|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

לכל זכות יש מגבלה

אנרכיית הביטוי

בחסות טענה ל"חופש הביטוי" אנו עדים למהלכים שמשבשים את חקירות נתניהו, מהלכים אימים על שופטים ומשמיצים עובדי ציבור. מדובר במדרון חלקלק שעלול להוביל לפגיעה קשה ואף הרסנית בשלטון החוק
02/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   מהגרים   |   תגובות
עבירה של שיבוש [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

לשון מבזה ופוגענית
מתמחים שנכשלו בבחינות לשכת עורכי הדין מפגינים לאחרונה נגד אפי נוה, ותוך כדי כך משתמשים בלשון מבזה ופוגענית כלפי שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, העומד בראש ועדת הבחינות. גם כאן מדובר בהפרעה לחייהם של אזרחים שלווים, ולכך יש להוסיף את ביזויו הפומבי של שופט - מצידם של מי שרק מוכיחים שכל קשר בינם לבין עריכת דין הוא מקרי בלבד. למה זה מתאפשר להם? חופש הביטוי

לקח אחרי 85 שנים
בשבוע האחרון מלאו 85 שנים לעליית הנאצים לשלטון ו-73 שנים לשחרור אושוויץ. הנאצים ניצלו עד תום את חופש הביטוי ששרר בגרמניה ואת האימפוטנציה של ממשל ויימאר, כדי לנהל מערכת גסה ביותר של תעמולה שקרית ופוגענית - שהביאה אותם לשלטון וסללה את הדרך לאושוויץ. הלקח החשוב ביותר והברור ביותר היה, שדמוקרטיה חייבת להגן על עצמה מפני מי שמשתמשים בה כדי להרוס אותה

צמד המילים "חופש הביטוי" הפך לתעודת הכשר לכל התבטאות פסולה, מזיקה ואף פלילית. משבשים חקירות בהפגנות? חופש הביטוי. מהלכים אימים על שופטים? חופש הביטוי. משמיצים עובדי ציבור? חופש הביטוי. אבל זה לא חופש. זו אנרכיה.

לא אתעייף מלומר, כי בדמוקרטיה השיח אינו של זכויות בלבד, אלא של זכויות וחובות - ושל איזון בין זכויות שונות. אין נעלה מהזכות לחיים, ובכל זאת ברור שגם במשטר דמוקרטי אין לחייב את המדינה לממן כל תרופה, אין אפשרות לבנות בתי חולים שיספקו מיטות גם במקרי קיצון, וזכותו של הציבור להקצות כספים לתרבות ובידור במקום לבריאות. הזכות לבחור ולהיבחר עומדת בליבו של המשטר הדמוקרטי, ובכל זאת לא מביאים קלפי לכל אדם המרותק למיטתו, והחוק מגביל את התמודדותם של בעלי עבר פלילי.

גם על חופש הביטוי יש מגבלות שכולנו מכירים וכולנו יודעים שהן חיוניות. ביטחון המדינה מצדיק קיומה של צנזורה. הגנה על נפגעי קורבנות מין מצדיקה איסור חשיפת פרטים עליהם. הגנה על צנעת הפרט מצדיקה איסור פרסום גורף בתיקי משפחה. הגנה על השם הטוב עומדת ביסודו של חוק איסור לשון הרע. כלומר: לא ניתן לזרוק את המילים "חופש הביטוי" כהצדקת-קסם לכל אמירה ולכל פעולה.

ביטוי אינו ביזוי

נפנה לכמה דוגמאות אקטואליות. ההפגנות ליד ביתו של אביחי מנדלבליט נועדו למטרה אחת ויחידה: להשפיע על החלטותיו בתיקי נתניהו, משיקולים פוליטיים ברורים. מי שרוצה למחות נגד השחיתות, צריך לעשות זאת במקום בו היא מתרחשת ולא מול מי שחוקר את החשודים בה. עניין של היגיון פשוט ביותר, שאיש אינו חושב עליו. למה? חופש הביטוי. המפגינים משבשים בצורה קבועה את שלוות חייהם של מאות ואלפי אנשים אחרים, משמיצים את מנדלבליט בפומבי בלשון גסה ומבצעים עבירה בוטה של שיבוש מהלכי חקירה. למה? חופש הביטוי.

ההפגנות ליד בתיהן של מרים נאור ואסתר חיות נועדו להשפיע על פסקי הדין של בית המשפט העליון. היום זה בסוגיית המסתננים, מחר זה יהיה בסוגיה אחרת. ובעצם - לא רק מחר. בזמן משפטו של משה קצב התקיימו הפגנות ליד בית המשפט המחוזי בתל אביב, במטרה ברורה ללחוץ על השופטים להרשיע אותו (ושיהיה ברור: קצב הורשע משום שהוא עבריין מין). זוהי עבירה גלויה של שיבוש מהלכי משפט, אך איש אינו עושה דבר. למה? חופש הביטוי.

מתמחים שנכשלו בבחינות לשכת עורכי הדין מפגינים לאחרונה נגד אפי נוה, ותוך כדי כך משתמשים בלשון מבזה ופוגענית כלפי שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, העומד בראש ועדת הבחינות. גם כאן מדובר בהפרעה לחייהם של אזרחים שלווים, ולכך יש להוסיף את ביזויו הפומבי של שופט - מצידם של מי שרק מוכיחים שכל קשר בינם לבין עריכת דין הוא מקרי בלבד. למה זה מתאפשר להם? חופש הביטוי.

חופש אין משמעותו אנרכיה, ביטוי אינו מתיר ביזוי. זה נכון תמיד, ובפרט כאשר אנו מצויים על סיפו - ושמא בעיצומו - של מדרון חלקלק העלול להביא לפגיעה קשה במערכות השלטון ואולי אף לפגיעות פיזיות. אוי לנו אם רשויות האכיפה והשפיטה יתחילו לחשוש, ואפילו בתת-הכרה, מפני השמצות והכפשות. בסופו של דבר, מדובר בבני אדם שיש להם כבוד עצמי ושיש להם ילדים שרואים ושומעים מה שנאמר על הוריהם. תופעה מתמשכת שכזאת עלולה, ולמעשה צפויה, לחלחל לתוך שיקולי קבלת ההחלטות - וזה יהיה הסוף של ישראל כמדינת חוק. וכאשר מכנים שופט במילים "עולם תחתון" ויועץ משפטי במילה "עבריין" - קצרה הדרך עד שיקום חמום מוח כלשהו ויחליט שצריך להתייחס אליהם כמו אל עולם תחתון ועבריינים.

לאכוף את החוק

דווקא משום שהביזויים הללו מכוונים למערכת אכיפת החוק, היא חייבת להתנער ולהגן על עצמה - משום שזוהי הגנה על כולנו. לא לחינם קבע המחוקק עונשים חמורים במיוחד על עבירות כמו הדחת עד ועדות שקר: משום שאם לא יובטחו הטוהר והתקינות של המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט - אפשר לסגור את המדינה. באותה רוח, אסור לאפשר הכפשות והטלת אימה על מי שעוסקים בחקירה ובשפיטה, על מי שמגנים עלינו ומייצגים אותנו.

יש מספיק חוקים שיכולים לטפל בתופעות הללו. חוק העונשין אוסר להעליב עובדי ציבור, אוסר לשבש הליכים, אוסר לסחוט באיומים. חוק לשון הרע מאפשר תביעות אזרחיות וכתבי אישום פליליים. כנ"ל חוק ההגנה על הפרטיות. פקודות המשטרה מציבות גבולות להפגנות. כל מה שצריך הוא להתחיל לאכוף אותם.

בשבוע האחרון מלאו 85 שנים לעליית הנאצים לשלטון ו-73 שנים לשחרור אושוויץ. הנאצים ניצלו עד תום את חופש הביטוי ששרר בגרמניה ואת האימפוטנציה של ממשל ויימאר, כדי לנהל מערכת גסה ביותר של תעמולה שקרית ופוגענית - שהביאה אותם לשלטון וסללה את הדרך לאושוויץ. הלקח החשוב ביותר והברור ביותר היה, שדמוקרטיה חייבת להגן על עצמה מפני מי שמשתמשים בה כדי להרוס אותה.

אנרכיית ביטוי מסוכנת לדמוקרטיה לא פחות מאשר חסימת הביטוי. דווקא בדמוקרטיה חייבים להיות גבולות לשיח הציבורי, כדי לשמור על ערכים וזכויות חשובים לא פחות: השם הטוב, עצמאות רשויות החקירה והשפיטה, אפילו הנימוס הבסיסי שמאפשר לבני אדם לחיות יחדיו. גבולות כאלו בקושי קיימים אצלנו, וגם אם קיימים - הם נפרצים מדי יום, ועל זה - דווקא על זה - לא מדברים. את המצב הזה חייבים לשנות, היום.

תאריך:  02/02/2018   |   עודכן:  02/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנרכיית הביטוי
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
2/02/18 12:19
2
אהוד פרלסמן
2/02/18 13:28
3
מקס פאואר
2/02/18 13:39
4
באום
2/02/18 13:40
5
זו דמוקרטיה
2/02/18 14:35
6
איציק 545
2/02/18 14:46
7
מה רע בהפגנות
2/02/18 15:18
8
מיכאל111
2/02/18 18:05
9
ארי כספי
2/02/18 20:10
10
אורי פ
2/02/18 23:02
11
הירונימוס
3/02/18 18:30
12
אריק סיני
11/02/18 20:52
13
ניר ביטון
11/02/18 21:47
14
מועתז
11/02/18 22:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מהגרים
"ספינות פליטים יהודים שביקשו להיכנס לארץ מסוימת נדחו והוחזרו לארצות בהן הם נספו. היום קיימת מדינת יהודים. נביא את האומללים אל ארצנו וניתן להם מקלט", בציטוט זה מדברי ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, שקלט 66 פליטים מווייטנאם ב-1977, פתח יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש את הדיון על מדיניות הממשלה בעניין המסתננים. "לא שכחתי מאיפה אני בא. בשבועות האחרונים מתקיים קמפיין. מה לא נאמר שם? 'גזענים', שולחים אנשים אל מותם'. הגיע הזמן לנפץ שקרים בוטים. אני רוצה לגנות את זילות השואה. עושים שימוש שקרי במושג. השקר הראשון הוא שמדובר בפליטים. רובם ככולם אינם פליטים אלא מסתננים. אנו נגן על הפליטים ונחזיר את מהגרי העבודה. השקר השני הוא ששולחים אותם אל מותם. ההסכם אומנם סודי, אך הוא נבחן לעומק על-ידי בג"ץ, שקבע שההסכם עומד בתנאי החוק. מתוך תחושה מזויפת ומטעה של טהרנות שחצתה גבולות באים להטיף לנו. הוועדה תפקח על פעולת הממשלה, כדי שלא נתעורר עוד שנתיים וניווכח שדבר לא נעשה. כשבג"ץ פסל את חוק הכנסת בעניין חולות, היו רבים ששמחו. כשבג"ץ מאשר את הוצאת המהגרים, זה לא לגיטימי. אנו נסייע לתושבי דרום תל אביב. אם יש גזענות, זה כלפיהם".
29/01/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, דחה (יום א', 28.1.18) את דרישת עמותת "רופאים לזכויות אדם", לשלול את רישיון הרופא של פרופ' שלמה מור יוסף - מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, בשל עיסוקו בנושא המסתננים.
28/01/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בעקבות שפע המלל שליווה את השיח השטחי וחסר האחריות בנושא מסתנני אפריקה, חשתי הקלה למקרא הידיעה במאמרו של משה כהן, להלן1. לא עוד סיסמאות, דברי-סרק ומלחמת התשה הדדית; סוף-סוף עברנו לשלב טיפול השורש בנושא, שאם יתמיד יביא להסרתו מסדר-היום המיוסר שלנו. בניגוד לסנגורי ההגירה מכל מקום וכמעט בכל מחיר, שמעולם לא הבנתי את מניעיהם ושיקוליהם, אני דוגל בגישה שמדינה ריבונית איננה פיקציה. זהו ארגון שהוקם לתכלית שאותה עליו לממש אם הוא מעוניין לשרוד. תכליתה של מדינת הלאום היהודי - ישראל - היא לשרת את צרכי העם היהודי, למן הצורך העליון של שימור הקיום הפיסי, דרך מיצוי הפוטנציאל האישי והלאומי של אזרחיה ועד לשימור ופיתוח איכות חייהם. שום מטרה אחרת אינה מחליפה את ייעודה זה של מדינת-הלאום. ישראל איננה פתרון לכלל מצוקות העולם ואינה רקע לבחינה הרפתקנית של רעיונות אוטופיים, שעשויים לסכן את קיומה וייעודה. שישים אלף מהגרים אפריקנים אינם מסכנים את ישראל סיכון קיומי, אולם הפיכתם לראש חץ ומראי כיוון ודרך למאות אלפים נוספים, אינם מתקבלים על הדעת. בכדי להמחיש ולהוכיח זאת, היה על ישראל לגלות החלטיות ונחישות כבר בשלב מקדמי זה של המבחן.
28/01/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - נושאים בעול, צנזורה, המסתננים בעיני הרמב"ם, פריחה, אמת היסטורית ומשה נגבי איננו שבוע טוב
28/01/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בד"ץ "הליכות עולם" קיבל את בקשתו של ד"ר אורי וייס להזמין את כבוד שר הפנים, אריה דרעי, לדין תורה.
28/01/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
יגורשו רק מסתננים רווקים בגיל העבודה  /  איתמר לוין
הושחתה הכניסה למשרדי רשות האוכלוסין וההגירה בתל אביב  /  אריאל י' לוין
עתירה נגד גירוש המסתננים לרואנדה  /  איתמר לוין
דרעי נקרא לדין תורה  /  איתן קלינסקי
גירוש מסתננים מאפריקה  /  שלמה אבינר
פליטי האקלים  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il