|
וילן. חייב להיות מהלך חינוכי [צילום: אתר הכנסת]
|
|
|
|
|
|
ועדת החינוך התרבות והספורט, דנה היום (22.1.07) בתוצאות סקר של אוניברסיטת חיפה בנושא יחס תלמידים יהודים לערבים וההיפך, בעקבות הצעה לדיון מהיר של ח"כ אבשלום וילן (מרצ-יחד) וח"כ מוחמד ברכה (חד"ש).
כזכור, בסקר נמצא, בין היתר כי תלמידים יהודים תופסים את הערבים כמלוכלכים וכלא משכילים. ד"ר חגי קופרמינץ, עורך המחקר אמר כי "במחקר השתתפו 1,600 תלמידים, מחציתם יהודים ומחציתם ערבים בכיתות י' במחוז הצפון. זה אינו מדגם מייצג והוא אולי דווקא מוטה, כי התלמידים למדו בתוכניות חינוך לשלום ונערכו מפגשים. מטרת המחקר היתה לבחון את השפעת תוכניות השלום והמפגשים. נמצא, שלמפגשים יש השפעה חיובית אך היא קצרת מועד. השינויים בעמדות נמוגים אחרי כחודשיים. המחסום הרגשי הוא המחסום הקשה ביותר ותוכניות ההתערבות צריכות לטפל גם במרכיב זה".
ח"כ וילן, אמר בדיון כי "שני לאומים גרים יחדיו אך לא מכירים זה את זה. חייב להיות מהלך חינוכי שבמסגרתו הצדדים יכירו. שבירת הסטריאוטיפ תיעשה דרך ההיכרות". ח"כ מוחמד ברכה אמר כי "מזעזע שיהודים מדביקים לערבים קונוטציות שליליות, שבעבר הדביקו ליהודים. עורכי המחקר היטיבו לתאר את המצב, אך לא בחנו את הסיבות לכך".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד) טען כי "בישראל יש ניסיון בהתמודדות עם דעות קדומות, ומכירים את השיטות לשינוי עמדות. יש לנקוט בהן. אסור לנו ליפול למלכודת הדעות הקדומות, שאנו כיהודים הכרנו כה הרבה שנים. נכון שהתקשורת משפיעה, אך אין לפטור את מערכת החינוך מחובתה. על מערכת החינוך להביא לנו תוכנית למפגשים מתמשכים".
ח"כ רונית תירוש (קדימה) אמרה כי "כשילד יהודי הולך לכפר ערבי ורואה מקום ללא תשתיות, לא פלא שהוא חושב שערבים מלוכלכים. גם השפה העברית, שלערבים אינה שפת אם, נשמעת ליהודים כעילגת, והוא מסיק שערבי אינו משכיל. יש ליצור פעילות מתמשכת ואמתית בין יהודים וערבים, ולהתחיל ללמוד ערבית מדוברת מכיתה ד'".
ח"כ עבאס זקור (רע"מ-תע"ל), אמר כי "לחינוך ולתקשורת יש השפעה על התוצאות. אני גר בעכו-עיר מעורבת, ויש הורים יהודים שאינם מוכנים שילדים ערבים ילמדו בביה"ס עם ילדיהם. השלום האמיתי בין העמים, הוא שיביא את השינוי. כל זמן שיש מלחמה, אלו יהיו התוצאות".