|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שישה בשישי

צירופי מקרים

אולמרט נעשה חולה בדיוק ערב ההכרעה על שחרורו לטראמפ יש יותר מדי קשרים לרוסיה ויותר מדי טעויות בטוויטר בג"ץ ניצל הזדמנות כדי להעביר מסר בעייתי עורכי דין חמדנים כבר מתנפלים על בזק ההודעה שפורסמה בערב יום הזיכרון לרבי מלובאביץ'
30/06/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
כמו ביום מיקוד [צילום: אמיר שבי, פלאש 90]


נאשמים וחולים
המשפחה טענה שהוא התמוטט [צילום: פלאש 90]

עוד לא קרה לי פעם אחת, שאגיע לאולם של בית משפט כלשהו ביום מיקוד פלילי וכל הנאשמים יופיעו. התירוץ הנפוץ ביותר: מרשי לא הרגיש טוב הבוקר והתאשפז בבית החולים. התירוץ הבא אחריו: אשתו / בן-דודו / סבתו / אחיינו של מרשי מאושפזים והוא סועד אותם. ואיכשהו זה תמיד קורה בול על היום בו צריך להתייצב בבית המשפט. אם מישהו מאמין שזה אמיתי – שיקום. וכן, אפשר לקבל אישור רפואי, כי שום רופא לא ישלח הביתה על המקום את מי שמתלונן על כאבים בחזה, וכל מה שהנאשם צריך זה שעה-שעתיים במיון כדי לדחות את הדיון.

גם לאהוד אולמרט ולאלאור אזריה היה צירוף מקרים מופלא שכזה. אולמרט חש ברע ממש לפני החלטת ועדת השחרורים בעניינו, ובדרך נס הגיעה לרשת תמונה שלו בה הוא נראה רע. ואזריה, לטענת משפחתו, התמוטט בדיוק בזמן בו בית הדין הצבאי לערעורים מכריע בעניינו. וחשוב ביותר: מדובר בשני אנשים שעד היום לא שמענו על בעיות בריאות מיוחדות שלהם. מצטער, גם בצירופי מקרים כאלו אני לא מאמין.

טראמפ ורוסיה
הכל fake news? [צילום: אלכס ברנדון, AP]

תרשו לי למחזר כמעט במדויק פסקה שהבאתי כאן לפני שבועיים, אבל הפעם מכיוון צירופי המקרים: האם מישהו מאמין שכל העובדות הללו הן רק צירופי מקרים? האם אין בהן לכל הפחות עדות נסיבתית ועדות שיטה לקשר שבין דונלד טראמפ עצמו ובין מקורביו לבין רוסיה?

טראמפ ניסה לעשות עסקים ברוסיה והיה לו קשר עם ולדימיר פוטין. קרטר פייג', יועץ בקמפיין טראמפ, עמד בקשר עסקי עם גורמים רוסים וה-FBI חשש שהם עלולים לגייס אותו כסוכן. רוסיה התערבה בבחירות בצורה בוטה לטובת טראמפ. אחרי הבחירות ניסה חתנו, ג'ארד קושניר, ליצור ערוץ קשר חשאי עם הקרמלין ונפגש עם בנקאי בכיר המשמש כזרוע של פוטין. ג'ף סשנס, מראשי הקמפיין וכיום שר המשפטים, שוחח עם שגריר רוסיה בוושינגטון. מייקל פלין, לימים היועץ לביטחון לאומי, קיים שיחות טלפון עם השגריר ולא דיווח עליהן. לשר החוץ, רקס טילרסון, היו קשרים עסקיים נרחבים ברוסיה בתפקידו כמנכ"ל אקסון. טראמפ העביר מידע מסווג ביותר לשר החוץ הרוסי. ג'ים קומי פוטר מתפקידו כמנהל ה-FBI בשל החקירה הרוסית. מחליפו המיועד, כריסטופר ריי, שותף במשרד עורכי דין המייצג חברות ענק רוסיות. זהו גם המצב עם עורך דינו של טראמפ, מארק קוסביץ.

כל אלו עובדות שאיש אינו מכחיש, כולל טראמפ עצמו (שבאדיבותו גם אישר חלק מהן אחרי שדובריו הכחישו אותן). ושימו לב: מדובר על מגעים עם מדינה שהיא יריבה – ואולי אף אויבת – מרכזית של ארה"ב, מדינה שכיום ברור שהתערבה בבחירות לטובת טראמפ. לעומת זאת, לא היו מגעים דומים אפילו עם בעלות בריתה הקרובות ביותר של וושינגטון. ואני שב ושואל: אפשר להאמין שזה רק צירוף מקרים? שזהו ציד מכשפות? שזה fake news? שהכמות אינה עושה איכות?

טראמפ והאיות
טעה אפילו בשמו של אובמה

השבוע הבאנו מבחר מ"פניני" טעויות האיות והכתיב של דונלד טראמפ בציוציו בטוויטר. שיהיה ברור: לכולנו יש טעויות כאלו, כולל לח"מ – שלעיתים מגלה אותן רק באיחור וגם כאשר כבר לא ניתן לתקן אותן. אפילו ספרים שעוברים כתיבה ועריכה והגהה והתקנה ועימוד – גם בהם נותרות טעויות. קל וחומר כאשר מדובר ב-140 תווים שנכתבים ונשלחים בתוך דקות ואולי גם שניות.

אלא שזו בדיוק הבעיה. כאשר מדובר בעוד ועוד טעויות, היה חייב טראמפ לעצור ולומר לעצמו: זה כבר לא צירופי מקרים, אלא משהו שאני חייב לשים לב אליו. להקדיש עוד כמה שניות, לקרוא שוב, לבדוק אם מתעורר ספק. כנשיא ארה"ב בכלל מוטב היה שיזנח לחלוטין את הטוויטר ויקדיש מחשבה לכל התבטאות שלו, אבל זו כנראה דרישה מוגזמת. יועציו יודעים שהטוויטר עלול לסבך אותו ומנסים מדי פעם למנוע ממנו לצייץ (למשל בזמן עדותו של ג'ים קומי), אבל איש אינו מעז לומר לטראמפ בפרצוף: אדוני הנשיא, תניח לזה.

מעבר לכך, חלק מן הטעויות עשויות ללמד על בעיה עמוקה יותר. טראמפ כותב לעיתים בדיוק כמו שהמילים נשמעות – מה שמרמז על מידה מועטה של עיסוק במילים כתובות. ידוע שהוא לא אוהבים תדריכים ארוכים ומעדיף גרפים ותמונות, וזו כמובן בעיה רצינית בהרבה מאשר הציוצים. גם נאומיו של טראמפ – לא הנדירים שבהם הוא נצמד לנוסח הכתוב – מצביעים על אוצר מילים דל במיוחד, על שימוש חוזר ונשנה בביטויי העצמה ועל העדר השראה ממקורות אחרים. כל אלו ביחד, כאשר עסקינן בנשיא ארה"ב, מעוררים דאגה המצטרפת לזו הקיימת ממילא בשל אישיותו והתנהלותו.

בג"ץ והביקורת
חרג מהמנדט שלו כשופט [צילום: פלאש 90]

לפעמים צירוף המקרים הוא מכוון. כך היה השבוע, כאשר ביהמ"ש העליון קבע שעיריית גבעת שמואל אינה רשאית למנוע פרסום פוליטי בחוצותיה בנימוק ששטחי הפרסום מיועדים רק למודעות מסחריות. המחלוקת, כפי שהעיר בצדק אליקים רובינשטיין, הייתה על פרשנותו של חוק עזר עירוני – אבל גם רובינשטיין עצמו, כמו השופט ניל הנדל ובמיוחד השופט יורם דנציגר, ניצלו את ההזדמנות כדי לפרוס את משנתם בנושא חופש הביטוי.

בהקשר זה הפריעו לי כמה משפטים בפסק דינו של דנציגר: "בזמנים אלו, אנו עדים לנסיונות חוזרים ונשנים לאתגר את מעמדו [של חופש הביטוי], וההקשרים הם יצירתיים ומגוונים: החל מחופש הביטוי בתחומי העיתונות והאמנות, עובר בחופש הביטוי באקדמיה, וכלה בחופש הביטוי במגרש הפוליטי. כל מקרה ראוי, כמובן, לבחינה משלו. עם זאת, חשוב לעמוד על כך, שבחלק ניכר מהמקרים - כמו במקרה דנן - הניסיון לכרסם בחופש הביטוי בא דווקא מצד השלטון. הדבר מטריד כשלעצמו, ובמיוחד כאשר הוא מופנה נגד קבוצות מיעוט או קבוצות שוליים בחברה, המבקשות לבקר את השלטון ואת מוסדותיו".

כלומר: דנציגר ניצל את ההזדמנות שנקרתה לו כדי לעסוק במחלוקות סביב מירי רגב, הקוד האתי של האוניברסיטאות ועוד. דומה שבכך הוא חרג מן המנדט שלו כשופט. הדברים היו יכולים להיאמר בהרצאה או להיכתב במאמר, אך לא בפסק דין. בית המשפט העליון מדגיש שוב ושוב, ובצדק, שאינו עוסק בשאלות תיאורטיות אלא בתיק שלפניו. גם כאן, הנושא הוא אך ורק אותן מודעות בגבעת שמואל – ולא שום דבר אחר. אמירות מהסוג הזה רק פוגעות בבית המשפט העליון, מציירות אותו כמי שנדחף בכוח למגרש הפוליטי והציבורי, וגורמות למחשבה שמא צריך לרסן את התערבותו בנושאים שמחוץ לגבולות המשפט.

תביעות ייצוגיות
ניצול ציני לרעה [צילום: יח"צ בזק]

שני עורכי דין הגישו השבוע בקשות לאישור תביעות ייצוגית נגד בזק, בעליה ומנהליה. העיתוי הוא כמובן הכל חוץ מאשר צירוף מקרים: הבקשות נוגעות לחשדות הנחקרים כלפי שאול אלוביץ ובכירים אחרים. את הבקשות הללו צריך לזרוק מכל המדרגות ולהטיל הוצאות עונשיות על המבקשים ובמיוחד על עורכי דינם, שהם העומדים מאחורי ההליכים המופרכים הללו.

בפרשת בזק אין הרשעה, אין כתב אישום, אין כתב חשדות, אין אפילו בקשה למעצר. יש חקירה ופרסומים בתקשורת. זה הכל. ועל זה מתבססות הבקשות החצופות הללו, שכל מטרתן היא להיות הראשונות שיוגשו – כדי לקצור בעתיד את הקופונים של שכר טירחה וגמול לתובע. זהו ניצול לרעה של הליכי משפט מאין כמותו, וניסיון ציני לקבל קצת פרסומת בחינם (לכן איננו מפרסמים את שמות עורכי הדין החמדנים הללו).

מאחר שזו אינה הפעם הראשונה וגם לא השנייה ואפילו לא העשירית שמוגשות תביעות כאלו, חובתם של בתי המשפט לעשות הכל כדי שזו תהיה הפעם האחרונה או לפחות אחת האחרונות. ואת זה צריך לעשות בדרך שתשדר את המסר הכי ברור לעורכי דין מהסוג הזה: דרך הכיס. לא רק שלא תקבלו אגורה, אלא שגם זה יעלה לכם רבבות שקלים מכיסכם הפרטי.

שפע ימים
"בעמק נמצאים אבנים טובות ומרגליות"

ביום שני השבוע (26.6.17) בישרה חברת שפע ימים לבורסה, כי מצאה אבן חן מסוג "היבוניט" בנחל הקישון במשקל 2.83 קראט – הגדולה ביותר שנמצאה אי-פעם בישראל. הייתה זו ההודעה הראשונה של החברה מזה תשעה חודשים על פעילותה, כאשר כל ההודעות מאז ספטמבר שעבר עסקו בענייני פיננסים.

החברה הוקמה בשנת 1999, בעקבות דברים שאמר הרבי מלובאביץ', ר' מנחם מנדל שניאורסון, 11 שנים קודם לראש עיריית חיפה דאז, אריה גוראל, על עירו: "בעמק נמצאים אבנים טובות ומרגליות, והקב"ה עשה דבר פלא - הוא הטמין אותם בעומק הארץ". חב"דניקים מסורים קיבלו את הדברים כפשוטם ומאז הם מחפשים אבני טובות ויהלומים באזור חיפה, בהצלחה צנועה.

ההודעה השבוע פורסמה בערב יום הזיכרון לפטירתו של הרבי, החל בג' בתמוז. צירוף מקרים? בהחלט יכול להיות. לא נחשוד בחברה שהיא החזיקה את המידע המשמח הזה קרוב לחזה, תוך עבירה על חוקי הדיווח, רק כדי לפרסמו בתאריך החשוב הזה. מן הסתם, יהיו מי שיראו בצירוף המקרים סוג של אות משמים. מצד שני, מאתר החברה נוצר הרושם, כי בעליה אבי טאוב כלל אינו מאמין שהרבי אכן נפטר, אלא סבור שהוא מלך המשיח ועודנו חי אי-שם – אז לתאריך ג' בתמוז ממילא אין משמעות מבחינתו.

תאריך:  30/06/2017   |   עודכן:  30/06/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איוונקה טראמפ / Ivanka  Trump   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אנתוני  סקרמוצ'י / Anthony Scaramucci   אריה פטר   אשר גרוניס / Asher Grunis   בג"צ קול העם   ג'ארד  קושניר   ג'ואי אש   ג'וזף  דנפורד   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   ג'יימס  מאטיס / James Mattis   ג'ים קומי   ג'ף סשנס   דוד רוזן / David Rozen   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דייוויד  שולקין   דני דנקנר   הארץ / Haaretz   הלל צ'רני   הרברט מקמאסטר   ולדימיר פוטין / Vladimir  Putin   חופש הביטוי   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   מייק  פומפאו   מייק פנס   מייקל פלין   מירי  רגב / Miri Regev   מלאניה טראמפ   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סוני פרדו   סטיב בנון   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   קלייאן קונוויי   קרטר פייג   ראיין זינקי   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רועי בלכר   ריינס פריבוס   רקס טילרסון / Rex W. Tillerson   שאול אלוביץ / Shaul Alovich   שולה זקן / Shula Zaken   שון ספייסר   שמואל קליין   שמואל דכנר   שרה סנדרס-האקבי 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צירופי מקרים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
30/06/17 08:51
2
בני בנקר
30/06/17 08:59
3
פטריוטית
30/06/17 10:30
 
על לוין
30/06/17 12:18
 
חכמת ועדת פולישוק
1/07/17 00:21
 
למתחכם
1/07/17 02:30
4
משה ג.
30/06/17 11:21
5
קורןנאוה טבריה
30/06/17 12:33
 
קורןנאוה טבריה
1/07/17 08:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
ג'יי סקולוב, אחד מעורכי דינו של הנשיא דונלד טראמפ, ביצע הונאה נרחבת במטרה להזרים לכיסו מיליוני דולרים – טוען העיתון הבריטי גארדיאן בתחקיר נרחב (יום ד', 28.6.17).
28/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
דן קווייל, סגנו של ג'ורג' בוש האב, תמיד היה בדיחה – והוא הנציח את עצמו ככזה כאשר התארח בתחרות איות בבית ספר יסודי בניו-ג'רזי בשנת 1992. ילד בן 12 כתב על הלוח את המילה potato, ולעיני המצלמות "תיקן" אותו קווייל כאשר הוסיף את האות e בסוף המילה. התקרית הזאת נחקקה לעד.
27/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"מר גוזמאי הבדאי" הינו הכינוי החדש, מאחורי הקלעים, שזוכה לו כיום הנשיא דונלד טראמפ בקרב רבים וטובים בארה"ב. מבחינתם הוא נוטה להגזים בכל אמירה היוצאת מתוך פיו, וגם בכל צעד שבו הוא נוקט. אלה רואים בו נשיא כישלוני, שדורך כל העת על יבלת עצמית, מבלי שינקוט צעדי-מניעה
27/06/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ירידה חדה בדימוי העולמי של ארה"ב מאז נכנס דונלד טראמפ לתפקידו - מעלה סקר בינלאומי של מכון פיו שנערך ב-37 מדינות, עליו מדווח (27.6.17) וושינגטון פוסט. ישראל ורוסיה הן שתיים מהמדינות היחידות בהן נרשם שיפור ביחס לארה"ב מאז ינואר השנה, בהשוואה לשלהי ממשל אובמה.
27/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר והאיש העשירי בעושרו בארה"ב, מייקל בלומברג. מקים קרן בת 200 מיליון דולר לקידום תוכניות עירוניות. למרות שהוא לא אומר זאת במפורש, הרי שמראיון עימו שהתפרסם בניו-יורק טיימס (26.6.17), עולה שהקרן תהווה משקל נגד לממשל טראמפ.
27/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד - הערעור  /  מי ומי  
איסור הכניסה לארה"ב יבוצע ברובו  /  איתמר לוין
האשמות הקנוניה - פוגעניות ושקריות  /  איתמר לוין
קריאות ראשונות להדחת טראמפ  /  איתמר לוין
על מה דיברו קושניר וגורקוב  /  איתמר לוין
זו לא טרגדיה של שייקספיר  /  איתמר לוין
עוד לא ווטרגייט  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il