|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שישה בשישי

לחשב מסלול מחדש

ערב שבת בראשית הוא הזדמנות מתאימה לבדוק מי צריך לחשוב שוב על דרך פעולתו - החל מהממשל האמריקני, דרך חברת טבע וכלה במערכת בתי המשפט. ויש גם הערה על השבת עצמה
13/10/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
מעגל שנתי


רוסיה והבחירות
נפסיק להגיד את האמת אם תפסיקו לשקר

השבוע פרסמנו כאן, כי בקונגרס האמריקני חוששים שרוסיה תנסה להתערב בבחירות אמצע הקדנציה לקונגרס בשנת 2018 ובבחירות לנשיאות בשנת 2020. אז מה עושים האמריקנים עם החששות הללו? לפי הפרסומים הרשמיים – מתגוננים. מהדקים את אמצעי האבטחה על מערכות ההצבעה הממוחשבות, חושבים האם לחזור להצבעה ידנית, מחפשים דרכים למנוע שתילת fake news ברשתות החברתיות וכך הלאה.

בצורה הזאת, הרוסים ינצחו גם בלי לעשות דבר. זה בדיוק כמו איום הטרור: די בכך שהוא מרחף באוויר, כדי לחייב את כולנו לעבור בדיקות ביטחוניות ארוכות בנמלי התעופה ולאבד זמן ותפוקה של מיליארדים רבים. מספיק שהאמריקנים יחששו מפני התערבות רוסית, כדי לשלוח אותם למסע הגנתי יקר ומורכב, וליצור קרקע פוריה לאין-ספור תיאוריות קונספירציה שיערערו את האמון בתוצאות הבחירות – בדיוק מה שהרוסים רוצים להשיג.

האמריקנים חייבים להבין שמדובר במלחמה לכל דבר, ובהתאם לכך – לחשב מסלול מחדש. איש לא מנצח במלחמה על-ידי התגוננות בלבד, ונפוליאון צדק לגמרי כאשר קבע שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. האמריקנים צריכים לצוד את ההאקרים ולחסל אותם, לכל הפחות מבחינה וירטואלית. הם צריכים לפתח יכולות לפגוע בתשתיות מיחשוב קריטיות של הרוסים, להדגים להם מה משמעות הדבר, ובמידת הצורך – גם לתקוף בצורה ממשית. הם צריכים להציף את הרשתות החברתיות בידיעות אמת על המתרחש ברוסיה של ולדימיר פוטין, ברוח אמרתו של עדלי סטיבנסון: "אם הרפובליקנים יפסיקו לשקר עלינו, נפסיק להגיד עליהם את האמת". יש עוד הרבה כלים בארסנל, והגיע הזמן להשתמש בהם.

מונדיאל ונובל
המדע חשוב הרבה יותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אמצעי התקשורת עסקו השבוע בכשלונה של נבחרת ישראל בכדורגל במוקדמות מונדיאל 2018, אבל אותי מטרידה העובדה שגם השנה לא זכינו בשום פרס נובל. נכון, התחרות קשה הרבה יותר מאשר על כרטיס לגביע העולם, ובכל זאת – ההצלחות שלנו לאורך העשורים האחרונים בהחלט יוצרות מדי שנה ציפיות מוצדקות לעוד פרס.

אמרתי ואחזור ואומר: המדינה צריכה לחשב מסלול מחדש בנוגע לסדרי העדיפויות שלה. החינוך והמדע חשובים לרווחתנו ולהישרדותנו עשרות מונים יותר מאשר הספורט. ייכבדו קבוצות הספורט ויפעלו על בסיס מסחרי. הכסף הציבורי הגדול צריך ללכת לבתי הספר, למכוני המחקר, לאוניברסיטאות. העובדה שיש יותר רייטינג בשיחת טלפון למאמן מכבי תל אביב מאשר לחתן פרס נובל, אינה סיבה מספקת להימנע מעשיית הדבר הנכון והחיוני מבחינה לאומית.

טבע והקופקסון
לא הצליחה להשתחרר מהתלות

אחרי שנתיים קשות במיוחד, כנראה הקשות ביותר בתולדותיה, ספגה השבוע חברת טבע את המהלומה הקשה ביותר שיכלה לדמיין: אובדן הבלעדיות על הקופקסון – תרופת הדגל שלה, לטיפול בטרשת נפוצה. מיילן קיבלה אישור לשווק גירסה גנרית שלה בארה"ב; סינת'ון ואלווגן ישווקו גרסה גנרית באיחוד האירופי. טבע ידעה שזה מגיע, אבל העיתוי הפתיע אותה – והמשקיעים הגיבו בריסוק המניה שלה ב-15%.

כמה מספרים מסבירים את גודל המכה. מכירות הקופקסון ברבעון השני של השנה היו 18% ממכירותיה של טבע ותרמו 45% מהרווח התפעולי שלה; ההכנסות השנתיות הן 3.2 מיליארד דולר. נכון שלא הכל ייעלם, בוודאי לא בבת אחת, אבל הצניחה תהיה קשה ומשמעותית. וזה קורה כאשר טבע מתמודדת עם חוב פיננסי של 35.1 מיליארד דולר, מתוכם עליה לפרוע 8 מיליארד דולר עד סוף 2018.

טבע ידעה היטב במשך שנים רבות שהיא תלויה יתר על המידה בקופקסון. התרופה הזאת הייתה מלכתחילה שונה ממה שטבע יודעת לעשות הכי טוב, משום שזוהי תרופת מקור (פיתוח מקורי של מכון ויצמן שנרכש בידי טבע) ולא תרופה גנרית (העתקה של תרופות מקור לאחר תום הפטנט שלהן); טבע היא אחת מהחברות הגנריות הגדולות בעולם. החברה ניסתה להתגבר על התלות הזאת, אך ללא הצלחה ולא כאן המקום להרחיב מה אירע.

לא ברור כיצד טבע תיחלץ מהמשבר. יש הטוענים, שזה לא יקרה ושגורלה נחרץ להימכר או להתחלק לשורה של חברות קטנות יותר. אחרים סבורים שטבע מספיק חזקה כדי לשרוד גם את הסערות הללו. מה שבטוח הוא, שכל עסק – ויהיה הגדול ביותר והמצליח ביותר – חייב ללמוד שני לקחים: לא להיות תלוי במוצר/שירות/לקוח אחד, ולחשב מסלול מחדש אם נוצרת תלות שכזאת.

בתי המשפט
לעמוד בזמנים ולפסוק תוך זמן קצר

מהו התפקיד של בתי המשפט? לפתור בעיות. כיצד עליהם למלא את תפקידם? במתן פסקי דין. מי הם הלקוחות שלהם? כולנו, במישרין ובעקיפין. חד וחלק. וזה אומר, שהשירותיות צריכה לתפוס מקום גבוה במיוחד בסדרי העדיפויות של בתי המשפט.

שירותיות מתחילה בכך ששערי בתי המשפט ייפתחו לפני המועד שנקבע לתחילת הדיונים, ושהמזכירויות ייפתחו בזמן ויפעלו ביעילות. היא נמשכת במערכת מחשב ידידותית למשתמש, שלא צריך להשבית בממוצע פעם בשבועיים לצורך תיקונים ושדרוגים. היא מחייבת שהשופטים יגיעו בזמן ויעמדו בזמנים ויקפידו שגם הצדדים יעשו זאת. והיא מגיעה לכך שפסקי דין יינתנו בכל ההקדם האפשרי, גם אם משמעות הדבר היא שהשופט לא יתן הרצאות ולא ייצא לשבתון לימודים.

לזכותה של הנהלת בתי המשפט יש לומר, שהיא מודעת לצורך בשיפור השירות ועושה צעדים בכיוון. אבל לחובתה יש לומר, שהצעדים הללו קטנים מדי ושאין היא מטפלת בצורה יסודית ותקיפה בבעיות הקשות באמת, שחלק משמעותי מהן קשור לשופטים עצמם – לוחות הזמנים של הדיונים והפסיקה. עם נשיאה חדשה לבית המשפט העליון ובקרוב גם מנהל חדש למערכת בתי המשפט, זוהי הזדמנות טובה לחשב מסלול מחדש.

גיוס חרדים
זוהי המשימה החשובה באמת

עוד הזדמנות טובה לחשב מסלול מחדש היא הכורח לחוקק שוב את הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל. גם כאן אני מרשה לעצמי לחזור על דברים שכבר אמרתי: כל הסיפור שגוי מיסודו. ברורה החשיבות הלאומית של השירות בצה"ל או בשירות אזרחי, וברור עקרון השוויון – אבל במקרה הזה יש משהו חשוב עוד יותר: הכנסת החרדים לעבודה.

המשק הישראלי אינו יכול להמשיך ולשאת קבוצה הולכת וגדלה של מי שעובדים ב"שחור" במקרה הטוב, ולא עובדים כלל במקרה הגרוע. כל תושבי ישראל חייבים לתרום את חלקם לתוצר הלאומי ולמיסים, כדי שניתן יהיה לממן את השירותים החיוניים הניתנים לכולם. זה אמור להיות מובן מאליו, אלא שהמציאות בנוגע לחרדים היא שונה. נכון שיותר ויותר מהם הולכים לעבוד, אך לא בממדים הדרושים כדי למנוע את הפיכתם לנטל כבד מנשוא – הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית.

מאידך-גיסא, לצה"ל אין יותר מדי מה לעשות עם רבבות חרדים. בגדול, צה"ל צריך לוחמים ואנשי היי-טק – ואת זה הרוב המכריע של החרדים לא יכולים לספק לו. לכן, גיוס המוני שלהם רק יכביד ללא צורך על תקציב הביטחון. ואם המטרה היא להוביל אותם בסופו של יום לשוק העבודה – מדוע צה"ל צריך להיות תחנת ביניים יקרה וחסרת תועלת? המאבק האמיתי צריך להיות על הכנסת לימודי ליב"ה לחינוך החרדי ועל הוצאתם לעבודה של האלפים הרבים שאינם מסוגלים/מוכשרים/רוצים/צריכים ללמוד תורה כל חייהם. אם לשם כך יהיה צורך להתפשר בתחום הגיוס – אדרבה. חוק שיעניק פטור למי שיילך לעבוד, יהיה ראוי ומידתי.

חומש בראשית
דרך ישנה שהיא גם חדשה

לפעמים לא צריך לחשב מחדש מסלול, אלא ללכת דווקא במסלול המוכר היטב. כך נעשה מחר, כאשר כמדי שנה נשוב ונתחיל לקרוא את התורה מ"בראשית". ליהדות יש מעגל ברור של חגים, מועדים וימי ציון, כחלק מתפישתה בדבר היותה דת חובקת-כל שמטרתה לשפר את נפשו של האדם. וכך, כל שנה אנו מתחילים ומסיימים את התורה, והמהדרים גם מתחילים ומסיימים במעגל שנתי את יתר חלקי התנ"ך.

אלא שלמרות שזהו מסלול שכבר עברו בו מיליונים במשך אלפי שנים, תמיד יש בו משהו חדש. מימי חז"ל ועד ימינו אלה, התורה זוכה לפירושים נוספים, להברקות מקוריות, למבטים אקטואליים. ביצירות ספרותיות רגילים לשאול "למה התכוון המשורר" ולרוב יש תשובה אחת או שתיים. ביחס לתורה, כיצירה אלוהית, יש עשרות ומאות תשובות לכל פרשה, לכל פרק, לכל פסוק. וכך היא ייחודית בהיותה דרך ישנה – שהיא גם חדשה; מסלול שיעדו ברור וידוע – אך כזה שניתן לחשב אותו מחדש מדי שנה ומדי שעה.

תאריך:  13/10/2017   |   עודכן:  13/10/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחשב מסלול מחדש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הג'וקר
13/10/17 15:45
2
אחד העם
14/10/17 13:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
13 חודשים לפני בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס, רבים מחבריו חוששים מפני ניסיון רוסי להשפיע עליהן – מדווח USA Today. החששות העיקריים הם מפני חבלה במערכות ההצבעה המדינתיות ומפני שימוש במדיה החברתית כדי ליצור תוהו ובוהו בקרב המצביעים. אלא שהקונגרס עצמו קושר את ידיו בכך שהוא מהסס להטיל רגולציה על חברות היי-טק פרטיות, ולצד זאת ניצבת התנגדותן המסורתית של המדינות לכל התערבות פדרלית בבחירות בהן.
08/10/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית המשפט העליון של ארה"ב נדרש (3.10.17) לעניין חריג: מיפוי. תושבים במדינת ויסקונסין טוענים, כי המחוקקים במדינה שרטטו בה גבולות של מחוזות בצורה פוליטית מובהקת, כדי לתת יתרון למפלגה הרפובליקנית השולטת בבית הנבחרים המקומי – ובכך הפרו את החוקה, מדווח וושינגטון פוסט.
03/10/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פייסבוק סופגת מאז הבחירות בארה"ב ביקורת עזה משום ששימשה כפלטפורמה להפצת ידיעות מזויפות בכלל, וכאלו שמקורן ברוסיה בפרט. בחודשים האחרונים החברה מבצעת עוד ועוד צעדים בתגובה לביקורת זו, אבל ניו-יורק טיימס סבור שאין די בכך, ושגם הקונגרס צריך להתערב.
24/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מסע המכירות של הילרי קלינטון לקידום ספרה What Happened, המציג את גרסתה להפסדה בבחירות לנשיאות, הביא את גרג ג'ארט מרשת פוקס ניוז – שכידוע תומכת בדונלד טראמפ – לקבוע: קניית הכסף היא בזבוז כסף.
15/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קשה מאוד – ואולי בלתי אפשרי – למצוא משהו שדונלד טראמפ והילרי קלינטון מסכימים עליו. ובכל זאת, מהראיונות שמעניקה קלינטון לקראת פרסום ספרה על הפסדה בבחירות לנשיאות, עולה שיש לה משהו משותף עם המנצח: טינה כלפי התקשורת.
14/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   גיוס חרדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
עו"ד רוסיה הבטיחה לטראמפ מידע שלילי על קלינטון  /  איציק וולף
טראמפ: רוסיה תכבד אותנו יותר מהיום  /  עידן יוסף
איך נבחר דונלד טראמפ?  /  אור לוין
שורמן פיצח בשעה וחצי  /  איתמר לוין
לחזור לקלפיות הנייר  /  איתמר לוין
קמפיין סיינפלד של הילרי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il