|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

מתוך מבחר כתבים של ז׳ידו קרישנמורטי

אכן, ישנה קדושה שאינה מן המחשבה, ולא מהרגשה מוחִית שמונחֵית על-ידי המחשבה היא בלתי ניתנת לזיהוי על-ידי המחשבה וכן אינה ניתנת לשימושה המחשבה לא יכולה לנסח אותה אבל קיימת קדושה, לא נגועה על-ידי כל סמל או מילה היא בלתי ניתנת לתקשור, היא עובדה קרישנמורטי
15/08/2017  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות



הכרה

הכרה הינה הידוע — כשהידוע הוא זה אשר התנסו בו. עם זאת אנחנו מנסים לדעת את הבלתי-ידוע. אבל מובן שהידוע אינו יכול לדעת את הבלתי ידוע; הוא יכול לדעת רק את שהתנסה בו, שלימדו אותו, שאסף. האם ההכרה יכולה לראות את האמת של אי-היכולת שלה לדעת את הבלתי-ידוע?

ודאי שאם אני רואה מאוד בבירור שההכרה שלי לא יכולה לדעת את הבלתי-ידוע, יש שקט מוחלט. אם אני מרגיש שאני יכול ללכוד את הבלתי-ידוע באמצעות היכולות של הידוע, אני מקים הרבה רעש; אני מדבר, אני פוסל, אני בוחר, אני מנסה למצוא לכך דרך. אבל אם ההכרה מכירה באי היכולת המוחלטת שלה לדעת את הבלתי-ידוע, אם היא תופסת שהיא לא יכולה לצעוד צעד אחד לעבר הבלתי-ידוע, אז מה קורה? אז ההכרה הופכת לשקטה לגמרי. היא לא במצוקה; היא לא מחפשת יותר דבר.

התנועה של חיפוש יכולה להיות רק מהידוע לידוע, וכל שההכרה יכולה לעשות הוא להיות מודעת לכך שתנועה זו לעולם לא תגלה את הבלתי-ידוע. כל תנועה מצד הידוע היא עדיין בתחום הידוע. זה הדבר היחיד אותו עליי לתפוס; זהו הדבר היחיד שעל ההכרה לתפוס. אז, ללא שום גירוי, בלי שום מטרה, ההכרה שקטה.

האם לא הבחנתם שאהבה היא שקט? זה יכול להיות בזמן החזקת ידו של אחר, הסתכלות אוהבת בילד, או ספיגת יופיו של ערבוהם: לאהבה אין עבר או עתיד, וכך הדבר עם המצב המיוחד הזה של שקט. וללא שקט זה, שהוא ריקות מוחלטת, אין יצירה. אתם יכולים להיות מאוד פיקחים, אבל במקום בו אין יצירה, יש הרס, ניוון, והשכל מתיבש.

כשההכרה ריקה, שקטה, כשהיא במצב של שלילה מוחלטת — שאיננה ריקנות, לא ההפך של היות חיובי, אלא מצב שונה לחלוטין שבו חדלה כל מחשבה — רק אז אפשר שזה שהוא ללא שם יתהווה.

האם לחיים יש מובן?

אולי כדאי להקדיש מעט זמן בניסיון לגלות אם לחיים יש איזשהו מובן בכלל. לא החיים שאדם מנהל, מאחר שלקיום המודרני יש מעט מאוד משמעות. האדם נותן משמעות אינטלקטואלית לחיים, משמעות תיאורטית, אינטלקטואלית, תיאולוגית או (אם מותר להשתמש במילה) מיסטית; האדם מנסה לחפש משמעות עמוקה —

כמו שמספר כותבים עשו תוך כדי קיום חסר תקווה זה — ממציא סיבה חיונית, עמוקה, אינטלקטואלית. ונראה לי שזה יהיה מאוד כדאי אם נוכל לברר בעצמנו, לא באופן רגשי או אינטלקטואלי, אלא ממש, למעשה, אם יש בחיים דבר שהוא באמת קדוש. לא המצאותיה של המחשבה, שנתנו תחושה של קדושה לחיים, אלא באמת האם יש דבר כזה, היות שהאדם מבחין גם באופן היסטורי וגם ממש בחיפוש זה, בחיים שהאדם מנהל — העסקים, התחרותיות, היאוש, הבדידות, החרדה, עם ההרס של מלחמה ושנאה — שלחיים כמכלול של כל זה יש מעט מאוד משמעות. אנחנו יכולים לחיות שבעים שנה, מבלים ארבעים או חמישים שנה במשרד, עם השגרה, השעמום, והבדידות של חיים אלו. יש לזה מעט מאוד משמעות. בהביננו זאת, גם במזרח וגם כאן, אנחנו נותנים משמעות ומובן לסמל, לרעיון, לַאל — דברים שהם בבירור המצאות של המחשבה. הם אמרו במזרח שהחיים הם אחד: אל תהרוג; אלוהים קיים בכל אדם; אל תשמיד. אבל ברגע הבא הם משמידים זה את זה, באופן פיסי, באופן מילולי, או בעסקים, וכך לרעיון הזה שהחיים הם אחד, קדושת החיים, יש מעט מאוד משמעות.

גם במערב, כשאדם מבין מהם החיים למעשה — האלימות, התוקפנות, התחרות האכזרית של חיי היום יום — הוא נותן משמעות לסמל. הסמלים האלו, עליהם מבוססות כל הדתות, נחשבים למאד קדושים. כלומר, התיאולוגים, הכמרים, הקדושים שחוו את ההתנסויות המשונות שלהם, נתנו משמעויות לחיים ואנחנו נצמדים למשמעויות האלו מתוך היאוש שלנו, מתוך הבדידות שלנו, מתוך השגרה היומית שלנו, לה יש כל-כך מעט משמעות. ואם היינו יכולים להניח הצידה את כל הסמלים, כל הדימויים, הרעיונות, והאמונות שבנינו משך כל המאות ולהם הענקנו ניחוח של קדושה, אם יכולנו ממש להפסיק את ההתניות שלנו בנוגע לכל ההמצאות החיצוניות האלו, אז אולי יכולנו באמת לשאול את עצמנו אם קיים משהו אמיתי, שהוא באמת קדוש. בגלל שזהו הדבר אותו חיפש האדם בתוך כל המהומה, יאוש, אשמה, ומוות. האדם תמיד חיפש באופנים שונים את ההרגשה הזו של משהו שחייב להיות מעבר לחולף, מעבר לזרימת הזמן. הנוכל להקדיש זמן מה ולהכנס לזה ולנסות לברר לעצמנו אם יש דבר כזה? — אבל לא מה שאתם רוצים, לא אלוהים, לא רעיון, לא סמל. האם אפשר באמת להבריש את כל זה הצידה ואז לגלות?

מילים הן אמצעי תקשורת בלבד, המילה איננה הדבר. המילה, הסמל היא לא הממשות, וכשאדם נתפס למילים, אז זה הופך להיות קשה להחלץ מהסמלים, המילים, הרעיונות שלמעשה מונעים תפיסה ישירה. למרות שהאדם חייב להשתמש במילים, המילים אינן העובדה. כך שאם אנחנו יכולים גם להיות מודעים, עירניים, שהמילה אינה העובדה, אז אנחנו יכולים להכנס מאוד עמוק לשאלה זו. כלומר, האדם, מתוך בדידותו ויאושו, העניק קדושה לרעיון, לדימוי, לצלם שנעשה ביד או במחשבה. הדימוי הפך לחשוב ביותר עבור הנוצרי, ההינדי, הבודהיסט, וכו׳, והם השקיעו את תחושת הקדושה בדימוי זה. האם אנחנו יכולים להבריש זאת הצידה — לא באופן מילולי, לא בתאוריה, אלא ממש לדחוף זאת הצידה — לראות לחלוטין את ההבלות של פעילות מעין זו? אז אנחנו יכולים להתחיל לשאול. אבל אין מי שיענה, היות שכל שאלה יסודית שאנחנו שואלים את עצמנו לא יכולה להענות כלל על-ידי אף אחד ופחות מכל על ידינו. אבל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לשאול את השאלה ולהניח לשאלה להתבשל — להניח לשאלה לזוז. וצריך שתהיה היכולת לעקוב אחרי השאלה בצמידות. זהו שאנחנו שואלים: האם יש, מעבר לסמל, למילה, משהו אמיתי, משהו לגמרי קדוש כשלעצמו.

מבחר כתבים
מביא כשבעים פרקים מתוך תריסר מספרי קרישנמורטי, המשקפים את הגותו והתבוננותו הרוחנית של אחד מגדולי הוגי הדעות והמחנכים של המאה העשרים
▪ ▪ ▪

״האמת היא ארץ שאין שבילים אליה, לפיכך שום סמכות רוחנית, פסיכולוגית או פוליטית אינה מובילה לאמת, וכך גם לא דעות ואמונות. ניתוחים אינטלקטואליים ושיטות פסיכולוגיות לא יקנו שלווה ושחרור מקונפליקטים פנימיים. רק בעזרת התבוננות פנימית משוחררת מזיכרונות העבר ושאיפות העתיד, התבוננות חופשית מדעות קדומות, השוואות ושפיטה — אפשר שיחווה אדם אותה חרות פנימית נטולת מאבקים".

״מבחר כתבים״ מביא כשבעים פרקים מתוך תריסר מספרי קרישנמורטי, המשקפים את הגותו והתבוננותו הרוחנית של אחד מגדולי הוגי הדעות והמחנכים של המאה העשרים.

ז׳ידו קרישנמורטי (1895-1986) נולד בהודו, ובגיל 13 אומץ על־ידי ראשי התנועה התיאוסופית העולמית, שגילו בנער כוחות רוחניים מיוחדים ואף ראו בו כעין ״משיח״. התנועה התיאוסופית, המבקשת להפיץ תורה של אחוות עמים ואהבת אדם, הוועידה את הנער, קרישנמורטי, לעמוד בראשה. קרישנמורטי גדל להיות מורה בעל עוצמה רבה, בלתי מתפשר ובלתי ניתן לסיווג, ששיחותיו וכתביו לא היו קשורים לדת מסוימת ולא היו מזרחיים כמו גם מערביים, אלא היו של העולם כולו. במשך 15 שנים למד, לימד ופעל קרישנמורטי במסגרת התנועה. עד שפנה בגיל שלושים לדרך עצמאית, דוחה בתקיפות את דמות המשיח שניסו לכפות עליו, פורש מהארגון הגדול והעשיר שנבנה סביבו ומכריז כי אין דרך סלולה אחת לאמת וכי על כל אדם לחפש בעצמו את משמעות חייו ואת דרכו.

בשארית חייו דחה קרישנמורטי בעקביות את מעמד הגורו שאחרים ניסו לכפות עליו. הוא המשיך למשוך קהל גדול מהעולם כולו אבל לא טען לכל סמכות, לא רצה ממשיכי דרך, ודיבר תמיד כאדם לאדם. בלב תורתו הייתה ההבנה שניתן להביא לשינויים יסודיים בחברה רק באמצעות שינוי תודעת היחיד. הצורך בידיעה עצמית והבנת ההשפעות המגבילות והמפרידות של התניה דתית ולאומית, הודגשו בקביעות. קרישנמורטי הצביע על הצורך הדחוף בפתיחוּת, על ה'מרחב הגדול במוח בו יש אנרגיה בלתי ניתנת לשיעור'. נראה שזה היה המקור למעיין היצירתיות שלו עצמו והמפתח לרושם שהשאיר על מגוון רחב כל כך של אנשים. הוא המשיך לכתוב, לדבר וללמד בכל העולם עד מותו בשנת 1986 בגיל תשעים.

במשך עשרות שנים פרסם קרישנמורטי עשרות ספרים, הרצה וקיים שיחות עם תלמידים והוגי־דעות. כיום קיימים עשרות בתי־ספר ואגודות הממשיכים את דרכו — מסע להיכרות עצמית ולהבנה, מתוך חרות מוחלטת, חופשיה ממשפטים קדומים.

״סיפור האנושות הוא תנועה ללא סוף…״

״רק כיחידים יכולים אנו לחולל משהו. מאז ומעולם היה זה תמיד היחיד שהשפיע באמת על החברה, וחולל שינויים גדולים בחשיבה ובפעולה. על האדם לחרוג מהתבנית החברתית…״

ז׳ידו קרישנמורטי

מבחר כתבים

האמת היא ארץ שאין שבילים אליה

עריכה: אלישע בן מרדכי

הוצאת אסטרולוג

******

416 עמודים, 98 ש"ח
תאריך:  15/08/2017   |   עודכן:  15/08/2017
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתוך מבחר כתבים של ז׳ידו קרישנמורטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניתן לתאר שעולם זה שמחוץ לנו ומסביבנו ייתפס כפי שתופסים שעון בהשוואה בין האורגניזם האנושי לשעון נעשה שימוש לעתים קרובות, אך אלה הנוקטים אותה שוכחים לעתים קרובות את הנקודה החשובה ביותר
15/08/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
הפרק הזה נפתח באמירה כוללנית שמחייבת התייחסות: "על-פי הימין, נסיגה מיהודה ושומרון ... היא גם מעשה של פשיטת רגל יהודית"! זאת עמדה מוצהרת רק של החלק הדתי הלאומי של הימין! הימין החילוני והימין החרדי אינם סוברים כך. ומוסיף גודמן: על-פי השמאל, הנוכחות בשטחים... מהווה גם פשיטת רגל מוסרית". וגם זאת אמירה לא מדויקת, השמאל מכוון לא לעצם הנוכחות בשטחים, אלא לתוצאות שנגרמות בהכרח מהפעולות הנדרשות להשארות בשטחים! וזה הבדל משמעותי בין המניע האידיאולוגי של הימין הדתי לאומי, לבין המסקנה פרגמטית ולא עקרונית! שמניעה את עמדת השמאל.
08/08/2017  |  גד גזית  |   ספרים
ט"ו באב הגיע ואני שוב לבד....
07/08/2017  |  אלינור אבירי  |   ספרים
29/07/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
קבוצה של שתי מחבלות ושני מחבלים השתלטה באִיום רימונים ורובים על מטוס בלגי של חברת 'סַבֶּנָה', שהיה בדרכו מבריסל לישראל
17/07/2017  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il