|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

זהירות, חלום בלהות

הרחבת האחריות הפלילית המוטלת על מייצגים בתחום המס מחייב להכיר את הסיכונים ולהיערך בהתאם, כבר משלב קליטת הלקוח
09/10/2017  |   קרן זרקו-זמיר, קרן זרקו-זמיר   |   כתבות   |   תגובות
אחריות פלילית [צילום: פלאש 90]

לרואי החשבון תפקיד מהותי בהכוונת הלקוח להימנעות מעבירות מס, ולעיתים הם עשויים להיות הראשונים לגלות שהלקוח עבר עבירה. למייצגים אלו לא עומדת הגנת חיסיון לקוח כמו לעמיתיהם עורכי הדין, מה שמוביל פעמים רבות לכך שהם הראשונים להיחקר כעדים ואף כחשודים בעבירות הקשורות ללקוחותיהם. במילים אחרות: בעלי מקצועות המקדישים את כל מרצם לייצוג לקוחות והכוונתם, עשויים למצוא את עצמם ברגע אחד בחלום בלהות.

האחריות של מייצג אינה רק מקצועית. במקרים בהם המייצג טעה, התרשל, או ידע על מידע כוזב של הלקוח, עשויה האחריות הפלילית שלו להיות זהה לזו של העבריין העיקרי, גם כאשר לא הייתה לו כוונה לסייע ללקוח להתחמק ממס. כך למשל מבהיר סעיף 224 לפקודת מס הכנסה, כי אם המייצג יודע שבמסמכי לקוחותיו יש נתונים שקריים, הרי שהוא אשם בדיוק כמוהו.

בעוד שאדם רגיל ייחשב שותף לעבירה רק אם יוכח שהייתה לו כוונה לסייע לעבריין העיקרי (בהתאם לדיני השותפות הכלליים), הרי שבמקרה של מייצג - מספיק להראות שהוא יודע על הכזב על-מנת להאשים אותו כעבריין עיקרי.

החתימה והזהירות

כיצד ניתן להוכיח שהמייצג באמת יודע שהדברים שהוא מסר בשם לקוחו לא היו נכונים (דבר הכזב)? לכאורה, ידיעת המייצג נקבעת בחתימתו. כלומר: אם חתמתם על דוח או מסמך, עצם החתימה מוכיחה שאתם מודעים לכל הדברים הכתובים בהם. אך האם חתימתכם מוכיחה שידעתם שמדובר בדברים שאינם נכונים? התשובה שלילית. בית המשפט העליון קבע, כי ידיעת קיומו של רישום אינה מעידה על ידיעת אמיתותו, ולכן יש להוכיח גם יסוד נפשי של רשלנות או ידיעה.

על-מנת להטיל אחריות פלילית על מייצג, יש להראות מעבר לספק סביר שהוא ידע שהרישום הוא כוזב, או שהוא לכל הפחות התרשל בבדיקת הדברים. סעיף 217 לפקודת מס הכנסה קובע: "אדם אשר ללא הצדק סביר ערך דוח לא נכון או מסר ידיעות לא נכונות המשפיעים על חיובו של אחר במס, דינו מאסר שנתיים ו / או קנס. הטוען כי היה לו הצדק סביר - עליו הראיה".

כיצד נקבע הצדק סביר? בית המשפט קבע מבחן אוביקטיבי לכך בתיק בו הואשם מייצג באחריות לשני רישומים כוזבים בהצהרת הון שערך עבור לקוחו. ברישום הראשון של פיקדון ניירות ערך, נרשם ערכן הנקוב במקום ערך הקנייה, והמייצג הורשע לפי סעיף 220 לפקודה לאחר שהוכחה כוונתו. הרישום השני התייחס לחוב, שם התייחס המייצג לתאריך מאוחר יותר מהתאריך הקובע לצורך הצהרת ההון. הפרקליטות לא הצליחה להוכיח כוונה, אבל הראתה שלא היה הצדק סביר למעשיו של המייצג והוא הורשע ברשלנות לפי סעיף 217.


המייצג ערער על הרשעתו השנייה לבית המשפט העליון, בטענה שמדובר בטעות של רשלנות מקצועית, ולכן יש לו "הצדק סביר". בית המשפט דחה את הטענה והבהיר, שטעות או תום לב אינם בהכרח הצדק סביר. השופטים קבעו, כי הצדק סביר הוא מבחן אוביקטיבי, לפיו אם מייצג נהג כפי שהיה נוהג מייצג סביר אחר באותן הנסיבות אזי קיים הצדק סביר, ואם לאו - לא קיים.

מאוחר יותר הורחבה הלכה ונתווספה לה חובת הזהירות. פסק הדין עסק בעניינו של יועץ מס שהואשם, כי הציג בדוחות של שלושה מלקוחותיו הוצאות הוניות כהוצאות שוטפות והוצאות פרטיות כהוצאות לייצור הכנסה. הלקוחות הועמדו לדין והורשע על-פי סעיף 220. הפרקליטות לא הצליחה להוכיח שלמייצג הייתה כוונה, אבל הוכיחה שלא היה לו הצדק סביר והוא הורשע בסעיף 217.

בערעורו לעליון טען יועץ המס, כי אין זה מתפקידו לבדוק את אמינות הפרטים הנמסרים לו ע"י לקוחותיו, וכי עובדיו הם מנהלי חשבונות ולא מפקחים. כלומר: אחריותו היא להציג נכונה את הנתונים ולא לחקור את הנתונים. בית המשפט אומנם הסכים שמייצג אינו חייב לעבור בעצמו על כל מסמך ומסמך, אך קבע, כי עדיין חלה עליו חובת זהירות של נותן שירות. ביהמ"ש הוסיף וקבע, כי המייצג מחויב לנקוט באמצעים סבירים להבטחת אמיתותם ודיוקם של הנתונים, אחרת הוא נוהג בעצימת עיניים.

מהי אותה חובת זהירות? ניתן לראות בפסיקות שונות, כי המוקד בחובת הזהירות הוא הנהלים, הסדרים, ההנחיות והפיקוח, כולל סדרי בדיקה וביקורת. באחד המקרים הואשם רואה חשבון בכך שהגיש מידע כוזב של נישום, מבלי לערוך בדיקה וביקורת כראוי. בית המשפט קבע, כי לא ייתכן שרואה חשבון יעצום את עיניו ויתעלם מפרטים מהותיים גלויים לעין שאינם ראויים להיכלל בדוח. הוא בוודאי לא יכול לרחוץ בנקיון כפיו ולומר שנתונים אלו באו מלקוחו, כאשר הוא בעצמו לא ערך את הבדיקות הראויות.

הגנת הצדק סביר

מייצג שיודע או חושד שנתוני לקוחותיו אינם נכונים, צריך לברר את העניין לעומקו, לתעד את הבירור, ולעיתים אף לפרוש מן הסיוע ללקוח בעניין. חשוב לזכור, כי גם אם פעלתם שלא בכוונה, בתום לב, ללא ידיעה, ואף אם נפלה טעות, עליכם להוכיח שעמדתם במבחן האוביקטיבי של הצדק סביר וחובת הזהירות. מה גם, שמעבר לסכנה פלילית עומדת מולכם סכנה להיתבע בנזיקין על-ידי הלקוח, אם לא התרעתם בפניו על מחדלים שעשויים לסבך אותו.

ראוי גם לציין, כי דין המייצגים עלול במקרים מסוימים להיות אף יותר חמור מדין הלקוחות. בחלק ניכר ממקרים כאלו הגישו מייצגים לבתי המשפט בקשות לביטול ההרשעה בנימוק של אכיפה בררנית, בטענה שלא ייתכן שבתור מסייעים הם זוכים להתייחסות חמורה יותר מהעבריינים העיקריים. במרבית המקרים לא קיבל בית המשפט טענות אלו וקבע, כי ניתן להאשים ואף להרשיע מייצג ללא כל תלות וקשר ללקוח, אם קיימת תשתית ראייתית נגדו.

ראינו לפיכך, כי אחריות כבדה במיוחד מוטלת על כתפיהם של מייצגים. החקיקה והפסיקה אומנם רואים במייצגים בעלי מקצוע ייחודי, ומכירים בכך שהם משמשים גם כיועצים נאמנים ואנשי סוד ללקוחותיהם, אך מדובר לעיתים בחרב פיפיות. הבנה זו היא שעשויה להוביל את פקידי השומה והחוקרים ישירות אל דלתכם כאשר קיים חשד לעבירה של הלקוח.

אם נוסיף על אלו את קלות המעבר בין המישור האזרחי לפלילי בדיני מיסים, את היכולת של בית המשפט להטיל אחריות פלילית על מייצג אף בהעדר כוונה פלילית, ואת מגמת ההחמרה המסתמנת עם מייצגים, ברור שעליכם להיערך ולכלכל את צעדיכם מראש ככל הניתן. על-מנת למזער סיכונים של הליכים פליליים או תביעות נזיקין, חשוב כי לנקוט בכל האמצעים לצורך קיום חובת הזהירות, ובכלל זה:

  • לקבוע הנחיות וסדרי פיקוח על יישומן, אשר יבטיחו שהעובדים יתנו דעתם על רישום מדויק ואמיתי, כשהם ערים לכך שהנתונים שיקבעו ישמשו בסיס לעריכת דוחות ומסמכים שונים.

  • לקבוע סדרי בדיקה וביקורת בדבר אמיתות התשתית של הנתונים המוצגים בדוחות ומסמכים באופן שיבטיח את נכונותם, וזאת ללא קשר לזהותו של הגורם המקיים את הנהלת החשבונות של הלקוח.

בנוסף על כך, ראוי להיערך בזהירות הנדרשת כבר בשלב קליטת לקוח. מומלץ לראיין באופן עקבי כל לקוח חדש ולשאול אותו על העסק, נכסים, התחייבויות ופרטים נוספים, ולהחתימו על טופס מובנה בהתאם, הכולל גם התחייבות לעידכון על כל שינוי. רצוי לבצע תשאול חוזר בתקופות קבועות (למשל אחת לשנה עם חתימת הדוח) ולהשתדל להתנהל מול הלקוח באופן שוטף בכתב ככל הניתן, ולשמור תיעוד של הדברים. באותה הזדמנות חשוב להסביר ללקוח על אחריותו הפלילית, להדריך אותו לגבי עבירות המס השונות וחובתו להימנע מהן, ולציין על גבי הטופס את ההסברים שניתנו.

הנוסח המלא של המאמר פורסם בגליון ספטמבר 2017 של "רואה החשבון" - בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  09/10/2017   |   עודכן:  09/10/2017
עו"ד קרן זרקו-זמיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם 20 שנה לאחר פתיחתה, היא עדיין, מתיימרת להיות מלכת המסעדות התאילנדיות בארץ. אלא שהמציאות, מסתבר, היא שונה בתכלית. מסעדת "בית תאילנדי" התל אביבית (בוגרשוב 8), כבר איננה מה שהייתה בעברה הזוהר, וכמעט כל מסעדה תאילנדית בארץ.מגישה תפריטים במתכונת שלה, ושכלל לא נופלים מרמת-מטבחה.
09/10/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
סמוך לקיבוץ חפציבה בעמק חרוד פעלה בשיפולי הר הגלבוע עוד לפני קום המדינה מחצבת שיש של חברת "אבן סיד" שבה נוסרו מההר לוחות שיש ("שיש אמיתי") באמצעות כבל חיתוך דק שהופעל בתנועה סיבובית על-ידי גנרטור. מחצבה זו אם אני לא טועה היא אולי היחידה בארץ שבה כרו אי-פעם "שיש אמיתי".
08/10/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
שהשליחות שברקוביץ מקיים בספר הינה שליחות יחודית, יפה לשעתה וכזו, שאינה מצטמצמת לממד העדתי על-אף שהיא נדמית ככזו. זוהי שליחות הומאנית-אנושית, לא כאשכנזי אלא כאדם
08/10/2017  |  חיים יחזקאל  |   כתבות
אתה בעל חנות למכשירי כתיבה, סוכן נסיעות, מוכר מכשירי חשמל. מכרת ציוד משרדי, כרטיס טיסה או מאוורר. והנה, לאחר זמן מה מגיע הקונה ומבקש לבטל את העסקה. זה יכול להיות משום שהציוד אינו מתאים לצרכיו, משום שצצו אילוצים שאינם מאפשרים לו לנסוע, משום שהמאוורר איננו עובד. וזה יכול להיות גם ללא סיבה כלל: חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח, בתנאים מסוימים, לבטל את העסקה ללא כל הסבר ולקבל בחזרה את כספו.
08/10/2017  |  אוסקר אבו רזק  |   כתבות
מנחם יצהרי, גמלאי של התעשיה האוירית אינו מוצא מנוח לנפשו לא ביום ולא בלילה. פגשתי בו בביתו שבנווה נאמן בהוד השרון. הוא שולף מתיק עב כרס מסמך אחר מסמך, נראה מתוסכל, מדבר בלהט ואומר לי: "אהפוך עולמות עד שאמצא את אחי החי שנעלם בגיל שש וחצי מביתו בראש העין ב-1952 וריסק את כל המשפחה. המדינה יודעת על הפרשה הזו וממשיכה לרסק את המשפחות עד היום הזה. עליה להודות על העוול שנעשה, להכיר במשפחות שילדיהן נעלמו, לבקש מחילה, לשלם להם פיצויים, וללמד בבתי הספר את פרשת הילדים החטופים כפי שמלמדים על השואה כדי שמקרים כאלה לא ישובו עוד".
08/10/2017  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il