למען היהודים.
34 בסוף פברואר הגישה סוכנות הביון המרכזית סי.איי.איי. לממשלת ארצות-הברית תחזית בנושא ההתפתחויות בארץ-ישראל, ואחת האפשרויות שנחזו בה הייתה שהכוח הבינלאומי יוקם על-אף אי-שיתוף הפעולה של בריטניה. אם חיילי הכוח הזה יהיו נתיני חמש המעצמות הגדולות (ארצות- הברית, ברית-המועצות. בריטניה, צרפת וסין) ודאי תשמח ברית-המועצות להשתתף בו, וייתכן שצרפת תראה בו הזדמנות לחזור לאזור, אבל סין לא תוכל לשלוח אליו כוח ראוי לשמו, בגלל מלחמת האזרחים המתחוללת בה, ובריטניה וארצות-הברית תסרבנה להשתתף. הברירה שתעמוד לפניהן במועצת הביטחון תהיה להטיל וטו על הצעת הקמתו, או להשלים עם חדירת החיילים הרוסים לאיזור. שתי האפשרויות שליליות. אם יהיו חיילי הכוח בני מדינות קטנות, מהגוש המערבי, תטיל ברית-המועצות וטו על הצעת הקמתו, אבל אין להניח שהמדינות הקטנות תשלחנה רבים מבניהן למרחקים, להילחם נגד הערבים, למען מדינת יהודים שאין להן אינטרס בה ולמען יוקרת או"ם. רק לברית-המועצות יש אינטרס במדינה החדשה. לעומת זאת האינטרס של ארצות- הברית ושל בריטניה הוא מזרח-תיכון ללא רוסים. המסקנה: הקמת הכוח אינה סבירה.
35