|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

טראמפ, אולמרט והמשפטנים

הכללים אינם חלים עליהם

מה הקשר בין הציוץ הנמוך-במיוחד של דונלד טראמפ, שחרורו המוקדם של אהוד אולמרט, פרקליטות המדינה ובית המשפט העליון
30/06/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
גס והמוני [צילום: אוון ווצ'י, AP]


ביקורת לגופו של אדם
תוקף "פי עשר" [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

דונלד טראמפ החליט במודע שהכללים הללו אינם מחייבים אותו. הוא נהנה להפר אותם, כמו ילד מפונק ומופרע שמשתולל בכל פעם שמשהו אינו מוצא חן בעיניו או שהוא אינו מקבל מיידית את הממתק שביקש. ואת זה עושה מי שיכול, בהתקפת זעם שכזאת, להחריב מחצית מן העולם. נכון, יש מנגנונים שאמורים למנוע מנשיא בלתי מאוזן להפעיל את הנשק הגרעיני בצורה פושעת, אך עצם המחשבה מעוררת חלחלה

חייבים להודות, שאצל דונלד טראמפ לעולם לא משעמם. תמיד יש מתח באוויר: מה יהיה הציוץ הבא שלו? את מי יתקוף? כמה נמוך הוא יירד? אתמול (29.6.17) ירד הנשיא לשפל חדש, כאשר טען שמגישת MSNBC, מיקה רזינסקי, הגיע בזמנו לאחוזת מאר-א-לאגו שלו כאשר היא "מדממת ממתיחת פנים". זה לא היה רק שקר בוטה – הרי ברור שזה לא ייתכן – אלא שזה היה גם ובעיקר סקסיזם גס והמוני, מצד שיחסו המבזה כלפי נשים הוא מן המפורסמות.

יש סיבה טובה מאוד לקיומם של כללי התנהגות בין בני אדם. בלעדיהם העולם יחזור לתוהו ובוהו בתוך שבוע ויחרב בתוך שבועיים. זה בכלל לא קשור לתקינות פוליטית; זה קשור ליכולת שלנו לחיות זה לצד זה – החל במשפחה, עבור בעבודה ובקשרי מסחר וכלה ביחסים בין מדינות. העובדה שיש בכל זאת כל כך הרבה סכסוכים בכל המישורים, מלמדת לא שהכללים נכשלים אלא שהם אינם מספיקים ומספקים.

דונלד טראמפ החליט במודע שהכללים הללו אינם מחייבים אותו. הוא נהנה להפר אותם, כמו ילד מפונק ומופרע שמשתולל בכל פעם שמשהו אינו מוצא חן בעיניו או שהוא אינו מקבל מיידית את הממתק שביקש. ואת זה עושה מי שיכול, בהתקפת זעם שכזאת, להחריב מחצית מן העולם. נכון, יש מנגנונים שאמורים למנוע מנשיא בלתי מאוזן להפעיל את הנשק הגרעיני בצורה פושעת, אך עצם המחשבה מעוררת חלחלה.

מדאיגה מאוד גם התגובה של מי שסובבים את טראמפ, ומעודדים אותו לחשוב שהכללים באמת אינם חלים עליו. על הציוץ המגעיל האחרון יצאו להגן – ולא במקרה – שתי נשים: מלאניה טראמפ וסגנית דובר הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס. לדבריהן, אם תוקפים את טרמאפ – הוא תוקף בחזרה ("פי עשר", לשיטת הגברת הראשונה).

טראמפ כמובן רשאי להגיב על התקפות נגדו. אלא שהוא ומקורביו מבלבלים – כנראה במכוון – בין התקפות ענייניות לבין התקפות אישיות. הביקורת על טראמפ היא אך ורק על תפקודו. טראמפ משיב בביקורת לגופו של אדם, פשוטו כמשמעו; זוכרים שטען שהמגישה מייגן קלי "סובלת מדימום מכל פתחי הגוף"? אלו בדיוק הכללים שבחברה אנושית מתורבת לא מפרים. וכאשר החבורה שסביב טראמפ נותנת גיבוי להתנהגות ההפוכה, נשאלת השאלה האם המקורבים באמת מאמינים שהכללים לא חלים על הנשיא (וכנראה גם לא עליהם), או שהם פשוט מפוחדים מכדי לומר את האמת.

להתנהגות שוברת-הכללים של טראמפ יש השלכות מרחיקות לכת. הורים יתקשו לומר לילדיהם לשמור על לשון נקייה ושיח תרבותי, כאשר מן הבית הלבן יוצאת דוגמה הפוכה בתכלית. השיח הציבורי והפוליטי בארה"ב, שגם כך אינו מצטיין ברמתו הגבוהה, יתדרדר עוד יותר. מכאן ועד לאלימות פיזית – הדרך תהיה קצרה מאוד. אלימות נגד נשים, אלימות נגד מוסלמים, אלימות נגד להט"בים, וכן – אלימות נגד יהודים.

החלטה פחדנית ופופוליסטית
"במכלול נסיבות העניין" [יונתן זינדל, פלאש 90]

ההחלטה מהווה פרס למסע היח"צנות המרשים שניהלו מקורביו בעשרת הימים האחרונים. המסע הזה כלל דיבורים נוגעים ללב על נכדיו, אשפוז מתוקשר ותמונה שנועדה לזעזע, והחמור מכל – מסע של פוליטיקאים, כולל שרת המשפטים, שהביעו דעה מפורשת בנוגע להליך משפטי שהיה בעיצומו

נעבור אלינו. בשעה בה טראמפ השתלח בבז'ז'ינסקי, החליטו אביחי מנדלבליט ושי ניצן לאפשר לאהוד אולמרט להשתחרר בתחילת השבוע הבא. משמעות ההחלטה היא, שהכללים שחלים על כל אסיר – אינם חלים על אולמרט. הוא יכול היה לשקר ביודעין כדי להכניס את חבריו עורכי הדין לבקר אותו, הוא יכול היה להבריח ביודעין מסמך מסווג מהכלא – ולמרות זאת לקבל את הפרס בדמות קיצור עונשו. מעניין מאוד יהיה לראות מה תגיד הפרקליטות בפעם הבאה שאסיר שהפר במכוון את הכללים יבקש קיצור עונש, וינופף בתקדים אולמרט.

ההחלטה בנושא אולמרט היא פחדנית ופופוליסטית, ומהווה פרס למסע היח"צנות המרשים שניהלו מקורביו בעשרת הימים האחרונים. המסע הזה כלל דיבורים נוגעים ללב על נכדיו, אשפוז מתוקשר ותמונה שנועדה לזעזע, והחמור מכל – מסע של פוליטיקאים, כולל שרת המשפטים, שהביעו דעה מפורשת בנוגע להליך משפטי שהיה בעיצומו.

מנדלבליט וניצן לא חושבים שהם חייבים לנו הסבר. "במכלול נסיבות העניין אין מקום לעתור לבית המשפט" – זהו הנימוק שסיפק משרד המשפטים. איזה מכלול, איזה נסיבות ואיזה עניין? מכלול עבירות המשמעת שביצע אולמרט? הנסיבות של הפרת הוראה מפורשת שניתנה לו? העניין שיש לנו עם עבריין סדרתי? תשובות לא קיבלנו ולא נקבל, כי הכללים הבסיסיים של מתן דין וחשבון לשולחיך – במקרה זה הציבור כולו – אינם חלים על בכירי הפרקליטות.

אז מה אם המחוקק קבע
מי שמכם?! [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מרחב שיקול הדעת של התביעה רחב במיוחד ובית המשפט לא יתערב בו אלא במקרים חריגים ביותר – זה יהיה פסק הדין אם תוגש עתירה. אני לא נביא; פשוט קראתי מספיק פסקי דין כאלו. הכללים לפיהם רשות מינהלית חייבת בחובת ההנמקה, חובת השוויון וחובת הסבירות – אלו אינם חלים, לדעת בית המשפט העליון, על הפרקליטות ובמיוחד על בכיריה

מובן גם שאין שום סיכוי לקבל מבג"ץ סעד נגד ההחלטה הזאת. מרחב שיקול הדעת של התביעה רחב במיוחד ובית המשפט לא יתערב בו אלא במקרים חריגים ביותר – זה יהיה פסק הדין אם תוגש עתירה. אני לא נביא; פשוט קראתי מספיק פסקי דין כאלו. הכללים לפיהם רשות מינהלית חייבת בחובת ההנמקה, חובת השוויון וחובת הסבירות – אלו אינם חלים, לדעת בית המשפט העליון, על הפרקליטות ובמיוחד על בכיריה.

כאשר חושבים על זה קצת יותר לעומק, מתברר שהכללים בעצם גם אינם חלים על שופטי העליון עצמם. תארו לעצמכם מקרה בו בית משפט מחוזי היה גוזר ארבע שנות מאסר על גניבה. הערעור היה מתקבל מיד, כי העונש המירבי הוא שלוש שנים. גם עונש של שלוש שנים ויום היה חריגה ברורה מסמכות ולא יכול היה לעמוד.

אבל מה קורה כאשר המחוקק קובע – בשני חוקי יסוד – שמי שהורשע בעבירה שיש עימה קלון אינו יכול להיבחר לכנסת ולהתמנות לשר במשך שבע שנים? וליתר דיוק: מה קורה כאשר לבג"ץ מוגשת עתירה נגד מינוי של מורשע שכזה, 13 שנים לאחר שסיים לרצות את עונשו? אם השופטים היו פועלים לפי הכללים הרגילים, הם היו דוחים את העתירה בפסק דין בן שורה אחת: המחוקק נתן את דעתו לסוגיה והסדיר אותה, והמינוי עומד בתנאי החוק.

לא זה מה שנעשה בשתי עתירות נגד מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה הנוכחית. השופטים נזקקו לעשרות עמודים כדי לדחות את העתירות, באחת מהן רק ברוב דעות, ותוך ביקורת על עצם המינוי. מי שמכם?! המחוקק קבע: שבע שנים. שבע השנים חלפו. ראש הממשלה החליט למנות שר. הכנסת אישרה את המינוי. מה פתאום אתם בכלל עוסקים בזה?! אה, שכחתי: הכללים אינם חלים עליכם.

תאריך:  30/06/2017   |   עודכן:  30/06/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איוונקה טראמפ / Ivanka  Trump   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אנתוני  סקרמוצ'י / Anthony Scaramucci   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אריה פטר   אשר גרוניס / Asher Grunis   ג'ואי אש   ג'וזף  דנפורד   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   ג'יימס  מאטיס / James Mattis   דוד רוזן / David Rozen   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דייוויד  שולקין   דני דנקנר   הלל צ'רני   הרברט מקמאסטר   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   מייק  פומפאו   מייק פנס   מלאניה טראמפ   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סוני פרדו   סטיב בנון   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   קלייאן קונוויי   ראיין זינקי   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רועי בלכר   ריינס פריבוס   רקס טילרסון / Rex W. Tillerson   שולה זקן / Shula Zaken   שון ספייסר   שי ניצן / Shai Nitzan    שמואל קליין   שמואל דכנר   שרה סנדרס-האקבי 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכללים אינם חלים עליהם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קקה
30/06/17 09:13
2
קשר מרכזי
30/06/17 12:36
3
רון ה.
30/06/17 13:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
שרת המשפטים, איילת שקד, קוראת לשופטי בית המשפט העליון לדחות על הסף יותר עתירות, לצמצם את זכות העמידה ולא לדון בנושאים שאינם משפטיים. "לא הכל שפיט", אומרת שקד בראיון שהתפרסם (16.6.17) בעלון הדתי "שביעי". שקד נמנעה מלומר האם תתמוך בהצעת החוק לצמצום זכות העמידה בבג"ץ.
18/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנועה לאיכות השלטון יוצאת נגד הצעת חוק שתפגע בה ישירות - בלי להזכיר אפילו ברמז שיש לה עניין ישיר בהצעת חוק זו.
01/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שני חוקים שאישרה הכנסת בחודשים האחרונים נמצאים על הכוונת בבג"ץ, עם יותר מאשר אפשרות סבירה שהשופטים יבטלו אותם. האחד הוא חוק מס ריבוי דירות, והשני - פיצול תאגיד השידור הציבורי. בשני המקרים, אם אכן תבוטל חקיקה ראשית, מדובר במשהו חמור יותר מאשר אקטיביזם שיפוטי. מדובר בפטרנליזם, והוא גרוע יותר משום שיש בו יוהרה ויומרה לדעת הכל טוב יותר מאשר מי שמופקדים על הנושא.
21/05/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"בית המשפט העליון, בהתערבות שלו, פוגע במשילות הממשלה ובחופש הדמוקרטיה של הכנסת. הוא אינו מאפשר לשופטים בעלי דעות שונות להיכנס פנימה ולהשתלב בו" - טוען יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, בראיון המתפרסם בגיליון החדש של "עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
19/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתנגד למינוי שופט חרדי לבית המשפט העליון. "כל המבנה הקיים הוא מבנה שמנוגד להשקפת עולמי. נניח שיש שופט אחד מתוך 15 שהוא חרדי, אז תמיד יוכלו להגיד: ההחלטות נגדכם אבל יש כאן אחד משלכם, חרדי. לכן אני מתנגד ואני לא מציע לאף אחד מחברי להגיע לשם". גפני דיבר בראיון המתפרסם בגיליון החדש של "עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
19/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד - הערעור  /  מי ומי  
שקד שוקלת: חקיקה להגבלת זכות העמידה  /  איתמר לוין
שקד: אין לבג"ץ סמכות להתערב בחוק התאגיד   /  עידן יוסף
"השופטים חושבים שכולנו מטומטמים"  /  עידן יוסף
מכת ברק  /  עו"ד איתן ארז
אשפוז כפוי של קטינים - האם חוקתי  /  ענבל בר-און
המטרה: פוטש משפטי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
[צילום: סרחיי פופקו/AP]
יאיר נבות  |  
האוקראינים טוענים שכל 31 הטילים ששיגרה רוסיה לעבר הבירה יורטו, אך ישנם 13 פצועים כתוצאה משברי יירוטים שנחתו על איזורי מגורים במערב קייב    בין הפצועים גם ילד. נגרמו נזקים גדולים לבנ...
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il