|   15:07:40
דלג
  אביעד ויסולי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

קריסת הקונספציות בהר-הבית

האירועים בהר בעשרת הימים האחרונים מלמדים שהשב"כ נכשל בצורה מחפירה, שהמוסלמים לא רוצים להתפלל בהר אלא לשלוט בו ושההר אינו "חבית חומר נפץ"
23/07/2017  |   אביעד ויסולי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
כניעה לווקף? [צילום: מוחמד אילעין, AP]

הפיגוע בהר-הבית ב-14.7.17 ניפץ שורה ארוכה מאוד של מיתוסים מופרכים וקונספציות שגויות שהתקבעו בדעת הקהל ובראשי מערכת הביטחון והממשלה מזה 50 שנה. נראה שלגלי ההדף שלו יהיה אפקט עתידי חריף יותר מאשר לשתי רעידות האדמה אשר טלטלו את ההר והרסו את מסגד אל-אקצה פעמיים בהיסטוריה.

הפיגוע, בו שלושה ערבים ישראלים מאום אל-פאחם הגיעו למסגד אל-אקצה עם סייען שסיפק להם שלושה כלי נשק, הביא לרציחתם של שני שוטרים, רס"מ כמיל שנאן ורס"מ האיל שתאווי (בני העדה הדרוזית) ופציעת שוטר נוסף, ולחיסול שלושת המחבלים בהר-הבית. הר-הבית נסגר למוסלמים ליומיים ונפתח לבני כל הדתות ביום ראשון. בעקבות הפיגוע הציבה המשטרה מגנומטרים בכל שערי הר-הבית. הווקף הכריז, כי על המוסלמים לא להיכנס להר-הבית עד הסרת הגלאים. מספר מדינות (טורקיה, סעודיה, ירדן) הביעו תרעומת על המגנומטרים. ממשלת ישראל, נכון לעת הזו, עומדת על הבידוק הביטחוני במגנומטרים.

הפיגוע היה פעולת טרור מוסלמית ראשונה בהר-הבית. נעשה בו שימוש בשלושה כלי נשק אשר "טיילו" בעיר העתיקה ובהר-הבית באין מפריע במשך שעות רבות. המחיר ששילמה המשטרה הוא כבד - שני שוטרים נרצחו על משמרתם. כל השוטרים המשרתים בהר-הבית הוכו בהלם מקלות הפיגוע והחשיפה שלהם לו. אולם יומיים לאחר שנדמו היריות, נעלם הפיגוע ממסכי הרדאר הציבורי.

שמאל קיצוני בגיבוי בג"ץ

על פניו, קרסה כל תזת "חבית חומר הנפץ" של הר-הבית. על-פי תיאוריה זו, הר-הבית משול לחבית חומר נפץ שכל גפרור יכול להציתה ולגרום לפיצוץ שיזעזע את כל המזרח התיכון ואף מעבר לכך. גם הצרורות הארוכים שנורו בהר-הבית, הן על-ידי המחבלים והן על-ידי השוטרים, וגם מחיר הדמים הכבד, לא פוצצו שום חבית חומר נפץ. אפילו לא זיקוק.

תיאוריית חבית חומר הנפץ לובתה בדרך כלל על-ידי פוליטיקאים יהודים חילונים מתנועות שמאל קיצוני, בשיתוף אינטרסים עם הפלג החרדי הליטאי - שניהם מתנגדים קיצוניים לכל נוכחות יהודית בהר-הבית. תיאוריה זו גם חלחלה לבית המשפט העליון ומצאה את ביטוייה בהחלטות שיפוטיות, בעיקר של השופט יצחק עמית. על-פי התיאוריה הזו, על היהודים ללכת על קצות בהונות האצבעות בהר-הבית (ועדיף שלא ילכו בו כלל), כדי לא להרגיז את הערבים ולהצית את חבית חומר הנפץ.

הפיגוע הפריך את התיאוריה הזו והפך אותה למגוחכת לחלוטין. בהר-הבית בוצע פיגוע טרור קשה בשלושה כלי נשק, עם שני שוטרים שנרצחו ומחבלים שחוסלו, ואיש לא התרגש מכך בעולם המוסלמי. חבית חומר הנפץ התגלתה כחבית של פלסטלינה. מסתבר שמדובר בתיאוריה פוליטית חסרת כל בסיס או השפעה על כל אדם, מלבד אלה אשר ליבו אותה מנהמת ליבם.

הפיגוע כשלעצמו, אופן ביצועו וזהות מחבליו, מחייבים צעדים מרחיקי לכת, ממש רעידת אדמה, בשב"כ. הכנסת שלושה כלי נשק תקניים על-ידי שלושה מחבלים וסייען לשטח מאובטח כהר-הבית, שאמור להיות סטרילי לחלוטין עקב קונספציית ה"נפיצות" שלו, היא מחדל מודיעיני חמור עוד יותר מרצח רבין. שם נכנס לשטח הסטרילי אדם אחד עם אקדח. כאן מדובר בהתארגנות משוכללת של ארבעה אנשים לפחות, והשב"כ נתפס כשהוא רדום לחלוטין בשמירה.

הנשק הסתובב בעיר העתיקה

תיאוריית ה"סמוך עלי" של השב"כ בהר-הבית קרסה בקולות נפץ הירי של המחבלים. השב"כ לא נתן כל התראה ולא מנע את הפיגוע. התברר למשטרה, כי עליה להשתמש באמצעי אבטחה רגילים כמו מגנומטרים כדי לנטר את הנכנסים להר-הבית. אין זו הפעם הראשונה שמוסלמים מכניסים אמצעי לחימה להר-הבית. בשנים האחרונות הוכנסו מאות זיקוקים אשר נורו על השוטרים בכל התפרעות.

הפיגוע בהר-הבית אינו הכשל הראשון של השב"כ לאחרונה, אלא כשל מהותי נוסף בשורה ארוכה של כשלים המצביעים על כך שהשב"כ אינו מספק את הסחורה בנוגע לסיכול טרור מוסלמי. די אם נזכיר את הכשל באיתור חוטפי גלעד שליט, את רצח שלושת הנערים בגוש-עציון בפעולת טרור של החמאס, את הפיגוע של המחבל נשאת מילחם מואדי ערה ואת כל פיגועי הסכינאות בשער שכם ורצח התיירת ברכבת הקלה. את כל אלה השב"כ לא הצליח לסכל או אף להביא התראות חמות להגברת כוננות.

בכל הכניסות לכותל המערבי מוצבים חמישה מגנומטרים, וכל אחד מ-11 מיליון המבקרים בו בשנה עובר דרכם, גם בשבתות וחגים. להר-הבית נכנסים 3 מיליון מבקרים בשנה בתשעה שערים, כך שאין כל בעיה שכל נכנס יעבור דרך מגנומטר. השב"כ מנסה כעת להציל את שאריות יוקרתו המנופצת, ותומך בכניעה לווקף ולתנועה האיסלאמית המתנגדים למגנומטרים. כניעה שכזו תהווה לא רק פרס לטרור, אלא זריקת עידוד ורוח גבית לחמאס, לראאד סלאח ולכל ארגוני הטרור המוסלמים באשר הם, כמו גם כשלון אסטרטגי של ממשלת נתניהו.

הנשק שנעשה בו שימוש בפיגוע יוצר על יד מישהו, נמכר, הוסלק, הועבר, הוכנס לעיר העתיקה ולאחר מכן להר-הבית עד למסגד אל-אקצה, משם הוא הוצא והוכנס שוב להר-הבית - כל זאת מבלי לשב"כ ולמשטרה היה מושג על כך. זהו מחדל מודיעיני ואבטחתי עצום, שתוצאותיו היו יכולות להיות הרות אסון עשרות מונים (מבלי להפחית כהוא זה מחומרת רצח שני השוטרים).

הממשלה ומערכת הביטחון יצטרכו להורות על בדק בית יסודי כדי לברר את שורש הכישלון, ולשנות את מערכי האבטחה והמודיעין בצורה יסודית ביותר. הקונספציה שערביי ישראל אינם משתתפים בטרור קרסה לחלוטין, כמו גם הקונספציה שלהר-הבית באים המוסלמים כדי להתפלל ולא לבצע פיגועים.

ההתראות על הפיגוע הגיעו דווקא מפעילי תנועות הר-הבית שבמשך שנים התריעו על ההפקרות הביטחונית בכניסת מוסלמים להר-הבית אשר גורמת לפרצי אלימות חוזרים ונשנים, כאשר דווקא כנגד היהודים מתקיימים בידוק קפדני והגבלות דרקוניות בכניסתם להר-הבית. כך אסרה המשטרה על יהודים להכניס דפי נייר או בקבוקי מים להר-הבית, ומנגד אפשרה למוסלמים להכניס תתי מקלע, אקדחים ואמצעי לחימה ללא כל פיקוח או בידוק.

שינוי מחשבתי לגבי ערביי ישראל

הסכנה מערביי ישראל, העלולים לייצר פיגועי טרור כמו ערביי יהודה והשומרון בכפר יעבד או ג'נין המצויים קילומטרים ספורים מאום אל-פאחם (ואולי אף יותר מכך, לאור החזקתם בתעודת זהות כחולה וחופש התנועה המוחלט שלהם), מחייבת מהפכה מחשבתית אצל ראש הממשלה, בשב"כ ובשאר חלקי מערכת הביטחון. בהקשר זה הפיגוע בהר-הבית, על-אף שלא יצר גלי הדף פוליטיים משמעותיים, חייב להציב תמרור אזהרה אדום בעקבות ההפתעה בעלת משמעויות אסטרטגיות לקבינט, למשטרה, לכל זרועות מערכת הביטחון ולקהיליית המודיעין.

סגירת הר-הבית למוסלמים לאחר הפיגוע עברה בשקט יחסי, כמו גם החיפושים שנערכו במשרדי הווקף ובמסגדים. אומנם לא נמצא בהם נשק חם, אבל גם המוסלמים חייבם להפנים שהר-הבית לא יהיה עוד עיר מקלט לטרוריסטים. מעתה ממשלת ישראל ומשטרת ישראל ייאלצו להתייחס אל הר-הבית בדיוק כפי שהיו צריכים לעשות זאת מזה 50 שנה - כמקום הנמצא תחת ריבונות ואחריות ביטחונית מלאה של מדינת ישראל, ויש לאבטחו כראוי ללא כל "חורים שחורים" שאליהם המשטרה מנועה מלהיכנס.

תקרית המגנומטרים התחוללה לאחר שהמשטרה הציבה גלאי מתכות בכל הכניסות של המוסלמים להר-הבית (כמו אלה מוצבים בכניסה לכל מבני ציבור, קניונים או מקומות רגישים). הווקף המתנגד להצבת המגנומטרים קרא למוסלמים שלא להיכנס דרך המגנומטרים להר-הבית, וכך הם לא נכנסו להר-הבית מספר ימים ביוזמתם.

ה"סטטוס-קוו" האמיתי

עניין המגנומטרים ניפץ אחת ולתמיד את האשליה לפיה המוסלמים דורשים חופש תפילה בהר-הבית כמקום קדוש. הפרצוף האמיתי של מאבקם נחשף במלוא כיעורו: מדובר במאבק על הריבונות בהר-הבית. מי שישלוט בכניסות להר-הבית ישלוט בהר, ובהמשך בירושלים ואחרי כן בשאר חלקי ארץ ישראל. מתברר שהתפילה במסגד אל-אקצה מעניינת את המוסלמים כקליפת השום.

בועה נוספת שניפץ הפיגוע בהר-הבית הוא "הסטטוס-קוו". עוד לפני שבנימין נתניהו קיבל את תוצאות חקירת האירוע או הביע את תנחומיו למשפחות הנרצחים, הוא רץ להודיע לכל העולם כי לא יהיה שינוי ב"סטטוס-קוו" בהר-הבית. "הסטטוס-קוו" לא קיים בשום מקום בהר-הבית למעט בפיו של נתניהו, כשם קוד לדיכוי זכויות האדם של היהודים בהר-הבית. בשטח הר-הבית המצב משתנה מדי שבוע (ולעיתים מדי יום) והמשטרה משנה את התנהלותה (ואת זכויות היהודים בהר-הבית) בהתאם להערכות המצב שלה, ובדרך כלל בהתאם למצב הרוח של מפקד המחוז.

כך לדוגמה החליט מפקד המחוז ביום רביעי שעבר, כעונש קולקטיבי ליהודים, להפסיק כליל את כניסת היהודים להר-הבית מאחר שלדבריו כמה יהודים "הפרו את הכללים". במקביל הוא הגביל את כניסת המוסלמים להר-הבית בימי ששי לבני 50 ומעלה ונשים. בשנתיים האחרונות השתנו תנאי הכניסה והביקור של יהודים להר-הבית אינספור פעמים, ומגבלות שונות ומשונות הוטלו עליהם על-ידי המשטרה חדשים לבקרים. למרבה האבסורד, הגבלות אלה אפילו הוחמרו בשבוע האחרון, בו לא היו מוסלמים בהר-הבית. אם יש "סטטוס-קוו" כלשהו בהר-הבית, הרי זה החופש של המשטרה לשחק, לשנות ולהגביל את תנועת וכניסת היהודים אליו ככל העולה על דעתה ומצב רוח מפקדיה.

בדיוק כמו שקרה במלחמת יום כיפור, בנפילת מגדלי התאומים, רצח רבין או האינתיפאדה השנייה, יעברו עוד שנים ארוכות עד שמשמעות הפיגוע בהר-הבית תחלחל, תובן, תופנם ותשפיע על הציבור ועל מקבלי ההחלטות. קריסת כל כך הרבה קונספציות שגויות על הר-הבית בתחום המודיעיני, הביטחוני, הפוליטי והמשפטי, תביא בהכרח שינויים מהותיים בהתנהלות כלל הגורמים המעורבים בהר-הבית. כמו בכל משבר, מי שיתעשת ראשון, יבין את המציאות החדשה שנגלתה וימצב את עצמו מחדש בהתאם לה, הוא הצד שינצח. מי שיגלה, פחד, בהלה והססנות - יפסיד. בהצלחה לממשלת ישראל.


תאריך:  23/07/2017   |   עודכן:  23/07/2017
עו"ד אביעד ויסולי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריסת הקונספציות בהר-הבית
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
23/07/17 09:36
2
בן שלמה
23/07/17 11:04
3
ימני שפוי
23/07/17 11:51
4
באום
23/07/17 14:50
5
דויד פיזאנטי
23/07/17 19:18
 
הקב"ה קובע
24/07/17 07:56
6
השוטה
24/07/17 17:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
קרב-איתנים-על ההגמוניה הפלשתינית ניטש בימים אלה בכל עוזו בין אבו מאזן, לבין החמאס, כשידו של יו"ר הרשות היא, בינתיים, על העליונה. הזמן, מסתבר, עשה את שלו וחולל בסופו של דבר מהפך של ממש ביחסי הכוחות. ארגון החמאס, שהיה על הסוס, איבד את כוחו לטובת הרשות, הנותנת עכשיו בהחלט את הטון.
23/07/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בצעד חסר תקדים ולאחר יותר מ-10 שנות שלטונו, הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ביום שישי בערב, לאחר שורה של התייעצויות עם חברי ההנהגה הפלשתינית. על "הקפאת כל היחסים עם ישראל" בעקבות אירועי "יום הזעם" הפלשתיני שבו נהרגו 3 פלשתינים ונפצעו כמה מאות נוספים ועל-רקע הצבת גלאי המתכות בכניסות להר-הבית.
22/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
פיגוע קשה בישוב חלמיש שליד רמאללה: מחבל חדר בערב שבת לבית בישוב ודקר ארבעה בני משפחה. בפיגוע הדקירה נרצחו אבי המשפחה (60), בנו ובתו בשנות ה-40 לחייהם. האם, בת 68, נפצעה קשה. מאמצי החייאה שבוצעו על-ידי חובשים לא הועילו.
21/07/2017  |  יואב יצחק  |   חדשות
כותב שורות אלו משתדל לא רק להצביע על בעיות אלא גם להציע פתרונות - אבל לא תמיד זה אפשרי. הנה כמה דוגמאות לנושאים בהם הפתרון יבוא, אם בכלל, רק בטווח הארוך ואחרי מאמצים מרובים
21/07/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
על-פי גורמים בתנועת פתח ברצועה, לראשונה מזה עשר שנים התחילה תנועת חמאס בתהליך פיוס פנימי בינה לבין תנועת פתח כצעד ראשון לקראת אפשרות של פיוס כולל בעתיד. הצעד של חמאס בא בעקבות ההסכמות האחרונות בינה לבין מוחמד דחלאן בשיחות קהיר, הנהגת חמאס מתייחסת ברצינות למוחמד דחלאן, הרבה יותר מאשר למחמוד עבאס, והיא מכירה בכוחו הרב ברצועת עזה.
20/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il