|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הפרקליטות נהנית מיחס מיוחד

הזיזו את השער

התנהלותה של הפרקליטות בעניינו של הרב יונה מצגר מדגימה את האופן הסלחני בו מתייחסים בתי המשפט אל נציגי המדינה. השופטים חייבים לשנות את תפיסות היסוד, וממילא - את המסקנות וההתנהלות הנובעות מהן
07/05/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
לדעת השופטים אין בעיה [צילום: מרטין מייסנר, AP]

השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קיבלו את הערעור, ונימקו זאת בעיקר באותם קשיים ראייתיים - עלומים ובלתי מוסברים - שהעלתה הפרקליטות. כלומר: לא רק שהם נתנו לה להזיז את השער, הם גם קבעו שזהו בעצם המקום בו הוא היה צריך להיות מלכתחילה. אז מה הפלא שהכדור נכנס?

גמר ליגת האלופות בכדורגל. המשחק מסתיים בתיקו. ההארכה מסתיימת בתיקו. הקבוצות מתייצבות לבעיטות הכרעה מ-11 מטר. הכדור הראשון של הקבוצה בלבן מחטיא את השער במטר. לקראת הבעיטה המכרעת שלה, מתגייסים כל שחקניה ומזיזים את השער במטר. הכדור נכנס פנימה. הקבוצה זוכה בגביע.

תסריט מופרע לגמרי, בהחלט. אבל זה בדיוק מה שעשתה פרקליטות המדינה בתיק הרב יונה מצגר - ומה שיותר חמור הוא, אם להמשיך את המשל, זה שכל צוות השופטים במגרש לא ראה שום בעיה בהזזת השער. או במקרה שלנו: בית המשפט העליון התעלם לחלוטין מהתנהלות הפרקליטות. למה? כי הפרקליטות נהנית מיחס מיוחד בבתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט.

בבית המשפט המחוזי טענה הפרקליטות, כי אלמלא הסדר הטיעון - היה עונשו של הרב הראשי לשעבר צריך להיות בין שנתיים לחמש שנות מאסר. היא גם נימקה את ההסדר עימו בהודאתו המהירה ובענישה הכלכלית המחמירה. השופט משה יועד הכהן לא השתכנע וגזר על מצגר 4.5 שנות מאסר. כאשר ערער מצגר לעליון, תמכה בו המדינה - והפעם היו לה נימוקים שונים. ראשית היא טענה, שהמתחם אלמלא ההסדר היה צריך להיות חמש-שמונה שנות מאסר. שנית, היא שמה את הדגש בטיעוניה על הקשיים הראייתיים שהביאו אותה לחתום על ההסדר.

אם סניגור היה עושה את אותו הדבר, היו השופטים מזכירים לו - ובצדק - את הכלל היסודי לפיו אי-אפשר להעלות בערכאת הערעור טיעונים עובדתיים שלא הועלו בערכאה הדיונית. הם גם היו מקשים עליו, מה גרם לו לשנות בצורה כה משמעותית את עמדתו לגבי המתחם. בקיצור: הם לא היו נותנים לו להזיז את השער כדי להבטיח שהכדור ייכנס.

לא כך בנוגע לפרקליטות. השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קיבלו את הערעור, ונימקו זאת בעיקר באותם קשיים ראייתיים - עלומים ובלתי מוסברים - שהעלתה הפרקליטות. כלומר: לא רק שהם נתנו לה להזיז את השער, הם גם קבעו שזהו בעצם המקום בו הוא היה צריך להיות מלכתחילה. אז מה הפלא שהכדור נכנס?

ע"פ 2021/17, יונה מצגר נ' מדינת ישראל / פס"ד
קבלת ערעורו של הרב יונה מצגר ואימוץ הסדר הטיעון עימו: ירצה 3.5 שנות מאסר על קבלת שוחד ב-5 מיליון שקל

כאשר המעשה המינהלי אינו תקין
העומד בראשה הוא שקרן [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בעוד האינטרסים והדעות של הפוליטיקאים גלויים לעין כל, אלו של עובדי המדינה והפרקליטים סמויים מן העין. לכן, לא רק שאין כל יסוד להנחה כאילו אין להם דעות ואינטרסים – אין גם כל אפשרות לדעת האם ועד כמה הללו משפיעים על מעשיהם במילוי תפקידיהם. לכן, המסקנה ההגיונית היא שדווקא הם צריכים יותר בקרה ופיקוח, כדי להבטיח שההחלטות – שיכולות לחרוץ גורלות – ייעשו ככל הניתן על בסיס שיקולים ענייניים בלבד

כאמור, זה לא מקרה יוצא דופן. העיקרון הבסיסי של אימוץ הסדרי טיעון נובע במידה רבה מהתפיסה לפיה הפרקליטות משקפת ומשרתת את האינטרס הציבורי, ומן האמון שנותנים בה השופטים. התובע אמר שיש קושי ראייתי? לא נשאל מי ומה ומדוע, ובוודאי שלא נתהה מדוע אם כך הוגש כתב האישום בצורה זו מלכתחילה. התובע אמר שיש לנאשם נסיבות אישיות קשות? לא נבקש מסמכים שיוכיחו זאת. אבל אם ההגנה תטען בדיוק את אותו הדבר, יהיה עליה להציג ראיות משכנעות.

קיימת תפיסה עקרונית של "תקינות המעשה המינהלי". היא גורסת, שכל עוד לא יוכח אחרת – הרשויות פועלות בצורה תקינה. זו תפיסה הגיונית וחיונית, משום שאחרת – לא ניתן יהיה לנהל שום דבר. אך מה קורה כאשר יש יותר מדי מקרים בהם מתברר שהתפיסה הזאת שגויה? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שהמשטרה מפרה זכויות עצירים ומבצעת חיפושים בלתי חוקיים? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שהפרקליטות לא מוסרת לבית המשפט מידע מלא ומדויק? מה קורה כאשר שוב ושוב מתברר שבראש הפרקליטות עומד שקרן ושבכירים בה מעזים לשבש הליכים? האם החזקה הזאת יכולה לעמוד בעינה?

נקודת מוצא נוספת היא, שעובדי מדינה בכלל ופרקליטים בפרט הם נעדרי אינטרסים וכל מעיינם רק בטובת הציבור, משום שהם עובדים מקצועיים ולא פוליטיקאים. אלא שדווקא מחשבה זו ממעיטה שלא בצדק בערכם. ודאי בדרגים היותר-גבוהים של השירות הציבורי, מדובר באנשים אינטליגנטיים, משכילים ומנוסים. אני מצפה שיהיו להם דעות בענייני דיומא, אני מצפה שהם יצביעו בבחירות, אני מצפה שתהיה להם השקפת עולם. אוי לנו ואבוי לנו אם הם יהיו רובוטים חסרי דעה ונעדרי רגש. ממילא, הדעות והרגשות משפיעים עליהם – כמו על כל אחד מאיתנו, וזה בסדר גמור.

אלא מאי? בעוד האינטרסים והדעות של הפוליטיקאים גלויים לעין כל, אלו של עובדי המדינה והפרקליטים סמויים מן העין. לכן, לא רק שאין כל יסוד להנחה כאילו אין להם דעות ואינטרסים – אין גם כל אפשרות לדעת האם ועד כמה הללו משפיעים על מעשיהם במילוי תפקידיהם. לכן, המסקנה ההגיונית היא שדווקא הם צריכים יותר בקרה ופיקוח, כדי להבטיח שההחלטות – שיכולות לחרוץ גורלות – ייעשו ככל הניתן על בסיס שיקולים ענייניים בלבד.

מדוע ממהרים לאמץ הסדרי טיעון
מה פסלו יותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שיהיה ברור: הרוב המכריע של התובעים והפרקליטים עושים עבודה נאמנה בתנאים קשים ותמורת שכר נמוך. הם המגן שלנו מפני פשיעה ואנרכיה, וגם מפני פוליטיזציה מסוכנת של השירות הציבורי. אך יש יותר מדי מקרים, בעיקר בצמרת הפרקליטות, המלמדים שהשופטים חייבים להתייחס ביתר ספקנות למה שאומרת להם התביעה, ושבית המשפט חייב להפעיל יותר ביקורת שיפוטית גם עליה

לא זו הגישה של בתי המשפט ובראשם בית המשפט העליון. ההתערבות בשיקול הדעת המקצועי של הרשויות הוא מינימלי, והיא קטנה עוד יותר כאשר מדובר בזה של הפרקליטות. מי שטוען לאכיפה בררנית, צריך להוכיח זאת באותות ובמופתים. מי שיוצא נגד הסדר טיעון, אפילו לא מיוצג בבית המשפט. בקשות של המשטרה והפרקליטות לאיסורי פרסום מתקבלות כלאחר יד, למרות פגיעתם הקשה בעקרונות יסוד דמוקרטיים. לעיתים די בטיעונים עובדתיים בלתי-מוכחים של התביעה כדי לחרוץ את הדין. וזהו מעשה של יום ביומו.

לכל אלו יש להוסיף את הנסיבות המיוחדות של הסדרי טיעון. לכל ברור, שבלי הסדרים אלו – המערכת תקרוס בתוך שבוע-שבועיים, פשוטו כמשמעו. אם השופטים יתחילו להתעמק בכל הסדר המוצג להם, הקריסה אולי תתעכב קצת – אבל תגיע עד מהרה. הצד השני של המטבע הוא, שנאשמים נלחצים להודות, לעיתים קרובות בלא זמן להתייעץ או בלי שהם בכלל מיוצגים בידי עורכי דין, וכך קיימת סכנה מוחשית – וכנראה ממשית – של הודאות שווא. בתי המשפט מצידם מקבלים את ההסדרים, כי כאמור לא יוכלו לתפקד בלעדיהם.

סוגיית הסדרי הטיעון מצריכה דיון נפרד ומעמיק. נאמר רק בראשי פרקים, שיש לחשוב על יותר ענישה מינהלית שכלל לא מגיעה לבית המשפט, יש לקבוע תנאים ברורים ומחייבים לחתימת הסדרים כאלו (כולל בעבירות תעבורה), יש לחייב בדיקה לפחות חלקית שלהם במקרים המתאימים, ואפשר אפילו לחשוב על דרישות מדגמיות של השופטים לקבל מידע משכנע לפני אישורן.

ייתכן שיש עוד סיבה ליחס המיוחד כלפי נציגי המדינה: ריבוי השופטים שהגיעו מרשויות התביעה והאכיפה. מבין 14 השופטים המכהנים כיום בבית המשפט העליון, שבעה עבדו בפרקליטות על ענפיה השונים. גם בבתי המשפט האחרים חלקם של יוצאי הרשויות גבוה בהרבה מחלקם בין עורכי הדין. יש לזה כל מיני סיבות, שלא זה המקום להיכנס אליהן; עובדה שזה המצב. חשוב להדגיש, שאין קשר ישיר בין הדברים ויש שופטים שמקשים מאוד על הרשויות דווקא משום שהם מכירים אותן מבפנים. אבל זו נקודה ששווה מחשבה.

מכל מקום, לא מדובר בגזירת גורל. זהו הלך רוח שצריך להשתנות. שיהיה ברור: הרוב המכריע של התובעים והפרקליטים עושים עבודה נאמנה בתנאים קשים ותמורת שכר נמוך. הם המגן שלנו מפני פשיעה ואנרכיה, וגם מפני פוליטיזציה מסוכנת של השירות הציבורי. אך יש יותר מדי מקרים, בעיקר בצמרת הפרקליטות, המלמדים שהשופטים חייבים להתייחס ביתר ספקנות למה שאומרת להם התביעה, ושבית המשפט חייב להפעיל יותר ביקורת שיפוטית גם עליה.

אתם יודעים מה, כבודכם? יש לי רעיון: תפעילו על הפרקליטות את אותו קנה מידה שאתם מפעילים על הפוליטיקאים. הרי בית המשפט העליון ביטל הרבה יותר חוקים מאשר הסדרי טיעון, והוא פסל הרבה יותר מינויים של פוליטיקאים מאשר מינויים של פרקליטים. אז אם אתם חושבים שזכותכם וחובתכם לפקח בצורה פעילה על נבחרי הציבור – על אחת כמה וכמה שזו זכותכם וחובתכם כאשר מדובר על משרתי הציבור. עניין של היגיון פשוט, וגם של החזרת האמון ההולך ויורד במערכת המשפט לכל ענפיה.

תאריך:  07/05/2017   |   עודכן:  07/05/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזיזו את השער
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
7/05/17 11:09
2
אל לוין
7/05/17 11:22
3
לכתוב על *
7/05/17 16:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
זה שפרקליט המדינה, שי ניצן, הוא שקרן סדרתי - את זה כבר הראינו כאן כמה וכמה פעמים. ניצן משקר בלי להניד עפעף גם כאשר העובדות כתובות שחור על גבי לבן, גם כאשר ברור לחלוטין שהן ידועות לו אישית, גם כאשר הוא עצמו מעורב בעובדות הסותרות את דבריו. כעת ניתן גם לקבוע, כי ניצן הוא מכשלה ענקית בפני המאבק בשחיתות ובעבירות של בכירי המדינה.
03/05/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שלושה אירועים שהתרחשו בשבוע החולף. הראשון: בית המשפט העליון מודיע שידון רק באפריל 2018 בערעורו של נוחי דנקנר על הרשעתו בעבירות ניירות ערך. השני: שלושה חברי כנסת עותרים לבג"ץ בבקשה למנוע את הדיון בכנסת בחוק תאגיד השידור הציבורי. השלישי: 3,545 איש נבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין.
30/04/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השופטת: דרורה בית-אור, בית המשפט הקהילתי בבאר שבע
25/04/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, מיכל ברנט, סטתה מהלכה מפורשת של בית המשפט העליון והקלה בצורה בלתי מוצדקת בעונשו של אדם ששדד זוג קשישים - קובעת (23.4.17) שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון.
24/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הפנים, אריה דרעי, הסכים להצעת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, כי היועץ יקיים דיון ביום רביעי בבקשתו לדיון נוסף בבג"ץ המרכולים, שהתיר את תיקון 2 לחוק העזר העירוני של עיריית תל אביב-יפו המאפשר פתיחת מרכזים מסחריים ומכולות בשבת". זאת למרות שבקשה לקיום דיון חוזר ניתן להגיש לבג"ץ רק בתוך עשרה ימים מיום הפסיקה, ומדובר בסד זמנים קצר ביותר הכולל גם שבתות ואת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
23/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי  
העליון: אורנשטיין לא נימק  /  איתמר לוין
המחוזי נגד שופט השלום  /  איתמר לוין
אישור פגום לנתיחת גופה  /  איתמר לוין
"יש גבול לפטרנליזם"  /  איתמר לוין
להם מותר  /  איתמר לוין
"לא חבל על הזמן?"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il