|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
ליכט. ריכז את המדריך [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90] מנדלבליט. אישר את הנהלים [צילום: פלאש 90]

News1 מנתח את נוהלי העבודה שפרסם משרד המשפטים

הפקידים משתלטים על תהליך החקיקה: <br>מח' ייעוץ וחקיקה דוחקת את הנבחרים

היועץ המשפטי לממשלה יוכל למנוע דיון בהצעות חוק ממשלתיות שאינן נראות לו נאסר על משפטני המחלקה לקיים דו-שיח עם חברי כנסת על הצעות חוק המחלקה מתיימרת להגן על "זכויות אדם והאינטרס הציבורי" המשפטנים יורשו להעלות הערות גם בנושאים שאינם משפטיים - אך אין זכות מקבילה למי שמחוץ למחלקה להתערב בנושאי עבודתה המחלקה דורשת למנוע חקיקה פרטית בנושאים מורכבים ורגישים
12/11/2017  |   איתמר לוין   |   תחקירים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות


המדריך הפנימי לעבודת ייעוץ וחקיקה / מדריך
הנחיות לעבודת היועצים המשפטיים ברשויות המדינה בתחום הייעוץ והחקיקה


ליכט מדבר בעיקר על התרחבות העבודה והשלכותיה, וכן מציין ש"לא תמיד ידענו להסביר לנו ולאחרים את עמדותינו העקרוניות והמקצועיות". ליכט אינו מזכיר כלל את הטענות הקשות על משפטיזציה של הפוליטיקה והממשל, וכך המדריך ממילא אינו מציע דרכים להפחית אותה - אלא כאמור דווקא להרחיב את השפעת המשפטנים על הליכי החקיקה ועבודת הממשלה, עד כדי השתלטות עליה

מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים משתלטת במידה רבה על תהליך החקיקה ומגבילה את יכולתם של השרים וחברי הכנסת לקדם הצעות המנוגדות לעמדתה. זהו הקו המרכזי העולה מהמדריך לעבודת המחלקה, שפורסם בשבוע שעבר. משמעות הדבר: משפטיזציה מוגברת והשתלטות נוספת של דרג הפקידים, והפעם בליבת עבודתם של נבחרי הציבור בכלל ושל הרשות המחוקקת בפרט.

המדריך מעלה על הכתב בפעם הראשונה את נוהלי עבודתה של המחלקה, המפקחת גם על היועצים המשפטיים ביתר משרדי הממשלה ומכאן כוחה הרב. את הכנתו ריכז המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, והוא פורסם באישורו של היועץ, אביחי מנדלבליט. ליכט אומר שניירות העבודה העומדים בבסיס המדריך הוצגו לשרת המשפטים, איילת שקד, אך עם פרסום המדריך לא נאמר שהוא קיבל את אישורה.

במבוא מגדיר ליכט את מטרת המדריך במילים "להגן על מה שנבנה בעבודה קשה", ובמקביל אומר שהמחלקה לא השכילה "לתת מענה מקיף לשינויים הפנימיים בייעוץ וחקיקה והשינויים החיצוניים שהתרחשו סביבנו". אלא שבפירוט שינויים אלו, מדבר ליכט בעיקר על התרחבות העבודה והשלכותיה, וכן מציין ש"לא תמיד ידענו להסביר לנו ולאחרים את עמדותינו העקרוניות והמקצועיות". ליכט אינו מזכיר במילה וחצי מילה את הטענות הקשות על משפטיזציה של הפוליטיקה והממשל, וכך המדריך ממילא אינו מציע דרכים להפחית אותה - אלא כאמור דווקא להרחיב את השפעת המשפטנים על הליכי החקיקה ועבודת הממשלה, עד כדי השתלטות עליה.

עוד אומר ליכט כי היו שהתנגדו לחשיפת עקרונות העבודה של המחלקה, שמא הדבר יפגע באפקטיביות של העבודה [כלומר: יאפשר למי שחולקים על המשפטנים להכיר את דרכי עבודתם - א.ל]. "אחרים חוששים, כי המהלך יחדד את המתח הקיים מול אלה החולקים על הלגיטימיות שלנו ושואפים להחליש אותנו", מוסיף ליכט - אך אינו מספק מענה לגופן של הטענות שמעלים גורמים אלו. עם זאת מדגיש ליכט, כי חששות אלו לא התקבלו, וכי הגישה שביסוד המדריך היא שחשיפת דרכי הפעילות דווקא תחזק את מחלקת ייעוץ וחקיקה.

מוכנה לתת "משקל ראוי"
שקד. המסמכים הוצגה לה [צילום: פלאש 90]

המחלקה "תפעל להגנה על זכויות אדם, להגנה על האינטרס הציבורי ולהגנה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לא ברור מהיכן נלקחה היומרה למלא תפקידים אלו, המסורים לנבחרי הציבור או לבתי המשפט

ליכט מציין עוד, כי אכן אחת המטרות של המדריך היא לשפר את השירות שנותנת המחלקה – אך אסור ששיפור השירות ילווה "בוויתור על מקצועיות או בנטישת מערכת הערכים שהונחלה לנו... עמידה נחושה על עקרונות היסוד המשפטיים היא הבסיס לעבודה שלנו והיא זו שמאפשרת לנו לרכוש את האמון של העובדים בייעוץ וחקיקה, של עמיתינו לשירות המשפטי של הרשות המבצעת ושל הציבור כולו", הוא טוען – תוך השמטה של הדרג הפוליטי והדרג המקצועי במשרדי הממשלה האחרים.

המדריך מונה את תפקידיה של המחלקה. הראשון שבהם: "תעניק ייעוץ משפטי, מקצועי ויעיל לממשלה על כל זרועותיה לשם קידום מדיניות הממשלה, ותעמיד כלים משפטיים, חקיקתיים ומינהליים מתאימים ליישום המדיניות. במסגרת זו, תהווה שומר סף כדי להבטיח כי פעילות הממשלה תתבצע במסגרת הוראות הדין". הייעוד השני: המחלקה "תפעל להגנה על זכויות אדם, להגנה על האינטרס הציבורי ולהגנה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". לא ברור מהיכן נלקחה היומרה למלא תפקידים אלו, המסורים לנבחרי הציבור או לבתי המשפט.

בין שבעת ערכיה של המחלקה, הראשונים הם מקצועיות, יושרה מקצועית והגינות, וחוסן ערכי ומקצועי. רק במקום השישי מצוי "כבוד לשותפים – אנשי ייעוץ וחקיקה יקפידו על מתן הכבוד הראוי לעמיתים ולמקבלי השירות השונים, וביניהם כנסת ישראל, הרשות השופטת ומשרדי הממשלה. במסגרת העבודה, יינתן המשקל הראוי למקצועיותם, לנסיונם ולמומחיותם של משרדי הממשלה וזרועות הרשות המבצעת האמונים על העשייה היומיומית בתחומי אחריותם". אלא שמחלקת ייעוץ וחקיקה היא שתקבע מהו "המשקל הראוי", והיא זאת שבחסדה הרב מוכנה לשמוע גורמים נוספים.

לדעת המחלקה, חובתה לשמור על גבולות הדין בפעילות החקיקה "נובעת מתפקידנו המוסדי כאמונים על שמירת שלטון החוק". המדריך מדגיש, כי אין סתירה בין חובה זו לבין החובה לסייע לממשלה לבצע את מדיניותה, אלא הן משלימות זו את זו – שכן "חובתה של הממשלה כנאמן הציבור היא לקדם את מדיניותה בהתאם לדין". לכן, גם ייעוץ משפטי הקובע שהדבר אינו אפשרי – מסייע בכך לממשלה. עוד קובע המדריך, כי תפקידה של המחלקה הוא גם "להגן על האינטרס הציבורי, במיוחד בנושאים הנוגעים למינהל תקין, להגנה על זכויות אדם ולנושאים הנגזרים מהיותה של הרשות הציבורית נאמן הציבור". שוב מדובר ביומרה שלא ברור מהו הבסיס שלה.

"מהמעולים שבמשפטנים"
לחסום הצעות חוק פרטיות [צילום: יצחק הררי, הכנסת]

גם במקרים של קושי משפטי, ייתכנו מצבים בהם הדרג המשפטי יחסום את פעילותם של השרים: אם המחלקה לא הצליחה לנהל "שיח בלב פתוח ונפש חפצה" עם המשרד שהעלה את ההצעה; או כאשר מדובר ב"קושי משפטי חוקתי או קושי מהותי אחר או שהצעת החוק עומדת בסתירה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הנחיה מקצועית של ייעוץ וחקיקה או תבנית חקיקה של ייעוץ וחקיקה"

המדריך מציין, כי ברוב המקרים אין הוראת דין ברורה וחד-משמעית הנותנת מענה לסוגיות המונחות לפתחה של המחלקה, ולכן המענה יינתן בהתאם לכללי הפרשנות. אם יש כמה דרכי פרשנות – יש להציג את כולן בפני הרשות ולעמוד על יתרונותיהן וחסרונותיהן. אם קיים קושי באחת החלופות או מתעורר חשש שבית המשפט לא יקבל אותה, יש להציגם בפני הרשות "אך אין למנוע ממנה ללכת בדרך זו. קושי משפטי אינו מונע את קבלת ההחלטה אך יש לשאוף לתקנו", וזאת בניגוד ל"מניעה משפטית" שמשמעותה שלא ניתן לבצע את המהלך המבוקש.

עוד נקבע בהנחיות, כי אנשי המחלקה יכולים להעלות גם הערות לגבי המדיניות המוצעת עצמה – ולא רק לגבי ההיבטים המשפטיים שלה. הנימוק: "משפטני ייעוץ וחקיקה הם מהמעולים שבמשפטני המגזר הציבורי ומהווים גורם מקצועי מומחה שברשותם ידע רב שנצבר לאורך השנים. עלינו לחלוק ידע זה כדי להביא לשיפור ההסדר המוצע". עם זאת מודגש, שבהקשר זה – בניגוד להקשר המשפטי – דעתם של משפטני המחלקה איננה הקובעת. לעומת זאת, המדריך אינו מאפשר לגורמים מחוץ למחלקת ייעוץ וחקיקה להעלות הערות משפטיות – וכלל אינו מזכיר את האפשרות שהדרג הפוליטי יוכל להיעזר בעורכי דין חיצוניים אם יחלוק על חוות דעתם של משפטני המחלקה.

כחלק מן הפירוט הרב של פעילות הייעוץ להצעות החוק, נקבע שליועץ המשפטי לממשלה יש זכות וטו על דיון בוועדת השרים לחקיקה בהצעות לגביהן נקבע שקיימת מניעה משפטית. אם המשנה ליועץ המשפטי קובע שיש מניעה והשר המציע מבקש להביא בכל זאת את ההצעה לוועדת השרים, יש להביא את הנושא להכרעת היועץ המשפטי. "יש להמתין עם הבאת ההצעה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה עד להכרעת היועץ המשפטי לממשלה", נאמר במדריך – תוך התעלמות מכך שסדר היום של הוועדה נקבע בידי שר המשפטים, ולא בידי הדרג הפקידותי.

גם במקרים של קושי משפטי, ייתכנו מצבים בהם הדרג המשפטי יחסום את פעילותם של השרים: אם המחלקה לא הצליחה לנהל "שיח בלב פתוח ונפש חפצה" עם המשרד שהעלה את ההצעה; או כאשר מדובר ב"קושי משפטי חוקתי או קושי מהותי אחר או שהצעת החוק עומדת בסתירה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הנחיה מקצועית של ייעוץ וחקיקה או תבנית חקיקה של ייעוץ וחקיקה".

משמעות הדבר: המחלקה תוכל לחסום כל הצעת חוק פרטית שאינה נראית לה או שמבקשת לשנות הנחיות קיימות - תוך הפרה בוטה של כללי הפרדת הרשויות. במקרים כאלו, תאסור המחלקה [כך!] על המשרד היוזם להביא את ההצעה לוועדת השרים. אם המשרד יעמוד על דעתו, יתקיים דיון אצל המשנה ליועץ המשפטי – ורק לאחר מכן יוכל המשרד להעלות את ההצעה, גם אם לא קיבל את ההערות.

עצמאות ליועצים במשרדים

"העמדה המובעת בחוות הדעת היא עמדה משפטית מקצועית. אין לשנותה או להתמקח עליה מול גורמים פוליטיים" – וזאת למרות שהמחלקה מצהירה על תודעת שירות ועל כבוד לגורמים מולם היא עובדת, וביניהם הכנסת. המחלקה גם מבקשת להשפיע על החלטות ועדת השרים לחקיקה: "יש לשאוף להחלטות בהירות של הוועדה... במקרה של אי-בהירות של ההחלטה, יעמוד המשפטן על הבהרתה"

המדריך כולל גם נוהל מפורט לטיפול בהצעות חוק פרטיות לשם גיבוש עמדת משרד המשפטים לגביהן. אחת מנקודות המוצא שלו בנושא זה היא, ש"במרבית המקרים, הצעות חוק פרטיות עולות לוועדת השרים כשהן ברמת בשלות נמוכה". לכן, "יש למקד את חוות הדעת בקשיים המשפטיים העיקריים ובהיבטים המרכזיים שיהיה צורך לתקן בהצעה, אם תעבור". המחלקה קובעת, כי נושאים מורכבים ורגישים צריכים לעבור באמצעות הצעת חוק ממשלתית ולא בהצעת חוק פרטית. מדובר בניסיון בוטה מצד הדרג הפקידותי למנוע מחברי הרשות המחוקקת לבצע חלק מתפקידם.

עוד מודגש, כי "העמדה המובעת בחוות הדעת היא עמדה משפטית מקצועית. אין לשנותה או להתמקח עליה מול גורמים פוליטיים" – וזאת למרות שהמחלקה מצהירה על תודעת שירות ועל כבוד לגורמים מולם היא עובדת, וביניהם הכנסת. המחלקה גם מבקשת להשפיע על החלטות ועדת השרים לחקיקה: "יש לשאוף להחלטות בהירות של הוועדה... במקרה של אי-בהירות של ההחלטה, יעמוד המשפטן על הבהרתה".

לעומת התערבותה הרבה של מחלקת ייעוץ וחקיקה בפעילות של משרדים אחרים, היא מדגישה את החופש שתתן ליועצים המשפטיים של אותם משרדים: "יש לשאוף לפעילות עצמאית של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה בענייני משרדיהם... ולהקפיד שלא להחליף את הייעוץ המשפטי של הרשות המבצעת בעבודתו השוטפת. יש להתמקד בנושאים עקרוניים, תקדימיים או מהותיים בהם יש ערך מוסף למעורבותנו".

תאריך:  12/11/2017   |   עודכן:  12/11/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפקידים משתלטים על תהליך החקיקה: מח' ייעוץ וחקיקה דוחקת את הנבחרים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
די למשפח !!!
12/11/17 09:40
2
אתי אור
12/11/17 10:03
3
רפרף
12/11/17 10:04
4
סב
12/11/17 10:05
5
ע_הראל
12/11/17 10:06
6
רפרף
12/11/17 10:19
7
רפרף
12/11/17 10:32
8
רפרף
12/11/17 10:40
9
רפרף
12/11/17 11:17
10
בגיליון השבת,שווה
12/11/17 13:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
"הכל שפיט, אבל לא כל דבר מצדיק התערבות. קח למשל את נושא ההינתקות. פסק הדין עסק בשאלה האם לצאת מחבל עזה או לא. זו פעולה מדינית פר-אקסלנס. תאורטית אפשר היה להתערב בה, מעשית זה לא קרה. בית המשפט לא התערב בשאלה האם תהיה הינתקות או אם לאו אבל הוא כן התערב באספקטים כלכליים מסוימים של הפיצוי למתיישבים שנפגעו". כך אומרת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בראיון פרישה המתפרסם (24.10.17) ב"עורך הדין", בטאון לשכת עורכי הדין.
24/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ההכרעה המשפטית אינה משקפת השקפת עולם, כי אם את פרשנותו של הדין לפי מיטב הכרתו של השופט ואת יישומו על נסיבות המקרה הקונקרטי. בשבתו של השופט לדין אין הוא מבקש (וממילא אסור לו) להנחיל את ערכיו או השקפתו הפרטית בעניין הנדון". זהו אחד מעקרונות היסוד אותו מבקשת הנשיאה היוצאת של בית המשפט העליון, מרים נאור, להדגיש בסקירת פסיקתה.
23/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הדיון על ביטול חוקים בידי בג"ץ מאופיין, כמקובל במחוזותינו, בהרבה להט פוליטי ופופוליסטי ובמעט דיון ענייני ומקצועי. כמעט תמיד הפוליטיקאים מכאן ומכאן קופצים אחרי פסק דין כזה או אחר, ולכל אחד מהצדדים יש תנא דמסייע קבוע מבין בכירי המשפטנים בארצנו הקטנה. פה ושם יש הצעות ממשיות, כמו פסקת ההתגברות, אבל אין דיון רציני ומקיף בנושא.
10/10/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
חלק מהתופעה של ביטול חוקים בידי בג"ץ, נעוץ בכך שבית המשפט העליון מוצא את עצמו מכריע בענייני נוהל הנוגעים לכנסת. הדוגמה הבולטת ביותר היא חוק מס ריבוי דירות, אשר הוחזר לדיון מחודש בוועדת הכספים, לאחר שנפסק שהדיון החפוז שקיימה בו לא אפשר לחברי הכנסת למלא כהלכה את תפקידם כמחוקקים.
09/10/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
לעיתים הלשון היא רק כלי, לעיתים היא מהות. אפשר לפטור את הביטוי "חוק עוקף בג"ץ" כאמירה פוליטית-פופוליסטית שנועדה לתפוס כותרות. אבל למעשה, הכינוי הזה מצביע במדויק על הבעיה שצריך לפתור, למשל בצורה אותה מציעים השרים נפתלי בנט ואיילת שקד.
15/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
בנט ושקד יקדמו את פסקת ההתגברות  /  איתמר לוין
אדלשטיין: הפרדת הרשויות - אגדה  /  איתמר לוין
חוק מס ריבוי דירות בוטל וחוזר לוועדה  /  איתמר לוין, אלעזר לוין
כחומר ביד היוצר  /  איתמר לוין
אימא, לא אחות  /  איתמר לוין
ועדות, איתורים ומינויים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il